Schommelende frequentie tot 80Hz bij Growatt 3600TL-XE

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven1234
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23:04
Ik ben er recentelijk achter gekomen dat de Growatt omvormer problemen met de netfrequentie veroorzaakt. Deze schommelt ergens tussen de 50 en 80hz zoals op het filmpje te zien is. Dit is alleen wanneer de omvormer aan staat, na zonsondergang is het weer normaal.

Ik heb dit gemeten met 2 verschillende multimeters en ga er vanuit dat het door de Growatt omvormer komt. De andere 23 woningen (nieuwbouw uit 2020) hebben hetzelfde merk omvormer (ander type afhankelijk van aantal panelen). Ik zit als enig met een Growatt omvormer op L3 en de rest met de standaard omvormers nog op L1 (voltage gaat in de zomer richting 250V). Op L1 is de schommeling nog veel erger en op L2 zonder Growatt omvormers is het netjes 50Hz.

Hebben andere dit probleem ook met Growatt omvormers? En wat kan je hieraan doen? Ik zit er aan te denken om Growatt te mailen, maar wou eerst even checken of ik niet iets mis.

Hieronder nog een schreenshot van mijn kWh meter (Eastron SDM120), maar die laat niks geks zien. Mogelijk dat de kWh meter niet vaak genoeg sampelt om de fluctuaties weer te geven (elke 15s een datapunt). In de specs van de meter kan ik daar niks over vinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AvXgvMkVAiXtuuQGXDp_IJdLQ0k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vOgCLQfxzYFXWTv81Lhyv6uo.png?f=fotoalbum_large

WP: Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D

Beste antwoord (via Sven1234 op 14-10-2023 22:26)

• DavidZH
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:59
In de praktijk zal niet zo ernstig zijn als jouw meter laat zien.
De omvormer maakt de AC sinus door de interne DC spanning snel te schakelen. Snel als in: kHz met een continue veranderende duty-cycle. (ongeveer zo). De ze sinus MOET met de frequentie van het net mee. Because science...

Als ik de specs van de Voltcraft meter er bij pak zie ik dat het ingangsvoltage bij frequentiemeting tussen de 0,6Vrms en 30Vrms mag liggen, zonder DC component. Daar ga je met netspanning overheen.
De beschrijving frequentiemeting doet me vermoeden dat ze daar juist een mooie stabiele blokgolf verwachten om de frequentie en de duty cycle te kunnen meten
Daarnaast is het geen TrueRMS meter, dus alles wat geen perfecte sinus is zal geen correcte waarde op het scherm geven, welke meting je ook doet.
Je hebt geen info gegeven over de tweede meter dus daar kan ik niets over zeggen.

Kortom: jouw meter is niet compatibel met het signaal dat je wilt meten en leidt je om de tuin. B)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacgregorSound
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-04 22:48
De omvormer is niet in staat om de frequentie van het net aan te passen, het net is simpelweg te sterk.

Lijkt meer op harmonische vervorming waar je multimeters op reageren.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• DavidZH
In de praktijk zal niet zo ernstig zijn als jouw meter laat zien.
De omvormer maakt de AC sinus door de interne DC spanning snel te schakelen. Snel als in: kHz met een continue veranderende duty-cycle. (ongeveer zo). De ze sinus MOET met de frequentie van het net mee. Because science...

Als ik de specs van de Voltcraft meter er bij pak zie ik dat het ingangsvoltage bij frequentiemeting tussen de 0,6Vrms en 30Vrms mag liggen, zonder DC component. Daar ga je met netspanning overheen.
De beschrijving frequentiemeting doet me vermoeden dat ze daar juist een mooie stabiele blokgolf verwachten om de frequentie en de duty cycle te kunnen meten
Daarnaast is het geen TrueRMS meter, dus alles wat geen perfecte sinus is zal geen correcte waarde op het scherm geven, welke meting je ook doet.
Je hebt geen info gegeven over de tweede meter dus daar kan ik niets over zeggen.

Kortom: jouw meter is niet compatibel met het signaal dat je wilt meten en leidt je om de tuin. B)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:58
Die meting klopt inderdaad niet. Jij krijgt het net met geen mogelijkheid van de 50Hz af, je omvormer loopt 100% synchroon met het net. Onmogelijk dat je zo’n sterk net van zijn frequentie afkrijgt zoals je daar ziet, met de massa van de turbinewielen zijn dit soort snelle en grote wisselingen absoluut onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven1234
@DavidZH, @MacgregorSound en @Stokertje: dank voor jullie reacties!

