ISDE Subsidie combineren HR++/HR+++ oppervlak

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09-05 19:03
Ik heb al geprobeerd te zoeken maar veel wijzer nog niet geworden. Mijn situatie is als volgt.

Tussenwoning uit 1914 met weinig tot geen isolatie maatregelen en staat van woning is slecht. Er komt een nieuw dak op incl isolatie en 2 nieuwe dakkapellen.

De woning heeft nu voor en achter hardhouten kozijnen (enkel en 8/12mm dubbelglas) die zodanig slecht zijn dat ik ze wil vervangen voor HR+++ glas icm kunststof kozijnen. Afmetingen van de 2 nieuwe kozijnen zijn ~175x200cm

Boven de 8m2 krijg je subsidie op HR++ of HR+++ glas. Ik zit dus aan 7.5m2 oppervlak. Verder zijn er enkelglas bovenramen boven de voor en achterdeur maar 2 nieuwe deuren/kozijnen/ramen is mijn budget voorlopig niet toereikend voor.

De dakkapellen hebben een totaal glasoppervlak van ongeveer 4,5m2 met HR++ glas

De vraag die ik dus heb.

Mag ik de HR+++ ramen beneden als HR++ glas aanmelden voor de ISDE subsidie icm de HR++ ramen boven (zodat >8m2) of heb ik totaal geen recht op subsidie op deze manier.

Als dit zo is, zouden jullie dan aanraden om beneden maar voor HR++ glas te gaan en dan toch nog die subsidie te kunnen krijgen of zeggen jullie; Beter geen subsidie en comfort/minder stookkosten van HR+++ glas beneden?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Ja, je mag HR+++ als HR++ meetellen. De regel voor HR++ subsidie is namelijk een minimale isolatiewaarde (U-waarde).

Dit is niet anders dan als je triple glas plaatst zonder de kozijnen te vervangen door voldoende isolerende varianten. Ook dan kun je wel de lagere subsidie voor HR++ krijgen.

Let trouwens op de rekenmethode. Het kozijn telt tegenwoordig mee en dat scheelt potentieel flink. In mijn geval zeker omdat ik veel kleine ramen had...

Edit:
Je hebt trouwens helemaal geluk want je krijgt potentieel een deel hoge subsidie en deel lagere, want het minimum oppervlak geldt opgeteld:
Als u heeft geïnvesteerd in HR++ glas, Triple glas, isolerende panelen en deuren dan geldt dit als één maatregel. De oppervlaktes worden bij elkaar opgeteld in het aanvraagformulier om te bepalen of u aan de oppervlakte-eisen voldoet.
Tenslotte, als kozijnen toch vervangen worden ialtijd HR+++ nemen voor het comfort ivm koudeval van de ramen.

[ Voor 36% gewijzigd door Rukapul op 14-10-2023 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snaba
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 00:57
Het glas van de dakkapellen kan je overigens niet mee nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadett
Snaba schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 13:57:
Het glas van de dakkapellen kan je overigens niet mee nemen.
Niet? Dat zou wel erg cru zijn daar het huis maar 2 woonlagen heeft (1ste verdieping gelijk schuin dak) en de huidige dakkapellen enkel en 8mm dubbelglas hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 10:48

martijn v o

Certified by Enphase.

wel als er oude dakkapellen op staan, maar dan alleen het glasoppervlak van de oude kapellen. Dus als je een grotere neemt dan kun je alleen de m2 van het oude glas (met kozijn) meetellen.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
@Snaba @Kadett m.i. ligt het genuanceerd:
U geeft alleen het aantal m2 op die oude ramen, panelen of deuren vervangen. Glas wat bijvoorbeeld is geplaatst in een raam waar eerder een gevel zat komt niet in aanmerking.
Ik zou de kozijnen/glas van de bestaande dakkapellen opmeten en het oppervlak daarvan indienen als dat oppervlak kleiner is dan het nieuwe oppervlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadett
martijn v o schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 14:36:
wel als er oude dakkapellen op staan, maar dan alleen het glasoppervlak van de oude kapellen. Dus als je een grotere neemt dan kun je alleen de m2 van het oude glas (met kozijn) meetellen.
Hier zitten inderdaad al 2 dakkapellen. Voorzijde 2.7m achterzijde 4m met totaal nu 4.5m2 glas oppervlak. De nieuwe dakkapellen zullen iets minder glasoppervlak hebben vanwege dikte isolatie van de zijkanten en hier al de maximaal te behalen breedte van dakkapellen staan.

