Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rem_NL
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 01-03-2024
Ik heb wellicht wensen die niet helemaal aansluiten bij wat fabrikanten kunnen/willen bieden. Ik heb totaal geen verstand van telefoons en wil dit liever ook zo houden. Mijn huidige telefoon heb ik voor een aantrekkelijke prijs gehaald bij de media markt, maar er zaten wel behoorlijke haken en ogen aan die ik graag wil ontwijken.

Ik gebruik mijn huidige telefoon voor bellen sms, bankzaken (ing app) wat browsen OA Youtube (geen fan van de app).
uitvoering: Wileyfox Swift 2X Zwart

Een maandje terug begon de accu zo op te zetten dat het de hele telefoon uit elkaar drukte. Ik ben sinds dien opzoek naar vervaning. De batterij heeft altijd al kuren vertoont. Maar dit is toch wel gevaarlijk aan het worden :)

Echt snel laden pagina's niet meer

300 euro is toch wel echt mijn limiet, moet gewoon bereikbaar zijn en bankzaken kunnen regelen.

Ik heb een uitbreidingskaartje voor de opslag micro SD waar de grootte nog prima is 128GB aangezien ik het nog niet voor 25% vol heb.
Ik heb hier nog een snel lader liggen die het prima doet.

De laatste review gelezen, staan wel wat interessante telefoons in. Maar specifiek zal ik het liefst toch een paar jaar ondersteuning krijgen. Nu heb ik het uitgesteld omdat android 15 ook om de hoek stond, weet niet of dit veel uitmaakt, vandaar ook de advies vraag mbt ondersteuning voor langere tijd wellicht.

Belangrijkste eigenschappen op rij in order meest belangrijk tot minst:

- Bankzaken (ing app)
- Bellen/SMS
- Batterij, wellicht zijn er batterijen die langer mee gaan dan huidige standaard?
- OS/software ondersteuning
- Wifi / Bluetooth ondersteuning
- Gangbare resolutie/ pixeldichtheid zodat apps zonder moeite werken
- Liefst geen telefoon met 1001 (reclame) apps en tracking rotzooi.
~ Oled scherm kan meerprijs waard zijn mocht dit in het budget netjes mee komen.

5G, snel internet etc is allemaal niet zo belangrijk.

Mijn huidige telefoon gaat zo'n beetje 4 jaar mee nu, weet ook niet of dit de te verwachten levensduur is, maar op het scherm en de batterij na werkt het voor mij nog goed.
Wellicht is dit ook gewoon nog te vervangen zodat ik de telefoon echt helemaal op kan gebruiken.

Alvast dank voor de aandacht/ ideeën :)

Beste antwoord (via Rem_NL op 15-11-2023 17:41)

• RepareerDroid
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
DVX73 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 23:30:
Mijn suggestie: uitvoering: OnePlus Nord CE 3 Lite Zwart

De eerder genoemde Samsung is duurder en de gegarandeerde ondersteuning is korter.

Er zijn nog meer potentiële telefoons categorie: Smartphones

De meeste gerenommeerde merken bieden 3 jaar gegarandeerde security updates na verschijningsdatum.

NFC is heel handig tegenwoordig, kan je je telefoon gebruiken als pinpas, ov-chipkaart of de chip van je legitimatiebewijs scannen voor bankieren e.d.

Apps hebben nog altijd de neiging om steeds meer werkgeheugen te gebruiken, denk dat 6GB ook nog wel gaat, maar minimaal 8GB lijkt mij beter.
De OnePlus Nord CE 3 Lite heeft maar 3 jaar aan beveilingsupdates. Dat is tegenwoordig ondermaats. Een Samsung Galaxy A34 krijgt bijvoorbeeld 5 jaar aan beveilingsupdates. De A34 is net als CE 3 Lite een van de beste telefoons qua accuduur en heeft in tegenstelling to de CE 3 Lite ook een OLED scherm: review: Smartphone Best Buy Guide - September 2023
Als je echt zo weinig mogelijk bloatware en recalme wilt is de nieuwe Motorola G84 nog een optie: uitvoering: Motorola Moto G84 5G Blauw
Deze heeft ook een zeer goede accuduur, een OLED scherm, 12GB! werkgeheugen, en een schone Android variant. De telefoon krijgt echter net als de CE 3 Lite maar 3 jaar beveiligingsupdates (wel bijna een half jaar langer dan de CE 3 Lite want nieuwer)

8 GB is wel beter als je weer een jaar of 4 met je telefoon wilt doen. Dankzij het extra geheugen kun je meer apps op de achtergrond houden zodat ze sneller starten. Maar 6 GB is ook niet slecht, zeker als je weinig apps gebruikt.