Een van de storingmonteurs van de Siemens oven kwam hiermee (geen idee meer welke meter hij precies had). 1 min later stond hij al buiten met de boodschap dat hij niks voor mij kon betekenen zolang dit probleem niet eerst was opgelost. Ik heb toen de oven naar L2 gezet, maar het probleem bleef en ondertussen een nieuwe oven ontvangen.

Beide multimeters lijken wel op iets van de omvormer te reageren, want op L2 en na zonsondergang zie ik een normale 50Hz frequentie. @DavidZH: ik doe dergelijke metingen niet heel regelmatig, maar stel ik zou een meter willen hebben die dit wel kan meten. Voldoet een Fluke 175 of een Brymen BM257s?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Nauwkeurig de netfrequentie meten zou ik uitvoeren met een meter die voldoet aan de IEC 61000-4-30 klasse A. Prijsklasse >2000 euro schat ik zo in.

Wat jij eigenlijk wilt hebben is een oscilloscope en het liefst met spectrumanalyser (FFT).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DavidZH
Sven1234 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 19:56:

Een van de storingmonteurs van de Siemens oven kwam hiermee (geen idee meer welke meter hij precies had). 1 min later stond hij al buiten met de boodschap dat hij niks voor mij kon betekenen zolang dit probleem niet eerst was opgelost. Ik heb toen de oven naar L2 gezet, maar het probleem bleef en ondertussen een nieuwe oven ontvangen.
Goeie actie om hem op een andere fase te zetten en daarmee het ongelijk van die monteur te bewijzen. Het is nu echt een drama om goed technisch personeel te vinden. Deze monteur wilde zo snel mogelijk weer in de bus zitten.
Beide multimeters lijken wel op iets van de omvormer te reageren, want op L2 en na zonsondergang zie ik een normale 50Hz frequentie. @DavidZH: ik doe dergelijke metingen niet heel regelmatig, maar stel ik zou een meter willen hebben die dit wel kan meten. Voldoet een Fluke 175 of een Brymen BM257s?
Wat zou je met je meting willen aantonen?
Dat na zonsondergang je geen rare waarden ziet is niet gek. Het net is heel mooi stabiel met een gigantische massatraagheid. Zodra de zon gaat schijnen wordt vanuit alle hoeken en gaten de zonnestroom weer het net opgedrukt. En elk merk omvormer zal een eigen golfvorm hebben en die verschillen maken dat het net een kakafonie van interferentie op hogere frequenties wordt.

Die twee meters die je noemt zullen zeker een stabieler meetresultaat geven omdat ze met TrueRMS de werkelijke golfvorm meten en op het frequentiebereik ook gewoon netspanning kunnen verwerken. Maar als je een dergelijk probleem met je Growatt wil aantonen zal er iemand met een power-quality-analyser á la Fluke 1775 (€10k) langs moeten komen. Daar gaat een DMM geen uitsluitsel over geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 01:38
Los van dat je denkt een probleem met de frequentie te hebben (Wat mij uitgesloten lijkt gezien netsterkte en andere problemen die je dan krijgt in huis en met je apparatuur), heb je een ander probleem wat je wilt lossen? En zo ja welk probleem is dat?

De Fluke 175 is prima voor een goede indicatie van de optredende frequentie (heb hem zelf ook in de gereedschapstas). In het veld gebruikt men die ook volop hiervoor. Wil je een zeer nauwkeurige meting dan zijn daar speciale instrumenten voor maar dat is in jouw situatie niet nodig omdat je niet meer zoekt dan een ruwe doch correctie indicatie. (Bij voltcraft krijg ik altijd zo'n hobby gevoel en ze zijn leuk voor voltage, amps en weerstand als het allemaal niet te nauwkeurig hoeft te zijn.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Ik zou wel benieuwd zijn of harmonische van de netbeheerder en omvormer voldoen aan de norm. Een hele wijk met dezelfde omvormer en allemaal dezelfde bug in de software is vragen om problemen ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 14-10-2023 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven1234
@DavidZH en @Groningerkoek: dank voor de duidelijke uitleg. Ik heb geen nieuwe specifieke situatie die ik wil meten of probleem dat ik wil oplossen: ik heb weer een werkende oven en ik weet nu dat mijn multimeter hier niet voor geschikt is. Deze kerst misschien maar eens kijken naar de Fluke 175 voor Hobby Bob + niveau :)

Hartelijk dank!

Pagina: 1