WiFi in algemene ruimten appartement

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:50
Voor het appartementencomplex ( ~ 68 woningen) waar we in wonen zijn een aantal commissieleden (waaronder ik) bezig met het onderzoeken hoe wij ervoor kunnen zorgen dat er WiFi dekking is in bepaalde algemene ruimtes waaronder:
  • De centrale hal
  • Het ondergrondse parkeerdek (1-laags)
De reden hiervoor is dat wij geen telefoonsignaal in de garage.
Daarnaast is het telefoonsignaal overall best slecht in het gebied, wellicht word dit opgelost tzt, maar daar kunnen we ons niet op vastpinnen.

Wat hebben we al bekeken / weten:
  • Het gebouw heeft een eigen glasvezelverbinding in een van de nuts kasten
  • Er loopt een brede kabelgoot met allerlei andere kabels naar de ondergrondse garage
Nu zijn mijn vragen:
  • Heeft er iemand al reeds ervaring mee / hoe heb je het opgelost voor jouw appartementen complex?
  • Dient het apparatuur (access points) aan andere standaarden te voldoen (bijvoorbeeld voor buitengebruik)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:16
Zitten volgens mij geen normeringen aan.

Zelf zou ik kijken naar TP-link omada setup of soortgelijk.

Kan je op afstand bedienen en resetten en werkt goed en stabiel.

Je kan ze gewoon POE aansluiten.

Zowel binnen als buiten access points zijn beschikbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WheeleE
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:14

WheeleE

Dinges

Misschien loont het de moeite om primair niet naar wifi-versterkers te kijken maar naar versterkers voor mobiele signalen (3g/4g/5g).
Alhoewel wifi makkelijker is zit je wel met autorisatiebeheer. Je wil niet hebben dat er ongenodigden toegang tot hebben of krijgen, en dat is met open wifi of een netwerk met 1 vaste login aanzienlijk.

[ Voor 5% gewijzigd door WheeleE op 14-10-2023 12:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 24-09 21:26
Misschien nog een anders aandachtspunt. Hoe ga je voorkomen dat mensen op de begane grond en/of nabij de centrale hal de WiFi permanent gaan gebruiken als vervanger voor hun eigen internet aansluiting. Dit kan tot scheve gezichten leiden onder de bewoners.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Lijkt er op dat dit een (zoveelste) gevalletje is waarbij de bewoners én de VVE de termen 'WiFi' en 'Internet' aan het verwarren zijn of in ieder geval niet weten welke van de twee wát doet en is. Je kunt daar in alle publieke ruimten perfecte WiFi signalen aan gaan bieden zónder daar ook maar 1 Bit aan internet access over te gaan leveren.... Wordt niemand vrolijk van, maar: Het kán!!

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:02

FreakNL

Well do ya punk?

Op zich eens en ik erger me er ook aan dat WiFi synoniem is voor Internet.

Maar de TS bedoelt natuurlijk WiFi met een achterliggende internet-verbinding.

Verder;
Wat is nu eigenlijk het probleem. Waarom moet er WiFi zijn in de parkeergarage? Of überhaupt 4g/5g.

[ Voor 23% gewijzigd door FreakNL op 14-10-2023 19:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

FreakNL schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 19:52:

Verder;
Wat is nu eigenlijk het probleem. Waarom moet er WiFi zijn in de parkeergarage? Of überhaupt 4g/5g.
Het is natuurlijk ook wel zo dat de nooddiensten daar ook niet bereikbaar zijn als er geen van beide platformen beschikbaar zijn vóór de bewoners. Als er dan een eigen fiber ligt welke door de VVE afgenomen wordt dan is de keuze voor een intern WiFi netwerk niet zo heel vreemd.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
1107972 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 19:14:
Misschien nog een anders aandachtspunt. Hoe ga je voorkomen dat mensen op de begane grond en/of nabij de centrale hal de WiFi permanent gaan gebruiken als vervanger voor hun eigen internet aansluiting. Dit kan tot scheve gezichten leiden onder de bewoners.
Fair point. Dit heb ik reeds opgeschreven. Het idee was geopperd om een snelheidslimiet in te stellen, maar dat lost niet echt iets op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
FreakNL schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 19:52:

