Levensduur oude isolatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Emma1986
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 03-09-2025
Wij isoleren ons plat dak langs buiten (warm plat dak). Er zit al 6 cm isolatieplaat van het bouwjaar (1969 dus 54 jaar oud) in de vorm van sandwichpanelen (aan weerszijden mutiplex). Isolatie is denk ik pur (kan ook iets anders zijn, foto in bijlage) en lijkt nog in ok staat (stukje verwijderd omdat we dak ergens moesten open maken), licht indrukbaar, ook hier weet ik niet goed waar op te letten. Nu ben ik er in Uwert rechner mee aan het spelen en weet ik niet goed hoe het in te voeren, wat is nog de isolerende waarde na al die jaren, en wat gaat dit binnen 40 jaar zijn (hoop is dat nieuw dak weer even mee gaat)? Online lees ik dat pur een levensduur heeft van meer dan 50 jaar en dat dit ook afhangt van of er lucht aan kan (hier zijn ze ingesloten), maar wat na die 50 jaar. Ik kan me voorstellen dat hier weinig cijfers over zijn, maar ben wel benieuwd wat mensen met wat meer kennis van zaken hierover denken. We willen natuurlijk grondig isoleren nu we het dak aanpakken, maar ook niet overshooten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dKNjxt_z0A9R6q_28FtiUFck6Pk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7CwrtLuz18nZlkRTCL3NNPWn.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:54
Ik zou dit gewoon laten zitten. Als er geen licht bijkomt vergaat het niet door UV of iets dergelijks. Als het niet nat wordt kan dat het probleem ook niet zijn.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:08
Wanneer het er nog goed uitziet, gewoon laten zitten. Vergelijk het met een wollen trui die al jaren in de kast ligt, die kun je de volgende winter ook nog gewoon aan zonder dat deze de isolerende werking is verloren.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Emma1986
Vraag was niet duidelijk merk ik :) We laten het zeker zitten want kan alleen maar helpen. Maar ik moet beslissen hoeveel extra cm pur we plaatsen, en daarvoor is het handig om een idee te hebben wat de isolerende waarde is / zal zijn. Ik steek alles in Uwert rechner en dan kan je inschatting maken van binnen de hoeveel jaar de extra isolatie terugverdiend is (natuurlijk heel onzeker want afhankelijk van de evolutie van de energieprijzen), en daarvoor maakt het natuurlijk een groot verschil of ik het ingeef als pur 6 cm of minder. Er komt een punt waarop nog een cm extra isolatie maar binnen 50 jaar terugverdiend is en dat gaat mij iets te ver ;)

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-01 21:57

Part

Helemaal niets.....

Ik denk dat je niet met 6 cm maar met 5 cm PIR plaat moet rekenen.
De buitenste platen tellen namelijk niet mee en de rolmaat zit bij de 1 cm op het begin van het PIR materiaal.

De isolatiewaarde van PIR neemt wel iest af in de loop van de tijd door het uitwaseming van de gassen maar dit is niet dramatisch veel.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:27

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
De kans dat dit 54 jaar oude isolatie is is niet heel erg groot. in 1969 was de eis voor een dak 0,0
het zal waarschijnlijk later met het vervangen van de dakbedekking zijn geplaatst. het ziet eruit als pir en dat versterkt mijn vermoeden dat het niet vanaf debouw erin zit dat kwam eigenlijk enkele jaren later pas los op de markt.

[ Voor 23% gewijzigd door twain4me op 15-10-2023 11:04 ]

• Emma1986
Part schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 10:24:
Ik denk dat je niet met 6 cm maar met 5 cm PIR plaat moet rekenen.
De buitenste platen tellen namelijk niet mee en de rolmaat zit bij de 1 cm op het begin van het PIR materiaal.

