Vloerverwarming in combinatie Warmtepomp en opbouw vloer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartsony
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14-05 21:40
Hoi,

Ik heb nu 3 partijen over de "vloer" gehad en elke partij had wel iets anders aan te merken / advies; dus ik wil deze graag checken met de Tweakers community.

relevantie info:
- Lucht/Water warmtepomp (al reeds in bezit) om verwarmen en te koelen
- vloerverwarming is voor BG + aanbouw = 50m2
- vloerverwarming dient als hoofdverwarming
- aanbouw vloeropbouw?

Ik heb de volgende vragen/stellingen tussen de partijen

1) Omdat ik een warmtepomp heb wordt Kunststof aanbevolen tov RVS?
1 partij zei dat dit Marketing praat was en dat RVS prima is voor VV op BG icm WP

2) Vloeropbouw isolatie aanbouw?
1 partij nadrukkelijk beter eerst beton storten dan PIR isolatie en dan VV direct monteren ipv PIR, beton, VV? Dit regelt zich makkelijker doordat je geen hele betonvloer opwarmt?

3) Vloeropbouw huidige BG
huidige vloer en cementdekvloer verwijderen of alleen de houten vloer? Houten vloer is gelijmd,dus kan zijn dat er stukjes meegaan. Cementdekvloer gedeeltelijk kappen en dan infrezen? of helemaal eruit en opnieuw opbouwen?

4) Advies VV tov rest van het huis
Momenteel is de warmtepomp nog op hogere temperatuur ingesteld voor de radiatoren. Als men straks VV gebruikt voor BG en je boven nog hoge temperatuur nodig hebt, is dat zonde. Beter om Split airco units te gebruiken wanneer nodig en CV los te koppelen van warmtepomp om zo lage temperatuur te behalven.
Herkenbare situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 01:27

silverball

De wagen voor moderne mensen

bartsony schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 15:16:
Momenteel is de warmtepomp nog op hogere temperatuur ingesteld voor de radiatoren. Als men straks VV gebruikt voor BG en je boven nog hoge temperatuur nodig hebt, is dat zonde. Beter om Split airco units te gebruiken wanneer nodig en CV los te koppelen van warmtepomp om zo lage temperatuur te behalven.
Herkenbare situatie?
Boven grotere radiators of fancoils plaatsen? Scheelt een kerstboom van leidingen en units aan je gevel.

Overigens zelf geen praktijkervaring mee

[ Voor 3% gewijzigd door silverball op 13-10-2023 15:43 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-05 12:55
bartsony schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 15:16:
Hoi,

Ik heb nu 3 partijen over de "vloer" gehad en elke partij had wel iets anders aan te merken / advies; dus ik wil deze graag checken met de Tweakers community.

relevantie info:
- Lucht/Water warmtepomp (al reeds in bezit) om verwarmen en te koelen
- vloerverwarming is voor BG + aanbouw = 50m2
- vloerverwarming dient als hoofdverwarming
- aanbouw vloeropbouw?

Ik heb de volgende vragen/stellingen tussen de partijen

1) Omdat ik een warmtepomp heb wordt Kunststof aanbevolen tov RVS?
1 partij zei dat dit Marketing praat was en dat RVS prima is voor VV op BG icm WP
warmtepomp kan gewoon met RVS.
maar de vloer verwarming, dat is eigenlijk altijd kunststof (RVS is te duur).
dus over wel stuk hebben jij en de partij het of is er een communicatie probleempje tussen jullie.
(je krijgt veel info naar je toe geworpen, dus iets mis begrijpen is zo gebeurd, overkomt iedereen.)
2) Vloeropbouw isolatie aanbouw?
1 partij nadrukkelijk beter eerst beton storten dan PIR isolatie en dan VV direct monteren ipv PIR, beton, VV? Dit regelt zich makkelijker doordat je geen hele betonvloer opwarmt?
over het algemeen, beton dan pir dan vloerverwarming.
maar je wil geen 2 verschillende opbouwen in 1 vloerverwarming systeem hebben.
daar krijg je temperatuur verschillen door, dus liever 1 soort voor heel de ruimte gebruiken.
(maar lees ook hieronder, wat voor aanbouw is het, dat maakt hier ook uit.)
3) Vloeropbouw huidige BG
huidige vloer en cementdekvloer verwijderen of alleen de houten vloer? Houten vloer is gelijmd,dus kan zijn dat er stukjes meegaan. Cementdekvloer gedeeltelijk kappen en dan infrezen? of helemaal eruit en opnieuw opbouwen?
welke methode het goedkoopste is.
zo veel maakt dit niet uit, het heeft allemaal voor en nadelen.
4) Advies VV tov rest van het huis
Herkenbare situatie?
moeaaa, zie dit relatief, marginale verschillen zijn er maar denk er niet te moeilijk over.
(gaat het echt niet goed, dan kun je altijd nog de radiatoren boven vervangen en ben je ook klaar.
simpel op te lossen dus.)

