Schildervraagjes

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isaroos
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 19-10-2023
Hoi allemaal,

Wij hebben een renovatieproject gekocht.
Ik ben momenteel al het houtwerk binnen aan het opschuren en ik ben bijna aangekomen bij het gronden.

In ons oude huis heb ik alles op terpentine basis geschilderd ook de binnenzijde. We wonen er nog niet en dit duurt zeker nog 2 maanden.
Wat raden jullie aan toch alles op waterbasis of terpentinebasis? En welke verf kan hier het beste voor gebruiken?
Eén die niet snel verkleurd. Vorige woning had ik goede verf van een verfwinkel, maar deze verkleurt snel.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:32

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Zijn er redenen waarom de verf verkleurd is? Heb je omgevingsfactoren die dit mogelijk kunnen verklaren? Welke verf / type was het eigenlijk?

Het is me ook niet helemaal duidelijk of alle hout hetzelfde hout is; mogelijk dat dat handig is om te weten qua absorptie, dekking en misschien ook de werking (later) of bij bepaalde invloeden.

Neem ook aan dat je al ideeen had qua verf er materialen; heb je ook een budgjet en een totaal oppervlak wat geschilderd moet worden? Ongetwijfeld heb je prijzen gezien van bepaalde merken en het zou zuur zijn als we merk A aanraden en dat je dan erachter komt dat je daar maar budget voor 30% van het schilderwerk voor hebt.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 28-07 16:21
Welke verf van de verfwinkel had je die snel verkleurt? Ik verf altijd met Sikkens Rubbol of Sigma s2u Nova, nooit last van verkleuring (uiteraard wel binnen...). Beide op waterbasis. Buiten verf ik wel op terpentine basis, met verf van dezelfde merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Isaroos schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 11:42:
[...]

Eén [verf] die niet snel verkleurd. Vorige woning had ik goede verf van een verfwinkel, maar deze verkleurt snel.
Lichte kleuren op terpetinebasis kunnen verkleuren door een gebrek aan UV. Dit staat bijvoorbeeld ook op de website van Wijzonol:
[...] De vergeling ontstaat tijdens het drogingsproces van de alkydhars, een chemische reactie met zuurstof uit de lucht. Alkydhars heeft van nature een gelige kleur, welke door de reactie met zuurstof nog donkerder verkleurd. Deze reactie vindt alléén plaats op plekken waar nauwelijks tot geen daglicht komt, zoals in de sponning van een kozijn, de binnenkant van toiletdeuren en onder een bloempot. [...]
Je kunt dan of een donkere kleur kiezen of verf op waterbasis nemen. Die hebben daar in de regel veel minder last van. Het verkleurd meestal wel maar veel langzamer, waardoor het een stuk minder opvalt. Maar verf op waterbasis verft ook minder lekker en over het algemeen dekt minder goed. Althans dat is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:55
Verf op terpentinebasis verkleurt binnen inderdaad, dus binnen acrylbasis gebruiken, verft echt prima tegenwoordig :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Squawk
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Terpentine verdunbare verven op basis van alkydhars hebben de nadelige eigenschap dat ze gevoelig zijn voor vergeling. Deze vergeling wordt veroorzaakt door oliën die onderdeel zijn van het bindmiddel. Deze oliën hebben als bestanddeel linoleenzuur. De vergeling ontstaat tijdens het drogingsproces van de alkydhars, een chemische reactie met zuurstof uit de lucht. Alkydhars heeft van nature een gelige kleur, welke door de reactie met zuurstof nog donkerder verkleurd. Deze reactie vindt alléén plaats op plekken waar nauwelijks tot geen daglicht komt.

