Welke router / systeem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streafer
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Mijn vraag
...
Welk routersysteem is het meest geschikt voor mij.

Elk jaar stap ik steevast over op een andere provider vanwege de deal die je dan krijgt. Binnenkort krijg ik 1gb glasvezel van Ziggo. Momenteel heb ik adsl van kpn. In de toekomst kan ik weer teruggaan naar kabel van ziggo (afhankelijk van de deal zeg maar).

Wat ik nu merk is dat ik elk jaar alles opnieuw mag instellen en daar ben ik wel beetje klaar mee.
Ook is mijn wifi redelijk matig . Ik merk dat 2.4 en 5ghz op de experia box soms lastig te scheiden zijn met het connecten van domotica en de range extender (tp link) soms niet overpakt.

Daarnaast lijkt de verbinding met de nas soms niet lekker te lopen (lange laadtijden) Ik snap dat dit mogelijk niet aan de router ligt maar de Pihole die ik nu gebruik werkt wel als dhcp server maar de bekapelde verbinding werkt dan weer niet voor eigen gebruik op de Nuc, die moet dan weer verbonden zijn met wifi om zelf weer internet te krijgen.

Heb het gevoel dat de Experiabox niet helemaal goed afgaat in combi met Nuc en 2 netwerkswitches.

(mocht dit helemaal niet aan Experiabox liggen dan nog ben ik opzoek naar een router i.v.m. elk jaar opnieuw instellen)

Relevante software en hardware die ik gebruik

- 1 x bekabelde pc
- aantal losse laptops
- Nas server
- Shield

- intel Nuc met daarop PI & home assistant
- Hue , broadlink, etc, draaiend op HA, welke ik langzaam aan het uitbreiden ben.
- TP-Link Archer C2300 (die nu puur dient als switch en in bridge modus staat) (wifi is ook uit)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

- Ubiquiti (duur en waarschijnlijk overkill)
- ASUS RT-AX86U Pro. of een andere versie mogelijk in combi met Merlin
- Fritzbox (alleen geen idee welke aangezien er zoveel verschillende type zijn.
- Kan de tp link archer weer aansluiten met de tp extender (maar die switch dus niet goed over van apparaat)

- een netwerkrouter met daarop 2 x een repeater van Ubiquiti ( welke switch ben ik nog niet uit)
- graag met 2,5 gb poort voor de toekomst.

Hopelijk hebben jullie wat advies voor een persoon met zeer weinig netwerk ervaring.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zou je niet je huidige NUC als router in kunnen zetten (als het niet al een versie is met 2x UTP een USB 3 NIC erin steken) en dan de rest via swtich erop en WiFi via losse AP(s).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ten eerste: verstandig om je eigen netwerk in beheer te nemen, mits je weet wat je doet (lijkt me geen probleem aangezien je al met PiHole en Home assistant bezig bent). Kost wat, maar je kunt het inrichten zoals je wilt.
Daarom zou ik beginnen bij je use cases. Je hebt alvast een lijst van apparatuur genoemd.
Om advies te kunnen geven, moeten we ook wat andere dingen weten.
Wat zijn je eisen qua WiFi dekking? Heb je een grote of kleine woning, veel (bewapende) muren, HR+++ glas, etc? Wil je binnen en buiten WiFi?
Wil je je domotica op een apart netwerk houden? Guest network?

Ik zou sowieso gaan voor dedicated APs, indien mogelijk gevoed via PoE zodat je ze mooi afgewerkt kunt monteren. Daarvoor heb je een switch met PoE outputs nodig.
Zelf ben ik fan van TP-link’s Omada systeem maar er zijn meerdere alternatieven die minstens net zo goed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streafer
  • Niet online
Mini-me schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 08:36:
Ten eerste: verstandig om je eigen netwerk in beheer te nemen, mits je weet wat je doet (lijkt me geen probleem aangezien je al met PiHole en Home assistant bezig bent). Kost wat, maar je kunt het inrichten zoals je wilt.
Daarom zou ik beginnen bij je use cases. Je hebt alvast een lijst van apparatuur genoemd.
Om advies te kunnen geven, moeten we ook wat andere dingen weten.
Wat zijn je eisen qua WiFi dekking? Heb je een grote of kleine woning, veel (bewapende) muren, HR+++ glas, etc? Wil je binnen en buiten WiFi?
Wil je je domotica op een apart netwerk houden? Guest network?

