(Regen) druppel geluiden op zolder plafond

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tyriajwz
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 24-10-2024
Hallo allemaal,
Op het diagonale gedeelte van mijn plafond op de zolderkamer hoor ik bij regenval druppels vallen.

Ik kan helaas geen foto's van buitenaf maken, want er is geen dakraam aan deze kant van de zolder.

Het probleem is dat ik helemaal geen verstand heb van deze dingen en ik niet weet waar ik zou moeten beginnen. Moet ik een dakdekker laten komen kijken naar de dakpannen? Zouden ze wellicht bewogen kunnen zijn en hierdoor water naar binnen kunnen laten vallen?

Het plafond is geen steen oid, maar voelt aan als een soort houten plaat(?). Dus de regendruppels kun je redelijk duidelijk horen vallen.

Mochten jullie tips of ideeën hebben over hoe ik dit zou moeten aanpakken, zou ik ze heel graag willen horen.

Dit is trouwens de eerste keer dat dit te horen is (mijn bed ligt recht onder de plek) en het is elke keer als er een regenbui is.

Dankjullie wel.

Edit: Bijgevoegd een foto van 't schuine gedeelte waar het te horen is en een video met het geluid. Het is moeilijker te horen op video, maar de druppel 'ticks' zijn te horen.

Foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6uzEzDxc7Iw6ZhcHwWmKIBcHD4A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VlD9ENhSTMiiEMkId3n8J6z5.jpg?f=fotoalbum_large

Video:
https://streamable.com/94lp94

[ Voor 25% gewijzigd door tyriajwz op 14-10-2023 14:21 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:49
Maak eens een paar goede foto’s van dit dakvlak, dan kunnen wij meekijken.
Klinkt overigens als lekkage en als je zelf niet handig bent of het dak op durft heb je een dakdekker nodig. Niet alle dakdekkers doen pannen daken overigens en pak niet zomaar de eerste op Google.

[ Voor 10% gewijzigd door D.deJong op 14-10-2023 07:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:11
Ik gok lekkage.
Is er misschien een lamp in het verlaagde plafond, die je kan verwijderen om er bovenop de kijken? Even je telefoon door het gat steken, en fotos maken...

[ Voor 7% gewijzigd door hansie_k op 14-10-2023 07:50 ]

8*400 ZO + 7*400 NW = 6kWp | 40° | Flevoland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:32
Wat is het bouwjaar van je huis? Is het op het dak of een dakkapel? het hele dak? of alleen 1 specifieke plek.
Als de buitenkant van het dak geïsoleerd is met harde isolatieplaat dan klinkt dat enorm door.
Heb je het al lang, woon je er al lang? Zit er misschien een verholen goot achter omdat het een dat met een knik of punt is?
Je pleegt nu wel een aanslag op onze raadsel oplossende kunsten hier.

[ Voor 85% gewijzigd door No Hands op 14-10-2023 08:09 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tyriajwz
D.deJong schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 07:23:
Maak eens een paar goede foto’s van dit dakvlak, dan kunnen wij meekijken.
Klinkt overigens als lekkage en als je zelf niet handig bent of het dak op durft heb je een dakdekker nodig. Niet alle dakdekkers doen pannen daken overigens en pak niet zomaar de eerste op Google.
Bedankt voor uw antwoord. Ik heb een foto bijgevoegd van de binnenkant van het plafond. Het is niet makkelijk in te schatten waar de druppels precies neer vallen, maar hier is het te horen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6uzEzDxc7Iw6ZhcHwWmKIBcHD4A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VlD9ENhSTMiiEMkId3n8J6z5.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is het schuine dakgedeelte van het plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
pak een ladder, en kijk.
misschien wel een gebroken dakpan.

