1440p IPS werkmonitor

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech_SSD
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14-09 20:50
Ik zoek een?
IPS monitor om op te werken. Mijn VA monitor geeft mij lichte hoofdpijn.

Wat is je budget?
€250

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Wat wil je er precies mee doen? Welke apparatuur heb je al? Wat verwacht je te kunnen gaan doen? Heb je specifieke eisen aan software die moet draaien?
Data Analyst werk te gaan doen, EDM production, fotobewerking, video's bewerken. Het kan zijn dat ik af en toe een fast paced game speel maar dat is niet het belangrijkste doel. Doel nummer 1 is de monitor gebruiken voor werk. Ik heb een 165Hz TN dus ik zoek uiteraard een IPS monitor om op te werken. Als het kan wil ik ook een lage responstijd en 120Hz refreshrate.

De monitor moet zo min mogelijk ruimte in beslag nemen, dus hij mag niet groter zijn dan 25 inch. Al vermoed ik dat ik best wegkom met een 27 inch monitor. Meten vertelt niet het hele verhaal, achteraf blijkt de monitor toch groter dan verwacht (of juist kleiner).

Ook moet hij verticaal kantelbaar zijn en in hoogte verstelbaar.

Bij voorkeur een 100% SRGB met 144Hz refreshrate, 1440p en 25 inch. 75% SRGB met 120Hz refreshrate en 1920x1200 + 25 inch zou ook kunnen bijvoorbeeld. Hogere refreshrate vind ik wat fijner kijken en is wat beter voor de ogen, dat in combinatie met IPS en 1440P zou geweldig zijn. Ik vind dat Dell erg mooie 1440p monitoren maakt maar misschien is LG minstens zo goed.

Huidige hardware:
uitvoering: ASUS VG248QG Zwart (jaartje oud, blijf ik gebruiken als tweede scherm of voor competitive gaming met 1080p resolutie)
uitvoering: Iiyama ProLite X2483HSU-B1 Zwart (8 jaar oud ding, ga ik doorverkopen als ik mijn nieuwe monitor heb)
i5 11400
RX 6600 (niet zozeer relevant, werken gaat altijd voor en ik heb ook nog een high refreshrate 1080p staan met slechte kijkhoeken.)

Wat heb je zelf al gevonden?

1e keuze:
uitvoering: Dell G2724D Zwart
uitvoering: MSI G272QPF Zwart
uitvoering: Dell UltraSharp U2520D Zwart

2e keuze:
uitvoering: AOC Q27G2S/EU Rood, Zwart
uitvoering: Samsung Odyssey G5 S27AG520PPX Zwart

Dell Ultrasharp zijn erg mooie monitoren. Ik wil geen Iiyama monitor of Asus (heb ik beiden al in bezit). Denk dat mijn voorkeur uit gaat naar een Dell of een LG. MSI is zeker ook een goed merk maar ik zoek meer een werkmonitor met hoge SRGB, responstijden hoeven niet snel genoeg te zijn voor een pro. AOC ken ik niet zo, volgens mij is dat meer een B-merk. Samsung zou ik persoonlijk niet nemen voor IPS, dat is meer een OLED-merk.

2560x1440 is eigenlijk wel een must aangezien ik al 2 full hd monitoren heb.

Welke vragen heb je hier nog over?
Hoe kan ik beter onderzoek doen naar kleurechtheid en responstijden? Ik zoek een monitor die natuurlijk beeld heeft, blue light reduction, flickerfree is, etc. De kleurechtheid is van belang. Ook moeten de responstijden onder de 3ms uitkomen, maar pro-level responstijden hoeven niet.

Edit: 27 inch is helaas te groot, groter dan 25 inch gaat niet passen. Dan zal ik wel genoegen moeten nemen met 60hz.
Update 2: Pareltje gevonden: AOC GAMING Q24G2A/BK
Hoe is de kleurechtheid van de AOC?

[ Voor 7% gewijzigd door Tech_SSD op 13-10-2023 19:18 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-09 12:04