Alleen vanwege de slechte staat en totaal geen mogelijkheid op na isoleren, is vervangen duurzamer dan renoveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadett
Als ik het dan goed heb mag ik een aanvraag indienen van:
Begaande grond: 7.5m2 HR+++ glas a €65.50
Eerste verdieping: 4m2 HR++ glas a €23,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Ja.

En vergeet de dakisolatie niet uit te zoeken qua subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadett
Rukapul schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 15:02:
Ja.

En vergeet de dakisolatie niet uit te zoeken qua subsidie.
Dak isolatie ga ik zelf plaatsen nadat de dakdekker dak heeft vervangen. Die subsidie is €15,- m2 en totaal nog geen 30m2. Totaal aan materiaal ben ik rond de 800,- kwijt. Eerste offerte van een dakdekker was 2300,- meerwerk voor de isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Kadett schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 15:51:
[...]

Dak isolatie ga ik zelf plaatsen nadat de dakdekker dak heeft vervangen. Die subsidie is €15,- m2 en totaal nog geen 30m2. Totaal aan materiaal ben ik rond de 800,- kwijt. Eerste offerte van een dakdekker was 2300,- meerwerk voor de isolatie.
Ivm glas is het 30euro/m2.

En als je het 'dak vervangt' dan neem ik aan dat pannen en dakbeschot eraf gaan. Dan zijn geïsoleerde dakbeschotplaten een no-brainer en zelf naisoleren zonde van de tijd. Scheelt ook nog eens binnenruimte.

2300 minus 900 subsidie maakt het al minder lonend om zelf te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Rukapul schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 16:29:
[...] Dan zijn geïsoleerde dakbeschotplaten een no-brainer en zelf naisoleren zonde van de tijd. Scheelt ook nog eens binnenruimte.
Dat kan erg situationeel zijn, laat de TS daar een mening over horen?
Ik zou veel van die prefab systemen met EPS en PIR niet willen hebben, laat dat nu de meest voorkomende types zijn. Er is wel een vlas systeem, waar ik het brandrisico niet prettig van vind. Ik zou dan zelf graag met steen- of glaswol willen naisoleren. Rc 5 haal je vaak toch wel, die 1,5 meer dat zijn de duurste extra cm's isolatie.
Ik kan me voorstellen dat veel mensen 1400 euro nog best heel veel geld vinden. De TS wil vast niet voor niets daarom het naisoleren zelf doen....

Al met al bepaald nog geen inkopper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadett
Rukapul schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 16:29:
[...]

Ivm glas is het 30euro/m2.

En als je het 'dak vervangt' dan neem ik aan dat pannen en dakbeschot eraf gaan. Dan zijn geïsoleerde dakbeschotplaten een no-brainer en zelf naisoleren zonde van de tijd. Scheelt ook nog eens binnenruimte.

Ik had al in het zolder isolatie topic wat geplaatst daarover. Kant en klare dakplaten boven de bestaande gordingen gaan hier niet zomaar. Achter zit er heel weinig ruimte tussen de dakkapel van buren (totaal 4 pannen) en voor de dakkapel maar 1 of 2. Enige wat zou kunnen is de gordingen 20cm verder in laten frezen in de zijmuren waardoor het wel zou kunnen. Ik weet alleen niet of die in verbindingen staan met die van de buren en on hoeverre dat een verzwakking van de structuur geeft.

Het is wel in 1x netjes en een RD waarde van 7.5 tot 8 met 20cm platen ivm RD6 met 14cm PIR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadett
Net even telefonisch contact gehad met ISDE, omdat ik de gehele dakkapellen vervang ipv alleen de kozijnen/glas valt het niet onder de regeling -O-

Je vervangt 2 gare 35 jaar oude dakkapelen met nog geen 4cm isolatie voor iets met dezelfde buitenmaten maar wel een RD waarde van 6.4 en 4.7 voor dak en zijkanten. En HR++ zodat alles een beetje naar de moderne duurzame tijd gebracht wordt.

