Router + AP, apparaten kiezen onlogische optie (Telenet)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 25-09 08:55
Ik heb hier net een Telenet Access Point geinstalleerd, het gaat hierbij om een AP7465CE-TN. Mijn router is een CH7465LG-TN.

Ik monitor via HomeWizard Energy Sockets de Wifi signaalsterkte in huis op verschillende locaties. Daar zijn ze niet echt voor bedoeld en de gemeten waardes zullen niet perfect zijn, maar het geeft toch een goede indicatie denk ik en is een mooie onbedoelde toepassing van deze hardware. Met 13 slimme stekkers heb ik toch al een vrij goed netwerk van meetpunten.

Na de installatie van het Access Point had ik verwacht dat de signaalsterkte gemeten door die Energy Sockets naar een hoger niveau getild zou worden, maar dat zie ik niet gebeuren. De router staat aan de ene kant van het huis, en het AP aan de andere kant. Voorheen was duidelijk te zien dat stekkers dichterbij de router betere ontvangst hadden, en die ver weg stonden minder - zoals verwacht dus. Nu is het all over the place en ook nog eens veel grilliger geworden. Maar het vreemde is dat stekkers die vlakbij de router staan ineens kiezen om met het AP te verbinden dat dus aan de andere kant van het huis staat.

Algemene situatie, moment van AP inschakelen is duidelijk te zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SManfCVeH5k1SdSQdBsVpFN_v1U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/idvar5r9FS7BYqr9vMoPmmRq.jpg?f=fotoalbum_large

Voorbeeldje van een stekker die de goede kant op ging en dankzij het AP betere ontvangst heeft:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WwiS8MyRJnIZQdt5alOECxeNHrI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hVOMNnfgwwySuSw2qs7tG694.jpg?f=fotoalbum_large

En eentje die de verkeerde kant op gaat (staat nota bene in dezelfde kamer als de router en kiest er toch voor om via het AP te verbinden..):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CQojIEXLheViJO5SwmI-vqCsJJo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XCeH2SbZfc68ptqRi2xo1TJc.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zie ook in mijn Telenet netwerkbeheer dat er 7 apparaten met de router verbonden zijn en 33 met het AP. Ik had niet noodzakelijk 50/50 verwacht, maar het lijkt dat er naast de Energy Sockets zelf best veel apparaten zijn die met de 'verkeerde' bron verbinding maken (de bron dus die minder goede signaalsterkte oplevert).

Waar zou dit aan kunnen liggen, en kan ik er iets aan doen? Doet de signaalsterkte er misschien niet toe zolang er een bepaalde drempel gehaald is? Ik vind het maar vreemd gedrag, maar misschien maakt het praktisch gezien geen verschil.

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-09 14:16
Als de AP een sterker signaal geeft dan zullen meer devices daar hun heil zoeken. Maar zoals je zelf zegt de wifi power kastjes zijn geen meet apparatuur. En twee waarom zou het 50/50 moeten zijn. je kunt er voor kiezen om sommige te forceren de andere wifi point te gebruiken. Vaak zie je ook als de ene hogere snelheiden aanbieden dat de hardware dan graag daar naar toe gaat als het die hardware support. (wifi5 vs wifi6 etc.)

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capt Waffles
Nee, 50/50 verwacht ik helemaal niet. Maar 7/33 ook niet, er staan zeker wel meer dan 7 apparaten veel dichter (of met minder muren/obstructies ertussen) bij de router dan bij het AP.

Interessant punt over andere kenmerken die zoals wifi5/6 die een apparaat de ene danwel de andere kant op kan sturen. Helaas verstrekt Telenet erg weinig gegevens over hun hardware:
Telenet Access Point AP7465CE-TN
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/098i37eTdg_aS8d2qeIlSlHYUUc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eZHkIKv8dCWbnlSEpqnrVLZH.png?f=user_large
Technologie: 802.11ac 3x3 technologie

Installatie: eenvoudig te installeren via plug & play en automatisch firmware-updates

Max PHY Rate (Mbps): tot 1600 Mbps. De Max PHY Rate (Maximum Physical Rate) is het theoretisch maximum aantal Mega bits dat verstuurd wordt (in de meest ideale omstandigheden).

