Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Hue HA offline compatibility na account verplichting

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Razor_
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12-05-2024
Recent las ik dit artikel review: Mag Hue een account verplichten? - Arnoud Engelfriet over wijziging v...

Ik moest het even laten bezinken. Ik heb meer dan €1200 aan Hue spul in mijn huis en eigenlijk alleen via de Hue app bedien ik de kleurpaletten en zones en de automatisering doe ik via Home Assistant.

Ik heb al een account en die verplichting in dat opzicht boeit me ook niet.

Waar ik me nu zorgen om maak is wat er gebeurd als account-verplichting straks doorgevoerd is en internet werkt niet meer; dan is mijn hele Hue infrastructuur dood?

En wss gaat zelfs zonder nog de app ooit weer op te starten de Bridge zelf zeker stiekem alles updaten en alles dan bricken?

Ik maak me hier echt wel zorgen over :-( . Het gaat helemaal niet om security. Dit is gewoon weer cloud-dependency door onze strot drukken. Iets waar ik juist nu net helemaal van af ben..

Alle reacties

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:55
Ik heb zodra ik dat eerste artikel las, van een week eerder of zo dan je gelinkte artikel, direct in mijn router de complete internettoegang van de Hue Bridge geblokkeerd.

Ik zie wel wat ie daarmee nog kan, maar over deze onzin van Signify ben ik ook totaal niet te spreken.
Ik heb denk ik ook rond de 1000 euro aan Hue spul in huis, maar daar komt niks meer bij als dit plan voor account verplichting doorgaat.

Hoop niet dat ie straks via de app of zo alsnog een update kan doorvoeren op de bridge om dit erdoor te drukken. Ik ga er eigenlijk vanuit dat de bridge gewoon blijft werken nu. Die heeft (nu iig) volgens mij geen internettoegang nodig. (Los van alle diagnostisch “phone-home” data die dat ding waarschijnlijk verstuurd, wat ik in mn dns logfiles voorbij zie komen.. maar dat is nu dus ook geblokkeerd.)

Buitenshuis bediening kan ik al lang, dat gaat gewoon via een prive VPN verbinding naar mn router.
De rest hangt ook aan Home-Assistant.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:27

MsG

Forumzwerver

Wat let je om, als je toch al Home Assistant gebruikt, om de Hue endpoints gewoon rechtstreeks als zigbee-apparaten te koppelen? Ik snap nooit waarom iedereen altijd die fabrikanten hubs er tussen laat. Die zijn heel slecht interoperabel met andere merken en dergelijke, vreten zelf weer stroom, weer extra failurepoints.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Razor_
Ik ga idd eerst ook maar proberen om de devices en apps pro-actief te blokkeren.

Wat betreft de Hue Bridge. De reden dat ik deze gebruik is zodat alle telefoons en ipads dan dezelfde profielen delen. In het verleden was het super vervelend dat iemand op de iPad een aanpassing deed via Bluetooth en dat was dan bij niemand anders zo. Zo kreeg je rare dingen zoals lampenkleuren die constant weer anders werden bij het activeren van verschillende aangepaste versies van een Scene etc.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:33
Oh ja.. Hue Bluetooth :|. Dat was @MsG denk ik ook vergeten.

Mocht je toch openstaan voor een alternatief, dan zou ik je kunnen aanraden om naar een oplossing met Zigbee2MQTT en de Sonoff Zigbee Dongle-P te kijken. Dat is echt enorm prettig en eenvoudig in gebruik en beheer. De dongle is nu ook in de aanbieding bij Amazon voor €19. Ook wordt de Dongle-P erg goed ondersteund door Zigbee2MQTT en eigenlijk alle endpoints. De Dongle-E is iets nieuwer en heeft Thread/Matter ondersteuning, maar is nog steeds experimenteel.

[ Voor 2% gewijzigd door Septillion op 14-10-2023 11:38 . Reden: Link cleanup ]

• Razor_
Top! Bedankt! Ga ik ook eens in duiken. Heb voor nu iig ook al alle Hue apps van onze devices gehaald en de bridge geblokkeerd. Ook ivm als iemand via mobiele verbinding anders per ongeluk de app zou kunnen updaten. Nu even kwestie van een extra HA dashboard er bij maken die simuleert wat de app deed.

• Razor_
Ook een tip om niet in de Hue app uit te loggen of verwijder account te doen. Het lijkt er op dat de app dan opzettelijk je Hue Bridge entries gaat nuken. Gewoon de apps verwijderen zonder nog iets in de app te doen lijkt het veiligst.
Pagina: 1