Onhandige UX (combi)magnetron - praktische opties

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XOR
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 31-05 04:30
In de nieuwe keuken komen een oven en een magnetron. Omdat deze boven elkaar komen te zitten is de bedoeling ze visueel bij elkaar passen. Vaak kom je dan bij een combimagnetron voor het magnetrondeel uit, plus een losse oven. Bij het uitzoeken van een specifiek merk en model loop ik echter tegen een onverwacht probleem aan.

Bij eigenlijk alle (combi)magnetrons die ik in het verleden gebruikt heb, kan je op de startknop drukken, en dan gaat de magnetron 30 seconden of 1 minuut aan zonder dat je verder aan knoppen of instellingen hoeft te zitten. Bij nieuwe modellen is dit niet meer zo. Je moet altijd meer handelingen uitvoeren om de magnetron kort aan te krijgen. Of je moet eerst (iedere keer opnieuw) de magnetronstand selecteren en dan de tijd, of je moet een knop een paar seconden ingedrukt houden, of je moet een touchscreen-menu door; er zijn verschillende varianten, maar ik kan niets meer vinden dat zo simpel werkt als voorheen. Online kan ik niets vinden, en ook diverse winkelbezoeken waarbij aangesloten modellen zijn getest hebben niets opgeleverd, zelfs als prijs en kwaliteit buiten beschouwing worden gelaten.

Nu is het natuurlijk een betrekkelijk kleine frustratie, maar wel een die ik bij voorkeur voorkom, ook omdat de magnetron best veel op deze manier gebruikt wordt. Ik krijg het idee dat ik iets mis, want het kan toch niet dat volledig magnetronland opeens besloten heeft dat deze functie niet nodig meer is?

Wie heeft een courante (combi)magnetron met een dergelijke functie, bij voorkeur van een degelijk merk?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:04

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Op onze AEG (2021) kan ik een tip toets ingedrukt houden en dan gaat de magnetron op 1000 W aan.

[ Voor 7% gewijzigd door Beekforel op 15-10-2023 07:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speedy15
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:39
Bij het uizoeten van de apparatuur voor onze nieuwe keuken liepen we ook tegen dit probleem aan.
Uiteindelijk gekozen voor de Bosch CMG978NB1; 1x drukken voor magnetron en 1x drukken voor start (1 min op max vermogen).

In onze vorige keuken hebben we een tijd een Samsung gehad, wat een gedrocht was dat. Minimaal 6x drukken om de magnetron te starten |:(

[ Voor 24% gewijzigd door speedy15 op 15-10-2023 08:14 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Anoniem: 1777010

Damn ik wou dat ik zulke problemen had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:47
Twee jaar geleden deden alle ikea modellen dat nog. Dat zijn rebranded Whirlpool en Electrolux apparaten. Of dat fatsoenlijke merken zijn volgens jouw definitie laat ik aan jou over.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Anoniem: 1777010 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 08:17:
Het is natuurlijk een ontzettend First World Problem, maar wel bloedirritant met al die touchscreens, scrollwielen en soft touch-knoppen die je op moderne apparaten vindt.

Bij mijn Siemens is het, uit m'n hoofd:
  • Druk op On/Off, wacht een seconde of twee tot de combimagnetron z'n opstartpiepje heeft afgespeeld en het scherm is opgestart.
  • Druk op het touchscreen op Magnetron, wacht een halve seconde tot hij reageert.
  • Druk op de Menu-knop om weer het hoofdmenu weer te geven, omdat je met je dikke vingers net náást de Magnetron-knop hebt gedrukt, in de herkansing.
  • Geef een flinke slinger aan het scrollwiel om de tijd met eerst 10, dan 30 seconden vooruit te zetten.
  • Draai het vermogen terug naar 600 Watt.
  • Druk op het touchscreen op de tijd, zodat je die kunt verstellen in plaats van het vermogen.
  • Zet de tijd op 2 minuut 30.
  • Gooi je bevroren Mora Kipburger erin.
  • Trek een Schultenbräu open.
  • Ik dwaal af.
Het is inderdaad een UX om over naar huis te huilen, die bediening. Niks sjorren aan een fysieke knop die je gewoon een veer voelt opwinden: je drukt op dode knoppen die al dan niet reageren, en draait aan een scrollwiel dat ook net niet lekker reageert.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:47
@CodeCaster dat is ook wel een keuze hoor. Er zijn nog genoeg modellen te vinden met hoofdzakelijk fysieke (draai)knoppen. Ja dan is die misschien niet op afstand aan te zetten, maar heb je in ieder geval een apparaat wat fatsoenlijk bedienbaar is :)
Zelf hier ook bewust voor een goedkoper ikea model gegaan om die reden. Eenvoudiger te bedienen en eenvoudiger zelf te maken als die bediening over 10 jaar de geest geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:40
Op mijn Siemens combimagnetron kan ik instellen in welke stand het ding begint als je hem aanzet. Ik heb hem ingesteld op magnetrron.
De magnettron staat standaard op 600W, dat kan ik helaas niet aanpassen.
Maar verder hoef ik alleen maar op 900W te tikken en daarna op start. De magnetron gaat dan 1 minuut aan.
(Die 1 minuut hoef ik dus niet in te stellen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
speedy15 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 07:56:
Bij het uizoeten van de apparatuur voor onze nieuwe keuken liepen we ook tegen dit probleem aan.
Uiteindelijk gekozen voor de Bosch CMG978NB1; 1x drukken voor magnetron en 1x drukken voor start (1 min op max vermogen).