Verder;
Er geen enkele vorm van connectiviteit in de garage (geen internet en geen mobiele verbinding)
Men wilt graag connected zijn om in nood mensen te bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
Will_M schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 19:46:
Lijkt er op dat dit een (zoveelste) gevalletje is waarbij de bewoners én de VVE de termen 'WiFi' en 'Internet' aan het verwarren zijn of in ieder geval niet weten welke van de twee wát doet en is. Je kunt daar in alle publieke ruimten perfecte WiFi signalen aan gaan bieden zónder daar ook maar 1 Bit aan internet access over te gaan leveren.... Wordt niemand vrolijk van, maar: Het kán!!
Mijn excuses, ik neem dezelfde terminologie over, omdat het door iedereen zo genoemd word.
Men wilt internet toegang om met name "Bellen via WiFi" te gebruiken in nood

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cacao70
WheeleE schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 12:38:
Misschien loont het de moeite om primair niet naar wifi-versterkers te kijken maar naar versterkers voor mobiele signalen (3g/4g/5g).
Alhoewel wifi makkelijker is zit je wel met autorisatiebeheer. Je wil niet hebben dat er ongenodigden toegang tot hebben of krijgen, en dat is met open wifi of een netwerk met 1 vaste login aanzienlijk.
Interessant ik ga het bekijken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

WheeleE schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 12:38:
Dat heeft geen zin, je mag ze niet zelfstandig inzetten. Je zult er voor elke netwerkeigenaar apart toestemming voor moeten verkrijgen, die je vanwege de storingsgevoeligheid nimmer krijgen zal.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:07
cacao70 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 22:11:
[...]

Er geen enkele vorm van connectiviteit in de garage (geen internet en geen mobiele verbinding)
Men wilt graag connected zijn om in nood mensen te bereiken.
Hang een paar ouderwetse vaste telefoonlijn toestellen op :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
@cacao70:

@dion_b heeft veel verstand van WiFi en zeker van een project waar jij het over hebt.

(@tweakduke @Señor Sjon : zou dit topic niet beter passen in het netwerken-forum?)

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
@dion_b ,

Zou je er een blik naar willen werpen en/of welke gegevens zou je meer moeten hebben?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:22

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Real schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 20:14:
@cacao70:

@dion_b heeft veel verstand van WiFi en zeker van een project waar jij het over hebt.

(@tweakduke @Señor Sjon : zou dit topic niet beter passen in het netwerken-forum?)
Bij deze naar NT.

De volgende keer mag dat via een topic report :)

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Will_M schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 19:46:
Kom op zeg. Je weet prima wat er mee bedoelt wordt. Wanneer een hotel zegt gratis WiFi te hebben, dan bel je die eerst nog eens op om te vragen of er ook internet is?
cacao70 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 22:10:
[...]

Fair point. Dit heb ik reeds opgeschreven. Het idee was geopperd om een snelheidslimiet in te stellen, maar dat lost niet echt iets op.
Ligt eraan hoe laat dat limiet is. En iig wifi uit te parkeerplaats komt nooit bij een appartement. Uit de centrale hal misschien wel, maar het lijkt mij niet het grootste probleem. Zeker niet met een snelheidslimiet er op.

Wat wel een ding ook is, wie gaat het onderhouden. En als je een bedrijf het laat aanleggen wordt het peperduur voor toch wel niche toepassing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:50

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

cacao70 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 21:02:
@dion_b ,

Zou je er een blik naar willen werpen en/of welke gegevens zou je meer moeten hebben?
No rest for the wicked - ik was rustig rookbiertje, whisky en wildpluk bospaddenstoelen aan het genieten.

