Is deze e-bike toegestaan in Nederland

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vivoactive3
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 14-07-2024
Hallo,

Ik ben zeer geïnteresseerd in deze Amerikaanse e-bike: https://electricbikecompa...ribute_wheel-size=26+Inch

Is deze in Nederland toegestaan? Zo ja, wordt deze dan als speedpedelec gezien?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Aangezien 28 mph vertaald naar 45 km/h vermoed ik dat als hij in NL mag rijden als een speedpedelec gezien word.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VVVJeroen
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Aldus de overheid:
Elektrische fiets herkennen

Een elektrische fiets heeft een aantal kenmerken.

De fiets heeft trapondersteuning tot 25 kilometer per uur.
U moet meetrappen om vooruit te komen.
De elektromotor van de fiets heeft een vermogen van maximaal 250 watt.
Het voertuig in jou link heeft 750 watt en is dus geen elektrische fiets, ook ondersteunt het tot 45kmh en niet 25kmh. Het lijkt dus meer op een pedelec. Niet legaal op de weg, tenzij je hem laat keuren bij een RDW keuringsstation, maar dan moet hij aan alle eisen van een pedelec voldoen (en moet er een plaat op en moet je een helm dragen enzovoorts).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
Zal ook kostbaar zijn hem hier te krijgen lijkt me.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vivoactive3
Inspired schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 22:07:
Zal ook kostbaar zijn hem hier te krijgen lijkt me.
Dat heb ik al nagevraagd. 1300 dollar… Ja, dat is natuurlijk een enorm bedrag, maar al met al ben je in Nederland ook zo 2000/3000 euro kwijt voor een ebike die ik aantrekkelijk vind. Daarom wil ik wel zeker weten of ik hem hier mag gebruiken. Lijkt aan de voorwaarden te voldoen - voor een speedpedelec - maar ik hoop dat ik niet iets over het hoofd zie.

Dank voor de antwoorden tot dusver!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Aangezien je hem hier moet laten keuren kan je beter bij het RDW hiervoor zijn. Voordat je hem hierheen laat komen en dan te horen krijgt dat hij niet in NL mag rond rijden.

Is die 1300 dollar incl. invoerrechten/ belasting etc. ?

[ Voor 14% gewijzigd door geforce5_guy op 13-10-2023 22:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 02-07 23:48

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

geforce5_guy schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 22:00:
Aangezien 28 mph vertaald naar 45 km/h vermoed ik dat als hij in NL mag rijden als een speedpedelec gezien word.
Technisch gezien niet, omdat hij geen achteruitkijkspiegel heeft, maar dat is vrij simpel op te lossen.

Daarbaast moet je dan wel verplicht:
- Typegoedkeuring door RDW
- Speedpedelec laten keuren door RDW + kenteken aanvraag
- Rijbewijs hebben
- Helm op
- Verzekering

Dus de meerwaarde tegenover een elektrische fiets valt m.i. best tegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:51
vivoactive3 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 22:15:

Dat heb ik al nagevraagd. 1300 dollar… Ja, dat is natuurlijk een enorm bedrag, maar al met al ben je in Nederland ook zo 2000/3000 euro kwijt voor een ebike die ik al aantrekkelijk vind. Daarom wil ik wel zeker weten of ik hem hurt mag gebruiken. Lijkt aan de voorwaarden te doen - voor een speedpedelec - maar ik hoop dat ik niet iets over het hoofd zie.

Je mist een deel van het antwoord, zonder typekeuring mag je er in NL alsnog niet de weg mee op. Dus dat zul je bij modellen die niet gewoon hier op de Europese markt verkocht worden dan alsnog eerst zelf moeten regelen bij de RDW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vivoactive3
geforce5_guy schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 22:18:
Aangezien je hem hier moet laten keuren kan je beter bij het RDW hiervoor zijn. Voordat je hem hierheen laat komen en dan te horen krijgt dat hij niet in NL mag rond rijden.

Is die 1300 dollar incl. invoerrechten/ belasting etc. ?
Ja, dat is me verzekerd. Ik heb een officiële quote ontvangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VVVJeroen
  • Niet online
vivoactive3 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 22:15:
[...]

Dat heb ik al nagevraagd. 1300 dollar… Ja, dat is natuurlijk een enorm bedrag, maar al met al ben je in Nederland ook zo 2000/3000 euro kwijt voor een ebike die ik al aantrekkelijk vind. Daarom wil ik wel zeker weten of ik hem hurt mag gebruiken. Lijkt aan de voorwaarden te doen - voor een speedpedelec - maar ik hoop dat ik niet iets over het hoofd zie.

