Warmtepompboiler aansluiten op plek van de MV

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cwrm63
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 13-07 17:15
De vraag is of het idee van het aansluiten van de warmtepompboiler en dan bedoel ik de aan- en afvoer, op de in- en uitgangen van de MV? Een hele lange vraag maar ik wil dan eigenlijk de MV laten vervallen, die warme lucht uit het huis af laten zuigen door de aanvoer van de warmtepompboiler en de koude lucht afvoeren via de dakafvoer.
Is dat mogelijk/ wenselijk? Dit, omdat dit ook vochtige lucht uit de keuken en badkamer is.
Is dat bevorderlijk voor de warmtepomp?
Misschien zitten er dan toch een paar haken en ogen aan dit idee?
Er is altijd nog een oplossing om de aan- en afvoer uit de overloop te halen maar de "space" is ook beperkt, zeg maar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:11

martijn v o

Certified by Enphase.

Doe ik al een jaar of vier.
Twee dingen om rekening mee te houden:
1- De mechanische ventilatie draait 24 uur per dag, als je hem op de WPB zet dan draait deze meestal alleen als de WPB aan is, of je moet er eentje zoeken waarvan de fan ook draait als de WPB zelf niet aan is.
2- Het is vieze lucht dus wel een filter inbouwen, of anders elke 6 maanden goed schoonmaken.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:26
Het debiet van een WPB is veel hoger dan van een MV, en inderdaad die WPB loopt maar een paar uur per dag.
Ofwel een deel van de dag gaat het aardig tochten in huis, de rest van de dag heb je nul ventilatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cwrm63
Nu heb ik wel altijd de ramen opstaan om te ventileren. Werk niet zo graag met die roosters in de ramen. Dus genoeg ventilatie. Idd wat jullie zeggen; de afzuiging in de badkamer en keuken zal minder zijn.
Misschien dat ik dan toch de MV-box verplaats in het ketelhok en 2 nieuwe roosters gaan maken in een wandje van de overloop naar zolder. Grote ruimte om aan te zuigen en de koude lucht mag daar ook heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Het idee van MV is dat je geen ramen open hoeft te zetten, maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20-07 17:05

Sebazzz

3dp

Veel warmtepompboilers mogen ook niet op een kanaal van mechanische ventilatie worden aangesloten, dat is ook goed om te beseffen.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cwrm63
ASW1 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 14:20:
Het idee van MV is dat je geen ramen open hoeft te zetten, maar goed.
Begrijp ik maar in een slaapkamer zitten wel ventilatieroosters die open moeten staan, toch? Maar geen afzuigventielen, tenminste niet in onze nieuwbouwwoning. Alleen in de keuken en badkamer. Daar zijn de ramen gesloten.
En dan vind ik het lekkerder om met ramen open te ventileren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Het idee is dat je afzuigt in badkamer/toilet/keuken waardoor een lichte onderdruk in huis ontstaat, zodat verse lucht wordt aangezogen via de roosters van o.a. de slaapkamers. De kieren onder de deuren zijn functioneel, een cm is genoeg voor een gezonde flow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cwrm63
Sebazzz schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 14:24:
Veel warmtepompboilers mogen ook niet op een kanaal van mechanische ventilatie worden aangesloten, dat is ook goed om te beseffen.
Lees net dat ze daar nu ook een oplossing voor hebben gevonden. De Atlantic Aéraulix 3 200l maar nog niet veel van bekend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20-07 17:05

Sebazzz

3dp

cwrm63 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 14:36:
[...]

Lees net dat ze daar nu ook een oplossing voor hebben gevonden. De Atlantic Aéraulix 3 200l maar nog niet veel van bekend
Klopt, waar je specifiek naar op zoek bent is een ventilatiewarmtepompboiler.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cwrm63
ASW1 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 14:33:
Het idee is dat je afzuigt in badkamer/toilet/keuken waardoor een lichte onderdruk in huis ontstaat, zodat verse lucht wordt aangezogen via de roosters van o.a. de slaapkamers. De kieren onder de deuren zijn functioneel, een cm is genoeg voor een gezonde flow.
Ik begrijp jou ook wel maar ik het een vrouw op de bank zitten die niet echt gecharmeerd is van een koude "tocht" langs haar benen als de roosters openstaan. Ventileren doet ze dus een paar uur in de morgen. Daarnaast draait mijn MV alleen aut. of zet ik hem een 2 uur aan met koken. Uiteraard gaat hij apart ook aan met douchen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cwrm63
Sebazzz schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 14:40:
[...]

Klopt, waar je specifiek naar op zoek bent is een ventilatiewarmtepompboiler.
Deze kom ik net tegen in een artikel op Tweakers. Ik ben niet specifiek op zoek naar zo'n boiler maar met de ruimte die ik heb zou dat wel makkelijker zijn. Nu moet ik waarschijnlijk, wegens de hoogte van zo'n warmtepompboiler, de MV verplaatsen. Die hangt nu net op de plaats waar ik een hoogte heb van een 170 cm
Pagina: 1