Zowel Samsung als Xiaomi hebben wel veel bloatware. Xiaomi heeft ook reclame, maar dat kun je wel uitzetten. De extra apps van 3e partijen kun je meestal ook gewoon verwijderen.

In plaats van de Redmi Note 12S zou je ook de Redmi Note 12 Pro 5G kunnen overwegen: uitvoering: Redmi Note 12 Pro 5G, 8GB ram, 256GB opslag Zwart
Deze is toch wat meer toekomst bestendig. De accuduur is wel minder dan de Samsung Galaxy A34 en de Motorla 84.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mastr-dc
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:45
Ik kan niet anders dan een Samsung adviseren. Voor jouw waarschijnlijk A53
4+ jaar updates en de software werkt gewoon.
Ja er staan wat extra apps op, maar die kan je deactiveren en verwijderen via ADN AppControl.

Volgens mij heeft elk ander merk minder support, slechtere soft en hardware.
Je betaalt bij Samsung, net als Apple aan premium, maar je krijg er gewoon een stabiel product voor terug dat gewoon werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rem_NL
Dank voor je input. Beetje aan het lezen over ADB appcontrol, weet niet of ik die route wel wil volgen.
De software support is 4+ jaar zeg je, hoe is dit t.o.v android 15?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:05

m-vw

Dus?

Rem_NL schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 22:38:
Dank voor je input. Beetje aan het lezen over ADB appcontrol, weet niet of ik die route wel wil volgen.
De software support is 4+ jaar zeg je, hoe is dit t.o.v android 15?
Maak je geen zorgen over dat appcontrol. Je hebt helemal geen last van die paar extra apps.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:44

De eerder genoemde Samsung is duurder en de gegarandeerde ondersteuning is korter.

De meeste gerenommeerde merken bieden 3 jaar gegarandeerde security updates na verschijningsdatum.

NFC is heel handig tegenwoordig, kan je je telefoon gebruiken als pinpas, ov-chipkaart of de chip van je legitimatiebewijs scannen voor bankieren e.d.

Apps hebben nog altijd de neiging om steeds meer werkgeheugen te gebruiken, denk dat 6GB ook nog wel gaat, maar minimaal 8GB lijkt mij beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rem_NL
Bedankt voor alle input. Bij mijn huidige telefoon heb ik NFC uitgeschakeld. Voel me daar prettiger bij dan het gemak dat het oplevert. En nu hoef ik me daar ook minder zorgen om te maken m.b.t. beveiliging ed.

De nord ziet er wel aardig uit idd.

Weet je zo hoe het zit ivm samsungs (bloat/spy ware)?

Deze telefoon is volgens mij ook aantrekkelijk, net uit geloof ik maar lees dat ze nogal veel bloat ware hebben (ook sommige dat niet verwijderd kan worden) uitvoering: Xiaomi Redmi Note 12S, 8GB ram, 256GB opslag Zwart

En is 8 GB intern echt nodig als ik alleen maar een beetje de browser gebruik of de ING app?

[ Voor 7% gewijzigd door Rem_NL op 14-10-2023 13:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:44
Sommige fabrikanten voorzien telefoons van een eigen skin.
Samsung heeft de Samsung One UI en Xiaomi heeft MIUI.
Veelal leveren dergelijke fabrikanten ook apps (Bloatware) mee die je veelal kan deactiveren (maar niet verwijderen).

Met Chinese telefoons zou ik mij eerder zorgen maken over Spyware dan bij een Koreaanse fabrikant.
Bij gerenommeerde merken zou ik mij als consument niet snel zorgen maken.