Controleer wel goed welke voorwaarden er exact aan een speedpedelec zitten, als je bij het keuringsstation staat en je moet remlichten inbouwen dan word dat een dure bedoeling. Als ik op "customize more" klik lijken de remlichten in het upgraded technology package te zitten, die 399 dollar extra kost. Er zullen ook wel import kosten en btw bij komen. Als je dan die 1499+399 en 21% btw rekent zit je al op bijna 2300 dollar. Oh de tennaamstelling kost ook geld (lijkt ~100 euro te zijn?), en de keuring bij het RDW zal ook geld kosten.

Ik snap niet helemaal hoe je dan op 1300 dollar kan komen... Dat is al minder dan de prijs die ik zie op de link, en dat lijkt zonder remlicht te zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door VVVJeroen op 13-10-2023 22:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

vivoactive3 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 22:22:
[...]

Ja, dat is me verzekerd. Ik heb een officiële quote ontvangen.
En dan moet je 'm nog bij de RDW gekeurd zien te krijgen...

Dan kun je beter in NL een fiets kopen die al voldoet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twardt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 01-07 19:42
En wat ga je doen als je een reparatie nodig hebt, of er gaat iets kapot binnen de garantie termijn? Ga je de fiets dan heen en weer sturen naar de USA op jouw kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vivoactive3
VVVJeroen schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 22:23:
[...]

Controleer wel goed welke voorwaarden er exact aan een speedpedelec zitten, als je bij het keuringsstation staat en je moet remlichten inbouwen dan word dat een dure bedoeling. Als ik op "customize more" klik lijken de remlichten in het upgraded technology package te zitten, die 399 dollar extra kost. Er zullen ook wel import kosten en btw bij komen. Als je dan die 1499+399 en 21% btw rekent zit je al op bijna 2300 dollar.

Ik snap niet helemaal hoe je dan op 1300 dollar kan komen... Dat is al minder dan de prijs die ik zie op de link, en dat lijkt zonder remlicht te zijn.
Dit is de quote die ik ontving. Voor de goede orde prijs model + onderstaande 1325 dollar dus…

SEA FREIGHT (MIN HAZ) 438.00 USD
HAZARDOUS BL FEE 75.00 USD
SEA FREIGHT HAZARDOUS/DANGEROUS GOODS 225.00 USD
SURCHARGE
ORIGIN INLAND FREIGHT 287.00 USD
HAZARDOUS HANDLING FEE 150.00 USD
ORIGIN FORWARDING FEE 100.00 USD
AUTOMATED EXPORT SYSTEM (AES) FILING FEE 50.00 USD
Sub-total (USD) 1,325.00

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

VVVJeroen schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 22:23:
[...]

als je bij het keuringsstation staat en je moet remlichten inbouwen dan word dat een dure bedoeling.
Bedoening :?
vivoactive3 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 22:27:
[...]

Dit is de quote die ik ontving. Voor de goede orde prijs model + onderstaande 1325 dollar dus…

SURCHARGE
Sub-total (USD) 1,325.00
BTW en invoerrechten mis je dan nog, lijkt me. Dat tikt wel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vivoactive3
Twardt schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 22:26:
En wat ga je doen als je een reparatie nodig hebt, of er gaat iets kapot binnen de garantie termijn? Ga je de fiets dan heen en weer sturen naar de USA op jouw kosten?
Terechte vraag uiteraard. Dat wil ik ook zwart op wit hebben: kan ik daarvoor bij lokale shop terecht? Kortom, ik ben er nog niet uit. Keuze met het hoofd/keuze met het hart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-07 22:20

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Wat spreekt je zo aan dat je perse deze wilt? Is het de kleur, het stuur, de snelheid of wat anders?
Ik zie genoeg vergelijkbare normale rode e-bikes te koop in Nederland, niet met zo'n Amerikaans stuur en zadel maar die zet je er zo zelf op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
[...]

SURCHARGE
Sub-total (USD) 1,325.00
Ik zie hier nog niets dat over invoerrechten of btw lijkt te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVVJeroen
  • Niet online
[...]

