Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenV.K.
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20-11-2023
Onlangs heb ik een offerte gekregen voor batterij 11kwh(sonnen) met slimme sturing (11000 euro - 1000 euro korting op de batterij - 1000 euro premie om de digitale meter te plaatsen), energiecontract via elindis en een afspraak met de netbeheerder.

Tot voorheen was ik niet te vinden voor een batterij omwille van het beperkte nut in de winter. Nu, volgens de verkoper vergelijkt het slimme systeem de energiemarkt, weeromstandigheden,... Om de meest gunstige moment te berekenen om de batterij op te laden. Ook hebben ze een afspraak met de netbeheerder om een bijdrage te leveren aan de stabilisatie van het net. Een deel van de batterij is hiervoor gereserveerd. Is de spanning laag op het net, zal de batterij wat energie op het net zetten en andersom. Hiervoor geeft de netbeheerder een vergoeding en die word door het het contract met elindis in mindering gebracht. Zo opteren ze dat ze de factuur naar 0 euro kunnen krijgen. Ook beweren ze dat de batterij pas na 41 jaar naar 85% van zijn capaciteit gaat.

Ik heb momenteel nog een terugdraaiende teller en zonnepanelen die me jaarlijks 3500kwh opbrengen. Vanaf 2025 moet ik sowieso een digitale meter laten plaatsen. Ik vraag me nu af of ik nu de investering moet doen, afwachten tot 2025 met mogelijks hogere prijzen omdat misschien veel mensen een batterij willen plaatsen of zijn er nog andere mogelijkheden?
Ik zie alleszins door de bomen het bos niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:41
Dit gaat om België denk ik? Wel handig om er bij te zetten aangezien de situatie in Nederland en België wbt de energiemarkt nog(al) verschilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik heb geen goed advies voor je, maar wel een vraag voor die firma.

Schakelen ze de batterij in de winter uit?
Volgende scenario: dynamische prijzen hoog, batterij leeg en moet opgeladen worden om op conditie te blijven.
Vervolgens betaal je dus veel ipv weinig.

Vergelijking met spanning vind ik een rare. Het gaat (in de toekomst) met name om de energieprijs per uur, die van te voren al is bepaalt voor de komende dag.

[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-10-2023 08:46 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenV.K.
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20-11-2023
Ik woon inderdaad in België.
In de winter blijft de batterij aanstaan en word door de slimme sturing op het juiste tijdstip opgeladen.
De energieprijs word op het moment zelf bepaald. Veel vraag, bv smorgens en savonds, dan zal de prijs hoog zijn. Door de dag minder vraag, dan word de batterij opgeladen. https://www.elia.be/nl/gr...onevenwichtprijzen-15-min
Ook zijn ze nu bezig om afspraken te maken om via een andere onbalansmarkt, die kijkt naar stroompieken of dalen vanwege plotse uitval,... Geld te verdienen en te delen met hun klanten.

Lijkt me allemaal een heel mooi verhaal, maar ik zoek nog naar het adertje onder het gras.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pstroobants
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-10-2023
probeer eens dit in te vullen:
https://apps.energiesparen.be/thuisbatterij-simulator
Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 31-08 18:45
Ook beweren ze dat de batterij pas na 41 jaar naar 85% van zijn capaciteit gaat.

Vast en zeker berekend op cycli in combinatie met door hen veronderstelt laag gebruik, kan het mij niet voorstellen dat dit in de praktijk gehaald gaat worden.
Pagina: 1