Hoeveel vragen voor ontwikkelen magazijnapplicatie

Pagina: 1
Acties:
  • 282 views sinds 30-01-2008

• Canard
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 28-11 17:57
Er is mij gevraagd een programma te ontwikkelen voor gebruik in een magazijn...

globale functionaliteiten:
- voorraadboekingen kunnen maken
- invoeren artikelen/groepen/klanten
- overzichten genereren + printen
- het printen van pakbonnen (net niet standaardpakbonnen vanwege specifieke eigenschappen van artikelen)

Ik wil dit gaan ontwikkelen in Delphi... Ik heb redelijk wat programmeerervaring, maar nog nooit een applicatie ontwikkeld dat 'in produktie' gaat...

Nu heb ik ook gezocht naar bestaande softwarepakketten en toen ben ik oa. uitgekomen bij:
- Davilex :r Voorraad +/- fl 900,-
- Nedsoft Voorraadbeheer +/- fl 200,-

Voor een bedrag van fl 900,- kan ik de applicatie niet zelf schrijven, is veel te weinig omdat ik denk dat ik er zo'n 50 a 60 uur aan kwijt ben...
fl 60,- uurloon lijkt me niet te veel, maar fl 60,- x 50 uur is fl 3000,- en dit vind ik dan wel erg veel.

2 vragen:

Als jullie een bedrijf hadden en je wilt zo'n programma zoals hierboven beschreven staat... wat zou je dan doen? Gaan voor een bestaande applicatie, met het risico dat het niet voldoet aan je eisen of toch een applicatie laten ontwikkelen... misschien met minder functionaliteit om de prijs te drukken (ligt natuurlijk aan je budget), of iets anders?

Hoeveel zouden jullie vragen (uurloon, vast bedrag, ...) als je de applicatie zelf zou ontwikkelen?

• Martijn02
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:37

Martijn02

/* No Comment */

Ik denk dat voor een beetje bedrijf 3000,- voor een costum made vooraadbeheerspakket een schrijntje is, dat kan je makkelijk vragen. De keuze kant-en-klaar, of door jou gemaakt moet het bedrijf maken, daar hoef jij je geen zorgen over te maken.

Zorg alleen dat je beter bent dan die kant-en-klaar voorraad systemen...

• MoBi
  • Laatst online: 13:40
Dat andere software pakketten goedkoper zijn klopt misschien wel. Daar worden er meerdere van verkocht. Dus dan kan de prijs omlaag. Jij kan jouw eigen programma helemaal naar de eisen van het bedrijf bouwen, ik vind dan wel dat de prijs hoger mag zijn. Of het voor het bedrijf 3000 piek waart is weet ik niet.

Volgens mij zit je te lullen, want ik voel nattigheid....

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:25

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Nou, ik vind fl 3000,- erg goedkoop voor maatsoftware!! Daarnaast kun je er gif op innemen dat je er meer dan 60 uur aan kwijt bent hoor :).

Paar belangrijke tips!!!
- Maak vantevoren een duidelijke functieomschrijving
- Leg deze ook op papier vast (Klanten hebben vaak geen id hoeveel werk het is om een in hun ogen erg simpel iets toe te voegen!! ik spreek uit ervaring)

Ik ken de preciese specificaties niet, maar als je iets dergelijks bij een 'profesioneel' bedrijf laat doen, dan kun je best een halve ton kwijt zijn...

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:25

Crazy D

I think we should take a look.

Ik zou eerst eens even goed rondkijken of er niet meer apps zijn die in de richting gaan van wat jullie willen (Dalosy.com heeft ook een magazijnbeheersysteem, Exact software ook). Uiteraard liggen die prijzen lager dan wanneer een pakket speciaal voor jullie geschreven wordt (of je dat nou zelf doet of niet, je gaat niemand vinden die voor 1000 piek een pakket wil schrijven wat aan jullie eisen voldoet). Waarschijnlijk is 1 van de standaart pakketten prima bruikbaar, misschien met een stukje maatwerk (maar da's vrijwel altijd goedkoper dan een heel pakket laten schrijven).

