Ik wil graag mijn eerste desktop bouwen! Ik heb hiervoor een prima laptop gehad voor tijdens mijn studietijd, maar nu ik afgestudeerd en mijn laptop verouderd ben ik aan wat beters toe. Ik heb zeer beperkte kennis over het bouwen van PCs, maar door mijn onderzoeksbereidheid denk ik (met behulp van YT en zeer vaardige fora-leden) dat het toch moet lukken! Alvast hartelijk bedankt voor de hulp 
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
In eerste instantie gebruik ik mijn laptop voornamelijk voor simpele Python/Java scripts (soms niet heftige ML, relatief kleine datasets), veel browsen (25+ tabbladen komt voor), en hier en daar een game te spelen. Ik speel nu voornamelijk Age of Empires en verouderde Total War spellen. Echter als ik een nieuw systeem heb, zou ik ook graag de nieuwe RTS spellen kunnen spelen op hogere resolutie (1440p genoeg) en settings. Zo wil ik sowieso de nieuwe Pharaoh Total War top kunnen spelen, en is een nieuwe PC ook een leuk moment om i.e. Elden Ring, Baldur's Gate 3 en Atlas Fallen te proberen (Hoeft niet op max
).
Wat ik daarnaast belangrijk vind is dat de PC build een beetje toekomstbestendig is, dwz makkelijk te upgraden, maar ook prima specs voor de prijskwaliteit verhouding van de initiële onderdelen.
Als laatste heb ik ook een USB-C poort nodig, aangezien ik van plan ben een docking station te gebruiken, zodat ik Ethernet, HDMI, en 3 USB-poorten makkelijk kan wisselen tussen mijn werk laptop en privé desktop.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik wil max. rond de €1000 uitgeven, alles inclusief.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik stap over van een laptop; Ik heb alleen de randapparatuur, zoals beeldscherm, toestenbord, muis, externe SSD (1TB).
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie hier mijn initiële wensenlijst. Ik denk dat dit goed aan mijn eisen zou kunnen voldoen, maar zoals gezegd heb ik er (nog) niet veel verstand van.
Inclusief Windows licentie van CD-key komt deze build ongeveer uit op €980.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merkvoorkeuren.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Naast de eerder genoemde voorbeelden, vind ik het ook belangrijk dat de PC niet luidruchtig is (Een beetje geluid is geen probleem) en ook niet veel energie slurpt. Mocht er dus meerdere opties zijn in de zelfde prijscategorie, ga ik snel voor de zuinigere versie.
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?
Het zou geweldig zijn als jullie me kunnen helpen door te kijken naar de balans (passen de losse onderdelen bij elkaar en sluit dit een beetje aan bij mijn wensen?) en naar alternatieven van de genoemde producten op de wensenlijst (heb ik geen superseded producten uitgekozen/zijn er betere prijs/kwaliteit verhoudingen te vinden?).
Zoals gezegd heb ik nog niet veel kennis van PCs bouwen, maar sta ik open voor allerlei tips en tricks! Handige linkjes worden ook gewaardeerd.
Alvast hartelijk bedankt voor het meedenken!!
Daan
PS Ik krijg de tabel niet aan de praat. Ziet iemand de fout?
--> De tabel can niet in Italic font
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
In eerste instantie gebruik ik mijn laptop voornamelijk voor simpele Python/Java scripts (soms niet heftige ML, relatief kleine datasets), veel browsen (25+ tabbladen komt voor), en hier en daar een game te spelen. Ik speel nu voornamelijk Age of Empires en verouderde Total War spellen. Echter als ik een nieuw systeem heb, zou ik ook graag de nieuwe RTS spellen kunnen spelen op hogere resolutie (1440p genoeg) en settings. Zo wil ik sowieso de nieuwe Pharaoh Total War top kunnen spelen, en is een nieuwe PC ook een leuk moment om i.e. Elden Ring, Baldur's Gate 3 en Atlas Fallen te proberen (Hoeft niet op max
Wat ik daarnaast belangrijk vind is dat de PC build een beetje toekomstbestendig is, dwz makkelijk te upgraden, maar ook prima specs voor de prijskwaliteit verhouding van de initiële onderdelen.
Als laatste heb ik ook een USB-C poort nodig, aangezien ik van plan ben een docking station te gebruiken, zodat ik Ethernet, HDMI, en 3 USB-poorten makkelijk kan wisselen tussen mijn werk laptop en privé desktop.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik wil max. rond de €1000 uitgeven, alles inclusief.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik stap over van een laptop; Ik heb alleen de randapparatuur, zoals beeldscherm, toestenbord, muis, externe SSD (1TB).
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie hier mijn initiële wensenlijst. Ik denk dat dit goed aan mijn eisen zou kunnen voldoen, maar zoals gezegd heb ik er (nog) niet veel verstand van.
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 5 5600X Tray | € 149,95 | € 149,95 |
1 | Moederborden | Gigabyte B550 Gaming X V2 | € 104,90 | € 104,90 |
1 | Videokaarten | Powercolor Radeon RX 6700 XT Fighter | € 349,- | € 349,- |
1 | Behuizingen | be quiet! Pure Base 500 Zwart | € 71,07 | € 71,07 |
1 | Processorkoeling | Gelid Solutions Tranquillo Rev.5 | € 31,90 | € 31,90 |
1 | Dockingstations | ACT AC7042 USB-C 4K Multiport Dock met HDMI, 3x USB-A, Gigabit Ethernet en USB-C PD pass-through | € 57,90 | € 57,90 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS | € 59,90 | € 59,90 |
1 | Voedingen | be quiet! Pure Power 12 M 550W | € 91,41 | € 91,41 |
1 | Solid state drives | WD Blue SN570 1TB | € 49,90 | € 49,90 |
Totaal | € 965,93 |
Inclusief Windows licentie van CD-key komt deze build ongeveer uit op €980.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merkvoorkeuren.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Naast de eerder genoemde voorbeelden, vind ik het ook belangrijk dat de PC niet luidruchtig is (Een beetje geluid is geen probleem) en ook niet veel energie slurpt. Mocht er dus meerdere opties zijn in de zelfde prijscategorie, ga ik snel voor de zuinigere versie.
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?
Het zou geweldig zijn als jullie me kunnen helpen door te kijken naar de balans (passen de losse onderdelen bij elkaar en sluit dit een beetje aan bij mijn wensen?) en naar alternatieven van de genoemde producten op de wensenlijst (heb ik geen superseded producten uitgekozen/zijn er betere prijs/kwaliteit verhoudingen te vinden?).
Zoals gezegd heb ik nog niet veel kennis van PCs bouwen, maar sta ik open voor allerlei tips en tricks! Handige linkjes worden ook gewaardeerd.
Alvast hartelijk bedankt voor het meedenken!!
Daan
PS Ik krijg de tabel niet aan de praat. Ziet iemand de fout?
--> De tabel can niet in Italic font