In onze vorige keuken hebben we een tijd een Samsung gehad, wat een gedrocht was dat. Minimaal 6x drukken om de magnetron te starten |:(
Ik heb ook een vrijstaande Samsung en die is eigenlijk heel makkelijk. 1 keer drukken is 30seconden op max, elke keer extra drukken is 30 sec er bij. En een draaiknop waarmee je de tijd sneller hoger kan zetten.
Dus ze kunnen het wel bij Samsung.

[ Voor 3% gewijzigd door Ernemmer op 15-10-2023 08:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Caelorum schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 08:49:
@CodeCaster dat is ook wel een keuze hoor. Er zijn nog genoeg modellen te vinden met hoofdzakelijk fysieke (draai)knoppen. Ja dan is die misschien niet op afstand aan te zetten, maar heb je in ieder geval een apparaat wat fatsoenlijk bedienbaar is :)
Zelf hier ook bewust voor een goedkoper ikea model gegaan om die reden. Eenvoudiger te bedienen en eenvoudiger zelf te maken als die bediening over 10 jaar de geest geeft.
Mijn keuze was een Siemens-pakket (oven, vaatwasser, koelvriescombi en gasfornuis) of een set van Etna, als ik het me goed herinner. Ik had vast voor andere modellen kunnen kiezen, maar een snelle test in de showroom bracht geen onoverkomelijkheden aan het licht.

Pas na een tijdje gebruik begin je te merken wat voor jou wel en niet werkt, en om nou een inbouwoven te vervangen omdat het menu niet helemaal lekker werkt...

Ik heb geen WiFi-apparaten in de keuken, en de vaatwasser heeft ook gewoon harde drukknoppen, maar de oven heeft een menu waarvan ik het ontwerp niet begrijp.

Net als die gerecht-keuzes. Je kunt de oven instellen op hetelucht, 210 graden en 12 minuten, of je vergeet alles wat je over ovens weet en klikt in het menu op het plaatje van een stokbrood. Joost mag weten wie dat gebruikt.

[ Voor 12% gewijzigd door CodeCaster op 15-10-2023 14:06 ]

Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

remmuz schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 08:54:
Op mijn Siemens combimagnetron kan ik instellen in welke stand het ding begint als je hem aanzet. Ik heb hem ingesteld op magnetrron.
Maar verder hoef ik alleen maar op 900W te tikken en daarna op start. De magnetron gaat dan 1 minuut aan.
Klopt, en die laat ik opstarten op "verwarmingsmethoden", waardoor die standaard op hetelucht opstart en met één klik van het scrollwiel op onder/bovenwarmte staat, naast grill de meestgebruikte functies hier in huis.

Als je de magnetron vaker gebruikt, kun je 'm inderdaad daarop laten beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XOR
Caelorum schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 08:49:
Kan je specifieke modellen noemen? Volgens mij worden hier zaken tussen de regels ingevuld die niet aan de orde zijn. Ik kan ze in de winkel niet vinden, in welke prijscategorie ook. Om op afstand bedienen geef ik geen zier. Ik hoef geen touchscreen, geen internetverbinding, geen opsmuk.

Ik wil gewoon een apparaat met een eenvoudige bediening en dat een beetje degelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XOR
Welk model is dat specifiek? Dat klinkt prima werkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XOR
Ernemmer schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 08:56:
Ik heb ook een vrijstaande Samsung en die is eigenlijk heel makkelijk. 1 keer drukken is 30seconden op max, elke keer extra drukken is 30 sec er bij. En een draaiknop waarmee je de tijd sneller hoger kan zetten.
Dus ze kunnen het wel bij Samsung.
Zelfde vraag voor jou. Welk model is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XOR
Anoniem: 1777010 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 08:17:
Het uitzoeken van standaard keukenapparatuur die voldoet aan basic eisen, volgens een conventie die al minstens 30 jaar gangbaar is?

Nee, dat is inderdaad alleen weggelegd voor de happy few. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

En je kunt het Siemens-logo nog uitzetten, scheelt een seconde opstarttijd :)
Ook handig voor @CodeCaster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Reinier schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 07:44:
[...]