PS "Laten" kan ook betekenen dat jij dat zelf schrijft, maar dat doet er verder niets aan af. En 3000 piek is denk ik nog wel een voorzichtige inschatting hoor, 50-60 uur is niet veel voor het totaalplaatje (schrijven, uitgebreid testen, etc)

Exact expert nodig?

• Canard
de 50 a 60 uur die ik noemde is zonder testen, maar dan is het nog steeds krap denk ik...

goeie tips hier! ik ga nog eens verder rondkijken naar bestaande software.
Ik bedoel, ik heb best zin om de applicatie te schrijven en ik kan er ook een leuk bedrag mee verdienen, maar als het veel goedkoper kan met bestaande software, zal ik dit zeker aangeven bij mijn klant.

• Qorne
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-03-2018

Qorne

Think Different

3000 piek iz zeker goedkoop.
want als je de prijs voor ons software pakket zien dus magazijn +compu kassa dan schrik je je dood :( zo'n 3x het dubbele van die 3000piek van jou :)

• Zoppie
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Als een standaardpakket voor 80% voldoet aan de eisen van de klant en de overige 20% is anders op te lossen, dan is het aan te raden voor het standaardpakket te gaan. je moet namelijk bij het aanschaffen van software ook kijken naar het onderhoud. Als ze het pakket bij jou laten maken dan zijn ze bijna altijd op jou aangewezen voor het onderhoud en verdere aanpassingen.

Stel dat je een onder een trein loopt dan kunnen ze niemand aanspreken, dit risico is bij davilex of exact bijna niet aanwezig.

Kijk dus niet alleen op dit moment, maar ook over vijf jaar als jij allang uit beeld bent.

Verwijderd

HMz.... 60 uur??? hahaha dat dacht je... dan nog de software, waarschijnlijk zal je nog hulp nodig hebben...

En wat dacht je van voor onderzoek... leuk hoor al die mensen denken ik kan programeren dus ik kan applicatie schrijven voor een organisatie.... HAHAHA lachen NEE zo werkt dat dus niet...

Je zal te weten moeten komen hoe de mensen daar communiceren, welke wegen, processen, interactie, wensen, handleidingen, onderhoud, interfaces en alles moeten vastleggen alvorens je begint aan HET EINDPRODUCT...

Of als ze aan jou vragen maak een Huis.... DAN zet jij gewoon in het wilde weg een huis neer, zonder vergunningen aan te vragen zonder na te denken over wat je doet en of het wle zi heeft... begrijp je wat ik bedoel???

IK hou het heel kort want ik kan wel 30 kantjes vol lullen dat het zo dus niet gaat werken...

Maar ik denk toch meer dat je aan een bedrag van rond de 20000 Piek moet gaat denken...

Maar dat is mijn visie... en ik ben serieus...

Succes

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Enne, je loon is wel een beetje laag hoor, ga maar richting 100,- per uur, zowiezo

Verwijderd

Heeft het bedrijf al aangegeven hoeveel ze ongeveer willen besteden ? of hebben ze jou gevraagd om een schatting te maken ? zoja begin dan hoog :) (naja vast zelf ook kunnen bedenken)...

60 uur is echt heel weinig tijd, ik ben zelf ook bezig met een database proggie en daar zit nu al een aantal maand in... en ik ben nog niet eens aan het database systeem zelf begonnen (C++ builder).

Verwijderd

-KOD-: je hebt helemaal gelijk... in C++ / Delphi kun je heel snel een database systeem maken (binnen 6dagen) maar om dit blondjes proof te maken ben je echt weken bezig, elke handeling moet je goed doordenken...

edit:

Ik heb een paar jaar bij de Gamma gewerkt, en daar hebben ze een database die echt zo slecht is :r volgens mij is die gewoon door 1 of andere student/hobbier geschreven. Knoppen die niet goed werken, traag, errors, BSOD enz enz... volgens mij in een middag geschreven.

