3-standen-schakelaar onklaar maken i.c.m. Perilex MV box

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennoooo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-11-2024
Dag allen!
Ik heb een Itho Daalderop MV box die op Perilex is aangesloten.

In mijn keuken heb ik een 3-standenschakelaar. Omdat ik de keuken wil verbouwen wil ik graag de 3-standenschakelaar 'onklaar' maken en een RFT-N afstandsbediening gaan gebruiken voor de MV box.

3-standen-schakelaar losgehaald en is nu aangesloten met één bruine en 2 zwarte draden.

Vraag:
Kan ik die eindjes gewoon allemaal een kroonsteentje geven en daarmee 'afdoppen'?
Moet ik dan ook nog iets bij de perilex aansluiting doen bij de CV kast?
Is dit veilig?

Thanks voor jullie hulp klussers!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

in principe hoef je alleen de bruine draad af te doppen.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:32
Nooit kroonsteentjes gebruiken.
Lasklemmen is wat je dan zoekt.

De makkelijkste optie is om gewoon op beide zwarte draden permanent spanning te zetten, dus alsof de schakelaar altijd aan staat. Dus, een lasdop waarin de bruine en beide zwarte draden gaan. Dan kan de perilex-stekker zo blijven.

Tenminste, bij de variant die hier hangt was dat de makkelijkste en werkende oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:32
Hoe die standen schakelaar namelijk werkt: afhankelijk van stand 1, 2 of 3 verbindt deze de bruine fasedraad door naar de eerste, tweede, of beide zwarte schakeldraden. Deze gaan naar de perilex-aansluiting bij de ventilatiebox, die hieruit "afleest" welke stand je had willen hebben.

Die perilex-wcd heeft sowieso ook nog een eigen fasedraad, want de box staat nooit uit, en een nul en een aarde, zodoende 5 pinnen aan de stekker. De nul en de aarde moet je dus vooral laten zitten, de fase ook, en de twee schakeldraden moest ik hier spanning op zetten anders deed het geheel niks, maar er zijn slechts enkele combinaties van wel of geen spanning op de schakeldraden zetten, dus dat is proefondervindelijk vast te stellen. Dit kan ook geen kwaad voor de unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-07 22:32
Wat ga je na de verbouwing met de schakelaar doen? Komt deze terug of vervalt hij definitief? Er overheen tegelen als er nog spanning op de draden blijft staan is onverstandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennoooo
Brokencore schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 07:28:
Wat ga je na de verbouwing met de schakelaar doen? Komt deze terug of vervalt hij definitief? Er overheen tegelen als er nog spanning op de draden blijft staan is onverstandig.
Ik wil de schakelaar definitief laten vervallen en puur me de afstandsbedieningen gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennoooo
Als gedachte: zou het kunnen dat ik het volgende doe?
Bij de schakelaar
  • De bruine draad afdop met een lasklem
  • Elke zwarte draad afdop met een lasklem
En bij de Perilex aansluiting
  • De zwarte draden afdop
  • De bruine draad aansluit op de plek waar nu een zwarte komt (L1)
  • Dat zou betekenen dat ik maar een 'halve' perilex gebruik (als dat kan), een beetje zoals een normale contactdoos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Waarom haal je de draden niet gewoon los en trek je deze uit de buis? Dan kun je beneden echt alles weghalen.

