Basisschool voegt meer dan 3 weken vakantie toe. Hoe dan?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramer65
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:45
Onze zoon gaat met plezier naar zijn basisschool en wij zijn enórm tevreden over de fijne omgeving en de goede leerkrachten. Waar we minder enthousiast over zijn is het feit dat er bij elke vakantie een hele rits ADV-dagen aan toegevoegd worden. Deze herfstvakantie heeft hij 9 ipv 5 vrije schooldagen en de meivakantie duurt 3 weken. In dit schooljaar worden er in totaal 16 ADV-dagen ingesteld. En dat is natuurlijk naast ook nog ziekdagen van leerkrachten (waarop kinderen vaak thuis moeten blijven ipv opgevangen worden in andere klassen) en de rest van de normale vakantiedagen.

Ik begrijp dat de druk hoog is in het onderwijs, en dat zij ook studiedagen moeten hebben, en dat je ziek zijn niet kan kiezen. Maar ik vind dat ze wel héél scheutig omgaan met die ADV-dagen.

Ik vroeg mij af hoe dat op andere basisscholen gaat? Op wijzeroverdebasisschool.nl lees ik dat er "gemiddeld 7 studiedagen per jaar" worden geagendeerd. Daar gaan ze met die 16 bij ons toch hard overheen.

Ik vraag mij af hoe dit bij andere ouders met basisschoolgaande kinderen hier gaat? Hebben jullie hier ook last van? En weet iemand of er een harde regel is omtrent een maximum? Zijn er mensen die hierover contact hebben gehad met de school?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 27-05 06:45

eagle00789

Est. November 2005

Kun je dit niet voorleggen aan de onderwijsinspectie en kijken hoe hun hier over denken? Denk dat je dan het meest betrouwbare antwoord krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:26

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

kramer65 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 14:25:
En weet iemand of er een harde regel is omtrent een maximum?
Er is een minimum aantal uren onderwijstijd waar een leerling recht op heeft (ook basisschool). Als je twijfelt zou ik gewoon eens aankaarten bij school hoe men denkt dit aantal uren te halen.

https://www.rijksoverheid...aantal-uren-onderwijstijd

Overmacht kan altijd ivm ziekte en dergelijke, maar als men nu al vanuit de planning het aantal minimum uren niet haalt, is het een ander verhaal.

[ Voor 15% gewijzigd door Question Mark op 13-10-2023 14:32 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05:44

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Welke schooltijden hanteert de school? Basisschoolkinderen moeten over een periode van 8 jaar een verplicht aantal uren maken. Studiedagen en andere vrije dagen tellen hier niet in mee (ziekte van een docent wel vermoed ik)

De basisschool van onze dochter maakt net iets teveel uren per week (o.a. de kleuters hebben op vrijdagmiddag de hele middag les ipv. tot 12:00 en op woensdag zijn ze om 12:15 uit ipv. 12:00). Ik ken de norm niet exact maar ik weet wel dat er daardoor 12 ipv. 7 vrije dagen per jaar zijn (5 extra).

Dit is voor ons prettig omdat we dan ook eens buiten (of net voor/na) de schoolvakantie op vakantie kunnen. Ook andere ouders op school vinden dit prettig. De school plakt deze extra dagen ook bewust aan elkaar of aan vakanties.

Veel andere scholen in onze omgeving hebben een soortgelijk beleid.

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07:46
https://www.rijksoverheid...e-schooltijden-en-lesuren

Daar kan je alles vinden vanuit de rijksoverheid en kan je dus ook navragen op basis waarvan ze zich niet aan de 7 weken hoeven te houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:44
eagle00789 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 14:29:
Kun je dit niet voorleggen aan de onderwijsinspectie en kijken hoe hun hier over denken? Denk dat je dan het meest betrouwbare antwoord krijgt.
In aanvulling hierop, zie deze pagina onder 'Zorgen of klachten over onderwijs', daar heb je twee opties om contact op te nemen: https://www.onderwijsinspectie.nl/contact

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:31
het is eigenlijk heel simpel: over de 8 jaar verspreid moet een leerling een minimaal aantal uren maken. Tegenwoordig met continu roosters worden er over het algemeen gewoon te veel uren gedraaid in normale weken en ergens moet dat gecompenseerd worden. Hoe ze dat doen is aan de school. Immers als ze niet compenseren moet een leerkracht te veel uren maken en dat kost simpel gezegd geld en dat is er niet.