Enfin, eerste indruk:

Wat je wilt bereiken is op layer 1 duideljk: WiFi dekkign op relevante plekken.

Wat totaal niet duidelijk is: layer 2: hoe zit het het met aanmelden?

Hoe is WiFi nu geregeld? Hebben jullie een centraal systeem met WPA2-Enterprise voor de 68 woningen of heeft iedereen een eigen WIFI AP (router...) met WPA2-Personal?

In dat eerste geval is het simpel: gewoon in zelfde productreeks als huidige AP's wat extra meuk kopen, UTP trekken naar de witte vlekken, aansluiten en klaar.

In het tweede geval... zie ik zacht gezegd een uitdaging: iedere bewoner heeft apparaten (mobiele telefoons die VoWiFI willen doen) die aanmelden op hun eigen netwerk. Je gaat geen 68 aparte netwerken kunnen uitzenden (nog los van 68 verschillende logins verzamelen gaan 68 SSID's alle beschikbare airtime opvreten).

Alle verdere suggesties hangen af van antwoord op deze vraag :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Je kan toch gewoon een nieuw netwerk aanmaken? Geef alle bewoners het wachtwoord, en als ze de parkeergarage inlopen verbindt hun telefoon automatisch? En natuurlijk, bij grote aantallen gebruikers zal er vast meer bij komen kijken, tegelijk zullen er nooit veel mensen tegelijk op dat netwerk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-08 09:47
Technisch is dit best allemaal op te lossen, denk aan snelheids limieten in combinatie met dagelijkse data limieten. Maar... als iemand die in een tal van VVE's zit, denk wel dat buiten het ophangen van (mits daar de meerderheid accoord mee gaat) samen gaat met lopende kosten en onderhoud. Ik weet niet hoe het bij jullie is gesteld maar de diverse VVE's waar ik in zit hebben allemaal in het gemeen dat onderhoud (duur) wordt uitbesteed of dat een lid vand e VVE dat oppakt. En natuurlijk dat laatste zou mooi zijn maar op termijn wordt het hem te veel, hij verhuist, hoe dan ook wordt onderhoud op termijn dan ook een stuk duurder.

Ik snap het ongemak dat je in bepaalde gebieden geen data hebt maar let wel je trekt wellicht 2000/4000 euro uit voor een installatie uit die je over 5 jaar afschrijft, jaarlijks 300 euro voor een verbinding en dan nog eens 500 euro omdat links en rechts wat kapot gaat cq onderhoud ieder jaar. Dat is dus jaarlijks 23,50 per app extra voor een beetje internet.

Ik weet niet hoe jullie VVE daar tegenover staat maar ik als belegger (en wellicht heb je daar meer van in jou VVE) zien dat op voorhand niet zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

En dan heb je Wifi... Hoe gaat Ben (76 jaar) van de 4e etage via Wifi de ambulance bellen op zijn 5 jaar oude Samsung mobiel? Zijn vrouw krijgt nu een beroerte en hij heeft het eerder nog nooit nodig gehad en dus nog niets ingesteld op zijn oude telefoon. Ze staan bij de auto in de parkeerkelder.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2023 07:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
cacao70 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 10:43:
  • Er loopt een brede kabelgoot met allerlei andere kabels naar de ondergrondse garage
Heb je ook gekeken of die kabelgoot ergens door een brandscheiding heen gaat en daardoor brandwerend is afgewerkt? Zo ja dan betekent dit dat je zelf geen kabeltjes mag trekken en dat na het installeren de want weer net zo afgewerkt moet worden. Doe je dat niet en er breekt een keer brand uit dan krijg je aardig wat gezeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 17:07
Verwijderd schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 06:46:
En dan heb je Wifi... Hoe gaat Ben (76 jaar) van de 4e etage via Wifi de ambulance bellen op zijn 5 jaar oude Samsung mobiel? Zijn vrouw krijgt nu een beroerte en hij heeft het eerder nog nooit nodig gehad en dus nog niets ingesteld op zijn oude telefoon. Ze staan bij de auto in de parkeerkelder.
Er is nu geen bereik op 3/4/5 G, dus ik vrees het ergste voor zijn vrouw.. Met WiFi heeft ze nog een kans..

