Dilemma: beste overall beeldkwaliteit

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparrow86
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-03-2024
Hoi,
Ik heb een vraag. Ik zou het liefst een QD-Oled tv kopen die alle HDR formaten HDR10, HDR10+, HLG en Dolby Vision ondersteunt. Maar die tv bestaat niet en zou dan denk ik ook te duur zijn.

Dus het wordt een afweging van het ene wel en het andere niet.

Ik twijfel tussen:
- Samsung S95B: QD-OLED, HDR10+, maar geen DOLBY VISION.
- PHILIPS OLED807: HDR10+ en DOLBY VISION, maar WOLED ipv QD-OLED. (LG OLED EX paneel).

En dan nog een outsider:
- LG EVO C3. WOLED, DOLBY VISION, geen HDR10+. maar op MLA na hetzelfde scherm als de duurdere G3.

Welke optie geeft volgens jullie de beste overall beeldkwaliteit? Ik vind absolute helderheid niet belangrijk, ik vind een scherm al gauw te fel. Ik geef meer om een scherm met goede nuances binnen de donkerste en lichtste delen van het beeld ipv een scherm dat keihard contrast en helderheid knalt.

[ Voor 3% gewijzigd door sparrow86 op 14-10-2023 17:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik mis even waarom je de 95C niet noemt? Een 95B vergelijken met een G3 is niet helemaal eerlijk. Alsmede niet de uitvoering: Sony Bravia XR-65A95L Zwart of uitvoering: Panasonic TX-65MZW2004 Zwart waarbij de laatste wel alle gevraagde formaten ondersteunt.

En heel eerlijk gezegd is "beste beeldkwaliteit" natuurlijk subjectief; als jij al jaren gewend bent aan de saturatie van de commerciele omroepen, zal een ISF-gecalibreerde TV enorm tegenvallen. Over wat voor bron-materiaal hebben we het waar je het meeste aan/naar hecht?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparrow86
Ik heb nu een Plasma scherm, dus alles zal een heel stuk feller zijn.

Ik kijk naar budget, dus de G3 valt daar buiten, maar de C3 niet. Als die heel veel beter is dan de andere opties, kan ik die kopen. Maar dan mis ik wel HDR10+.

De Sony's en Panasonic zijn te duur. Bovendien ondersteunt de Philips ook alle formaten, maar is geen QD-Oled.

De S95C is ook te duur.

De vraag is misschien korter: Wat geeft een grotere meerwaarde: QD-Oled of Dolby Vision?

En heeft de LG nog iets wat ik over het hoofd zie wat hem toch boven de andere 2 opties kan stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Koop gewoon net zoals bijna iedereen een LG C3 of C2 als budget een factor is. Betere prijs/kwaliteit is er niet :-).

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2023 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:32
Wat is je budget en naar welke beeldformaat gaat je voorkeur uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-09 15:29

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ik denk dat het lastig is een algemeen advies te geven, maar als je naar een scherm kijkt waar de fabrikant wat rustiger nuances geeft i.p.v. "knallen", dat is dat een argumentje tegen Samsung.

Philips koop je normaal als je Ambilight wilt of als je Android wilt. Dat lijkt hier niet van toepassing, maar dat het WOLED i.p.v. QD-OLED is lijkt me een verkeerde om als nadeel van deze televisie te zien. Er is niets mis met WOLED, zeker als je niet in de wedstrijd zit om de felste televisie. Juist als je zowel Dolby Vision als HDR+ wilt is Philips wellicht het merk dat je moet hebben.

Wat betreft de C3, dat is het model van dit jaar. Vaak wordt bij LG het model van vorig jaar gekocht, omdat de verschillen uiterst klein zijn en je beter voor je portemonnee kunt gaan. Ik zie geen reden om daar vanaf te wijken. De verkrijgbaarheid van de C2 loopt terug, maar is nog verkrijgbaar en tot die tijd voor velen waarschijnlijk de betere keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparrow86
Verwijderd schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 18:02:
Koop gewoon net zoals bijna iedereen een LG C3 of C2 als budget een factor is. Betere prijs/kwaliteit is er niet :-).
Maar wel jammer dat je dan HDR10+ mist. Alhoewel ik niet weet hoeveel voordeel dat nou echt biedt tegenover HDR10. De C3 is wel een geweldige game tv.