Meer glasoppervlak heb ik niet om relatief niet met geld te gaan gooien.

Enige wat ik kan doen is 1 raam boven van ongeveer 0.5m2 laten vervangen voor HR++ dan zit ik wel aan de 8m2. Om vervolgens 2 maanden later dat stuk glas en bijhorende dakkapel af te laten voeren naar de stort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Kadett Heb je nog een achter- of voordeur waar eer mee te behalen valt om aan die m2 te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadett
route99 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 18:00:
@Kadett Heb je nog een achter- of voordeur waar eer mee te behalen valt om aan die m2 te komen?
Die heb ik zeker alleen budget is niet toereikend ervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23:48
Kadett schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 15:19:
[...]

Die heb ik zeker alleen budget is niet toereikend ervoor.
Kan je misschien (een gedeelte) financieren? Misschien geeft de gemeente duurzaamheidsleningen uit (vaak nog aantrekkelijke rente), of kom je in aanmerking voor 0% rente via het Warmtefonds (als je een verzamelinkomen <60.000 hebt). Het is bijna altijd zinvol en goedkoper om dit soort maatregelen in een keer te doen. En best zonde om de subsidie voor de kozijnen te laten liggen.

[ Voor 5% gewijzigd door JBtL op 26-10-2023 15:37 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - (3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - in aanbouw) - DoucheWTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Kadett Een compleet nieuwe deur of deuren dat loopt flink op (vaak veel >> €1000 per deur), daar zou de tip van @JBtL prima passen, maar ook als je nu alleen het glas laat vervangen door bijv. HR++?

Onze voordeur is ca 75% glas dus toch HR++ erin, mss ga ik het hout nog wat opdikken, maar tis iig nu al veel beter dan eerst. Bij de achterdeur is het 50-50 maar daar zit ook nog een rolluik voor die de koude noorden/noordoosten wind van het glas maar ook van het hout afhoudt. Daar is toch HR++ ingekomen. Wij hebben alleen het glas dus vervangen en het opdikken moet ik nog verder uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadett
JBtL schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 15:34:
[...]

Kan je misschien (een gedeelte) financieren? Misschien geeft de gemeente duurzaamheidsleningen uit (vaak nog aantrekkelijke rente), of kom je in aanmerking voor 0% rente via het Warmtefonds (als je een verzamelinkomen <60.000 hebt). Het is bijna altijd zinvol en goedkoper om dit soort maatregelen in een keer te doen. En best zonde om de subsidie voor de kozijnen te laten liggen.
Nog meer lenen is nog meer lasten hoe aantrekkelijk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadett
route99 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 18:13:
@Kadett Een compleet nieuwe deur of deuren dat loopt flink op (vaak veel >> €1000 per deur), daar zou de tip van @JBtL prima passen, maar ook als je nu alleen het glas laat vervangen door bijv. HR++?

Onze voordeur is ca 75% glas dus toch HR++ erin, mss ga ik het hout nog wat opdikken, maar tis iig nu al veel beter dan eerst. Bij de achterdeur is het 50-50 maar daar zit ook nog een rolluik voor die de koude noorden/noordoosten wind van het glas maar ook van het hout afhoudt. Daar is toch HR++ ingekomen. Wij hebben alleen het glas dus vervangen en het opdikken moet ik nog verder uitzoeken.
Voor en achterdeur zijn ruitjes van gals van ongeveer 50x60cm en dan in 2x2 verdeeld. Bovenlicht voorzijde is 30x70cm. Achterzijde is 50x70cm. Alleen achter heel oud kozijn daarvan is kozijn dikte te smal voor HR++ glas voor her bovenlicht.

Ik ga voordeur waarschijnlijk dan nieuw glas bestellen en laten plaatsen. Zit nu wel glas-in-lood in bovenlicht dus wordt dan wel een voorzetglas.
Pagina: 1