Kan men niet bij de providers aankloppen hiervoor als VVE ? Flat en Dekkingsprobleem klinkt als een aparte combinatie, grote stad en toch geen dekking

[ Voor 12% gewijzigd door MacIsCool op 16-10-2023 09:42 ]

Runs everything...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
sypie schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 06:55:
[...]

Heb je ook gekeken of die kabelgoot ergens door een brandscheiding heen gaat en daardoor brandwerend is afgewerkt? Zo ja dan betekent dit dat je zelf geen kabeltjes mag trekken en dat na het installeren de want weer net zo afgewerkt moet worden. Doe je dat niet en er breekt een keer brand uit dan krijg je aardig wat gezeur.
Yes, samen met de bouwer. Kabel kan prima getrokken worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
dion_b schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 02:08:
[...]

No rest for the wicked - ik was rustig rookbiertje, whisky en wildpluk bospaddenstoelen aan het genieten.

Enfin, eerste indruk:

Wat je wilt bereiken is op layer 1 duideljk: WiFi dekkign op relevante plekken.

Wat totaal niet duidelijk is: layer 2: hoe zit het het met aanmelden?

Hoe is WiFi nu geregeld? Hebben jullie een centraal systeem met WPA2-Enterprise voor de 68 woningen of heeft iedereen een eigen WIFI AP (router...) met WPA2-Personal?

In dat eerste geval is het simpel: gewoon in zelfde productreeks als huidige AP's wat extra meuk kopen, UTP trekken naar de witte vlekken, aansluiten en klaar.

In het tweede geval... zie ik zacht gezegd een uitdaging: iedere bewoner heeft apparaten (mobiele telefoons die VoWiFI willen doen) die aanmelden op hun eigen netwerk. Je gaat geen 68 aparte netwerken kunnen uitzenden (nog los van 68 verschillende logins verzamelen gaan 68 SSID's alle beschikbare airtime opvreten).

Alle verdere suggesties hangen af van antwoord op deze vraag :o
Iedere appartement heeft een eigen glasvezelpunt (en coax) in zijn/haar appartement voor prive gebruik.
Het gebouw heeft daarnaast een eigen glasvezelpunt om deze te gebruiken voor algemene doeleinden.

Wat ik zelf dacht:
- Glasvezel abonnement nemen voor het internet
- 1 AP ophangen in de centrale hal
- Kabel trekken naar de garage. Kabelgoot die zit vlakbij het glasvezelpunt (en waar de router komt)
- Diezelfde kabelgoot legt ook een route vast door de garage, waar een aantal AP's op gemonteerd kunnen worden.
- Ik dacht bijvoorbeeld aan een UniFi Dream Machine (non-pro) i.c.m U6 Pro AP's in de garage & 1x Unifi U6+ in de algemene hal.
- Ik kan dan een gastennetwerk opzetten met de nodige restricties (snelheidslimieten etc) waarop de bewoners mee kunnen connecten als ze in de garage zitten. Dan kunnen ze prima audio / videobellen via whatsapp e.d.
- Er zijn 3 bewoners + ik die know-how hebben om het bovenstaande spul te beheren. Maar het punt van beheer zal ik nogmaals neerleggen zodat we het erover kunnen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

n4m3l355 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 04:57:
Ik snap het ongemak dat je in bepaalde gebieden geen data hebt maar let wel je trekt wellicht 2000/4000 euro uit voor een installatie uit die je over 5 jaar afschrijft, jaarlijks 300 euro voor een verbinding en dan nog eens 500 euro omdat links en rechts wat kapot gaat cq onderhoud ieder jaar. Dat is dus jaarlijks 23,50 per app extra voor een beetje internet.

Ik weet niet hoe jullie VVE daar tegenover staat maar ik als belegger (en wellicht heb je daar meer van in jou VVE) zien dat op voorhand niet zitten.
Precies dit. Ik zou als lid van de VVE vragen of je niets beters met je tijd te doen hebt ipv dit soort onzinnige zaken. Dat iets technisch kan wil nog niet zeggen dat het een goed idee is.

Dat verhaal over in nood kunnen bellen is natuurlijk gewoon onzin, als er echt nood aan de man is stap je even naar buiten. Eerder een paar verwende figuren die het vervelend vinden dat hun “belangrijke” belletje vanuit de auto worden afgekapt als ze de garage inrijden of dat het internet op de telefoon niet werkt in de garage :-(.

Whats next… internet in de lift of de bergingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:03

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Verwijderd schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 10:03:
[...]

Precies dit. Ik zou als lid van de VVE vragen of je niets beters met je tijd te doen hebt ipv dit soort onzinnige zaken. Dat iets technisch kan wil nog niet zeggen dat het een goed idee is.

Dat verhaal over in nood kunnen bellen is natuurlijk gewoon onzin, als er echt nood aan de man is stap je even naar buiten. Eerder een paar verwende figuren die het vervelend vinden dat hun “belangrijke” belletje vanuit de auto worden afgekapt als ze de garage inrijden of dat het internet op de telefoon niet werkt in de garage :-(.

Whats next… internet in de lift of de bergingen.
"Weet je wel hoe lastig het is als je vanuit je luie stoel niet kunt checken of je je auto goed afgesloten hebt of de standkachel niet aan kan zetten, om over het online updaten van de navigatie nog maar te zwijgen..." :X

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
De noodzaak hiervoor was meer geboren om nooddiensten te kunnen contacten. Naar buiten gaan betekent een aantal trappen oplopen, om vervolgens door een aantal deuren te gaan om weer buiten te staan. Waarvan een aantal automatisch opengaan middels een tag.

Zo hebben bewoners weleens meegemaakt dat iemand een beroerte had gekregen in de garage. In zulke gevallen toch fijn als er een verbinding is danwel snel opgezet kan worden. Met het bovenstaande kan ik in meegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Wil men echt in geval van nood 112 kunnen bereiken of is het een slap excuus voor een paar mensen die hun auto willen updaten?
Om 112 te bereiken zijn er andere oplossingen die minder storingsgevoelig zijn en niet af hangen van de mobiele provider die wel/geen voice over wifi ondersteund op een 5 jaar oude Samsung A35.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
jadjong schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 10:42:
Wil men echt in geval van nood 112 kunnen bereiken of is het een slap excuus voor een paar mensen die hun auto willen updaten?
Om 112 te bereiken zijn er andere oplossingen die minder storingsgevoelig zijn en niet af hangen van de mobiele provider die wel/geen voice over wifi ondersteund op een 5 jaar oude Samsung A35.
Naar welke oplossing refereer je m.b.t 112. Ben er benieuwd naar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
cacao70 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 10:45:
[...]

Naar welke oplossing refereer je m.b.t 112. Ben er benieuwd naar.
Alarmsysteem met doormelding en/of intercom-functie. Wat je eigenlijk ook heb in de lift of bij de slagboom van een publieke parkeergarage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Er zijn ook commerciële partijen die versterkers aanbieden voor mobiele netwerken. Die regelen dan ook alle contacten met de providers waardoor je daar zelf niet achteraan hoeft. Dat lijkt me praktischer en nuttiger dan een eigen WiFi netwerk opzetten.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pelt
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:01
Hou er ook rekening mee dat noodnummers bellen alsnog niet kan werken via VoWiFi en VoLTE.

nieuws: ACM: 112 is nu bij alle Nederlandse providers te bereiken via VoLTE e...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
cacao70 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 09:49:
[...]
Het gebouw heeft daarnaast een eigen glasvezelpunt om deze te gebruiken voor algemene doeleinden.
Je hebt het in je TS over 'commissieleden' maar wat bedoel je daarmee?