Maar over het budget, de Philips is ongeveer even duur en ondersteunt wel alle hdr formaten. Of heeft de C3 nog iets anders waardoor die beter is dan de Philips?
Freshouttheoven schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 18:09:
Wat is je budget en naar welke beeldformaat gaat je voorkeur uit?
1300 euro om en na bij. 55"
dmantione schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 18:23:
Ik denk dat het lastig is een algemeen advies te geven, maar als je naar een scherm kijkt waar de fabrikant wat rustiger nuances geeft i.p.v. "knallen", dat is dat een argumentje tegen Samsung.

Philips koop je normaal als je Ambilight wilt of als je Android wilt. Dat lijkt hier niet van toepassing, maar dat het WOLED i.p.v. QD-OLED is lijkt me een verkeerde om als nadeel van deze televisie te zien. Er is niets mis met WOLED, zeker als je niet in de wedstrijd zit om de felste televisie. Juist als je zowel Dolby Vision als HDR+ wilt is Philips wellicht het merk dat je moet hebben.

Wat betreft de C3, dat is het model van dit jaar. Vaak wordt bij LG het model van vorig jaar gekocht, omdat de verschillen uiterst klein zijn en je beter voor je portemonnee kunt gaan. Ik zie geen reden om daar vanaf te wijken. De verkrijgbaarheid van de C2 loopt terug, maar is nog verkrijgbaar en tot die tijd voor velen waarschijnlijk de betere keus.
Thanks voor de tip. Nadeel van de C2 vind ik wel dat deze geen DTS ondersteuning heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 29-09 09:24

FeaR

In GoT we trust

sparrow86 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 18:33:
[...]
Maar wel jammer dat je dan HDR10+ mist.
Hoeveel bronnen met HDR10+ heb je? Volgens mij is het aanbod van Dolby Vision vele malen groter.
Thanks voor de tip. Nadeel van de C2 vind ik wel dat deze geen DTS ondersteuning heeft.
Idem aan hierboven, hoe veel DTS bronnen heb je. Dat zal fysieke bron zijn, streaming is veelal Dolby Digital (Plus).

Verder mag koopadvies in Beeld en geluid koopadvies, TB > BGK

[ Voor 7% gewijzigd door FeaR op 14-10-2023 18:53 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparrow86
Hdr10+ is best wel groeiende als formaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:32
Wanneer je HDR10+ en DTS wenst blijft er niet veel over dan de Philips 807. Dit model heeft ook de nieuwste WBE aka EX paneel.

HDR10+ maakt net als DV gebruik van dynamische metadata, wordt minder ondersteunt qua hardware net als content. Dynamische metadata biedt voornamelijk een voordeel bij televisies die qua helderheid tekort komen, los hiervan zullen highlights met dynamische metadata altijd beter tot hun recht komen.

Wanneer DTS geen harde eis is kun je beter naar de Panasonic LZW984 met WBE paneel kijken, als het goed is heeft Smits nog een aantal exemplaren op voorraad (website is niet altijd actueel), neem even contact op voor de actuele prijs (1299 euro) en voorraad.

Panasonic OLED televisies zijn out of the box het meest accurate op het gebeurd van kleuren en nuances. Momenteel zit Panasonic in een tussenfase, de oude modellen zijn slecht verkrijgbaar en hierdoor ook duurder dan een paar maanden geleden en de nieuwe modellen zijn overpriced. Rond BF kun je een 55MZW800/ MZW984 binnen jouw budget vinden.

De LG 55C2 is te koop via o.a. bol.com voor 1169 is een goede allrounder met veel bang for the buck. Er is geen momenteel geen enkele goede reden om voor een C3 te kiezen.
Pagina: 1