Buitenstopcontact aansluiten na schakelaar zonnescherm

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Wout130
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 31-08 21:50
Hoi tweakers,

Ik ben redelijk vertrouwd met de basisprincipes van elektra maar kom niet uit de volgende situatie. Ik heb thuis een zonneschermen hangen. Deze wordt bediend via een 2 standen draaischakelaar. Vanaf de schakelaar lopen 4 draden naar een lasdoos, en vanaf daar direct door naar het zonnescherm. Het gaat om een gele, blauwe, bruine en zwarte draad. Ik heb een stopcontact aangesloten op het gele, blauwe en bruine draad. Deze doet het, maar alleen als ik de schakelaar omzet, en het rolluik naar boven of beneden gaat. Is het mogelijk om aan de stroomkabel die van de schakelaar naar de lasdoos loopt, een stopcontact aan te sluiten die het altijd doet? En niet alleen als ik het rolluik bedien? Of moet ik een nieuwe kabels naar buiten trekken. Ik kom er niet uit.

Alle reacties

• Danny96
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22-12 20:51
Waarschijnlijk gaat het niet werken zonder een extra draad er bij te trekken. In de lasdoos heb je (kan ik niet met 100% zekerheid zeggen):
Blauw = nul
Geel/groen = aarde
Bruin = omhoog of omlaag
Zwart = omlaag of omlaag

In de schakelaar zit wel een constante fase. Mocht je een extra draad kunnen trekken vanaf de schakelaar naar de lasdoos moet het mogelijk zijn.

Als ik dit zelf zou doen zou ik een extra zwarte draad naar de lasdoos trekken en de twee zwarte voor de omhoog/omlaag gebruiken. Je moet de schakelaar dan wel anders aansluiten.

[ Voor 24% gewijzigd door Danny96 op 14-10-2023 20:06 ]

Dannybuurmans.nl/

• Wout130
Oke dat is slecht nieuws. Ik vermoedde al dat mijn plan niet ging werken. Helaas wordt het erg lastig om een extra draad te trekken omdat het om een losse stroomdraad gaat en niet een pvc buis waar draden door heen lopen.

Als het wel zou kunnen, moet ik dan een bruine of blauwe draad extra trekken?

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:49

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Een bruine

Alles kan stuk.

• Danny96
Wout130 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 20:10:
Oke dat is slecht nieuws. Ik vermoedde al dat mijn plan niet ging werken. Helaas wordt het erg lastig om een extra draad te trekken omdat het om een losse stroomdraad gaat en niet een pvc buis waar draden door heen lopen.

Als het wel zou kunnen, moet ik dan een bruine of blauwe draad extra trekken?
Ik zou een zwarte er bij trekken, zodat je twee zwarte kan gebruiken om het scherm te bedienen en de bruine kan gebruiken om de wcd te voeden. Je zou de kabel eventueel ook kunnen vervangen voor een 5 aderige kabel?
Dit zou ik niet doen, dan heb je 2 bruine draden waarvan je niet weet welke geschakeld is en welke constant.

[ Voor 15% gewijzigd door Danny96 op 14-10-2023 20:14 ]

Dannybuurmans.nl/

• Wout130
Danny96 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 20:12:
[...]

Ik zou een zwarte er bij trekken, zodat je twee zwarte kan gebruiken om het scherm te bedienen en de bruine kan gebruiken om de wcd te voeden. Je zou de kabel eventueel ook kunnen vervangen voor een 5 aderige kabel?

[...]

Dit zou ik niet doen, dan heb je 2 bruine draden waarvan je niet weet welke geschakeld is en welke constant.
De kabel vervangen voor een 5 aderige kabel is nog wel een goed idee. Ik vermoed dat dat misschien wel gaat lukken. Ik heb dan natuurlijk niet twee zwarte draden die duidelijk voor het schakelen zijn. Zou je dan de grijze en zwarte draad gebruiken voor het schakelen van het zonnescherm (omhoog en omlaag) en de bruine draad constant laten lopen naar de wcd?

• Danny96
Wout130 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 20:22:
[...]

De kabel vervangen voor een 5 aderige kabel is nog wel een goed idee. Ik vermoed dat dat misschien wel gaat lukken. Ik heb dan natuurlijk niet twee zwarte draden die duidelijk voor het schakelen zijn. Zou je dan de grijze en zwarte draad gebruiken voor het schakelen van het zonnescherm (omhoog en omlaag) en de bruine draad constant laten lopen naar de wcd?
Ja grijs en zwart voor het schakelen en bruin voor de wcd. Let er wel op dat, mocht die kabel door de muur gaan, 5x2,5 een stuk dikker is.

Dannybuurmans.nl/

• Wout130
Danny96 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 20:31:
[...]

Ja grijs en zwart voor het schakelen en bruin voor de wcd. Let er wel op dat, mocht die kabel door de muur gaan, 5x2,5 een stuk dikker is.
Ja goed punt. Ik ga naar een dunne opzoek. Bedankt voor de hulp!

• Danny96
Wout130 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 21:53:
[...]

Ja goed punt. Ik ga naar een dunne opzoek. Bedankt voor de hulp!
Dunner dan 2,5mm² mag zo ver ik weet niet voor een wcd.

Dannybuurmans.nl/

Pagina: 1