dan nog dit:
het maakt veel uit wat de situatie is.
is de uitbouw een losse ruimte aan het huis, of heb je een vergroting van de woonkamer.
is het een vergroting, dan wil je een zo vlak mogelijke vloer zonder een overgang naar de aanbouw. (en een gelijkmatige temperatuur)
dan bedenk, een Cementdekvloer die ziet er plat uit, maar vaak genoeg bolt hij een beetje omhoog naar de muren toe.
dus wil je echt een geheel vlakke vloer dan heb je een nieuwe Cementdekvloer nodig in het geheel.
alleen dit kost flink extra geld, en is je dat wel waard.

dan maakt de afwerking ook nog uit.
ik heb zelf een ruw gekapte natuurstenen vloer (breuksteen).
hier op zie je geen kleine in perfecties.
wil je een gladde spiegelende vloer, dan zie je die wel en word de onderlaag veel belangrijker.
hoe duur wil je het maken voor je zelf. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:01
RVS vs kunststof verdeler: RVS is geen probleem, maar kunststof verdeler is meestal goedkoper en kan ook koelen zonder dat je last krijgt van condens op je verdeler.

PIR tussen dekvloer en betonvloer is hoe men in België vloeren legt, in Nederland doen we het andersom. De Belgische methode zorgt ervoor dat je vloer sneller reageert.

Huidige houten vloer slopen en dan kijken wat er van de dekvloer over blijft. Neem je hele stukken mee, kan je altijd nog besluiten de hele vloer te slopen. Blijft het bij een paar stukjes, kan je dat dichtsmeren en dan frezen. Als de vloer maar enigszins vlak is.

Wat de rest van het huis betreft, hoeveel stook je boven? Ik stook boven alleen als het <15 graden wordt, is puur om condens tegen te gaan. Ik heb 2000W T20 of T21 radiatoren boven hangen, als daar te heet water doorheen gaat leg je het af in zo'n kamertje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Petje72
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17-05 13:01
Begin dit jaar aan verbouwing/renovatie begonnen van huis uit 1927 met verschillende vloeren op de BG

BG woonkamer voor: houten vloer boven kelder > alles er uit: betonnen balken met broodjes isolatie > cementlaag > vloerverwarming > cementdeklaag > tegels

BG gang : dikke oude betonvloer: oude tegels er uit, betonvloer laten zitten > vloerverwarming > cementdeklaag > tegels

BG wat garage was vroeger, nu slaapkamer, badkamer, washok, bijkeuken: klein stukje oud + groot gedeelte nieuw beton > gespoten PUR insolatie > vloerverwarming > cementdeklaag > tegels

BG Aanbouw, oude fundering was slecht, eruit, nieuwe fundering > gespoten PUR insolatie > vloerverwarming > cementdeklaag > tegels

Daikin Altherma3 8kW warmtepomp , vloerverwarming is hoofdverwarming beneden.
(EHVX08S23EJ9W binnen + ERGA08EAV3H7 buiten)

Op 1e geen verwarming op slaapkamers, zetten we infraroodpaneel neer voor bij verwarming. badkamer heeft electrische vloerverwarming. Airco op slaapkamer, kan ook verwarmen maar dat gaan we niet gebruiken denk ik.

Zolder, airco , koelen + verwarmen maar dat laatste zal niet nodig zin.
Dak is geisoleerd PIR 14cm. Gevel 18cm dikke isolatie.

Tot nu toe bevalt het prima maar natuurlijk nog geen kou gehad. temperatuur binnen is nu zeer stabiel, weinig tot geen verlies/toename van temperatuur binnen tov de temperatuur buiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l9UyFNzBhKloflK5iGrG6dp8qA0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gx88HXNi77WgVTC8r6Ou6CXv.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rn_gyW-_eVIP06xtyfb8fKxX4P4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PTVbMomqenCwpz4F98eGRVCP.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jSQXnSOjlYE5GwgP8MVOr3p1MFI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wN1OERlproD2LfcoISrJ9cuK.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5IWJ2Ub1_0bbCtW-glq9bainpmc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/siZ1wlnvFLcPIBztPpqF8Vvm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HALg7EYYycrH-sB2oRPqCUx4VcE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fOH7iak85jNyWpN1ZspPY3MI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZeJwooeGMsnN8kQpljOVEOj7THg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kDDuB3z2gkGLKcB3HA0qHdsf.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MCFKWjjVnpFbGNOLKFKxwM9A-Tw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N4H99vLejpHMI4DJAglkkkwi.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik kan je via PM wel een link sturen naar ons fotoalbum, kan je meerdere foto's zien hoe alles gemaakt is.