Een bewonerscommissie van een huurpand en is dus de verhuurder de eigenaar?

Of bedoel je met 'commissieleden' de bestuursleden van een VvE?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
Real schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 14:24:
[...]

Je hebt het in je TS over 'commissieleden' maar wat bedoel je daarmee?

Een bewonerscommissie van een huurpand en is dus de verhuurder de eigenaar?

Of bedoel je met 'commissieleden' de bestuursleden van een VvE?
Excuus voor de verwarring.
Er is een "Technische commissie", die zich o.a bezighouden met dit vraagstuk en andere technische zaken, ter ondersteuning van het bestuur.

Het appartementencomplex is koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
cacao70 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 14:30:
[...]
Het appartementencomplex is koop.
Dan zou ik de commissie in overweging willen geven om de VvE tenminste ook te adviseren de opdrachtgever en koper te worden voor de levering van internet respectievelijk de koop of huur van apparatuur.

Let op dat de VvE waarschijnlijk niet wordt gezien als consument, hoewel daar soms een uitzondering op wordt gemaakt op grond van 'reflexwerking'.

Zonder consumentenbescherming komen dienstverrichters, verkopers en aannemers veel meer contractsvrijheid toe en moet het VvE bestuur dus goed nagaan waar het akkoord mee gaat. Het zal niet de eerste keer zijn dat een VvE een overeenkomst aangaat in de veronderstelling dat allerlei consumentenrechten ook op de overeenkomst van toepassing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als het je echt om "noodgevallen" gaat, dan zou ik waarschijnlijk toch eerder kijken naar oplossingen om je mobiel op die plekken toch "een beetje" te laten werken. Ik weet nog wel dat we bij mijn vorige werkgever inderdaad in een bepaalde ondergrondse tunnel een soort versterker hadden (Femtocell, als ik me niet vergis), om daar bereik te kunnen garanderen. Volgens mij was het qua internet helemaal 3x niks qua snelheid, maar dus inderdaad vanwege veiligheid MOEST daar dekking komen. Anders mochten de DECT toestellen niet vervangen worden door smartphones.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2023 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
Verwijderd schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 14:51:
Als het je echt om "noodgevallen" gaat, dan zou ik waarschijnlijk toch eerder kijken naar oplossingen om je mobiel op die plekken toch "een beetje" te laten werken. Ik weet nog wel dat we bij mijn vorige werkgever inderdaad in een bepaalde ondergrondse tunnel een soort versterker hadden (Femtocell, als ik me niet vergis), om daar bereik te kunnen garanderen. Volgens mij was het qua internet helemaal 3x niks qua snelheid, maar dus inderdaad vanwege veiligheid MOEST daar dekking komen. Anders mochten de DECT toestellen niet vervangen worden door smartphones.
Is het niet zo dat repeaters niet toegestaan zijn om te gebruiken zonder toestemmign van de providers en deze weer voor andere uitdagingen zorgen (het daadwerkelijk toestemming krijgen) en dit per provider.

[ Voor 3% gewijzigd door cacao70 op 16-10-2023 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

cacao70 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 14:57:
[...]

Is het niet zo dat repeaters niet toegestaan zijn om te gebruiken zonder toestemmign van de providers en deze weer voor andere uitdagingen zorgen (het daadwerkelijk toestemming krijgen) en dit per provider.
Je zult dan dus met een provider in gesprek moeten waarschijnlijk. Maar... 112 mag iedereen via elke provider bellen, dus zelfs als jij een Vodafone Femtocell hebt, kunnen KPN klanten 112 bellen (toch?).

