Dataherstel 100MB Zip drives met iOmega Z100

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faloude
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-05 14:04
Ik heb een grote stapel 100MB ZIP disks van een bejaarde man en wil zijn data graag herstellen. De zip drives komen uit een klassieke Mac dus de data is waarschijnlijk in MFS of HFS format. Helaas onbekend wat voor Mac dit was en welke OS X hij draaide.

Ik moet eerst maar eens ZIP station kiezen waarmee ik ga werken. Ik heb geen computer in de zolder waar toevallig een ZIP drive in zit namelijk. Ik heb mijn ogen op de iOmega Z100 waarvan er genoeg op marktplaats staan. Hier zijn 3 verschillende varianten van:
  • iOmega Z100s met serieelpoort
  • iOmega Z100p met paralelpoort
  • iOmega Z100USB met usb poort, helaas zeldzaam
Het wordt dus waarschijnlijk eentje met serieel- of paralelpoort en daarbij ga ik een adapter kabel naar USB Male gebruiken om hem aan te sluiten op een Mac. De grote vraag is: welke moet ik nou kiezen? Bij welke zou omvorming naar USB minder waarschijnlijk een probleem opleveren?

Ik weet overigens dat dit erg uitdagend wordt straks met het kiezen van de juiste macOS versie (beter gezegd: OS X) die de iomega driver ondersteunt en achterhalen welke fileformat er nou uberhaupt op de ZIP drives staan, maar goed, we'll cross that bridge when we get there :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• noobynater
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Je kunt de taken "zip drives uitlezen" en "data uitlezen" scheiden, door eerst de zip drives uit te lezen en er een image van te trekken (bijv. met dd in Linux). Vervolgens kun je die images mounten op een OS of met een tool die het filesystem kan uitlezen. Is mijns inziens ook een veiligere manier, want je kunt dan read-only mounten terwijl de images opgeslagen staan op een moderne, veilige locatie ipv oud zip drives waarvan de staat onbekend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faloude
@noobynater Dat is een top idee. Ik dacht dat een image trekken niet zou lukken als de file format niet herkend werd, daarentegen zou een image rauwe data moeten zijn dus wellicht verkeerd geredeneerd van mijn kant.

...Maar goed, eerst maar eens de hardware regelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Een USB naar parallel converter gaat waarschijnlijk niet werken met een parallelle zipdrive. Probleem is dat die dingen bedoeld zijn om printers mee aan te sturen, en geen volledige emulatie van de parallelle poort geven, maar slechts een subset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faloude
Mijzelf schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 09:42:
Een USB naar parallel converter gaat waarschijnlijk niet werken met een parallelle zipdrive. Probleem is dat die dingen bedoeld zijn om printers mee aan te sturen, en geen volledige emulatie van de parallelle poort geven, maar slechts een subset.
In dat geval zou zowel de SCSI en paralelpoort variant niet geschikt zijn dus, dat is spijtig. Ben ik dan toch genoodzaakt te zoeken naar de iOmega Z100 USB? Ziet er naar uit van wel..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:22
Weet niet of 'ie beter vindbaar is maar je hebt ook nog de (interne) Iomega Z100iDE ZIP, die zou je misschien met een IDE naar USB adapter ook extern kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faloude
Nielson schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 10:11:
Weet niet of 'ie beter vindbaar is maar je hebt ook nog de (interne) Iomega Z100iDE ZIP, die zou je misschien met een IDE naar USB adapter ook extern kunnen gebruiken.
Klopt, ben ik bewust van. Ik heb echter twijfels gekregen vanwege @Mijzelf , hij stelt dat paralel naar USB (=serieel) gewoon niet werkt, wat ook logisch klinkt. Als dat klopt, zou IDE (=paralel) naar USB ook niet werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Nee, nee. USB naar IDE zou gewoon moeten werken. Die is bedoeld om schijven op aan te sluiten, wat een zipdrive gewoon is.

> paralel naar USB (=serieel)
Je haalt dingen door elkaar, denk ik. Behalve de USB (Universal Serial Bus) is hier niets serieel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XiMMiX
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-04 01:19
Faloude schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 17:35:
Ik heb een grote stapel 100MB ZIP disks van een bejaarde man en wil zijn data graag herstellen. De zip drives komen uit een klassieke Mac dus de data is waarschijnlijk in MFS of HFS format. Helaas onbekend wat voor Mac dit was en welke OS X hij draaide.