Ik zou sowieso gaan voor dedicated APs, indien mogelijk gevoed via PoE zodat je ze mooi afgewerkt kunt monteren. Daarvoor heb je een switch met PoE outputs nodig.
Zelf ben ik fan van TP-link’s Omada systeem maar er zijn meerdere alternatieven die minstens net zo goed zijn.
Bedankt alvast voor je reactie:
- Kleine woning met op dit moment nog geen hr+++ glas. Ik denk dat ik met 2 wifi punten met gemak mijn hele woning bestrijk.
- wat is het voordeel van alle dometica systemen op een apart netwerk zetten?
- gast wifi is niet nodig, lijkt me.

Nuc inrichten als router, ik zag de oplossing soms voorbij komen maar vraag me af of mijn kennis wel goed genoeg is om dat te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
streafer schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 11:16:
[...]

Bedankt alvast voor je reactie:
- Kleine woning met op dit moment nog geen hr+++ glas. Ik denk dat ik met 2 wifi punten met gemak mijn hele woning bestrijk.
Perfect, Dan heb je geen complexe setup nodig qua hardware.
- wat is het voordeel van alle dometica systemen op een apart netwerk zetten?
Er zijn nogal wat low-cost apparaten in de markt met zwakke beveiliging. In het beste geval loop je alleen het risico dat een hacker meelift op het verkeer van en naar de home server van het apparaat, om vervolgens de firmware open te breken en toegang te hebben op je lokale netwerk. Stel je voor dat je lampen ‘s nachts ineens beginnen te flikkeren.. Erger is als andere apparaten op je netwerk op die manier kunnen worden benaderd en via zero dat exploits be Root access kunnen krijgen.
Om deze redenen is het verstandig alle “untrusted” apparaten te isoleren in een apart netwerk segment (VLAN) en communicatie tussen clients in dat domein zelfs zoveel mogelijk te beperken.
- gast wifi is niet nodig, lijkt me.

Nuc inrichten als router, ik zag de oplossing soms voorbij komen maar vraag me af of mijn kennis wel goed genoeg is om dat te regelen.
Als je die aanpak volgt, moet je je goed gaan inlezen in iptables of nieuwere methodes.
Pak je liever een off the shelve oplossing dan ben je misschien iets minder flexibel maar jouw kennisniveau is niet meer de bottleneck.

Wat is je budget ongeveer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streafer
  • Niet online
Liever of the shelf, dacht zelf aan 200 - 300 euro. (router van fritzbox is ook niet goedkoop maar er is altijd ruimte voor verruiming van het budget met mooie argumenten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 20:53
Mini-me in "Welke router / systeem"
Er zijn nogal wat low-cost apparaten in de markt met zwakke beveiliging.
Zulk soort rotzooi moet je gewoon niet kopen...

Euhm... \n ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Persoonlijk zou ik een Fritzbox aanschaffen en eventueel een AP van hun (ka prima 2e hands ruim aanbod). Zijn fijne routers met profielen voor vele providers zowel vdsl als glas. Andere optie die het leven vergemakkelijkt zorg voor een eigen DHCP en DNS server hoef je bij een wisseling alleen DHCP op de nieuwe router uit te zetten en het juiste IP adres erin.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
Nickname55 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 11:49:
[...]

Zulk soort rotzooi moet je gewoon niet kopen...
Dat is makkelijk gezegd. Waar trek je de grens?
Vertrouw jij je Google apparaten? En die van Philips of Ikea? Of misschien de slimme wasmachine en oven van Siemens. Denk je dat hun apparatuur nog nooit ten prooi is gevallen van hackers of virussen?

Naar mijn mening moet je al die producten op dezelfde manier beschouwen: consumer electronics gemaakt op basis van de goedkoopst mogelijke onderdelen en dus in de basis aannemen dat ze onveilig of onbetrouwbaar kunnen zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Mini-me op 14-10-2023 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Idd. In het algemeen kun je zeggen 'goedkoop is duurkoop', maar ik zou bijvoorbeeld een EUR 60 Mikrotik router stukken meer vertrouwen dan pakweg eentje van Sitecom van twee keer die prijs.