In het geval waar ik het over heb, heeft de provider van de hele telefonie-oplossing (enterprise oplossing) de Femtocell geplaatst. Wij hadden natuurlijk allemaal een SIM van diezelfde provider, dus dat maakt het wel overzichtelijk.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2023 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GB2
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:06

GB2

Ik heb een keer meegemaakt bij een klant, die had nieuwbouw en binnen was de dekking van KPN slecht, die hebben toen KPN gebeld en toen is er iemand van ik meen Volker Wessels Telecom gekomen en heeft wat rondjes gelopen, uiteindelijk zijn die doorverwezen naar een bedrijf wat indoor dekking heeft geregeld, staat een ontvanger / zender op het dak en wat boosters in het pand.
Dus je zou ook gewoon een telco kunnen bellen en vragen hoe je dekking in die garage kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
cacao70 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 14:57:
[...]

Het probleem met versterken van bestaand signaal is de bandbreedte en plaatsing van de buitenantenne. Niet alle providers gebruiken dezelfde frequentieband voor dezelfde dienst en je hebt nog verschillen in frequentiebanden tussen de verschillende standaarden die in NL gebruikt worden. De 700MHz band wordt door twee providers gebruikt voor 5G en eentje 4G. Zet je een systeem neer die 700MHz kan versterken dan heeft de ene in de garage alleen 5G en de andere alleen 4G. Iemand met een oud, 4G-only, abonnement zal bij de eerste provider 900MHz nodig hebben. Alleen doet de versterker deze frequentieband niet. :+
Daarnaast moet je de buitenantenne richten op een telefoonmast in de buurt en zelden zijn alle drie de providers vanuit dezelfde richting te ontvangen. En als dat al het geval is heb je grote kans dat de drie zendmasten in totaal verschillende frequentiebanden zenden, Vodafone doet bijvoorbeeld 4G op zowel 700MHz, 800MHz als 1800MHz.
Iets versterken werkt in de praktijk alleen makkelijk als je precies weet wie met welke hardware wil verbinden. Komt er eentje langs met een geïmporteerde telefoon die geen 900Mhz aan kan dan heb je weinig aan de geplaatste 900MHz versterker.

Wat je wilt om GSM in de kelder bruikbaar ta maken is een actieve antenne per provider die het draadloze signaal ter plekke omzet in IP pakketjes en dat per VPN het netwerk van de provider op gooit. Vodafone had vroeger hier een doosje voor als je HR+++ glas in je nieuwe kantoor had en alleen kon bellen met het raam open, inclusief hun eigen kantoor in Eindhoven. :X Alleen is de rest niet gevolgd en Vodafone er zelfs mee gestopt. Je zal voor deze functie een door de provider geplaatste antenne aan moeten vragen en plaats moeten hebben voor een rackje met materialen per provider. Helaas zijn providers hier niet erg happig op tenzij het een plek betreft waar duizenden mensen samen komen en de kosten opwegen tegen de baten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markisoke
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:59
Voor meer informatie over het plaatsen van repeaters: https://www.rdi.nl/onderwerpen/repeaters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
naast de problemen om repeaters legaal werkend te krijgen is er nog een argument om toch voor internet te gaan: als er een of meer gezamenlijke laadpalen tbv elektrische auto's worden geplaatst heb je een internet verbinding nodig om de laadpassen te scannen ten einde de juiste persoon door te belasten. ook al is genoemd de mogelijkheid om updates van die auto's binnen te halen en alarmering in geval van een brandmelding, en mogelijkerwijs toegang tot een camera bewakingssysteem.
als die paar mensen met een verouderde telefoon zonder updates toch willen bellen in de garage kopen ze maar een nieuwere met VoWifi .. goedkoper dan de aanschaf en onderhoud van de repeaters.
Pagina: 1