[ Voor 29% gewijzigd door Sethro op 14-10-2023 07:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennoooo
Ter toevoeging nog:
Standenschakelaar
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qa1592GxR4o3drcenxOfOaaexpY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/My8v1AZHk12GobxyFCrupifb.jpg?f=fotoalbum_large
Standenschakelaar
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x33W7-X2QMCuJZx55OAzJnqYOW4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bQLEhgLcyDZmEWhFEmFWKK6x.jpg?f=fotoalbum_large
Perilex aansluiting:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7yxoikImUXGbMgZp9W4gruPIINE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FIWR4RPXSfEUUe4H30bMbxwy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:40
Sethro schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 07:39:
Waarom haal je de draden niet gewoon los en trek je deze uit de buis? Dan kun je beneden echt alles weghalen.
Je kan zo'n zwarte draad nog als trekdraad gebruiken voor iets nieuws.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-07 15:10
Heb je al gekeken wat er gebeurt als je de afstandsbediening aansluit en de schakelaar laat zitten?
Ik heb dat namelijk gedaan (met een RV gestuurde remote), en de MV box pakt gewoon de hoogste stand van de 2 inputs. De schakelaar staat dan eigenlijk altijd op 1. Maar als ik hem een keer handmatig hoog wil zetten werkt dat ook nog.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennoooo
RocketKoen schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 08:39:
Heb je al gekeken wat er gebeurt als je de afstandsbediening aansluit en de schakelaar laat zitten?
Ik heb dat namelijk gedaan (met een RV gestuurde remote), en de MV box pakt gewoon de hoogste stand van de 2 inputs. De schakelaar staat dan eigenlijk altijd op 1. Maar als ik hem een keer handmatig hoog wil zetten werkt dat ook nog.
Zojuist geprobeerd, en hij lijkt altijd de laatste instelling te pakken (onafhankelijk van schakelaar/remote).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
bruine draad laten zitten, zit waarschijnlijk ergens gelast.
1 zwarte draad er uit trekken.
de andere zwarte draad gebruiken als trekdraad voor 1 blauwe en 1 geel/groene draad.
extra enkel of dubbel stopcontact monteren: beter me verlegen dan om verlegen, zit nooit in de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennoooo
PetervdM schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 09:47:
bruine draad laten zitten, zit waarschijnlijk ergens gelast.
1 zwarte draad er uit trekken.
de andere zwarte draad gebruiken als trekdraad voor 1 blauwe en 1 geel/groene draad.
extra enkel of dubbel stopcontact monteren: beter me verlegen dan om verlegen, zit nooit in de weg.
En daarmee dus de 2 resterende kabels bij de schakelaar afdoppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 28-07 20:02
Je moet beneden niets doorlussen, afdoppen of hoe je het ook noemt. Je moet dit boven bij de ventilatiebox oplossen, de kabels naar beneden kan je eventueel gebruiken voor een stopcontact zoals @PetervdM aangeeft. Of simpelweg weg halen.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennoooo
Drardollan schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 11:31:
Je moet beneden niets doorlussen, afdoppen of hoe je het ook noemt. Je moet dit boven bij de ventilatiebox oplossen, de kabels naar beneden kan je eventueel gebruiken voor een stopcontact zoals @PetervdM aangeeft. Of simpelweg weg halen.
Beneden moet ik toch iéts doen, want het binnenwerk van de schakelaar moet ik eruit halen.
Maar wat 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:12

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Een draad met spanning erop achterlaten is idd niet handig, een foutje is zo gemaakt.
De bruine draad naar de schakelaar hoeft niet naar die van de perilex te gaan, die kan onderweg in een centraaldoos zitten zoals het lichtpunt in de keuken.
Zit hij daar dan kan je hem loshalen en evt verwijderen.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 28-07 20:02
mennoooo schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 12:10:
[...]

Beneden moet ik toch iéts doen, want het binnenwerk van de schakelaar moet ik eruit halen.
Maar wat 8)
Gewoon schakelaar eruit, dopje erop en dan eroverheen stucen en tegelen?

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennoooo
Speedy-Andre schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 12:12:
Een draad met spanning erop achterlaten is idd niet handig, een foutje is zo gemaakt.
De bruine draad naar de schakelaar hoeft niet naar die van de perilex te gaan, die kan onderweg in een centraaldoos zitten zoals het lichtpunt in de keuken.
Zit hij daar dan kan je hem loshalen en evt verwijderen.
Dus
- ik haal de draden los tussen schakelaar en centraaldoos keuken(als ze in lasklem zitten)

Wat doe ik dan het beste boven bij de perilex aansluiting van MV?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:12

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

mennoooo schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 12:58:
[...]

Dus
- ik haal de draden los tussen schakelaar en centraaldoos keuken(als ze in lasklem zitten)

Wat doe ik dan het beste boven bij de perilex aansluiting van MV?
Als het een huurhuis betreft zal je de boel mogelijk in de originele staat moeten terugbrengen ofwel de schakelaar aansluiten, in dat geval alleen de bruine draad in de centraaldoos loshalen.
Zo niet dan kan je zelf bepalen of je er een wcd van maakt of alles weghaalt.
Zelf zou ik de schakelaar behouden voor als de remote niet werkt, dat kan ook op een andere plek natuurlijk.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennoooo
Speedy-Andre schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 13:36:
[...]

