Linux control panel voor Ubuntu/Debian

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CloudPrutser
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 28-08 16:47
Hoi! Ik heb een vraag.

Ik heb nog nooit een control panel gebruikt om een Linux server te beheren. Dat heb ik altijd met de terminal gedaan.

Ik ben in staat simpele beheertaken uit te voeren en een LAMP-servertje op te zetten, maar dat is het dan ook wel. Ik ben wat verder gevorderd, maar ik ben absoluut geen held.

Wel zou ik heel graag een waar Linux-held willen zijn, maar dat terzijde. Voorlopig focus ik me liever nog even op PHP/Laravel.

Het moet voor mij gratis en open-source zijn. Dingen die ik verwacht nodig te hebben zijn:

- Systeeminstellingen aanpassen
- Firewall beheren
- Websites aanmaken
- Wellicht automatisch deployen vanaf mijn GIT repo
- SFTP of FTPS
- Automatisch Let's Encrypt toepassen
- Extra schrijfruimte koppelen
- Het zou praktisch zijn als de oplossing veel te bieden heeft, zodat ik daar later mee kan gaan spelen.

Het is een Ubuntu-VPS die zowel privétoepassingen moet gaan hosten als publieke diensten.

Wat gebruiken jullie zelf en wat waren jullie beweegredenen? Ik ben super benieuwd. Please teach me. :D :9

[ Voor 26% gewijzigd door CloudPrutser op 13-10-2023 15:14 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:47

silverball

De wagen voor moderne mensen

De CI van gitlab :+

Ik ken wat mensen die erg tevreden zijn met plesk, dit moet kunnen wat je wilt. Wat bedoel je met 'extra schijfruimte koppelen' ? En wat voor systeeminstellingen wil je kunnen aanpassen?

Edit: Overigens zou ik, mocht je voor externe klanten iets willen hosten, lekker managed hosting nemen als je niet veel kaas van gnu/linux hebt gegeten. Op een dag gaat het een keer ergens mis, zo'n panel kan niet alle beheerderstaken automatiseren.

[ Voor 86% gewijzigd door silverball op 13-10-2023 15:16 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CloudPrutser
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 28-08 16:47
silverball schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 15:13:
De CI van gitlab :+

Ik ken wat mensen die erg tevreden zijn met plesk, dit moet kunnen wat je wilt. Wat bedoel je met 'extra schijfruimte koppelen' ? En wat voor systeeminstellingen wil je kunnen aanpassen?
Ja, Plesk ken ik zeker! Het is alleen wel een vrij dure oplossing voor mij als simpele particulier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Misschien Virtualmin? Volgens mij is dat nog steeds gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Is VestaCP misschien iets? Je hebt wel een paar additionele licenties voor Chrooted SFTP en een Filemanager, maar die kosten per stuk $3 per maand of in totaal $46 voor een lifetime licentie.

Ik heb Vesta ook eens geprobeerd, en ik ben er zeer tevreden over. Installatie gaat makkelijk. Enige nadeel is de interface die soms wat lastiger is.

[ Voor 104% gewijzigd door AW_Bos op 13-10-2023 15:21 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:47

silverball

De wagen voor moderne mensen

CloudPrutser schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 15:16:
[...]

Ja, Plesk ken ik zeker! Het is alleen wel een vrij dure oplossing voor mij als simpele particulier.
Ispconfig is een aardig alternatief wat we hier intern in gebruik hadden. Daar is ook een git plugin voor.

Er zijn heel veel panels die voor 90% hetzelfde doen, probeer er eens een paar ! :)

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-09 21:27

pistole

Frutter

Ik deed het vroeger wel eens met Webmin. Is volgens mij erg modulair en nog steeds gratis.

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Opties als Webmin zijn leuk, maar wel erg oldschool. Nieuwere opties als ISPConfig zijn meer gericht op shared hosting, en sluiten meer aan bij wat je nou eigenlijk zoekt.

Als het wat mag kosten zou ik je DirectAdmin aanraden, kan hetzelfde als Plesk en CPanel maar is een stuk minder ingewikkeld, minder resource overhead, en de laatste keer dat ik het checkte ook een stuk goedkoper.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-09 21:10

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

DirectAdmin raad ik juist AF. Op m'n vorige werk werd het gebruikt op 1 server, wat een teringbende maakte het pakket er van zeg. :X Wat nou package manager van de distro gebruiken? Gewoon van source compilen jonguh! :r Echt, hoe wil je fatsoenlijk security updates krijgen zonder gelijk je software mogelijk te slopen.

Het beste blijft nog zelf doen en niet vertrouwen op control panels, maar dat is helaas niet voor iedereen weggelegd. Maar neem dan iig een die meer trouw is aan de distro die je draait en de native tooling ervan gebruikt, ipv zelf het wiel willen uitvinden om maar 'agnostisch'/universeel te zijn.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Niet online
Waarom zou dat een nadeel zijn? Ubuntu LTS gaat jaren mee, maar op het einde loopt een pakket als bijvoorbeeld Nginx ver achter omdat de system packeges daarvan niet worden geüpdate. Of bijvoorbeeld OpenSSL. Doordat Directadmin dat zelf regelt, heb ik wel altijd de meest recente versie.