LAN:
4 x Gigabit LAN poorten voor het aansluiten van je toestellen via netwerkkabel
1 x WAN Gigabit poort om je modem te verbinden

Verbruik:
Actief: max. 8 W
Stand-bymodus: max.4,6 W
CH7465LG-TN modem
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h3n7l2Gn3FP5BWlhBRdMMMxeBtw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lHNesJlyBQpTdPLKrIxmiPRG.png?f=user_large
Technisch
  • Eurodocsis 3.0 modem
  • 4 ethernet-aansluitingen (Gigabit)
  • 2 RJ11-telefoonaansluitingen
  • WPS-ondersteuning via Mijn Telenet
  • Ondersteuning van 2,4 en 5GHz frequentiebanden
  • Ondersteuning van IPv4 en IPv6
  • 802.11ac wifi-standaard
  • Downloadsnelheid tot 400 Mbit/s
  • Standaardverbruik: 12 W
Beide 802.11ac maar bij het AP staat daar nog 3x3 bij en staan hogere doorvoersnelheden gequote. Even opgezocht wat dat betekend, 3 transmit en 3 receive antennes. En de router heeft er dus maar eentje van elk neem ik aan. Per antenne is het aantaal verbonden apparaten dan wel redelijk evenredig verdeelt :)

Ik zou graag naar EDPnet overschakelen alleen al omwille van de hardware (FRITZ!Box 7530 AX bij EDPnet), verbruikt veel minder dan de Telenet router en vermoedelijk beter ook. Maar helaas bieden ze geen TV signaal en TV met een app haalt voor m'n ouders de gebruiksvriendelijkheid drempel niet. Ik zal maar even kijken wat het AP doet, maar eigenlijk vind ik dat toch al maar niks als permanente oplossing wegens teveel stroomverbruik.

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:25
Dit modem & dit accespoint hebben de identieke wifi chips aanboord. Die zijn best wel oké (zeker gezien telenet ze gratis voorziet)

Clients kijken wel meer naar alleen ruwweg RSSI... daar zitten ook noise margin's, betrouwbaarheid etc mee in de berekening ..

om maar iets te noemen.. modem in de garage , apparaat aan de overzijde vd garage... dagelijks auto in de weg vh signaal ? vrij zeker dat ie gaat kijken of hij de woonkamer niet stabieler draait...en als daar gaat ie vermodelijk ook blijven zolang het RSSI niet onder een bepaalde drempel valt

dus... hangt je modem hoog genoeg & vrij van bijvoorbeeld metalen of watercomponenten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capt Waffles
Aha, het is dus toch een stukje slimmer dan ik in mijn naiviteit dacht :P
ijske schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 18:32:
dus... hangt je modem hoog genoeg & vrij van bijvoorbeeld metalen of watercomponenten ?
De modem hangt momenteel behoorlijk slecht. Vlak langs de zekeringkast + digitale meter en vlakbij een omvormer (zonnepanelen), en een beetje verder staat nog een tweede omvormer. Midden in een electromagnetisch knooppunt. Volgens mij leveren de omvormers behoorlijk wat ruis/storing op want ik zie het signaal (pre-AP plaatsing alleszins) enorm veranderen tussen dag & nacht. De auto in/uit de garage zal ook wel wat effect hebben op minstens 1 apparaat, maar verder eerder beperkt denk ik, alle andere apparaten worden niet geblokkeerd door de auto. Hoewel, met reflecties ofzo, zou nog kunnen dat het evenzeer een invloed heeft - dat is boven mijn kennisniveau.

's nachts zijn de vlakkere stukken, overdag gaat het als een malle op & neer (ik vermoed door de omvormers):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eYULTT9m3jQFCc3_HhzjyCIi404=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zx6cKl2nhBMhHujekCOKQ7Cg.png?f=fotoalbum_large

Ik ben aan het wachten op Hirschmann Koka 9 coaxkabel, dan kan ik de modem alvast gunstiger plaatsen. Momenteel ben ik beperkt door een te kort kabeltje. Helaas kan ik 'm niet heel centraal krijgen, dat gaat niet lukken met de opbouw van het huis.