Als het een huurhuis betreft zal je de boel mogelijk in de originele staat moeten terugbrengen ofwel de schakelaar aansluiten, in dat geval alleen de bruine draad in de centraaldoos loshalen.
Zo niet dan kan je zelf bepalen of je er een wcd van maakt of alles weghaalt.
Zelf zou ik de schakelaar behouden voor als de remote niet werkt, dat kan ook op een andere plek natuurlijk.
Koophuis dus ik kan losgaan *O*
Een wcd is niet nodig, heb ernaast een wcd zitten.

Het liefste haal ik het huidige binnenwerk eruit en schroef ik de remote vast op de inbouwdoos. Mocht ik er dan later nog bij moeten dan heb ik altijd de inbouw en snoeren nog.

Bruine draad in centraaldoos loshalen heeft zelfde effect als een lasklem zetten op bruine draad in de (dan ongebruikte) inbouwdoos toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-07 22:32
Zolang het duidelijk is dat er een inbouwdoos met (mogelijk) spannings-voerende draden in zit is het goed. Het gaat er vooral om dat weg-stucen gevaarlijk is omdat je dan niet twee keer nadenkt voor je precies een gat in de muur wilt boren boven de (dan onzichtbare) inbouwdoos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetervdM
  • Niet online
de bruine draad zit hoogstwaarschijnlijk "ergens" gelast, mogelijkerwijs bij de ventilator. de zwarte draden waarschijnlijk niet. als je daar geen extra stopcontact nodig hebt alle drie de draden afdoppen en een blindplaat monteren, liefst een die past bij de rest van je schakelmateriaal, bv:
https://www.praxis.nl/ger...ottawa-arctic-wit/5230456

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Als de MV-box aan vervanging toe is, dan kan je ook een box met gewone stekker kopen. Als de box nog goed is kan je ook hier een gewoon snoer met randaardestekker aan monteren.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennoooo
PetervdM schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 16:53:
de bruine draad zit hoogstwaarschijnlijk "ergens" gelast, mogelijkerwijs bij de ventilator. de zwarte draden waarschijnlijk niet. als je daar geen extra stopcontact nodig hebt alle drie de draden afdoppen en een blindplaat monteren, liefst een die past bij de rest van je schakelmateriaal, bv:
https://www.praxis.nl/ger...ottawa-arctic-wit/5230456
Dank Peter! Dan ga ik afdoppen in de keuken (want houd nu nog toegang tot m'n inbouwdoos; de Itho afstandsbediening kan over een inbouwdoos gemonteerd worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennoooo
ericplan schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 17:25:
Als de MV-box aan vervanging toe is, dan kan je ook een box met gewone stekker kopen. Als de box nog goed is kan je ook hier een gewoon snoer met randaardestekker aan monteren.
De MV box is 2 jaar oud dus nog niet aan vervanging toe.

Het vervangen van het snoer is een goede optie, maar dan moet ik ook de Perilex vervangen voor WCD.
Bestaat de optie ook om de Perilex te gebruiken met alleen blauw/bruin/groengeel? Dat ik de zwarte draden eruit haal?

Lees er op klusidee het volgende over: Je bevestigt aan je nieuwe ventilator een perilex stekker en bedraad deze alleen op de bruine, blauwe en geel/groene aansluiting, zoals deze ook in de contactdoos zitten.
Dan kun je de perilex contactdoos met bedrading gewoon zo laten, zoals het zit, de 2 zwarte draden worden dan niet gebruikt.

Wat zou het aansluitschema dan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetervdM
  • Niet online
als je de draden afzonderlijk afdopt in de keuken hoef je verder niks te doen. de bestaande perilex aansluiting kun je handhaven, maar als je wil kan je natuurlijk een "normaal" stopcontact monteren en het aansluitsnoer vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennoooo
Dank allen, het is gelukt!
Ik heb de drie stroomdraden bij de schakelaar beneden afgedopt met een lasklem, en er een afstandsbediening over de inbouwdoos geschroefd. Die pakt nu de besturing op :)

/Menno
Pagina: 1