Ik volg regelmatig de actuele stroomprijzen op epexspot.com of dynamisch-tarief.nl, en tijdens de afgelopen zomer is het patroon meestal dat de stroomprijzen midden op de dag het laagst zijn vanwege alle zonnestroom. 's Nachts zijn ze over het algemeen niet zo laag als midden op de dag. Maar nu (11 uur 's avonds) zijn de kale stroomprijzen bijna 0. Het waait wel aardig, maar ook weer niet zo ongebruikelijk hard. Volgens het knmi is de windsnelheid nu windkracht 3 tot 6 boven land. Ook vanmiddag was de stroomprijs heel laag, terwijl het de hele dag regenachtig en bewolkt was.
Is dit puur windstroom die we nu zien? Ik dacht dat we nog niet zoveel windmolens in Nederland hadden dat die zonder zon al al het stroomgebruik konden opwekken. Nog niet zo heel lang geleden hoorde je van negatieve stroomprijzen als het waaide én de zon hard scheen. Kan iemand die meer op de hoogte is van de energiemarkt dit duiden?
:fill(white):strip_exif()/f/image/ON0GpZ8sAzDh9trtzpcrJEVg.png?f=user_large)
De kale stroomprijzen van vandaag volgens dynamisch-tarief.nl
Is dit puur windstroom die we nu zien? Ik dacht dat we nog niet zoveel windmolens in Nederland hadden dat die zonder zon al al het stroomgebruik konden opwekken. Nog niet zo heel lang geleden hoorde je van negatieve stroomprijzen als het waaide én de zon hard scheen. Kan iemand die meer op de hoogte is van de energiemarkt dit duiden?
:fill(white):strip_exif()/f/image/ON0GpZ8sAzDh9trtzpcrJEVg.png?f=user_large)
De kale stroomprijzen van vandaag volgens dynamisch-tarief.nl