Járen geleden een Lifetime licentie van Directadmin aangeschaft en dan zou ik dat direct aanraden, maar dat bieden ze tegenwoordig niet meer aan.

[ Voor 20% gewijzigd door Tralapo op 13-10-2023 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Omdat distro's zoals Ubuntu LTS netjes security fixes backport. Hierdoor loop je geen risico dat bijvoorbeeld een probleem in php je webapplicatie sloopt, omdat de fix in een nieuwe major versie zit waar die applicatie nog niet geschikt voor is.

Daarnaast krijg je ook zaken als dependency hell omdat DA heeft besloten om een nieuwere versie van source te bouwen die de systeem versie overruled, daarmee een package sloopt en je rot zoekt hoe je dat dan weer oplost.

Nee, wil je echt zaken van source bouwen en daar mee werken, dan draai je maar Gentoo of LFS. In alle andere gevallen gebruik je de packages uit je repo. Een 'control panel' behoort zaken eenvoudiger te maken, niet de fundamenten van je distro het raam uit te smijten en z'n eigen shit te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Niet online
Hero of Time schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 22:23:
Daarnaast krijg je ook zaken als dependency hell omdat DA heeft besloten om een nieuwere versie van source te bouwen die de systeem versie overruled, daarmee een package sloopt en je rot zoekt hoe je dat dan weer oplost.
Ik moet zoiets nog meemaken en ben toch al een jaar of 8 op pad inmiddels. Maar mijn webserver is dan ook een webserver en verder niets, volgens mij is dat ook de bedoeling van dit soort pakketten..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Tralapo schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 23:30:
[...]

Ik moet zoiets nog meemaken en ben toch al een jaar of 8 op pad inmiddels. Maar mijn webserver is dan ook een webserver en verder niets, volgens mij is dat ook de bedoeling van dit soort pakketten..
DA bij m'n vorige werkgever was ook op een webserver. En daar week openssl af van de distro versie (1.0.1) en die DA erop had gezet (1.1.1) aanzienlijk. En door de manier waarop het werd gedaan, kreeg ik op de CLI net iets andere resultaten dan verwacht. En voor een ander pakket dat erop stond en openssl nodig had, gaf het later nog een fout ook, omdat het dus 1.1.1 aan het laden was en faalde omdat het 1.0.1 verwachte.

Dat was nogal verwarrend en voor mij enorm frustrerend. Dat wat ik gewend ben, o.a. voorspelbaarheid, was er niet meer.

Ik wilde ook nog eens bij Apache een config wijziging doorvoeren. Dat moest via de CLI, want DA heeft geen enkele editor of wat dan ook daar voor. Het was een drama om in de chaotische teringzooi van DA het juiste te vinden. Want denk maar niet dat het /etc/ gebruikt. Nee, het gaat via scripts en andere zut ergens in /usr/local/directadmin.

Dus, ik ben verre van fan van DA. Als ik een systeem onder m'n beheer zou krijgen dat het draait, is het eerste wat ik doe uitzoeken wat er op draait met welke config en een nieuwe server zonder die troep inrichten. Ik ga niet eens pogen om DA te verwijderen en het resultaat daarvan herstellen. Want het is vergelijkbaar met een raam ingooien en dan proberen het glas te lijmen. Doe je ook niet, je zet een nieuw raam erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Tralapo schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 21:33:
Waarom zou dat een nadeel zijn? Ubuntu LTS gaat jaren mee, maar op het einde loopt een pakket als bijvoorbeeld Nginx ver achter omdat de system packeges daarvan niet worden geüpdate. Of bijvoorbeeld OpenSSL. Doordat Directadmin dat zelf regelt, heb ik wel altijd de meest recente versie.
Maar waarom?
Waarom zou je dat zo willen doen?
Als je Ubuntu upgrade dan krijg je ook nieuwe versies van packages. Waarom doe je dat niet in plaats van DA stukjes te laten upgraden? Wat is het voordeel van DA selectief stukjes laten upgraden? Alle redenen die ik ken om LTS te willen draaien (zoals een stabiele ABI) worden ondermijnd door DA.

Ik kan het begrijpen als je het nieuwste van het nieuwste wil draaien maar dan snap ik weer niet waarom je dat op LTS zou willen doen.

In mijn ervaring zijn dergelijke interfaces leuk voor beginnende gebruikers en systemen met een beperkte levensduur maar kom je op termijn in de problemen omdat er twee werkelijkheden naast elkaar bestaan.

Nu moet ik wel toegeven dat mijn ervaring met DA een flink aantal jaren oud is en ik er typisch pas bij geroepen wordt als de beheerder de boel in de soep heeft laten draaien. Ik ken dus eigenlijk alleen maar situaties waarin het al fout is gegaan.

[ Voor 32% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 14-10-2023 14:03 ]

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Pagina: 1