Ik moet eerst maar eens ZIP station kiezen waarmee ik ga werken. Ik heb geen computer in de zolder waar toevallig een ZIP drive in zit namelijk. Ik heb mijn ogen op de iOmega Z100 waarvan er genoeg op marktplaats staan. Hier zijn 3 verschillende varianten van:
  • iOmega Z100s met serieelpoort
  • iOmega Z100p met paralelpoort
  • iOmega Z100USB met usb poort, helaas zeldzaam
Het wordt dus waarschijnlijk eentje met serieel- of paralelpoort en daarbij ga ik een adapter kabel naar USB Male gebruiken om hem aan te sluiten op een Mac. De grote vraag is: welke moet ik nou kiezen? Bij welke zou omvorming naar USB minder waarschijnlijk een probleem opleveren?

Ik weet overigens dat dit erg uitdagend wordt straks met het kiezen van de juiste macOS versie (beter gezegd: OS X) die de iomega driver ondersteunt en achterhalen welke fileformat er nou uberhaupt op de ZIP drives staan, maar goed, we'll cross that bridge when we get there :P
De iOmega Z100s heeft een SCSI aansluiting, niet een seriele poort (als in RS-232).

Ik zou zeggen doe jezelf een plezier en koop een zip drive met USB aansluiting ipv the knoeien met convertors die misschien wel, misschien niet werken. Er staat nu een USB zipdrive op marktplaats te koop. Ja, dat is een 250mb versie. Maar de drives zijn (deels read only) backwards compatible, dus een 250mb drive kan 100mb disks lezen. Op ebay staan er meerdere te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faloude
Ik ben in gesprek met een verkoper. Die dingen gaan op Ebay allemaal over de € 100.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:46

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Andere optie: https://www.homecomputerm...ten/data-herstel-service/
Ze hebben zo te zien ook een doe het zelf straat, kun je zelf aan de bak. Ca uurtje rijden van jou af als je profiel klopt ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:04
Anders even een vraag advertentie plaatsen en vragen of een tweaker nog een usb zipdrive heeft liggen en die wil uitlenen/laten gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Of vragen voor de images en de disks opsturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-04 22:18
Heb je geen antiek Pentium III systeem met paralele poort meer?

Euhm... \n ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:03

PD2JK

ouwe meuk is leuk

The Eagle schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 12:08:
Andere optie: https://www.homecomputerm...ten/data-herstel-service/
Ze hebben zo te zien ook een doe het zelf straat, kun je zelf aan de bak. Ca uurtje rijden van jou af als je profiel klopt ;)
En je hebt meteen een leuk dagje uit. Neem die man ook gelijk mee als hij wil. ;)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:14
Nickname55 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 13:23:
Heb je geen antiek Pentium III systeem met paralele poort meer?
Pentium 4s en zelfs s775 dual cores hebben ze vaak ook nog wel. Een Optiplex met dual core en parallelle poort kost tientjes.

Dat zou het handigst zijn, want dat sluit je de drive native aan. Eventueel zelfs icm met Win98 of XP ivm drivers.

En je kan ook nog dit proberen: https://nl.aliexpress.com/item/1507963603.html

Parallel naar pcie. Dat is ook min of meer native. Dit is redelijk makkelijk en goedkoop te testen. Kan je daarna nog een USB drive regelen.

[ Voor 22% gewijzigd door pennywiser op 14-10-2023 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trucker Her
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-04 12:00

Trucker Her

Someone ate my cookie :(

Faloude schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 17:46:
@noobynater Dat is een top idee. Ik dacht dat een image trekken niet zou lukken als de file format niet herkend werd, daarentegen zou een image rauwe data moeten zijn dus wellicht verkeerd geredeneerd van mijn kant.

...Maar goed, eerst maar eens de hardware regelen.
Image trekken met DD, vervolgens verder klooien is een goed plan. Maar wees wel alert. dd heeft niet voor niets de bijnaam "disk destroyer". Zelf per ongeluk ook eens de fout in gegaan, door niet een partitie te beschrijven, maar de hele disk. Dag dag partitietabel. Dag dag, data ;w

Gestoord word je toch...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:07
MFS (Het originele filesysteem uit System 1) is het sowieso niet, want dat gaat maar tot 20 MB aan opslag.

Het grappige is dat het zelfs eigenlijk geen folders ondersteunde. Je kon maar 1 file met dezelfde naam hebben op de gehele schijf en 4094 files totaal 😂.

