Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
in het verleden heb ik een laptop aangeschaft.

deze factuur mocht ik verrekenen met bruto/netto voordeel met behulp van mijn overschot aan vakantiedagen :

In hoeverre heeft mijn werkgever hier onkosten aan gehad?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andreas92
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11-09 15:03
Als het goed is niks. Scheelt hem ook geld (sociale werkgeverslasten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
En de btw krijgen ze zelf volledig terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan676
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-09 16:16
Extra administratie kosten om het te regelen. En als het voor prive doeleinden is moet er volgens mij als nog inkomsten belasting over betaald worden.

Btw kunnen ze volgens mij alleen aftrekken als de rekening op naam van het bedrijf staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18:44
BTW kunnen ze niet aftrekken, want het is geen zakelijke aanschaf. Ze kunnen dit wel prima verrekenen met je openstaande vakantiedagen. Stel je dat je laptop 1000 euro is en je hebt nog 5 vakantiedagen die elk 200 euro kosten, is dat makkelijk te verrekenen. Dan moet het wel gaan om vakantiedagen boven het wettelijke minimum.

Weet alleen wel dat de belastingdienst hier streng op controleert en organisaties in theorie alleen uitgaven mogen doen die direct voor rekening komen voor de organisatie. Het is een beetje grijs gebied, maar veel organisaties zullen zich hier niet aan branden (inclusief de administratie die hierbij komt kijken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
@Orangelights23 Bedankt!

Wanneer het wel een zakelijke aanschaf was geweest, hadden ze er in dat geval dan nog wel kosten aan gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-09 20:44
Misschien moet je hier wat meer informatie zetten over je casus. Ik vermoed dat je werkgever je wat kosten wil aanrekenen. Ja hij is tijd kwijt om dit te organiseren. Aan de andere kant spaart hij werkgeverslasten uit en misschien trekt hij ook de btw af.

Normaal zou een werkgever zoiets doen als tegemoetkoming en moet het voor beide partijen helder zijn wat het kost en wat je krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
Normaal zou een werkgever zoiets doen als tegemoetkoming en moet het voor beide partijen helder zijn wat het kost en wat je krijgt.
ik wil er niet teveel op in gaan, maar dit raakt het enigszins.

ik zoek naar een antwoord wat lijkt op "de werkgever heeft hierover 'amper' onkosten gemaakt" als dit niet zo is, ben ik dus nieuwsgierig in hoeverre mate dit wel zo zou kunnen zijn.

administratief zijn er ongetwijfeld handelingen zijn, ik stel me zo voor dat een bedrijf voor wat betreft de BTW verrekening door teruggaaf hier geen onkosten aan treft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-09 21:04

Barrycade

Through the...

Als hij je vakantiedagen heeft verrekend heeft hij naast het zichtbare bedrag ook kosten aan de werkgevers kant gemaakt. Zoals pensioen en andere zaken. Reken op ongeveer een 30%.

Dus bij een laptop van 1000 euro netto, betaal je die met 1370 euro bruto en betaald je werkgever onzichtbaar of wellicht gedeeltelijk op je salarisstrook nog 400 euro aan werkgevers kosten.

Dus snap niet zo goed waarom dit soort deals altijd opduiken hier op Tweakers. Niemand heeft er echt baat bij, hoop gedoe en vaak erg vaag qua belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Kost natuurlijk iets administratie, maar dat valt wel mee. Wel moet het netjes onder werkkostenregeling natuurlijk gedaan worden, want ik neem aan dat het daar onder valt dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Sissors schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 15:49:
Kost natuurlijk iets administratie, maar dat valt wel mee. Wel moet het netjes onder werkkostenregeling natuurlijk gedaan worden, want ik neem aan dat het daar onder valt dan?
Yep dit.

Elke werkgever heeft een bepaalde ruimte binnen de WKR waarin onbelast zaken verstrekt mogen worden aan de werknemer. Je kerstpakket valt hier waarschijnlijk ook onder. Verder zitten er uiteraard wat mitsen en maren aan, maar die kun je ook wel vinden via Google.

Hier wat mooier omschreven: https://www.werkkostenregeling-wkr.nl/laptop-van-de-zaak/

[ Voor 7% gewijzigd door Cheesy op 13-10-2023 16:03 ]

Pagina: 1