archiveren van foto's ea

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brtrnd
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 02-04 05:07
Hallo
Ik kreeg de vraag van een kennis hoe best foto's ea te bewaren voor lange termijn.
Het gaat dan om foto's, video's en wat belangrijke documenten. Het doel is om deze te schrijven en nooit meer aan te passen.

Vroeger zette je dat op een cd of dvd en dan kon het lang mee.
Tegenwoordig verandert alles zo snel dat ik het moeilijk vind om iets aan te duiden waarvan je gelooft dat het er binnen 20 jaar nog is.

Het gaat om niet technische mensen, dus geen NAS. Online daar ben ik geen fan van, je kost stijgt alleen maar en uiteindelijk veranderen de diensten of stoppen ze.
Een externe dvd lezer schrijver kan nog, dat lijkt me nog de beste keus?

Hoe doen andere mensen dit?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:06

DarkSide

theres no place like ::1

echt heel veel manieren
Maar opslaan is 1. Goed bewaren en backup is 2.

Hier dus wel gewoon een NAS.
Dat is gewoon een Drive op je computer. Als ze naar een Externe HDD kunnen schrijven. Kunnen ze ook naar een NAS schrijven.

De NAS maakt gewoon backups met versie beheer. Naar de cloud.

Het doel is schrijven en nooit meer aan te passen. Dat kan je niet garanderen. Denk aan malware etc.

CD's zou ik niet doen. Maakt zoeken naar foto's al lastiger.

Als je ze 1 x helpt met installeren NAS, dan zijn ze verder klaar.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:17

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

DarkSide schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 19:09:
Het doel is schrijven en nooit meer aan te passen. Dat kan je niet garanderen. Denk aan malware etc.
Je geeft hier zelf al een van de redenen waarom een NAS in dit soort toepassingen niet geschikt is. Naast malware is er kans op corruptie, hardware falen etc.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:06

DarkSide

theres no place like ::1

Bor schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 19:33:
[...]

Je geeft hier zelf al een van de redenen waarom een NAS in dit soort toepassingen niet geschikt is. Naast malware is er kans op corruptie, hardware falen etc.
Daarom dus de backup in de cloud.

je wilt, vindt ik, je belangrijke data (foto's) op meerdere plekken hebben

1 waar je snel bij kunt om te kijken en bewaren
1 waar je backups hebt die niet lokaal staan. Zodat je ook bij brand etc je fotos kunt teruhalen

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:55
Kleinste categorie: Externe harde schijven kopen en de discipline hebben om ze eenmaal beschreven in de kluis te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:40

FreakNL

Well do ya punk?

Die gaan ook kapot.

Waarom niet in de cloud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:11
FreakNL schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 19:55:
Die gaan ook kapot.

Waarom niet in de cloud?
Waarom niet allebei? :?

Ik heb in de regel 4 (en vaak ook 5) kopieën van mijn data op verschillende plekken:
  1. Het toestel wat de foto's heeft gemaakt (telefoon, SD-kaart, etc)
  2. Self-hosted foto-opslag op de NAS
  3. Backup van de foto-opslag op een externe disk (met versiebeheer) (heet)
  4. Kopie van de foto's op een externe disk (koud)
  5. Google Photo's (in mindere kwaliteit)
Ik zou het liefste nog een koude of anderzijds cloud backup hebben, maar daar ben ik nog niet aan te gekomen. Maar het is allang meer en beter dan dat ene foto album wat we vroeger hadden.

[ Voor 4% gewijzigd door alex3305 op 14-10-2023 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:13

mrc4nl

Procrastinatie expert

FreakNL schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 19:55:
Die gaan ook kapot.

Waarom niet in de cloud?
mja, kost geld. en ook cloudproviders zijn niet onfeilbaar,ok die kunnen ermee stoppen, of dat ze hun abbonemt stuctuur op de schop gooien. Zul je toch om de zoveel tijd aandacht aan moeten geven.

harde schijf in een kluis is behoorlijk veilig, harde schijf op twee plekken nog beter.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:55
Veilig opgeslagen zijn harde schijven typisch na decennia nog prima uit te lezen.
Waarom niet in de cloud?
Het een sluit het ander niet uit.

Sowieso moet je altijd meerdere kopieën van data aanhouden.