Er zijn onderzoeken, bijv deze, te vinden naar werkgeheugen op smartphones in 2023 en die laten zien dat 6GB toch wel het minimum is.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
DVX73 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 23:30:

De OnePlus Nord CE 3 Lite heeft maar 3 jaar aan beveilingsupdates. Dat is tegenwoordig ondermaats. Een Samsung Galaxy A34 krijgt bijvoorbeeld 5 jaar aan beveilingsupdates. De A34 is net als CE 3 Lite een van de beste telefoons qua accuduur en heeft in tegenstelling to de CE 3 Lite ook een OLED scherm: review: Smartphone Best Buy Guide - September 2023
Als je echt zo weinig mogelijk bloatware en recalme wilt is de nieuwe Motorola G84 nog een optie: uitvoering: Motorola Moto G84 5G Blauw
Deze heeft ook een zeer goede accuduur, een OLED scherm, 12GB! werkgeheugen, en een schone Android variant. De telefoon krijgt echter net als de CE 3 Lite maar 3 jaar beveiligingsupdates (wel bijna een half jaar langer dan de CE 3 Lite want nieuwer)

8 GB is wel beter als je weer een jaar of 4 met je telefoon wilt doen. Dankzij het extra geheugen kun je meer apps op de achtergrond houden zodat ze sneller starten. Maar 6 GB is ook niet slecht, zeker als je weinig apps gebruikt.

Zowel Samsung als Xiaomi hebben wel veel bloatware. Xiaomi heeft ook reclame, maar dat kun je wel uitzetten. De extra apps van 3e partijen kun je meestal ook gewoon verwijderen.

In plaats van de Redmi Note 12S zou je ook de Redmi Note 12 Pro 5G kunnen overwegen: uitvoering: Redmi Note 12 Pro 5G, 8GB ram, 256GB opslag Zwart
Deze is toch wat meer toekomst bestendig. De accuduur is wel minder dan de Samsung Galaxy A34 en de Motorla 84.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rem_NL
Dank wederom voor de input.

Stock Android klinkt mij als muziek in de oren. Niet hoeven vechten tegen spam en bloat na updates e.d. ook mbt profiling door je telefoon (zullen ze allmaal wellicht doen) voor "gerichte" reclame e.d. zit ik echt niet op te wachten.
Het is lastig mee komen zonder smart phone, maar anders zou ik liever voor <100 euro's een 7710 van nokia hebben, met vervangbare accu.. Begin jaren 2000 vond ik de ontwikkelingen prachtig, maar ik zie de huidige telefoons toch meer als zeer geavanceerde spionage apparaten.
Nu heb ik niet een spannend leven dat interessant is om te bespioneren maar goed heb het liever niet zeg maar.

De moto g84 springt er uit voor mij door stock android en toch een mooi toestel voor de prijs.
Ook Samsung met zijn lange ondersteuning voor updates is een mooie optie, of dat nu de a53 of de a34 word is voor mij niet heel spannend.
De ip classificatie is daar ook mooi mee genomen.
Maar Samsung runt een custom skin en bloat.

De Nord blinkt nergens uit voor mijn wensen, maar lijkt me ook zeker niet verkeerd.
De Xiaomi is mooi op papier, maar krijg daar het meest het gevoel bij dat ik het product ben.

Op mijn huidige telefoon heb ik nooit een update gekregen, omdat Wiley Fox failliet ging, dus in dat opzicht is 2026 al o.k. in mijn optiek.

Ik neig sterk naar de motorola, wellicht nog een snelle input? Wachten tot black friday wellicht (+/- 1 maand)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rem_NL
Mannen bedankt voor het makkelijker maken van de enorme hoeveelheid keuzes. Ik ben voor de Motorola Moto G84 bij belsimpel gegaan voor net geen 240 euro, dit lijkt me een prima toestel voor mijn wensen. Nog even wachten op de dag dat hoesjes beschikbaar komen, maar dat duurt ook geen maand meer lijkt mij.

Fingers crossed dat ook Motorola niet falliet gaat (net als eerder) en mijn huidige telefoon :D
Pagina: 1