Meer lees je hier: https://www.wijzonol.nl/p...wat-is-vergeling-van-verf

@alex3305 was me net voor. :)

[ Voor 15% gewijzigd door Squawk op 14-10-2023 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taatort
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12:02
Ik ben een aantal jaren geleden voor binnen schilderwerk overgegaan naar op waterbasis gedragen (acryl) verf
Eerst verf van de Action gehaald nadat ik was geschrokken van de prijzen bij de vak handel, maar dat ga ik niet meer doen.
Binnenzijde ramen bleven aan de raam rubbers plakken ook nog maanden en jaren erna.
Pas nu alleen maar verf van bepaalde merken toe. Kost iets meer, maar scheelt werk en ergernis.
Voordelen water gedragen verf:
- kwasten schoonmaken met water
- droogt snel,
- minder geur belasting

Nadelen:
- vloeit is minder mooi dan verf op terpentine (alkyd) verf

Verkleuring vindt ik persoonlijk wel mee valle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isaroos
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 19-10-2023
Wauw super bedankt voor de snelle reacties.
De plekken waar het geliger is vooral waar geen daglicht komt. Overloop,hal en trapgat. In het nieuwe huis en hebben we wel daglicht. Maar als ik het zo lees is waterdragend ook prima. Ik heb phoenix eigen merk verf gekocht circa €80 voor 2,5 liter.
Het moet gewoon goeie verf zijn, dus budget is
vind ik minder belangerijk.

Vullen jullie het hout op voor de grondverf of na de grondverf en wat gebruiken jullie hiervoor? Ik gebruik meestal zaluw tweecomponenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-07 20:27
Isaroos schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 11:42:
Hoi allemaal,

Wij hebben een renovatieproject gekocht.
Ik ben momenteel al het houtwerk binnen aan het opschuren en ik ben bijna aangekomen bij het gronden.

In ons oude huis heb ik alles op terpentine basis geschilderd ook de binnenzijde. We wonen er nog niet en dit duurt zeker nog 2 maanden.
Wat raden jullie aan toch alles op waterbasis of terpentinebasis? En welke verf kan hier het beste voor gebruiken?
Eén die niet snel verkleurd. Vorige woning had ik goede verf van een verfwinkel, maar deze verkleurt snel.
Terpentine (alkyd) basis verkleurt nou eenmaal binnen. Water gedragen verkleurt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:16
Isaroos schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 12:57:
Wauw super bedankt voor de snelle reacties.
De plekken waar het geliger is vooral waar geen daglicht komt. Overloop,hal en trapgat. In het nieuwe huis en hebben we wel daglicht. Maar als ik het zo lees is waterdragend ook prima. Ik heb phoenix eigen merk verf gekocht circa €80 voor 2,5 liter.
Het moet gewoon goeie verf zijn, dus budget is
vind ik minder belangerijk.

Vullen jullie het hout op voor de grondverf of na de grondverf en wat gebruiken jullie hiervoor? Ik gebruik meestal zaluw tweecomponenten.
Ik vul gaten voor de grondverf met plamuur en na het gronden nog een keer met lakenplamuur. De tweede keer doe ik omdat je na de grondverf toch ander licht erop krijgt en weer oneffenheden ziet.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1986520

Het zijn wel vooral de lichtere kleuren die verkleuren…..

Voor binnen is watergedragen gewoon de standaard, droogt ook lekker snel. Maar voor grote opervlakken zoals deuren vindt ik persoonlijk watergedragen soms juist daarom niet zo fijn werken. Streeploos werken als er wat luchtstroom is blijft dan een uitdaging. Olie gedragen geeft bij hoogglans ook een mooier resultaat…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treur
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-07 16:06
Als je watergedragen hoogglans verf gebruikt, dan kan deze ook vergelen.
Het stofje dat voor de hoogglans zorgt is precies het stofje dat ook zorgt dat de verf vergeeld.

Dus wil je dat iets niet vergeeld dan zou je het beste voor zijdeglans kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12:07
En ook in de toekomst, als je weer een nieuw laagje wilt schilderen heb je een stuk minder schadelijke dampen in huis als je op waterbasis de basis hebt gelegd.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Anoniem: 1986520 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 17:18:
Het zijn wel vooral de lichtere kleuren die verkleuren…..

Voor binnen is watergedragen gewoon de standaard, droogt ook lekker snel. Maar voor grote opervlakken zoals deuren vindt ik persoonlijk watergedragen soms juist daarom niet zo fijn werken. Streeploos werken als er wat luchtstroom is blijft dan een uitdaging. Olie gedragen geeft bij hoogglans ook een mooier resultaat…
Daar helpt Floetrol bij.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Pagina: 1