Cloud heeft zo zijn eigen risico's. Die manifesteren zich in de praktijk vaker dan een onleesbare harde schijf uit de kluis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ik zou ook gewoon een externe harde schijf pakken. Heb ze zelf altijd van WD gehad en nog nooit problemen gehad met uitlezen, ook niet na jaren.

[ Voor 3% gewijzigd door SmurfLink op 15-10-2023 12:32 ]

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-05 13:42
Ook hier belangrijke fotos en filmpjes, ouders, kinderen familie uitjes etc etc. Wil je echt niet kwijt raken.

Ik heb alles op onderstaande
  1. PC
  2. Laptop
  3. Externe HDD
  4. QNAP NAS 5 x HDDs (raid5)
  5. One drive
  6. cloud backup
DVDs en USB sticks vind ik het meest onbetrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:04
@Brtrnd
Om heel data gaat het? De hoeveelheid maakt ook wel uit welke opties betaalbaar/praktisch haalbaar zijn.
Persoonlijk heb ik circa 15 GB aan belangrijke documenten en foto's. Dat is een hoeveelheid wat gratis bij veel cloud-bedrijven op te slaan is. Dus een kopie staat bij Dropbox en Gdrive en lokaal op een aantal hardeschijven/ssd's.

Daarnaast zou je kunnen denken aan speciale DVD's van hoge kwaliteit die je jaren kan opslaan:
https://www.opus.nl/categorie/72/m-disc.html
Ze claimen 1000 jaar 8)

[ Voor 7% gewijzigd door chrisborst op 15-10-2023 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:07
Zeker bij documenten zal je er ook voor moeten zorgen dat je ze opslaat in een bestandsformaat wat over 25 jaar ook nog te lezen is.
Verder opslaan op de PC zelf (of een NAS), en 2 externe harde schijven (zoiets als deze aanschaffen en die off-site op 2 verschillende locaties bewaren. Wel een keer per jaar opnieuw een back-up maken op deze schijven.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:14

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Dit past beter in Opslag & Backup.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
@Brtrnd
En?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brtrnd
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 02-04 05:07

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
Weet je al om hoeveel data het gaat?
Want de optie om ze op die speciale DVD's/Blu-ray's te branden lijkt mij de meest valide optie. Koop een externe brander, brand de data op de DVD's/Blu-ray's veilig opbergen en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20-04 09:02
Brtrnd schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 19:01:
Ik kreeg de vraag van een kennis hoe best foto's ea te bewaren voor lange termijn.
Het gaat dan om foto's, video's en wat belangrijke documenten. Het doel is om deze te schrijven en nooit meer aan te passen.

Hoe doen andere mensen dit?
In archief wordt gebruikt gemaakt voor belangrijke documenten van Microfilm ideaal voor een
Statisch archief niet echt een oplossing voor consumenten.

Zwart-wit foto's afgedrukt op Bariet papier verpakt in zuurvrij papier gaan een eeuwigheid mee.
Digitale foto's gebrand op een CD, DVD met een gouden folie rot niet.

Bij Monochrom in Berlijn Ackerstrasse ? te verkrijgen

Online shop is hier te vinden voor zuurvrij materiaal.
https://monochrom.com/fotos-archivieren/
Toegevoegd als voorbeeld.
De vraag is wel hoelang wil je iets bewaren? Moet het ook nog na de langstlevende beschikbaar zijn voor de erven?
Voor gewone negatieven zou ik de Pergamin-Ordnerhüllen en een gewone multomap met zelfgemaakte index aanraden. Voor DVD's iets met zuur vrij papier en beschrijven met een zachte pen en nummeren.
Ik had vroeger software van Cumulus? waarmee ik een online archief kon bouwen waarvan het beeld offline was. Met zoektermen kon ik dan dvd terug vinden op item wat ik gemaakt had.
Vergt wel een hoop tijd met het beschrijven wat er de desbetreffende DVD staat, kon ook per foto maar vondt dat te veel werk,

[ Voor 33% gewijzigd door onno oliver op 22-10-2023 13:36 . Reden: meer ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-05 05:51
Ik denk dat het onderstaande artikel in de link heel erg interessant voor je is! Hier kan je veel informatie lezen over opslagmedia's.

Wat is bitrot en hoe voorkom je het? Lees deze link maar eens door.

Middels een dockingstation de bewuste disk(en) clonen is ook nog een mogelijkheid.
Pagina: 1