HFS is er vanaf system 2.1 (1985)

De Zipdrive is er sinds 1994.
HFS+ is er sinds 1998 (System 8.1).

De 1e versie van Mac OS X->OS X->MacOS kwam uit in 2001 en heeft tot 2017 HFS+ gebruikt, daarna werd het APFS in OS X 10.13.

Dus als jij het over OS X hebt en het is niet van de laatste 6 jaar, dan is het dus HFS+.

Iedere Mac van de laatste 25 jaar kan dat dus uitlezen, op Windows heb je daar extra software voor nodig.

[ Voor 8% gewijzigd door White Feather op 15-10-2023 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faloude
@White Feather Mijn dank is 100 MB groot _/-\o_ wat een ontzettend nuttige breakdown.

Baal nog steeds hoe duur die dingen zijn. Ik ben helaas zelfs verleid om een ZIP-750 drive te zoeken zodat ik alle type ZIP diskettes (100MB, 250MB, 750MB) kan lezen, mocht ik ooit weer in zo'n situatie belanden.

Voor nu moet ik me nog even inlezen over paralel naar serieel dataoverdracht. Ik zag dat er geen complexe techniek achter zat.

Waar ik me het meest zorgen over maak is nog steeds de drivers voor zo'n iOmega apparaat (intern of extern).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:46

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Met converters aan de slag lijkt me omslachtig, en je moet maar net de juiste hebben die werkt. Serieel kan maar is traag. Dus de voorkeur heeft parallel.

Our of the box optie: tik een oude PC (p3, p4, c2duo) op de kop met parallelle aansluiting en USB ondersteuning. Kost je vermoedelijk net zoveel als een converter ;)
Vervolgens een XP installatie er op, of desnoods win2000, en een image maker en dan aan de slag.

Misschien is er in het retro pc topic wel iemand die een dergelijke setup kant en klaar heeft staan die je even kunt lenen ook, zou daar de vraag eens stellen ook :)
Zip drive er aan, u

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:41
Faloude schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 10:40:
[...]

Baal nog steeds hoe duur die dingen zijn. Ik ben helaas zelfs verleid om een ZIP-750 drive te zoeken zodat ik alle type ZIP diskettes (100MB, 250MB, 750MB) kan lezen, mocht ik ooit weer in zo'n situatie belanden.

[...]
Dit is wel zoeken naar een probleem wat nog niet bestaat. Daar zou ik toch enigszins voor op de hoede zijn. En wie zegt dat die ZIP-750 het over, zeg, 4 jaar nog doet? Het blijven mechanische drives. Met bijbehorende bewegende delen. En poreuze materialen. Je zult niet de eerste zijn waar het rubber riempje het begeeft in opslag.

Idem voor converters. Wat nu werkt met Windows 7, 8 of 10, hoeft over een aantal jaar niet meer te werken met Windows X. Ga je dan weer werken met een adapter? Of besluit je dan wel te downgraden? Want dan is meteen de vraag, waarom niet gewoon een Windows 95/98 (of XP) op de kop tikken zoals @The Eagle suggereert?

Ik weet uiteraard niet wat voor werk je precies doet, maar ik heb in de afgelopen 25 jaar geen ZIP disk meer in het echt gezien. De kans dat je dus nu spulletjes voor één keer aanschaft is dus bijzonder klein. Ik zou je dus willen adviseren om te kijken naar een eenmalige oplossing zoals bij het Home Computer Museum. Met name omdat je zelf ook al over de kosten bent begonnen. Daarnaast ben je dan ook zeker dat je in goede handen bent, in plaats van dat je zelf gaat prutsen met adapters, converters en/of andere ongein.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

The Eagle schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 11:01:
Met converters aan de slag lijkt me omslachtig, en je moet maar net de juiste hebben die werkt. Serieel kan maar is traag. Dus de voorkeur heeft parallel.

Our of the box optie: tik een oude PC (p3, p4, c2duo) op de kop met parallelle aansluiting en USB ondersteuning. Kost je vermoedelijk net zoveel als een converter ;)
Vervolgens een XP installatie er op, of desnoods win2000, en een image maker en dan aan de slag.