[ Voor 23% gewijzigd door Petje72 op 13-10-2023 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartsony
migjes schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 16:09:

warmtepomp kan gewoon met RVS.
maar de vloer verwarming, dat is eigenlijk altijd kunststof (RVS is te duur).
dus over wel stuk hebben jij en de partij het of is er een communicatie probleempje tussen jullie.
(je krijgt veel info naar je toe geworpen, dus iets mis begrijpen is zo gebeurd, overkomt iedereen.)
Kunststofverdeler wordt hier inderdaad bedoelt.
welke methode het goedkoopste is.
zo veel maakt dit niet uit, het heeft allemaal voor en nadelen.
Aangezien 1/3 van de woning betreft, zal ik deze gewoon doortrekken, dus eerst PIR en dan beton
moeaaa, zie dit relatief, marginale verschillen zijn er maar denk er niet te moeilijk over.
(gaat het echt niet goed, dan kun je altijd nog de radiatoren boven vervangen en ben je ook klaar.
simpel op te lossen dus.)
Wat bedoel je qua marginale verschillen de temperatuur en winst energierekening?
dan nog dit:
het maakt veel uit wat de situatie is.
is de uitbouw een losse ruimte aan het huis, of heb je een vergroting van de woonkamer.
is het een vergroting, dan wil je een zo vlak mogelijke vloer zonder een overgang naar de aanbouw. (en een gelijkmatige temperatuur)
dan bedenk, een Cementdekvloer die ziet er plat uit, maar vaak genoeg bolt hij een beetje omhoog naar de muren toe.
dus wil je echt een geheel vlakke vloer dan heb je een nieuwe Cementdekvloer nodig in het geheel.
alleen dit kost flink extra geld, en is je dat wel waard.

dan maakt de afwerking ook nog uit.
ik heb zelf een ruw gekapte natuurstenen vloer (breuksteen).
hier op zie je geen kleine in perfecties.
wil je een gladde spiegelende vloer, dan zie je die wel en word de onderlaag veel belangrijker.
hoe duur wil je het maken voor je zelf. ;)
dit zal een aanbouw worden die wordt doorgetrokken via (een nog te slopen) pui doorgang. Afwerking zal tegel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartsony
_JGC_ schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 16:22:
RVS vs kunststof verdeler: RVS is geen probleem, maar kunststof verdeler is meestal goedkoper en kan ook koelen zonder dat je last krijgt van condens op je verdeler.
Ja dan liever voor safe
PIR tussen dekvloer en betonvloer is hoe men in België vloeren legt, in Nederland doen we het andersom. De Belgische methode zorgt ervoor dat je vloer sneller reageert.
Dat verklaart het.. laatste partij was idd op de grens van België.
Huidige houten vloer slopen en dan kijken wat er van de dekvloer over blijft. Neem je hele stukken mee, kan je altijd nog besluiten de hele vloer te slopen. Blijft het bij een paar stukjes, kan je dat dichtsmeren en dan frezen. Als de vloer maar enigszins vlak is.
Ja lijkt me wellicht het beste.. De VV boeren zit toch op 2-3 weken qua planning.
Wat de rest van het huis betreft, hoeveel stook je boven? Ik stook boven alleen als het <15 graden wordt, is puur om condens tegen te gaan. Ik heb 2000W T20 of T21 radiatoren boven hangen, als daar te heet water doorheen gaat leg je het af in zo'n kamertje.
Ja hier ook alleen voor een koude maand (heb nog jonge kinderen die nog niet bewust zijn van een CV werking zeg maar ;) .. dus vandaar. Het zijn standaard radiatoren uit jaren 80. Zou dit nog steeds voldoende zijn voor warmte afgifte icm VV? Anders zal ik het een winter moeten ervaren natuurlijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartsony
Petje72 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 16:54:
Daikin Altherma3 8kW warmtepomp , vloerverwarming is hoofdverwarming beneden.
(EHVX08S23EJ9W binnen + ERGA08EAV3H7 buiten)

Op 1e geen verwarming op slaapkamers, zetten we infraroodpaneel neer voor bij verwarming. badkamer heeft electrische vloerverwarming. Airco op slaapkamer, kan ook verwarmen maar dat gaan we niet gebruiken denk ik.
Ik heb nu ook infaroodpaneel (plafond) op de badkamer, maar dan moet je er ook echt recht onder staan om de warmte te ervaren. Dus lijkt mij niet doeltreffend voor een hele slaapkamer met kinderen?

