Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-05 09:55
Ik heb sinds augustus een Mitsubishi Electric Zubadan 11,2kW fullelectric WP laten installeren en nu de temperaturen wat gaan dalen buiten, ben ik eigenlijk pas voor het eerst de verwarming gaan proberen.

Nu kom ik erachter dat mijn thermostaat beneden (Honeywell T6) eigenlijk niet geschikt lijkt... deze wil namelijk minimaal 3x in een uur aan/uit schakelen, zelfs als de temperatuur soms nog niet gehaald is. Zo ver ik weet kan dit niet simpelweg in het menu worden aangepast... wel meer dan 3 schakelingen, maar niet minder! Dit is voor een WP echt niet wat je wil i.v.m. pendelen.

Heeft iemand een tip/idee hoe ik dit kan uitschakelen of betekent dit een nieuwe thermostaat? Mijn WP installateur heeft het over een honeywell Evo...
Houd er rekening mee dat de T6 beneden een VC8615 klep voor de verdeler beneden aanstuurt en deze ook in serie de WP aanstuurt met een Uponor themostaten systeem voor de bovenverdiepingen (4 themostaten voor de kamers met vloerverwarming op de 1e en 2 verdieping).

WP: PUHZ-SHW112YAA + EHSC-VM2D en PV: 8355 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J
Zelf een beetje in de Honeywell thermostaten gedoken, en eigenlijk willen ze helaas allemaal minimaal 1x per uur aan-uit schakelen… onwenselijk voor een WP! Dus van mijn T6 naar bijvoorbeeld Evo Home upgraden heeft niet heel veel zin.

Heeft iemand een tip voor een Thermostaat systeem van een ander merk geschikt voor een WP setup? Liefst wel met WiFi (om via internet op afstand te kunnen besturen) en module voor vloerverwarming kleppen/actuators te kunnen besturen zou mooi zijn.
Maar most important wish: enkel simpel aan-uit thermostaat, die niet ‘slim nadenkt’ en energie wil besparen door PWM / schakelingen per tijdseenheid die pendelen van je WP in de hand werken.
Bestaan deze nog? Of is dat allemaal PWM tegenwoordig?

/edit: na wat betere search hier mijn oog laten vallen op de Danfoss Icon. Kun je hiermee de hysterese / ‘temp-delta’ instellen?

[ Voor 8% gewijzigd door A-J op 15-10-2023 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swiv98
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-06 16:48
Hoewel misschien "mosterd na de maaltijd" omdat je al bent overgestapt, en bovendien alleen een suggestie voor een deel van je probleem: het PWM/flipper-gedrag wordt wat mij betreft, aan de zijde van de Honeywell T6 tenminste, gestuurd door de instellingen voor 'Low Load Control'.

Die vind je in de 'geavanceerde' instellingen: "Settings" icoon (echt) lang aanraken, dan het OpenTherm menu, daar binnen de 1e optie.

In mijn situatie, met een Intergas Xtreme30 via OpenTherm aangesloten, zorgde het uitzetten van LLC ervoor dat er gewoon hele blokken van (gemoduleerde) stookperiodes ontstaan. Uren lang, net boven een setpoint van 30 graden.

Hoe een ketel/warmtepomp qua echt stookgedrag reageert op die vraag, hangt af van vele factoren, waaronder de instellingen op de ketel/pomp mbt gevraagde setpoints en natuurlijk vooral de mogelijkheid van je gehele systeem om genoeg warmte af te geven op het gewenste/mogelijke modulatiepunt en zo de retourtemperatuur binnen de wensen van de ketel/pomp te houden.

Mocht je de Low Load Control instelling nog niet hebben geprobeerd, dan zou ik dat nog even doen.

Overigens, fyi, voor het overige vind ik zelf de T6 een heel matige thermostaat, met zeer beperkte mogelijkheden om data uit de te lezen, een nog beperktere app en qua 'smart' niet smart genoeg om zelfs na weken inleren zich nog niet te beseffen dat 'ie echt 1 a 2 uur eerder moet opstoken om mijn ingestelde schema te kunnen aanhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J
Thanks, maar ben zelf inmiddels van de T6 afgestapt en heb een Danfoss Icon thermostaten systeem geinstalleerd. Werkt veel beter met een WP !