Bij mijn zoontje op school kregen ze ook al gisteren om 12 uur vrij en hoeven ze pas dinsdag na de herfstvakantie weer op te draven. Kun je wat van vinden, je kunt er ook handig gebruik van maken door je vakantie anders in te delen.

(overigens is dit bij elke vakantie het geval dat ze eerder vrij krijgen en in juni hebben ze ook nog een random lang weekend).

Andere jaren hadden ze bijvoorbeeld een hele week met pinksteren vrij: best prima want dan kun je goedkoop op vakantie als je dat wilt/kunt regelen met je werk.

Bij mijn zoontje is het rooster van 8.15 uur tot 14 uur elke dag= 28,75 uur per week: betekend dat ze met 31 volle weken school al voldoende uren maken: dat is dus 21 weken vrij (3520/4/28.75=31) _/-\o_

[ Voor 9% gewijzigd door Sammy_tukker op 13-10-2023 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op de basisschool van mijn kinderen waren ze vorig jaar ook wat scheutig met de studiedagen. Of dat expres of per ongeluk was weet ik niet.

Een oplettende ouder heeft, halverwege het jaar, het aantal schooluren toen opgeteld en het bleek dat dit minder was dan het minimum aantal, dus toen heeft de school een aantal studiedagen ingetrokken.

Misschien is bij de school van jouw kinderen ook niet helemaal goed geteld of ze wel aan de benodigde aantal uren komen? Ik zou dat in ieder geval even dubbelchecken en indien dit het geval is contact opnemen met de school.

En voor wat het waard heeft, dit jaar hebben ze bij 'mijn' school er goed op gelet. Er zijn op de school van mijn kinderen dit jaar 6 studiedagen bij de bovenbouw en 10 bij de onderbouw.

Edit: De meivakantie (voor de onderbouw) duurt hier ook 3 weken.

[ Voor 5% gewijzigd door anandus op 13-10-2023 15:53 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:00
Bij ons zijn het 3 hele dagen en 2 middagen. Daarnaast zijn de kleuters nog drie dagen vrij omdat de juffen mee moeten met kamp van groep 8.

16 dagen zou ik echt idioot vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-05 18:07

Barrycade

Through the...

Heerlijk, doe mij die 3 weken Meivakantie.
Lekker goedkoop op vakantie.

Maar zit je zoon nog in de 1e ofzo? Want als hij nog niet leerplichtig is, waarom zou je er moeilijk over doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Sammy_tukker schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 15:45:
Bij mijn zoontje is het rooster van 8.15 uur tot 14 uur elke dag= 28,75 uur per week: betekend dat ze met 31 volle weken school al voldoende uren maken: dat is dus 21 weken vrij (3520/4/28.75=31) _/-\o_
- 2,5 uur per week, want dat half uur in de middag buiten spelen is geen onderwijstijd. En waarschijnlijk begint de inloop om 8.15u en begint de schooldag pas om 8.30u?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tering-jantje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:49
Er zou op school een MR (bestaande uit ouders en leerkrachten) moeten zijn waar je je graag zou kunnen stellen. De MR moet namelijk akkoord gaan met het rooster (ook de ‘vrije’/studiedagen. Er zal een redenering achter het besluit zitten.
Een fout kan natuurlijk, het is en blijft mensenwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Nu online
@kramer65 is er een speciale reden dat de meivakantie zo lang duurt? Mijn kinderen gaan elke dag van 830-1400 naar school dan houd je extra uren over voor extra vrije dagen. Hier heb ik ook 3 weken meivakantie maar dat is omdat ze een nieuw school gebouw gaan betrekken en die tijd nodig hebben om het in te richten. Wij gaan 3 weken vliegen ergens ver voor een fractie van de prijs dan in de zomer vakantie.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kramer65
Dank voor alle reacties. Ik heb vanmiddag ook de school gemaild en kreeg binnen een half uurtje een vriendelijk en heel helder antwoord met min of meer hetzelfde verhaal over die onderwijsuren.