Bewuste keuze om geen verwarming op de slaapkamers door VV BG?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:01
bartsony schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 16:32:
[...]

Ja dan liever voor safe

[...]

Dat verklaart het.. laatste partij was idd op de grens van België.

[...]

Ja lijkt me wellicht het beste.. De VV boeren zit toch op 2-3 weken qua planning.

[...]

Ja hier ook alleen voor een koude maand (heb nog jonge kinderen die nog niet bewust zijn van een CV werking zeg maar ;) .. dus vandaar. Het zijn standaard radiatoren uit jaren 80. Zou dit nog steeds voldoende zijn voor warmte afgifte icm VV? Anders zal ik het een winter moeten ervaren natuurlijk :+
Mijn huis is van 1978 met de originele radiatoren boven. Dat was vroeger enkelglas met 2cm UF schuim op de dakplaten. Spouw wel gevuld met steenwol.
Dak zit inmiddels 6cm PIR in, het enkelglas is HR+ of HR+++ en er zijn plafonds aangebracht met 14cm glaswol erin. Die radiatoren die vroeger met 90/70 gestookt werden hebben nu genoeg aan 40 graden (en dan nog wil je het raam open).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17-05 13:01
bartsony schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 16:35:
[...]

Ik heb nu ook infaroodpaneel (plafond) op de badkamer, maar dan moet je er ook echt recht onder staan om de warmte te ervaren. Dus lijkt mij niet doeltreffend voor een hele slaapkamer met kinderen?

Bewuste keuze om geen verwarming op de slaapkamers door VV BG?
Oud huis, houten vloeren, zou duur grapje worden in al dure verbouwing. We hebben geen kinderen, de slaapkamers zijn logeerkamers dus voor een logeernachtje in ijskoude winters (bestaan die nog?) volstaat een los infraroodpaneel wel en dik dekbed. Daarnaast is ons huis super goed geisoleerd dus echt koud op een slaapkamer zou het niet moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-05 12:55
bartsony schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 16:27:
[...]
Kunststofverdeler wordt hier inderdaad bedoelt.
waar de verdeler van gemaakt is, is niet belangrijk.
(nu zijn kunststofverdelers vaak wel beter geschikt voor lagere temperaturen.
maar die zouden van RVS of koper/messing of zelfs van titanium gemaakt kunnen worden, zelf een goudlegering is geen probleem, alleen kosten is dan een ding.)
Aangezien 1/3 van de woning betreft, zal ik deze gewoon doortrekken, dus eerst PIR en dan beton
verstandig om geen 2 systemen te gaan mixen in 1 vloer.
gelijkmatige verwarming lukt alleen als het 1 type vloer is.
(welke je gebruikt maakt niet uit, dat is marginaal. laat de kosten/mogelijkheden dat maar bepalen.)
Wat bedoel je qua marginale verschillen de temperatuur en winst energierekening?
elke HT radiator werkt gewoon met het zelfde rendement op een LT systeem.
probleem is wel dat een HT al snel 4x minder warmte afgeeft als die LT temperaturen krijgt, door een lagere deltaT.
vaak is het dan te weinig warmte voor de ruimte.
dit is ook op te lossen door 4x een HT te gebruiken ipv 1x een LT.
gewoon de juiste kW's berekenen en alles komt al wel goed.
dit zal een aanbouw worden die wordt doorgetrokken via (een nog te slopen) pui doorgang. Afwerking zal tegel zijn.
tegel en tegel, er zijn grote verschillen.

neem deze:
https://sknatuursteen.nl/...VxLxdgnkSWoMaAmyVEALw_wcB
dit spiegelt en elke in perfectie in de ondervloer zal te zien zijn in de spiegeling.

of deze:
https://sknatuursteen.nl/...VxLxdgnkSWoMaAmyVEALw_wcB
bij deze zijn 2 mm afwijkingen in de ondervloer gewoon niet opvallen, dus de uitbouw vloer hoeft niet perfect aan te sluiten op de oude vloer.
(deze heb ik zelf, vind hem erg mooi.)

of als je perfect wil, een tegelvloer gelegd in de natte zandcement vloer.
het kan maar heeft gewoon een flink kosten effect. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Pagina: 1