Indeling duo dimmer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Redjje
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 20-10-2023
Wij hebben een duo dimmer gekocht voor onze woonkamer. Ik vraag mezelf af hoe ik de draden correct kan indelen.

Ik gebruik de duo dimmer van Q-link. Uit de wand komen 2 blauwe en 2 bruine draden. Een van de bruine draden zorgt ervoor dat de wandcontactdoos waar de tv op aangesloten is stroom krijgt.

Wat ik al geprobeerd heb is om de 2 fase draden op L12 en L21 te bevestigen. De 2 schakeldraden op de x1 en x2 te bevestigen. Zodra ik dat doe krijg ik alleen beide lampen in een keer aan en geen stroom naar de wandcontactdoos.

Ik heb een rood draadje bij de dimmer gekregen. Ik voeg foto’s toe voor de duidelijkheid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cBTg_XTUzhHLCLgwp_D5CQ1uL9s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YRislPVzJPRQJw3X2KT9ZPV4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fthNNn42pIJABCqvw9XQKrtIc2w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oV4b1DtYR1jAtuNk0K5Rngva.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-12 23:15
Die draden zijn niet blauw, maar gewoon zwart zoals het hoort.

Je moet beide bruine draden met elkaar verbinden en dan ook nog verbinden met beiden zijden van de dimmer, oftewel contact L11 en L21. Ik zou een lasklem met minimaal 4 posities op de bruine draden zetten en dan met 2 korte stukjes bruine draad naar de dimmer, als je dat tenminste kwijt kunt in de inbouwdoos.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Volgens mij kan het zo:

De fasedraad die niet naar de wandcontactdoos gaat kun je op L11 aansluiten. Je kunt dan zelf een draad van L12 naar L21 doen en de fasedraad die naar de wandcontactdoos gaat op L22 aansluiten. De ene zwarte draad sluit je dan aan op wat jij X1 noemt en de andere zwarte schakeldraad op X2. (normaal gesproken zijn L11 en L12 intern met elkaar verbonden zodat je door kan lussen, hetzelfde voor L21 en L22)

Ik vermoed (maar weet niet zeker) dat het rode draadje die je erbij hebt gekregen is om een brug (dus gewoon 2 aansluitpunten met elkaar verbinden) te maken van L12 naar L21.

Ik begrijp alleen niet zo goed waarom beide lampen tegelijk aangingen, X1 zou met de linker knop gedimd moeten worden en X2 met de rechter.

[ Voor 12% gewijzigd door IceM op 14-10-2023 07:23 ]

...

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-12 23:15
IceM schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 07:19:
De fasedraad die niet naar de wandcontactdoos gaat kun je op L11 aansluiten. Je kunt dan zelf een draad van L12 naar L21 doen en de fasedraad die naar de wandcontactdoos gaat op L22 aansluiten.
Ik betwijfel of de aansluitklemmen van de dimmer geschikt zijn om fatsoenlijk 2 draden aan te sluiten.
Ik vermoed (maar weet niet zeker) dat het rode draadje die je erbij hebt gekregen is om een brug (dus gewoon 2 aansluitpunten met elkaar verbinden) te maken van L12 naar L21.
Aangezien het draadje in dit geval dan ook de stroom van de naastgelegen wandcontactdoos voert, wel even in de gaten houden dat het 2,5mm² is.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:45
Volgens de datasheet (https://www.kabelshop.nl/pdf/K010809834_1.pdf) moeten er 2 draden onder 1 klem, maar ik vraag me af of dat een goed idee is. Beter van tevoren splitten met een wago.

Edit: Wat @Xander zegt dus...

[ Voor 26% gewijzigd door Rowwan op 14-10-2023 08:45 ]