SURCHARGE
Sub-total (USD) 1,325.00
Mijn ietwat cynische maar onervaren blik stelt dat dit betekend dat het 1325 dollar kost om die fiets dan van de fabriek tot jou huis te transporteren, daar komt dan de 1499 dollar prijs bij, de 399 dollar voor het remlicht, de btw (geen idee of dat ook gaat over de transportkosten?). Komt nog 99 euro kentekenbewijs bij, en de RDW keuringskosten. Grote vraag is echter gaat dit ding door de keuring, je lijkt ook een spiegel nodig te hebben, en er zal ongetwijfeld een lijst van keuringseisen zijn. Dan zit je al op minimaal 1325+(1499+399)*1.21=3621 dollar, plus kosten om hem door de keuring te krijgen, plus de keuring zelf. Dat gaat echt heel hard omhoog - nog harder dan ik verwacht had... Oh en mogelijke invoerrechten. Die lijken vanuit China te gelden wat ik zo vaag op het internet zie (87% zelfs mogelijk, maar dat lijkt een anti-dumpings tarief), maar geen idee wat de VS doet daarbij, als je geluk hebt is dat niet veel.

[ Voor 8% gewijzigd door VVVJeroen op 13-10-2023 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vivoactive3
Reinier schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 22:31:
[...]

Bedoening :?

[...]

BTW en invoerrechten mis je dan nog, lijkt me. Dat tikt wel aan.
Includes duty and taxes kreeg ik vervolgens te horen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
vivoactive3 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 22:33:
Includes duty and taxes kreeg ik vervolgens te horen.
Ja, die in Amerika neem ik aan. Hoewel, dan is duty niet logisch. Anyway, ik zou het niet zomaar aannemen eerlijk gezegd.

[ Voor 18% gewijzigd door Wilke op 13-10-2023 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vivoactive3
W1LL3M schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 22:32:
Wat spreekt je zo aan dat je perse deze wilt? Is het de kleur, het stuur, de snelheid of wat anders?
Ik zie genoeg vergelijkbare normale rode e-bikes te koop in Nederland, niet met zo'n Amerikaans stuur maar die zet je er zo zelf op.
Het model. Cruiser-type. Ben ik hier echt nog niet tegengekomen en de vele customize-opties. Maar dank voor de vele kritische en terechte opmerkingen allen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12:01

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

VVVJeroen schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 22:32:
[...]

Mijn ietwat cynische maar onervaren blik stelt dat dit betekend dat het 1325 dollar kost om die fiets dan van de fabriek tot jou huis te transporteren, daar komt dan de 1499 dollar prijs bij, de 399 dollar voor het remlicht, de btw (geen idee of dat ook gaat over de transportkosten?). Komt nog 99 euro kentekenbewijs bij, en de RDW keuringskosten. Grote vraag is echter gaat dit ding door de keuring, je lijkt ook een spiegel nodig te hebben, en er zal ongetwijfeld een lijst van keuringseisen zijn. Dan zit je al op minimaal 1325+(1499+399)*1.21=3621 dollar, plus kosten om hem door de keuring te krijgen, plus de keuring zelf. Dat gaat echt heel hard omhoog - nog harder dan ik verwacht had... Oh en mogelijke invoerrechten. Die lijken vanuit China te gelden wat ik zo vaag op het internet zie (87% zelfs mogelijk, maar dat lijkt een anti-dumpings tarief), maar geen idee wat de VS doet daarbij, als je geluk hebt is dat niet veel.
Je vergeet hier de btw over de fiets zelf nog.

Mogelijk hoef TS in de VS geen VAT (state tax) af te dragen over de aankoop van de fiets zelf omdat hij geen inwoner is. Dt zie je vaker op sites in de VS.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:35

Fiber

Beaches are for storming.

Ding heeft een gashendel dus mag sowieso niet in Nederland.

Wel leuk dat hij volledig te customizen is qua kleuren en aankleding, maar met wat rondklikken zat ik zo op drie tot vier duizend USD, zonder BTW, transport, etc.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVVJeroen
  • Niet online
m-vw schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 22:39:
[...]

Je vergeet hier de btw over de fiets zelf nog.

Mogelijk hoef TS in de VS geen VAT (state tax) af te dragen over de aankoop van de fiets zelf omdat hij geen inwoner is. Dt zie je vaker op sites in de VS.
Die 1.21 gaat over de prijs van de fiets, dus die btw had ik al. Ik had alleen geen btw over de verzendkosten, en die lijkt je ook te moeten betalen...

