Woning ontvochtigen met airco of ventilatiesysteem?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enz0
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 09-11-2023
De situatie:
Wij wonen nu 4 jaar in een huis uit 1982 dat in 2013 grondig gemoderniseerd is en door ons in 2021 nieuwe ramen zonder ventilatieroosters gekregen heeft. Nu merken wij al een tijdje dat de luchtvochtigheid in huis zeer hoog is, permanent 70 a 80 %, zowel winter en zomer, gemeten door onze Tado thermostaat. We hebben de metingen ook gedaan met een LV-metertje van iemand anders en dit gaf dezelfde waarden aan dus gaan ervan uit dat dit ongeveer klopt. Ramen open zetten heeft weinig zin, we wonen nogal in het groen en daarbovenop nog eens in een dal en hebben de indruk dat de omgeving ook redelijk vochtig is. We zouden heel graag ons woonklimaat gezonder maken en dus met een luchtvochtigheid van 40% a 60%.

Onze woonkamer/keuken is ongeveer 70m² en we hadden hier al gekeken naar een Daikin Ururu Sarara 5kW, een aircosysteem dat beperkt verse lucht naar binnen kan brengen maar veel belangrijker voor ons: ook gecontroleerd kan ontvochtigen.

Mijn vraag:
Zal een Daiking Ururu Sarara hier de juiste keuze zijn om onze luchtvochtigheid te corrigeren (en wat verse lucht te krijgen) of kijken we beter naar een decentraal ventilatie systeem met WTW gedimensioneerd op 70m²?
Aangezien de omgeving bij ons ook redelijk vochtig is weet ik niet of verse lucht naar binnen brengen wel de juiste oplossing is?

...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Nu online
Een airco zorgt in principe niet voor verse lucht. De genoemde Daikin zou dit wel moeten kunnen, maar ik vraag mij af in hoeverre dat werkt én wat het kost op jaarbasis aan stroomverbruik. Er zal een reden zijn dat dit de enige machine op de markt is en dat al 5+ jaar, ook is de aanvoer zeer beperkt (maximaal 26m2 frisse lucht in 2 uur).

Een simpele ontvochtiger zou ook een optie kunnen zijn, stuk goedkoper en makkelijker te plaatsen.

Als je decentrale ventilatie wil zal je toch iets met roosters moeten gaan doen, anders is er nooit genoeg aanvoer van verse lucht van buiten. Dat lijkt mij in alle gevallen de beste oplossing, constante aanvoer van verse lucht en de huidige techniek ook zeer laag in stroomverbruik.

[ Voor 74% gewijzigd door Drardollan op 13-10-2023 15:31 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:24

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Misschien om te beginnen ook eens gaan meten wat de luchtvochtigheid (en temperatuur) buiten is. Dan weet je ook of het mogelijk met ventileren (en verwarmen in de winter) op te lossen valt of je (ook) actief moet gaan ontvochtigen.

CO2 gehalte binnen meten geeft ook een beter beeld van of er voldoende ventilatie is of niet.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr