Asbest in verankering draagbalk dak?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06:01
Bij het opruimen van de zolder zag ik ineens de volgende platen die lijken op asbest. Ik zie vezels en een honingraat. Het lijkt te zijn gebruikt als opvulling of brandwerende functie bij de balken die het dak dragen.

Ik vraag me af of dit verwijderd moet worden? Het zit vast en is soort van hechtgebonden, maar een deel steekt uit en is wat open.

We zijn verder niet van plan iets te doen bij/met die balken, maar ik vroeg mij af:
- Is dit waarschijnlijk asbest?
- Hoe zou dit verwijderd moeten worden mochten we dat willen? Het zit immers in de muur.
- Kan ik dit nog afdekken met een soort folie of tape om te voorkomen dat er toch vezels loskomen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pDI59cwHJMcoi4J8c6hqjyo7_LQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xb6GPOl4fZYcWCK6IqEyLahw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B0LMdpqDGgf3ELhCrU-eOaSIoP8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yLwFsbDWQrLquukRF0lVejES.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via MailMan op 14-10-2023 15:40)

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
lijkt op asbest, hoeft in nederland niet verwijderd te worden, als je bang bent voor losse vezel kan je er ook behanglijm op smeren voor je eigen gemoedsrust.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
lijkt op asbest, hoeft in nederland niet verwijderd te worden, als je bang bent voor losse vezel kan je er ook behanglijm op smeren voor je eigen gemoedsrust.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:29
In principe is de enige manier om het zeker te weten het te laten testen (klein stukje opsturen naar een lab, is niet heel duur, Google het eens..), maar in dit geval: ja, dit ziet er precies uit als asbestplaat, als dat qua leeftijd van het huis kan kloppen, zou ik er haast maar vanuit gaan dat het asbest is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:15
als je er geen gaten in boort of overheen schuurt komen er geen vezels af. smeer er een laag behanglijm op en klaar.

Veroordeel niet, verwonder u slechts