Misschien is er in het retro pc topic wel iemand die een dergelijke setup kant en klaar heeft staan die je even kunt lenen ook, zou daar de vraag eens stellen ook :)
Zip drive er aan, u
Waarom geen SCSI Zip drive zoeken, SCSI kaartje en oude PC met PCI slots scoren, en dan heb je geen gedoe met converters die al dan niet werken. Een Adaptec 2940 (ondersteund in elk OS wat ertoe doet) tweedehands zal ook niet de hoofdprijs kosten nu niemand meer SCSI gebruikt. Maar eerlijk gezegd zou ik de trip naar dat museum gewoon maken. Dan hoef je tenminste geen extra hardware meer te kopen. Afgezien van de kosten is het met oude hardware ook altijd maar de vraag of het nog 100% werkt. Ik meen me te herinneren dat Zip drives indertijd al niet bijster betrouwbaar waren.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• doodindegoot
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-05 11:42
Ik heb hier een z250usbpcm liggen, die mag je lenen.
Ik heb hem getest met een schijf die na de verhuizing een paar jaar in de berging heeft gelegen.
Die leest hij niet meer, maar de drive zelf functioneert wel, spint op en er verschijnt een externe schijf in windows. Zonder dat ik iets van drivers heb geïnstalleerd.

Wie het laatst lacht is traag van begrip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faloude
pennywiser schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 13:33:
En je kan ook nog dit proberen: https://nl.aliexpress.com/item/1507963603.html

Parallel naar pcie. Dat is ook min of meer native. Dit is redelijk makkelijk en goedkoop te testen. Kan je daarna nog een USB drive regelen.
Dit is een top idee..
The Eagle schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 11:01:
Voor de duidelijkheid, je bedoelt "ouderwetse" serieel is trager dan paralel toch?
alex3305 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 11:12:
Dit is wel zoeken naar een probleem wat nog niet bestaat.
Ik vind dat je goede argumenten aanhaalt, maar "zoeken naar een probleem dat niet bestaat" zie ik als goede voorbereiding.
downtime schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 11:21:
Maar eerlijk gezegd zou ik de trip naar dat museum gewoon maken.
Staat zeker op mijn lijstje, maar niet voor deze taak.
doodindegoot schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 11:28:
Ik heb hier een z250usbpcm liggen, die mag je lenen.
Ik heb hem getest met een schijf die na de verhuizing een paar jaar in de berging heeft gelegen.
Die leest hij niet meer, maar de drive zelf functioneert wel, spint op en er verschijnt een externe schijf in windows. Zonder dat ik iets van drivers heb geïnstalleerd.
Je bent een held, maar ik zie wel dat je 120 KM verwijderd bent :'( Even voor iedereens nieuwsgierigheid: met welke OS heb je hem getest? Als hij driverless werkt op Windows 10 of 11 ben ik verbaasd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:14
USB Zip drives werken driverless vanaf Windows 7.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doodindegoot
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-05 11:42
Faloude schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 10:54:
[...]
Je bent een held, maar ik zie wel dat je 120 KM verwijderd bent :'( Even voor iedereens nieuwsgierigheid: met welke OS heb je hem getest? Als hij driverless werkt op Windows 10 of 11 ben ik verbaasd.
Ik had hem met Windows 11 getest. Net voor de fun aan een chromebook gehangen, die zag hem ook en kon zelfs de schijf lezen. Dus weer aan windows gehangen en die kan nu ook lezen en schrijven op de schijf.
Ik wil hem wel versturen als jij de kosten voor het versturen op je neemt.

Wie het laatst lacht is traag van begrip

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaer
  • Laatst online: 20:26
Als het met doodindegoot (wat een naam) niet lukt kan ik je wel helpen. Al is zijn voorstel natuurlijk wel erg relaxed.

Welke regio woon je? Ik woon zelf in Noord Holland en heb meerdere usb zip drives liggen.
Als je in de buurt woont mag je er wel een lenen om de disks te imagen.

Windows 11 herkent de usb zip drive zonder problemen dat maakt het ook zo relaxed voor het delen van data met de retro pc's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faloude
Contact gehad met @doodindegoot om een ZIP drive te lenen. Ik zal het eindresultaat hier posten voor toekomstige lotgenoten die een antwoord willen.

[ Voor 9% gewijzigd door Faloude op 18-10-2023 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaer
  • Laatst online: 20:26
Top, het is redelijk plug en play de zipdrive onder windows. Als er toch iets is kan je mij wel een berichtje sturen. Gebruik het nog redelijk vaak om iets over te zetten van retro pc -> dagelijke pc en de andere kant op.
Pagina: 1