Draden samenvoegen d.m.v. schakelaar i.p.v. lasklem

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milofow
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22:12
Dag allen,

Ik heb sinds kort een hoop nieuwe Philips Hue producten aangeschaft, waaronder veel lampen. Om gebruik te maken van automatiseringen (door Home Assistant) wil ik dat de lampen continu aanstaan.

Ik heb er voor gekozen om dit te doen d.m.v. het verbinden van de fase- en schakeldraden achter mijn schakelaars. Ik heb gelezen dat het technisch beter en overzichtelijker is om bij het armatuur de fasedraad uit de WCD te pakken i.p.v. de schakeldraad. Echter is dit in mijn situatie erg veel werk en ben ik bang dat ik eerder daar een fout in maak met doorlussen dat het te doen op de plek van de schakelaar.

Sommige schakelaars vervang ik door de Philips Hue dimmer switch ervoor te plaatsen en andere plaats ik terug (zonder dat ze werken uiteraard). In het geval van terugplaatsen vroeg ik me af of er verschil zit in het doorverbinden d.m.v. een lasklem of door de fase- en schakeldraad samen in de L-poorten te steken van de schakelaar?

Mij lijkt het geen probleem, omdat de fasedraad ook doorgelust bij het aanleggen van een extra schakelaar bijv.

Daarnaast heb ik ook een wisselschakelaar/hotelschakeling in de gang. Mij lijkt het beter om een en dezelfde schakeldraad dan in beide schakelaars door te verbinden en de andere schakeldraad die aan beide kanten ongebruikt blijft af te dekken d.m.v. een lasklem.

Ik hoor graag wat jullie ervan denken :)

Beste antwoord (via Milofow op 15-10-2023 16:35)

• BennieWolters
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-09 20:20
Milofow schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 10:35:
@BennieWolters Bedankt voor je reactie, is er een verschil in veiligheid? Ik wil bij sommige schakelaars in de toekomst een Sonoff ZBMINI-L2 plaatsen om het schakelwerk alsnog te gebruiken in uitzonderlijke situaties (zoals schakelaars die door bezoek nog gebruikt kunnen worden).
Het zal vast niet helemaal volgens de NEN-1010 zijn, maar ik zie in beide opties niet zo'n gevaar.

Ben het wel eens met Chris. Een automatisering is succesvol indien je ook nog gewoon de lampen aan en uit kan doen. Anders krijg je situaties dat als je je mobiel niet bij je hebt, of iemand anders is bij je thuis, je dan de lampen niet aan of uit kunt doen.

Joe

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennieWolters
Het doorlussen zou ik dan toch achter de schakelaar doen (in de inbouwdoos zelf) met een bijvoorbeeld een wago lasdop. Dan kun je tzt de schakelaars vervangen door blindkapjes.

Voor die hotelschakeling lijkt me dat ook de juiste methode.

Joe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milofow
@BennieWolters Bedankt voor je reactie, is er een verschil in veiligheid? Ik wil bij sommige schakelaars in de toekomst een Sonoff ZBMINI-L2 plaatsen om het schakelwerk alsnog te gebruiken in uitzonderlijke situaties (zoals schakelaars die door bezoek nog gebruikt kunnen worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:29
@Milofow
Waarom zou je dit willen doen? Ik heb ook overal Hue lampen die continue stroom hebben door gewoon de schakelaars niet meer te gebruiken. Maar het is wel handig dat ik ze nog met een schakelaar aan en uit kan doen. Soms om een lamp te resetten of om even een lamp aan te doen zonder een app of iets anders te moeten pakken. Gebeurd niet vaak maar als het gebeurd is het handiger dan een lamp uit te armatuur te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milofow
@chrisborst Goeie vraag, veel lampen wil ik op beweging gaan sturen. Maar in de vroege ochtend of late avond wordt er toch snel uit automatisme de schakelaar omgezet en verpest dat mijn automatiseringen.

Een ander voorbeeld is dat ik met tv kijken niet perse de lampen in eerste instantie aanzet. Als ik dan op de bank zit en de Hue lampen mee wil laten syncen zou ik dat resultaat makkelijk van de bank kunnen bereiken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• BennieWolters
Milofow schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 10:35:
Het zal vast niet helemaal volgens de NEN-1010 zijn, maar ik zie in beide opties niet zo'n gevaar.

Ben het wel eens met Chris. Een automatisering is succesvol indien je ook nog gewoon de lampen aan en uit kan doen. Anders krijg je situaties dat als je je mobiel niet bij je hebt, of iemand anders is bij je thuis, je dan de lampen niet aan of uit kunt doen.

Joe

Pagina: 1