De isolatiewaarde van PIR neemt wel iest af in de loop van de tijd door het uitwaseming van de gassen maar dit is niet dramatisch veel.
Bedankt voor de tip, dat klopt ook beter met de oorspronkelijke plannen (daar staat 5 cm)

Dus als ze pakweg 90 jaar oud zijn zouden ze ook nog redelijk moeten isoleren? Was PIR in die tijd even effectief als nu?
twain4me schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 11:03:
De kans dat dit 54 jaar oude isolatie is is niet heel erg groot. in 1969 was de eis voor een dak 0,0
het zal waarschijnlijk later met het vervangen van de dakbedekking zijn geplaatst. het ziet eruit als pir en dat versterkt mijn vermoeden dat het niet vanaf debouw erin zit dat kwam eigenlijk enkele jaren later pas los op de markt.
Wij waren ook verrast dat er toen al zo goed geisoleerd werd maar staat op de oorspronkelijke bouwplannen vermeld en vorige eigenaar zegt enkel dakbedekking vervangen Re hebben.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:54
Emma1986 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 10:11:
Vraag was niet duidelijk merk ik :) We laten het zeker zitten want kan alleen maar helpen. Maar ik moet beslissen hoeveel extra cm pur we plaatsen, en daarvoor is het handig om een idee te hebben wat de isolerende waarde is / zal zijn. Ik steek alles in Uwert rechner en dan kan je inschatting maken van binnen de hoeveel jaar de extra isolatie terugverdiend is (natuurlijk heel onzeker want afhankelijk van de evolutie van de energieprijzen), en daarvoor maakt het natuurlijk een groot verschil of ik het ingeef als pur 6 cm of minder. Er komt een punt waarop nog een cm extra isolatie maar binnen 50 jaar terugverdiend is en dat gaat mij iets te ver ;)
Je moet altijd zo dik mogelijk gebruiken als maar past, bij alles wat je isoleert.
Teveel isolatie bestaat niet.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• route99
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Part schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 10:24:
Mee eens, als je maar zorgt dat er zeker geen UV licht bij komt, gelukkig zit de meeste isolatie in het donker.

Zie onderstaande link voor wat plaatjes ( met verschillende T-belastingen binnen 1 test)
https://www.researchgate....R_in_The_Context_of_Aging

Dezelfde trend, wel anders getest bij onderstaande publicatie (wel van een PUR/PIR groep van producenten) https://highperformancein...gid_polyurethane_foam.pdf

Edit: Aan die verouderingstrend uit de 2e link zie je dat de PIR toch na ca 3 jaar voor die 80 mm versie van lambda 0,022 naar 0,026 gaat, deels vast door die ontgassing. Das toch nog steeds laag, maar wel ruim 18% verlies tov 0,022.
Zal nog eens een keer zoeken hoe andere materialen verouderen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pVlXrNaNcAJJhWtO6syxYsychEk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/alFCFKx2AaYqaYKFWC3LOGrv.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door route99 op 16-10-2023 12:01 ]

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:18
twain4me schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 11:03:
Hmm, in ons huis uit 1967 hebben ze vanaf de bouw overal in het dak 5cm glaswol toegepast. Weliswaar plat dak en onder de noemer geluidsisolatie, maar ze deden het wel.

Maar idd geen pir platen zoals hier :P

• Emma1986
route99 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 22:27:
[...]
Mee eens, als je maar zorgt dat er zeker geen UV licht bij komt, gelukkig zit de meeste isolatie in het donker.

Zie onderstaande link voor wat plaatjes ( met verschillende T-belastingen binnen 1 test)
https://www.researchgate....R_in_The_Context_of_Aging

Dezelfde trend, wel anders getest bij onderstaande publicatie (wel van een PUR/PIR groep van producenten) https://highperformancein...gid_polyurethane_foam.pdf

Edit: Aan die verouderingstrend uit de 2e link zie je dat de PIR toch na ca 3 jaar voor die 80 mm versie van lambda 0,022 naar 0,026 gaat, deels vast door die ontgassing. Das toch nog steeds laag, maar wel ruim 18% verlies tov 0,022.
Zal nog eens een keer zoeken hoe andere materialen verouderen.

[Afbeelding]
Bedankt voor de links, die neem ik door!
Pagina: 1