En je kunt het Siemens-logo nog uitzetten, scheelt een seconde opstarttijd :)
Ook handig voor @CodeCaster.
*knip*, kunnen we de discussie wel leuk houden?

[ Voor 45% gewijzigd door Zeehond op 17-10-2023 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Beekforel schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 07:51:
Op onze AEG (2021) kan ik een tip toets ingedrukt houden en dan gaat de magnetron op 1000 W aan.
Yup, m'n Miele heeft ook quickstart. In het menu kun je instellen hoe lang of hoe hoog die quickstart moet werken. Maar das inderdaad maar 1 druk op de knop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:07
Bij een moderne AEG is het inschakelen en startknop vervolgens ingedrukt houden. Dan gaat hij 30 seconden aan. En kun je blijven drukken om 30s toe te voegen.

En AEG is wat mij betreft een fatsoenlijk merk.

Moet zeggen dat de bediening van de oven ook erg goed werkt. Heel snel en intuïtief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
@XOR Op mijn Siemens kan dat ook en mijn model is CM678G4S1. Het is echt een enorm fijne combi-oven, alleen moet ik eerlijk toegeven dat de magnetron niet bijster goed is. Er is een Max stand of 600W. Dat werkt prima, maar 600W zie je niet veel op verpakkingen. Anderzijds gebruik ik de magnetron maar incidenteel, dus wellicht ben ik niet de juiste doelgroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:47

Dennis1812

Amateur prutser

XOR schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 03:36:
In de nieuwe keuken komen een oven en een magnetron. Omdat deze boven elkaar komen te zitten is de bedoeling ze visueel bij elkaar passen. Vaak kom je dan bij een combimagnetron voor het magnetrondeel uit, plus een losse oven. Bij het uitzoeken van een specifiek merk en model loop ik echter tegen een onverwacht probleem aan.

Bij eigenlijk alle (combi)magnetrons die ik in het verleden gebruikt heb, kan je op de startknop drukken, en dan gaat de magnetron 30 seconden of 1 minuut aan zonder dat je verder aan knoppen of instellingen hoeft te zitten. Bij nieuwe modellen is dit niet meer zo. Je moet altijd meer handelingen uitvoeren om de magnetron kort aan te krijgen. Of je moet eerst (iedere keer opnieuw) de magnetronstand selecteren en dan de tijd, of je moet een knop een paar seconden ingedrukt houden, of je moet een touchscreen-menu door; er zijn verschillende varianten, maar ik kan niets meer vinden dat zo simpel werkt als voorheen. Online kan ik niets vinden, en ook diverse winkelbezoeken waarbij aangesloten modellen zijn getest hebben niets opgeleverd, zelfs als prijs en kwaliteit buiten beschouwing worden gelaten.

Nu is het natuurlijk een betrekkelijk kleine frustratie, maar wel een die ik bij voorkeur voorkom, ook omdat de magnetron best veel op deze manier gebruikt wordt. Ik krijg het idee dat ik iets mis, want het kan toch niet dat volledig magnetronland opeens besloten heeft dat deze functie niet nodig meer is?

Wie heeft een courante (combi)magnetron met een dergelijke functie, bij voorkeur van een degelijk merk?
Moet het inbouw?
Ik heb een Samsung: https://www.samsung.com/n...onvection-mc455terbbb-en/

Is alleen geen inbouw. 1x knopje = 30 sec max vermogen. 2x klikken 1 minuut. 3x 1min 30 etc etc.
En zeer veel ruimte in dat ding.

Gekocht in de tijd dat we in een klein appartement woonden en geen ruimte hadden voor een oven. Dus was dit ideaal.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XOR
Na meer zoekwerk dan me lief is kan ik een antwoord op mijn eigen vraag geven. Wellicht heeft iemand anders zo nog wat aan de geïnvesteerde uren. :P

De conclusie is dat wat ik omschreef nog wel bestaat, maar dat in ieder geval Bosch en AEG het als een premium feature behandelen en het alleen bestaat op hun topseries, respectievelijk de serie 8 en de 8000 serie. Miele heeft de feature ook op hun goedkopere modellen, maar bij Miele zijn die natuurlijk alsnog aan de prijs. Bij Bosch en AEG noemen het allebei Quick Start, Miele noemt het Quick-magnetron. Als het op het apparaat zit staat het bij deze merken op de pagina met uitgebreide specificaties.

Na enige overweging hebben we toch maar besloten om een upgrade te doen naar een model met deze feature, al was dat ook omdat er nog wat andere prettige features op zitten. Het was nog wel even zoeken naar iets dat waarbij je dan niet ook gelijk alles via een touch screen moet doen, maar iets met zoveel mogelijk fysieke of anders discrete knoppen.

Voordeel is wel dat de duur van de zoektocht ervoor gezorgd heeft dat ik nu gebruik kan maken van de Black Friday-kortingen. :+

Hoe dan ook, bedankt voor de input, de oordelen en de gezelligheid.
Pagina: 1