of anders een dakdekker laten komen niet alles even controleerd.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tyriajwz
No Hands schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 08:07:
Wat is het bouwjaar van je huis? Is het op het dak of een dakkapel? het hele dak? of alleen 1 specifieke plek.
Als de buitenkant van het dak geïsoleerd is met harde isolatieplaat dan klinkt dat enorm door.
Heb je het al lang, woon je er al lang? Zit er misschien een verholen goot achter omdat het een dat met een knik of punt is?
Je pleegt nu wel een aanslag op onze raadsel oplossende kunsten hier.
Het bouwjaar is 1920 en het gaat om het dak. Aan de andere kant waar een dakraam staat was eerder al een lekkage. Dit hadden we zelf verholpen door het ijzeren vlakgedeelte aan te slaan. Waarschijnlijk kwam er toen regen onderdoor en was het niet goed afgesloten. Bij het tweede dakraam hebben we ook zelf het probleem op kunnen lossen door overtollig mos/bladeren weg te halen.
Maar aan de andere kant, waar nu druppels te horen zijn, is geen dakraam.
Het is alleen op een plek en is pas sinds gisternacht. Dit was na een regenbui te horen. Uw laatste vraag durf ik niet te beantwoorden, maar ik heb wel een foto in het topic gezet. Misschien bedoelt u dat met knik inderdaad(?).
Dank u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tyriajwz
hansie_k schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 07:49:
Ik gok lekkage.
Is er misschien een lamp in het verlaagde plafond, die je kan verwijderen om er bovenop de kijken? Even je telefoon door het gat steken, en fotos maken...
Er is een lamp in het rechte gedeelte op het plafond. De druppels zijn helaas te horen op het diagonale gedeelte. Ik zal echter proberen om toch te kijken via het gat. Dank u voor de suggestie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:48
Maak eens een goede foto van het dak buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Waarschijnlijk liggen er op dat dak keramische (rode of zwarte) gebakken dakpannen en daarop hoor je de regen inderdaad goed vallen, zeker als er weinig isolatie in de kap aanwezig is.

[ Voor 5% gewijzigd door Will_M op 14-10-2023 17:46 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
tyriajwz schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 13:47:
[...]

Bedankt voor uw antwoord. Ik heb een foto bijgevoegd van de binnenkant van het plafond. Het is niet makkelijk in te schatten waar de druppels precies neer vallen, maar hier is het te horen.
[Afbeelding]

Dit is het schuine dakgedeelte van het plafond.
Ik bedoelde eigenlijk van de buitenkant. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tyriajwz
D.deJong schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 16:44:
[...]

Ik bedoelde eigenlijk van de buitenkant. :)
Oh haha mijn fout. Ik kan helaas niet van buiten een foto maken. De zolder is helaas veel te hoog. Zou het nuttig zijn als ik een foto maak van de andere kant (waar een dakraam is)? Dan weet u misschien in ieder geval watvoor dakpannen en dak het betreft. :?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TOSy58IU86JmDqOSbK_k1tRmKmM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nD5zg71Jn9B2Ie5GmOYXB6Gl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door tyriajwz op 14-10-2023 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tyriajwz
Rukapul schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 16:11:
Maak eens een goede foto van het dak buiten.
Helaas kan ik niet bij de buitenkant komen. De hoogte van het dak is zeer hoog. Dit is een foto van de buitenkant aan de andere kant van het dak waar een dakraam staat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TOSy58IU86JmDqOSbK_k1tRmKmM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nD5zg71Jn9B2Ie5GmOYXB6Gl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
tyriajwz schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 17:15:
[...]

Oh haha mijn fout. Ik kan helaas niet van buiten een foto maken. De zolder is helaas veel te hoog. Zou het nuttig zijn als ik een foto maak van de andere kant (waar een dakraam is)? Dan weet u misschien in ieder geval watvoor dakpannen en dak het betreft. :?
[Afbeelding]
Het mooiste is vanaf de straat / tuin, vaak zie je dan wel een pan scheef liggen of een stuk lood opgewaaid. Vaak zijn het kleine dingen maar het dak ziet er wel naar uit alsof het wat aandacht nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Water valt omlaag, dus de bron/oorzaak kan hoger zitten dan waar je de druppels hoort neerkomen. Meerdere foto's, van het hele dak, vanaf nok tot aan de goot kunnen misschien helpen.

[ Voor 5% gewijzigd door mrmrmr op 14-10-2023 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:48
Inderdaad, gewoon vanaf de straat of via overburen.

Echt jofel ziet het er niet uit. Veel scheef.

[ Voor 11% gewijzigd door Rukapul op 14-10-2023 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
Rukapul schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 18:19:
Inderdaad, gewoon vanaf de straat of via overburen.

Echt jofel ziet het er niet uit. Veel scheef.
Beetje zinloze opmerking. Stuur eens een foto van een huis dat meer dan 100 jaar oud is waar een kaarsrechte en waterpas kap op zit. En dan niet eentje die gerenoveerd is...

Dat dit dak een keer grondig aangepakt moet worden ziet iedereen, maar zolang het niet structureel lekt kan het prima nog een tijd mee.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Pagina: 1