Ik wil hier dus mee zeggen dat het echt veel tijd kost en dat je dus niet moet denken dat je het zo klaar hebt.

P.s. mocht hij hier rond hangen, sorry voor de belediging maar het 'was' echt een heel slecht programma.

Verwijderd

Ja bedankt :) maar kijk met mijn IVIT opleiding aan het HBO leer je ook wle programeren, maar voornamelijk wat er allemaal bij komt kijken om een goed product neer te zetten, wat voldoet aan de wensen van de gebruikers, een product dan onderhoudbaar is, alles duidelijk gedocumenteerd, zodat desnoods wanneer rechten van het product worden overgenomen, andere IT'ers begrijpen wat er is veranderd binnen de organisatie en het product kunnen aanpassen en noem maar op...

Er komt zo ontezettend veel bij kijken...

Tenzij het gaat om een 1mans bedrijfje natuurlijk, Maar wanneer ik het woord "magazijn" hoor denk ik gelijk aan al mijn CASES van magazijnen die we in groepjes hebben moeten uitvoeren...

VEEL WERK!!! HEEL VEEL WERK!!!

• Canard
Het gaat om een BV die verkoopt riemen, sokken, underwear, shirts. Het wordt gerund door een man en zijn vrouw. Ze hebben een grote klantenkring en hebben volgens mij een aardige omzet en het gaat om grote aantallen (>1000 per artikel is normaal)

Wat ik hier proef is dat ik gewoon veel te weinig geld vraag, mits het eindprodukt kwalitatief goed in elkaar zit... maar wat het budget is, weet ik nog niet. Ik ben nu nog aan het inventariseren.

Ik heb op Fontys Eindhoven HIO gedaan, dus ik weet wel wat programmeren inhoudt en ik heb sinds een half jaar een vaste baan en daar heb ik al met klanten te maken gehad die bepaalde eisen voor een applicatie hadden en ook geimplementeerd. Hier heb ik veel van geleerd; zoals een ruime planning maken, goed doorvragen wat de klant precies wil hebben, veel tussentijdse communicatie en concreet iets laten zien zodat de klant op hoogte blijft en niet in het ongewisse.

KOD:
Ik heb echt wel nagedacht (nog steeds eigenlijk) over hoe ik het aan wil gaan pakken. Met bedrijfsprocessen heb ik niet veel te maken omdat ze die niet echt hebben. Automatisering kennnen ze nog niet, behalve dat ze Exact gebruiken voor hun facturen.
Met het oog op de toekomst zal ik zeker rekening houden met evt. uitbreidingen en andere wensen mits ze daar natuurlijk budget voor hebben want dit kost extra tijd. Documentatie is zeker belangrijk... voor de gebruiker maar ook voor een evt. toekomstige developer die de applicatie wil aanpassen (waarschijnlijk ben ik dat dan).
Ik ga echt niet zomaar beginnen met programmeren want daar is de applicatie te uitgebreid voor en daarbij moet het programma 5 x 8 uur per week blijven draaien zonder dat ik elke week langs moeten komen omdat er iets fout is...

Verwijderd

Zou je niet iets met ASP en VB script en eeen MSAccess of SQl database kunnen doen. Iedereen weet ongeveer wel hoe een internet pagina werkt met explorer..en is overal te bereiken. EN als ze dan toch een beetje willen automatiseren :)

• FireFoz
  • Laatst online: 13-11 16:12
Op donderdag 06 september 2001 09:20 schreef MrOrange het volgende:
Zou je niet iets met ASP en VB script en eeen MSAccess of SQl database kunnen doen. Iedereen weet ongeveer wel hoe een internet pagina werkt met explorer..en is overal te bereiken. EN als ze dan toch een beetje willen automatiseren :)
Zit ik ook vaak aan te denken, maar kan wel een btje insecure worden... ik zou zo min mogelijk informatie van een bedrijf aan ut inet hangen dan nodig is..