FeaR

In GoT we trust

Monitoren vallen niet onder Beeld & Geluid maar onder Harde Waren: BGK > CKA

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Tech_SSD schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 17:14:
Ik zoek een?
IPS monitor om op te werken. Mijn VA monitor geeft mij lichte hoofdpijn.
Lijkt mij zelf apart dat dit specifiek door VA komt.
Hogere refreshrate vind ik wat fijner kijken en is wat beter voor de ogen
[Citation needed]
Uiteraard is het bij scrollen wel soepeler. Bij statische beelden, of als je gewoon van ene tab naar andere gaat bijvoorbeeld, zit er nul verschil in. Bij gaming ander verhaal natuurlijk.
Samsung zou ik persoonlijk niet nemen voor IPS, dat is meer een OLED-merk.
Van de 320 Samsung monitoren in de Pricewatch, zijn er 4 OLED...
Hoe kan ik beter onderzoek doen naar kleurechtheid en responstijden?
Reviews bekijken van monitoren die je interessant vindt.
Ik zoek een monitor die natuurlijk beeld heeft, blue light reduction
Zodra je die laatste aan zet, is de eerste weg. Maar daar zou ik echt mijn keuze niet van laten afhangen, kan je ook in software gewoon doen (flux, of native in Windows tegenwoordig afaik).
Ook moeten de responstijden onder de 3ms uitkomen, maar pro-level responstijden hoeven niet.
Jij kijkt nu waarschijnlijk naar responsetijden waarmee fabrikant komen, die best-case zijn in specifieke situatie. Realistische responstijden zitten daar ver boven voor IPS. Oftewel die van de fabrikant met een korreltje zout nemen.
Update 2: Pareltje gevonden: AOC GAMING Q24G2A/BK
Hoe is de kleurechtheid van de AOC?
Helaas heeft niet één van mijn standaard websites voor monitor reviews hem, maar bijvoorbeeld: https://techteamgb.co.uk/...onitor-aoc-q24g2a-review/ en https://pcmonitors.info/reviews/aoc-q24g2a-bk/

Lijkt een prima monitor overall :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech_SSD
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14-09 20:50
Sissors schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 05:02:
[...]

Lijkt mij zelf apart dat dit specifiek door VA komt.

[...]

[Citation needed]
Uiteraard is het bij scrollen wel soepeler. Bij statische beelden, of als je gewoon van ene tab naar andere gaat bijvoorbeeld, zit er nul verschil in. Bij gaming ander verhaal natuurlijk.

[...]

Van de 320 Samsung monitoren in de Pricewatch, zijn er 4 OLED...

[...]

Reviews bekijken van monitoren die je interessant vindt.

[...]

Zodra je die laatste aan zet, is de eerste weg. Maar daar zou ik echt mijn keuze niet van laten afhangen, kan je ook in software gewoon doen (flux, of native in Windows tegenwoordig afaik).

[...]

Jij kijkt nu waarschijnlijk naar responsetijden waarmee fabrikant komen, die best-case zijn in specifieke situatie. Realistische responstijden zitten daar ver boven voor IPS. Oftewel die van de fabrikant met een korreltje zout nemen.

[...]

Helaas heeft niet één van mijn standaard websites voor monitor reviews hem, maar bijvoorbeeld: https://techteamgb.co.uk/...onitor-aoc-q24g2a-review/ en https://pcmonitors.info/reviews/aoc-q24g2a-bk/

Lijkt een prima monitor overall :) .
Het is "fast ips" met een 1ms responstijd maar waarschijnlijk is mijn 0,5ms Asus TN monitor alsnog sneller. Ik vermoed dat mijn TN monitor dusdanig modern en goed is dat het grootste verschil de kijkhoeken zijn. Een moderne goede TN monitor is niet heel veel slechter dan een VA is mijn ervaring, de VA gaf in sommige gevallen mooiere tekst en mooiere kleuren weer maar het verschil was dit keer niet extreem. Ik merkte in RuneScape 3 dat bepaalde tekst minder mooi werd weergegeven, vooral qua kleurweergave en tekst zag er iets minder scherp uit, vermoedelijk doordat VA beter contrast heeft dan TN. Maar de Asus die ik heb is qua kleurweergave nou ook weer niet slecht en het contrast is prima. Denk je niet dat de AOC IPS monitor een veel grotere kans op ghosting heeft dan een 0,5 ms TN monitor?

Verder: Ik plaats soms objecten op de voet van mijn monitor omdat ik op mijn bureau geen ruimte meer heb of omdat ik geen kasten heb waar het in kan. Zo heb ik nu bijvoorbeeld mijn laptop op mijn bureau staan en als ik een midi keyboard op mijn desktop PC aansluit, dan zet ik mijn laptop op de voet van mijn monitor om wat ruimte in de diepte te besparen. Ik heb te weinig kastruimte om mijn laptop ergens anders veilig op te bergen. Heeft de AOC een voet waar je ook een laptop of Xbox controller op kan zetten? Ik kan zien dat de voet wat gekker is vormgegeven, je kan niks op de voet plaatsen. Neemt de voet misschien minder ruimte in beslag dan een gewone voet? De 2 monitoren die ik in de OP noemden hebben beiden een voet waar je een paar USB-sticks of een laptop op kan plaatsen of bijvoorbeeld je controller. Maar de AOC heeft een voet die slechts uit een paar pootjes bestaat, verlies ik daardoor niet gewoon opbergruimte?

[ Voor 18% gewijzigd door Tech_SSD op 15-10-2023 13:55 ]