Bij de mensen die zeggen dat dat toch heerlijk is, zoveel vakantie, vraag ik mij oprecht af hoeveel vakantie zij dan zelf met hun werk hebben. Met 5 weken vakantie bij een standaard arbeidscontract is het aantal te vullen schoolvakantieweken gewoon best wel veel. Even uit m'n hoofd heeft mijn zoon in totaal zo'n 12 weken vakantie die we moeten zien te vullen. Dat betekent dat we dan ieder de helft van zijn schoolvakanties vrij van werk zouden moeten nemen, en we dus in feit nooit samen op vakantie zouden kunnen. Nou laten we hem op veel vakantiedagen naar de BSO gaan, wordt er af en toe bij vriendjes gespeeld, en kunnen we ook nog vaak thuiswerken (wat met zo'n koter naast je niet het meest ontspannen is.. :F ) maar al met al vind ik het best wel schipperen.

Maargoed. Ik ga de lesuren eens optellen. Er vanuit gaande dat dat allemaal klopt, ga ik mij daarna gewoon berusten in het feit dat het blijft schipperen.. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-05 10:02

bonzz.netninja

Niente baffi

kramer65 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 19:47:
Dank voor alle reacties. Ik heb vanmiddag ook de school gemaild en kreeg binnen een half uurtje een vriendelijk en heel helder antwoord met min of meer hetzelfde verhaal over die onderwijsuren.

Bij de mensen die zeggen dat dat toch heerlijk is, zoveel vakantie, vraag ik mij oprecht af hoeveel vakantie zij dan zelf met hun werk hebben. Met 5 weken vakantie bij een standaard arbeidscontract is het aantal te vullen schoolvakantieweken gewoon best wel veel. Even uit m'n hoofd heeft mijn zoon in totaal zo'n 12 weken vakantie die we moeten zien te vullen. Dat betekent dat we dan ieder de helft van zijn schoolvakanties vrij van werk zouden moeten nemen, en we dus in feit nooit samen op vakantie zouden kunnen. Nou laten we hem op veel vakantiedagen naar de BSO gaan, wordt er af en toe bij vriendjes gespeeld, en kunnen we ook nog vaak thuiswerken (wat met zo'n koter naast je niet het meest ontspannen is.. :F ) maar al met al vind ik het best wel schipperen.

Maargoed. Ik ga de lesuren eens optellen. Er vanuit gaande dat dat allemaal klopt, ga ik mij daarna gewoon berusten in het feit dat het blijft schipperen.. :)
Maak je helemaal geen gebruik van ouderschapsverlof dan?

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramer65
bonzz.netninja schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 20:02:
[...]

Maak je helemaal geen gebruik van ouderschapsverlof dan?
Ehm.. nee, eigenlijk niet. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het woord wel ken, maar geen idee had wat het was (net over gelezen). Misschien moeten wij thuis dat soort mogelijkheden ook wat verder verkennen. Dank voor de tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
Even uit m'n hoofd heeft mijn zoon in totaal zo'n 12 weken vakantie die we moeten zien te vullen. Dat betekent dat we dan ieder de helft van zijn schoolvakanties vrij van werk zouden moeten nemen, en we dus in feit nooit samen op vakantie zouden kunnen.
Dat had je toch al kunnen bedenken voordat je kinderen nam/kreeg? Jij hebt immers vroeger ook zoveel vakantie gehad?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:56
Ik wil het bij deze voor je zoon opnemen en adviseren geen slapende honden wakker te maken. :P *O* Vakantie *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:02

1) Ik ben zelf docent, dus tegelijk met mijn kinderen vrij. Win-win. Genoeg werk in het onderwijs :+
2) Bij anderen zie ik dat ze oppas regelen (BSO of familie). Veel tweeverdieners werken 4 dagen of minder, dat scheelt ook al een paar dagen per week.

