Simpele ventilator voor wc

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1221402

Topicstarter
Dag allen. Het lukt mij nog niet echt om te bedenken hoe ik een ventilator in de kozijn van onze wc beneden ga bouwen. We hebben nu een klein kozijntje van 4.5cm diep met enkelglas. Het glas wil ik verwijderen, 2 houten platen aan beide kanten maken en het opvullen met steenwol + een ventilator.

Maar de meeste ventilatoren en gevelroosters moeten in een buis en hebben een 99mm insteekmaat. En bijna elke ventilator die ik vind is zo'n 100m3/h, terwijl zo'n klein wc hokje genoeg heeft aan 25m3.

Deze ventilator heb ik kunnen vinden die op 35m3/h kan: https://www.ventilatielan...ent-axia-mute-100-bn.html

Alleen heb ik liever een gevelrooster met terugslagklep, en dan zit je met zoiets: https://www.ventilatielan...er-100-mm-wit-nd10fv.html

Het komt op het zuiden, dus de wind waait anders regelmatig naar binnen met alleen een ventilator. Wellicht kijk ik niet goed genoeg omdat ik niet goed weet waar ik naar moet zoeken.

Mijn eigen oplossing is om het te buurman en buurmannen door het insteekdeel van de rooster af te snijden en het vast te maken op de ventilator zelf. Maar wellicht is er gewoon een product waar ik naar opzoek ben die ik niet weet te vinden.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robotomizer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 00:19
Een lichtjes "oversized" ventilator is geen probleem, misschien zelfs een voordeel omdat de geurtjes wat sneller buiten geraken. Wel letten op voldoende ruimte voor toevoer van "verse lucht", spleet onder deur of rooster onder in de deur (anders raak je nog opgesloten :) )

Een iets sterker motortje kan ook handig zijn om de terugslagklep open te duwen bij harde wind.
Zo'n terugslagklep kan trouwens behoorlijk "klepperen" op winderige plekken. Ik heb er bij mezelf tochtstrips tussengekleefd om het geluid wat te dempen.

Je kan idd het inksteekdeel van het rooster afzagen en zorgen dat het rooster goed aansluit op de buitenwand (voldoende foam ertussen of afkitten of...)

Ook nog aandachtspuntje: probeer de buis lichtjes te laten afhellen naar buiten toe, hoeft echt niet veel te zijn, maar als er vocht inkomt dan lekt het tenminste de goede kant op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1221402

Topicstarter
robotomizer schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 00:07:
Een lichtjes "oversized" ventilator is geen probleem, misschien zelfs een voordeel omdat de geurtjes wat sneller buiten geraken. Wel letten op voldoende ruimte voor toevoer van "verse lucht", spleet onder deur of rooster onder in de deur (anders raak je nog opgesloten :) )

Een iets sterker motortje kan ook handig zijn om de terugslagklep open te duwen bij harde wind.
Zo'n terugslagklep kan trouwens behoorlijk "klepperen" op winderige plekken. Ik heb er bij mezelf tochtstrips tussengekleefd om het geluid wat te dempen.

Je kan idd het inksteekdeel van het rooster afzagen en zorgen dat het rooster goed aansluit op de buitenwand (voldoende foam ertussen of afkitten of...)

Ook nog aandachtspuntje: probeer de buis lichtjes te laten afhellen naar buiten toe, hoeft echt niet veel te zijn, maar als er vocht inkomt dan lekt het tenminste de goede kant op
Bedankt! Goede tip voor het lichtjes laten afhellen. Ik ben uiteindelijk voor een lamellenrooster gegaan, die waren al vlak en geschikt om er zo op vast te maken. Er zit inderdaad al een voldoende ruime spleet onder de deur voor de aanvoer van lucht. Lamellen lijken mij iets minder stabiel tegen wind, maar met wat foam moet ook dat vast wel op te lossen zijn.