Dan zitten we dus al op minimaal (1325+1499+399)*1.21=3899 dollar (plus kentekenbewijs en keuringskosten en wellicht nog meer kosten). Toch veel geld voor een fiets die voor minder dan de helft op de website staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vivoactive3
Fiber schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 22:40:

Wel leuk dat hij volledig te customizen is qua kleuren en aankleding, maar met wat rondklikken zat ik zo op drie tot vier duizend USD, zonder BTW, transport, etc.
Daar twijfelde ik dus over. Maar er staat dat de gashendel max 20 mph is. Dan zou het toch in orde moeten zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12:01

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

VVVJeroen schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 22:44:
[...]

Die 1.21 gaat over de prijs van de fiets, dus die btw had ik al. Ik had alleen geen btw over de verzendkosten, en die lijkt je ook te moeten betalen...

Dan zitten we dus al op minimaal (1325+1499+399)*1.21=3899 dollar (plus kentekenbewijs en keuringskosten en wellicht nog meer kosten). Toch veel geld voor een fiets die voor minder dan de helft op de website staat.
Ja, je hebt gelijk. Dit bedoelde ik eigenlijk te zeggen.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1LL3M

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Bij cruizer denk ik meer aan zoiets :D
Afbeeldingslocatie: https://www.blastbikes.nl/wp-content/uploads/2020/12/Vacay_Low_Bronze_1_1600x.jpg
€2490 en in NL te koop, maar is ook bijna een fatbike... (26″ x 3.0″ banden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VVVJeroen
  • Niet online
vivoactive3 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 22:44:
[...]

Daar twijfelde ik dus over. Maar er staat dat de gashendel max 20 mph is. Dan zou het toch in orde moeten zijn?
Nee joh, zo uit mijn geheugen mag een gashendel in Nederland tot 6 kilometer per uur, die 20mph is 32kmh. Zo hard mag de trapondersteuning niet eens (die mag tot 25kmh).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Fiber schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 22:40:
Het is geen elektrische fiets, het is een speed pedelec, daar gelden andere regels (en meer verplichtingen)

https://www.consumentenbo...sche-fiets/speed-pedelecs
VVVJeroen schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 22:48:
Nee joh, zo uit mijn geheugen mag een gashendel in Nederland tot 6 kilometer per uur, die 20mph is 32kmh. Zo hard mag de trapondersteuning niet eens (die mag tot 25kmh).
Zie bovenstaande bron & opmerking, met speed pedelec mag je wel tot 45 km/u trapondersteuning en gashendel tot 20 km/u.
vivoactive3 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 22:44:
Mph is niet hetzelde als km/u

[ Voor 25% gewijzigd door Accretion op 13-10-2023 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:47
Ik moet zeggen dat ik dat transport wel duur vind. We hebben onze auto een paar jaar geleden voor 2000 dollar meegenomen inclusief RDW keuring en wat aanpassingen aan de lampen. Als ik zie wat de transport-kosten al zijn, ga je daar met de benodigde aanpaasingen voor deze pedelec al snel overheen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1LL3M

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

O, en "American made" heeft nog een groot nadeel, mogelijk is elke moer en bout imperial en heb je niets aan gereedschap dat je al hebt en elke fietsenmaker hier zal je vervloeken :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twardt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 01-07 19:42
W1LL3M schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 23:00:
O, en "American made" heeft nog een groot nadeel, mogelijk is elke moer en bout imperial en hen je niets aan gereedschap dat je al hebt en elke fietsenmaker hier zal je vervloeken :P
En je moet een charger hebben die op 230V aangesloten kan worden ipv 115V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Je mag dus blij zijn als je na ~€5.000,- d'r uiteindelijk op mag fietsen in Nederland als die überhaupt een typegoedkeuring krijgt.

Kosten van RDW zijn ook niet mis:
Invoer bromfiets/snorfiets elektrisch €346,00
Herkeuring bromfiets/snorfiets elektrisch €237,00

En dan nog geen garanties:
"Een speed pedelec of elektrische scooter zonder Europese typegoedkeuring keuren wij meestal af vanwege onvoldoende afscherming van elektromagnetische onderdelen, ofwel EMC. Dit maakt het voertuig levensgevaarlijk. Het oplossen van dit probleem kost veel geld."

En qua garantie en reparatie onderdelen verwacht ik dat het ook waardeloos is.
Pagina: 1