Het zijn keuzes in het leven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-05 13:06

joker1977

Tweakert

kramer65 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:04:
[...]

Ehm.. nee, eigenlijk niet. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het woord wel ken, maar geen idee had wat het was (net over gelezen). Misschien moeten wij thuis dat soort mogelijkheden ook wat verder verkennen. Dank voor de tip!
beetje off-topic, maar ik wilde even opmerken dat ik de manier waarop je dit antwoord geeft en oppakt een positieve uitzondering is die ik vaak zie op het forum en om me heen!

De kwestie die je beschrijft zie ik ook vaak om me heen bij buren, vrienden en kennissen en elke keer lijkt het antwoord wat je te horen krijgt toch wel een heel afschuivend iets te zijn waar het probleem heel snel buiten hun eigen invloed lijkt te worden geschoven. "we moeten tweeverdienen omdat de huizen duur zijn", "ik betaal al zoveel voor kinderen", "ik heb recht op..." etc etc.

Ik vind het verademend om te zien hoe je je verantwoordelijkheid pakt, hulde!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmageddon
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-05 16:30
@kramer65 vraag ook even na bij de Medezeggenschapsraad wat zij hiervan hebben gezien en van vinden.

Aap!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-05 10:02

bonzz.netninja

Niente baffi

kramer65 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:04:
[...]

Het is er wel een beetje voor bedoeld zodat je als ouder in deze drukke maatschappij met kinderen en al toch de boel beetje kan regelen. Daar hebben de vakbonden hard voor gevochten en is een mooi recht voor de werkende nederlander.

Mocht je een (goede) CAO hebben, heb je ook nog kans dat het (deels) betaald wordt. (bij mij helaas niet)

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Ik heb me ook weleens afgevraagd "hoe dat nou allemaal kon". Mijn dochtertje zit nu inmiddels in groep 3 en buiten de toch al korte schooldagen met die continu-roosters van tegenwoordig inderdaad ook nog een hoog aantal studiedagen. ADV dagen kennen ze bij haar op school niet, maar dat is ook niet gek aangezien schoolkinderen niet aan de "arbeid" zijn.

Maar het goede nieuws: de norm er even bijgepakt en e.e.a. doorgerekend en het klopte als een zwerende vinger.

Ik krijg wel de indruk, dat de school steeds meer probeert om die studiedagen net voor of na een vakantie te plannen. Lukt niet altijd natuurlijk, maar dat lijkt hier wel min of meer het doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-05 18:17
Anoniem: 39993 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 15:42:
Ik heb me ook weleens afgevraagd "hoe dat nou allemaal kon". Mijn dochtertje zit nu inmiddels in groep 3 en buiten de toch al korte schooldagen met die continu-roosters van tegenwoordig inderdaad ook nog een hoog aantal studiedagen. ADV dagen kennen ze bij haar op school niet, maar dat is ook niet gek aangezien schoolkinderen niet aan de "arbeid" zijn.

Maar het goede nieuws: de norm er even bijgepakt en e.e.a. doorgerekend en het klopte als een zwerende vinger.

Ik krijg wel de indruk, dat de school steeds meer probeert om die studiedagen net voor of na een vakantie te plannen. Lukt niet altijd natuurlijk, maar dat lijkt hier wel min of meer het doel.
Vlak voor de vakantie vind ik persoonlijk een goed idee. Dat scheelt een hoop gedoe met leerplichtambtenaren om te checken of de kinderen wel echt "ziek" zijn of al in de auto naar de wintersport zitten.
Pagina: 1