Wat wel geldt is de driekhoek: goedkoop - goed - makkelijk. Je kunt max twee kiezen. Dus ofwel je kunt goedkoop en goed krijgen, maar totaal niet makkelijk (Mikrotik ;) ), of als je wel goed en makkeljik wilt gaat het meer kosten.

Ik zou aanraden om in ieder geval router en WiFi apart te bekijken. Ja, veel consumentenrouters doen WiFi, maar de beste opties voor WiFi zijn niet noodzakelijkerwijs de beste goede maar eenvoudige opties qua router.

Als je alles in een wilt hebben zou ik met deze verwachtingen kijken naar TP-Link Omada. Hun routers zijn spotgoedkoop, het beheer is eenvoudig maar je kunt wel alles instellen wat nodig is, en qua WiFi zitten er goede opties bij, al moet je met de EAP-reeks (die met Omada werken) wel oppassen omdat sommige basale features (zoals ondersteuning van DFS-kanalen) niet op elk apparaat beschikbaar zijn.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 20:53
Mini-me schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 18:44:
[...]

Dat is makkelijk gezegd. Waar trek je de grens?
Vertrouw jij je Google apparaten? En die van Philips of Ikea? Of misschien de slimme wasmachine en oven van Siemens. Denk je dat hun apparatuur nog nooit ten prooi is gevallen van hackers of virussen?

Naar mijn mening moet je al die producten op dezelfde manier beschouwen: consumer electronics gemaakt op basis van de goedkoopst mogelijke onderdelen en dus in de basis aannemen dat ze onveilig of onbetrouwbaar kunnen zijn.
Alles wat je hier noemt koop ik inderdaad niet nee.

Bij dit soort spul heb je vaak ook nog een app op je smartfoon nodig om het te kunnen bedienen. Die app is denk ik een groter beveiligings- en privacyrisico dan het apparaat zelf.

Die smartfoon gebruik je op je normale WiFi netwerk. Dan heb je de apparaten weggestopt op een apart extra beveiligt WiFi netwerk. Maar die apps op je smartfoon kunnen gewoon overal bij.

Euhm... \n ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
Nickname55 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 20:01:
[...]

Alles wat je hier noemt koop ik inderdaad niet nee.

Bij dit soort spul heb je vaak ook nog een app op je smartfoon nodig om het te kunnen bedienen. Die app is denk ik een groter beveiligings- en privacyrisico dan het apparaat zelf.

Die smartfoon gebruik je op je normale WiFi netwerk. Dan heb je de apparaten weggestopt op een apart extra beveiligt WiFi netwerk. Maar die apps op je smartfoon kunnen gewoon overal bij.
Laten we dan gewoon terug gaan naar de use case van @streafer en niet die van jou ;).

@streafer Een optie die je kunt verkennen is het gebruiken van een mesh set die je bekabeld aansluit. Voorbeeld is de TP-link deco serie, te krijgen in allerlei soorten en maten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Gewoon de router gebruiken die je van Ziggo krijgt is altijd het beste om mee te beginnen.
Dat zijn prima dingen en de security updates worden door Ziggo verzorgt dus daar heb je geen omkijken naar.

En als het instellen van een nieuwe router heel veel werk is dan moet je jezelf afvragen of je je eigen netwerk wel goed opgezet hebt.
Als je een pihole als dhcp server gebruikt is het confidureren van je router niets bijzonders meer.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streafer
  • Niet online
Goed, zoveel mensen zoveel wensen :)

ik hoor (jammer genoeg) veel verschillende opties.

- Fritzbox met versterker
- tp link omada
- router ziggo.

Ik heb (ook jammer genoeg) wel wat Chinese meuk in het systeem zitten wat op den duur eruit moet maar kan soms niet een goede vervanger vinden.

Op het moment dat ik met tp link omada zou werken, welke versie?

lopen eigenlijk nu utp kabels naar 2 plekken in mijn huis. Tv kast waar een unmanaged switch staat en de computerkamer waar ook een unmanaged switch staat. Deze hoeven ook niet Poe te zijn. Meterkast + computerruimte zijn ook meteen prima voor Wifipunten dus die zouden daarop kunnen.

Ben benieuwd of mensen misschien wat meer kunnen onderbouwen wat de voor- en nadelen zijn van de opties.

Alvast bedankt
Pagina: 1