Leef lekker in het nu, er is niks anders

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-11 22:57

dusty

Celebrate Life!

het gehele programma LIJKT niet moeiljjk, je zou daarom al snel te laag gaan zitten met je "offerte".

Vergeet niet dat er allemaal regels zijn voor voorraden.

Het is meer werk dan je denkt....

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

• FireFoz
Ik heb zo iets dergelijks moeten maken voor school, in C++. En dat was niet zo'n succes...hehe
nou ben ik ook niet zo'n C++ freak, dus dat scheelt weer. Maar idd, je kan je er enorm op verkijken, er komen zoveel dingen bij kijken die je helemaal niet verwacht, en waar je eigenlijk pas achter komt op het moment dat je het daadwerkelijk maakt...

Verwijderd

Mwoah valt toch wel mee met insecure! Kan het goed beveiligen toch? En alle data staat op een server, enige wat er gebeurt is een request, server verwerkt, antwoord terug. Zoveel wordt er neit verstuurd aan bedrijfsdata.
Het is wel een zeeeer makkelijke oplossing en heel goed te programmeren denk ik zo...

• marenk_vos
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-06-2023
Ik sluit me aan bij de mensen die zeggen dat 60 uur veel te weinig is,,,, inderdaad je kunt binnen 60 uur wel een programma bouwen maar dan is het zoals de anderen zeggen niet "blondjes-proof" het meeste werk gaat hem zitten in het goed beschermen van het programma,,, de gebruikersfoutafhandelingen enz.......

Straks heb jij een deal met hun gesloten voor 3000 piek en ben je ineens een paar maanden bezig,,, en spreek af dat als je het opgeleverd hebt dat jij dan het beheer doet en dat dat hun ook gewoon geld kost per mutatie en de uren die je er aan kwijt bent,,,,

Als zij eenmaal het programma werkend hebben worden hun wenzen groter,,,, dan willen te ineens ook rapporages hebben en brieven kunnen tikken enz....

BELIEVE ME I KNOW!!!!

Ik werk zelf bij een klein elektrotechnisch bedrijf en heb een applicatie ontwikkeld die op het bedrijfsbureau gebruikt wordt,,,, Dit is ook geschreven in Delphi

Dell XPS 17 Intel i7 2630 Nvidia GT555 3Gb Hd1: OCZ Vertex 2 SSD 60 GB Hd2: 500Gb

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:12
Je zou gewoon alle functionaliteiten die zij willen hebben naast die van de verschillende pakketten moeten neerzetten en dan kijken of ze daarmee kunnen leven. Is dat niet genoeg dan is de keuze duidelijk en dan snappen ze ook wel dat je aardig wat uren moet steken in dit soort systemen.
Misschien is het ook mogelijk een systeem te kopen dat deels overeenkomt en dit uit te breiden.

• FireFoz
Het gaat ook niet om het dataverkeer, maar er komen weer heel veel extra dingen bij kijken. Want waar host je het? Moet je weer extra server of virtual host hebben, kost extra geld. En gevoelige informatie moet je altijd voorzichtig mee zijn... ik vind het een mooie oplossing maar het is niet echt DE oplossing..denk ik :)

Ik zou het zelf wel zo doen en gewoon op een ouwe bak(los van internet, op lokaal netwerk) een server installeren maar das gewoon omdat ik te lui ben om een andere taal te gaan leren :b

Verwijderd

Op donderdag 06 september 2001 10:05 schreef FireFoz het volgende:
Het gaat ook niet om het dataverkeer, maar er komen weer heel veel extra dingen bij kijken. Want waar host je het? Moet je weer extra server of virtual host hebben, kost extra geld. En gevoelige informatie moet je altijd voorzichtig mee zijn... ik vind het een mooie oplossing maar het is niet echt DE oplossing..denk ik :)

Ik zou het zelf wel zo doen en gewoon op een ouwe bak(los van internet, op lokaal netwerk) een server installeren maar das gewoon omdat ik te lui ben om een andere taal te gaan leren :b
Dat wel ja!
Het wordt toch intern gebruikt maar je hebt altijd een servertje nodig...maar goed...tis maar net wat je wil natuurlijk...

• traviandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-03 10:22

traviandus

vague

3000 piek? Ik denk dat 6000 meer in de richting komt...

Er komt best veel bij kijken en dat merk je vanzelf als j ermee bezig bent.

Maatsoftware is gewoon gigantisch duur en dat weet zo'n bedrijf ook wel...

• Canard
Op donderdag 06 september 2001 10:21 schreef traviandus het volgende:
3000 piek? Ik denk dat 6000 meer in de richting komt...

Er komt best veel bij kijken en dat merk je vanzelf als j ermee bezig bent.

Maatsoftware is gewoon gigantisch duur en dat weet zo'n bedrijf ook wel...
Je hebt gelijk.
Ik denk dat ik bang ben om te veel te vragen, maar als een bedrijf maatsoftware wilt, kost dat gewoon geld.
Maar ik vraag me af of het bedrijf wel beseft dat maatsoftware duur is...
Ik ga ze zeker informeren over bestaande software.

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:25

Crazy D

I think we should take a look.

Op donderdag 06 september 2001 09:10 schreef Canard het volgende:
Automatisering kennnen ze nog niet, behalve dat ze Exact gebruiken voor hun facturen.
Waarom niet even bij Exact aanbellen en eens kijken wat zij kunnen betekenen? (ik denk aan een E-Voorraad, E-Magazijn). Waarom het wiel opnieuw uitvinden, ronder kun je het toch niet maken. Zeker als ze al E-Faktuur gebruiken zou het best handig zijn als het te integreren is, en als het voldoet...
En als er toch wat maatwerk aanpassingen op nodig zijn moet je me maar even mailen, kan ik je wel wat meer uitleg geven over hoe je Exact bestanden kan benaderen om daarmee dan een stukje maatwerk te bouwen, hoewel ik zo inschat dat dat erg weinig zal zijn. Ik kan me nl. niet voorstellen dat hun wensen dusdanig wereldvreemd zijn dat niet 1 van de standaart pakketten die er zijn niet voldoen.

Exact expert nodig?

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Zal me een applicatie worden als je er 50 a 60 in gaat steken, dat is normaal al het aantal uren wat je er aan voorbereiding en testing in zou horen steken. Ik zou uitgaan van ongeveer het dubbele, daarnaast mag je uurprijs best wat hoger liggen, ik zou offreren rond de 9 a 12 duizend gulden voor zo een soort applicatie.

• Canard
Ik heb een demoversie van Davilex Voorraad aangevraagd... kijken of het iets is, en anders kan ik wel wat van leren...

• mjgoof
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23-12-2021
Canard schreef op donderdag 06 september 2001 @ 16:53:
Ik heb een demoversie van Davilex Voorraad aangevraagd... kijken of het iets is, en anders kan ik wel wat van leren...
Ik ben ook bezig om nieuwe software te vinden voor mijn vaders bedrijf.

misschien dat we iets van elkaar kunnen leren.

zou je me kunnen toevoegen op msn?

pm maar

[ Voor 4% gewijzigd door RobIII op 11-12-2006 19:04 ]

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:52

Garyu

WW

* Garyu denkt dat mjgoof genomineerd wil worden voor de topickick van de week, nadat hij een topic dat vijf jaar oud is weer nieuw leven ingeblazen heeft...

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• Pyrus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:10

Pyrus

Hardknock life

Kijk eens naar de datum van het topic, het is meer dan 5 jaar oud ;)
En daarnaast vragen oplossen via msn/mail is de doodsteek bij uitstek voor een community.

LinkedIn

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Een schop van 5 jaar is niet nodig lijkt me ;)

@Garyu & Pyrus: Doe dan effe een TR ;)

[ Voor 31% gewijzigd door RobIII op 11-12-2006 13:31 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.