'Nadelen' USB NVMe behuizing t.b.v. gaming?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:28
Mijn neefje had me gevraagd om eens mee te denken over een uitbreiding van zijn SSD opslag voor voornamelijk gaming, hij heeft nu één M.2 slot waarin al een schijf van 1TB zit, dit is ook zijn enige SSD.

Nu heb ik zelf na een upgrade eerder dit jaar een 1TB NVMe over welke hij van mij wel mag hebben want ik doe er toch niks meer mee.

Alleen is zijn enige M.2 slot dus al bezet, nu zat ik zelf te denken dat hij wellicht een USB 10Gbit > NVMe behuzing kan aanschaffen voor ~20 euro om hem op die manier in gebruik te nemen.

De snelheid zal dan beperkt zijn tot ~1GB/s, hij moet even de stationsletter vastzetten met schijfbeheer en het apparaat niet ontkoppelen (zal nooit gebeuren zijn want desktop waarbij ie achterop komt).

1GB/s is weliswaar een stuk langzamer dan hetgeen deze schijf in een NVMe slot aankan, maar het is nog altijd dubbel zo snel als een SATA schijf welke voor de meeste games ook nog altijd prima snel zijn, dus dat lijkt me ansich meer dan genoeg qua snelheid.

Zijn er meer eventuele nadelen welke ik nu over het hoofd zie aan deze oplossing waar ik niet aan gedacht heb?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Grote kans dat je accesstimes over USB een stuk trager zijn (nooit zelf getest, dus ik heb geen idee hoe groot dat verschil is met NVME drives).
Dus daar zou ik toch even wat benchmarks van zoeken, en kijken of een SATAdrive niet interessanter is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:25

D4NG3R

kiwi

:)

Er is voor gaming eigenlijk weinig reden om expliciet een NVMe SSD te pakken boven een SATA SSD, tenzij het spel Direct Storage ondersteunt. Maar dat vereist sowieso al dat de SSD intern is aangesloten.

USB verhoogt de toegangstijden en zorgt voor meer load op de CPU, en laten nu juist zo laag mogelijk toegangstijden en zo min mogelijk onnodige load op de CPU belangrijk zijn voor games. ;)

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 19:59

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Is het niet veel efficienter om een M.2 adapter voor PCI-E te zoeken? Blijft jouw "over" Kingston gewoon snel en onzichtbaar in de PC van je neefje zitten.

Voorbeeld: uitvoering: Icy Box PCIe card with M.2 M-Key socket for one M.2 NVMe SSD maar ongetwijfeld zijn er nog honderden te vinden met allen hun eigen specs.

/edit: er bestaat ook "NVME to SATA" adapters; ook hiermee blijft de SSD in de PC zitten echter schiet je jezelf enorm in de voet qua doorvoer want je gaat van sequential 2200MB/s naar grofweg 600MB/s, if any.

[ Voor 19% gewijzigd door MAX3400 op 13-10-2023 13:46 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:50

Umbrah

The Incredible MapMan

USB heeft redelijk wat overhead, gelukkig heb je nog wat alternatieven:

- Rechtstreeks PCIe: uitvoering: Icy Box PCIe card with M.2 M-Key socket for one M.2 NVMe SSD via een adapter (NVMe is immers een PCIe protocol)
- S-ATA: DirectStorage is nog niet zó algemeen, voor de meeste games is de latency belangrijker dan de bandbreedte en S-ATA is ook daar érg goed in.

Alternatief... gewoon een mechanische HDD? Je kunt games doorgaans ook gewoon verplaatsen, en de 'af en toe' en indie-games op een HDD zetten. HDD's zijn luidruchtiger, en hebben een hogere latency, maar sequentieel is het niet zó dramatisch, en als je wat je niet speelt naar een HDD verplaatst win je vrij eenvoudig in de prijs/gigabyte hoek.

Gelijk een stuk netter, want wie heeft er NIET al eens de lol gehad van 'per ongeluk' even een USB-plug aanstoten midden tijdens een write/load.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
Duidelijk verhaal wat betreft extra latency en hogere CPU-load zelfs t.o.v. een SATA schijf. Dan gaan we dat dus niet doen, bedankt voor de waarschuwingen :P
D4NG3R schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:39:
Er is voor gaming eigenlijk weinig reden om expliciet een NVMe SSD te pakken boven een SATA SSD, tenzij het spel Direct Storage ondersteunt. Maar dat vereist sowieso al dat de SSD intern is aangesloten.
Weet ik inderdaad, de enige rede dat ik naar deze optie voor hem kijk is omdat ik die schijf nu eenmaal over heb en voor hem gratis is. Nieuw zou ik die combi inderdaad nooit kopen hiervoor.
MAX3400 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:44:
Is het niet veel efficienter om een M.2 adapter voor PCI-E te zoeken? Blijft jouw "over" Kingston gewoon snel en onzichtbaar in de PC van je neefje zitten.
Buiten het primaire x16 slot voor de videokaart is daarvoor helaas alleen een (Gen 3) x1 slot beschikbaar. Dan zou hij specifiek een x1 adapter moeten kopen (wel te vinden maar beperkter) en zit je alsnog met maximaal ~1GB/s dus niet interessant was mijn gedachte initieel. Maar je hebt op basis van jullie opmerkingen over USB op deze manier natuurlijk wel native NVMe met alle voordelen en het is nog steeds ~2x zo snel als SATA, dit is dan denk ik nog de beste optie waarbij hij weinig kosten maakt en het maximale binnen de mogelijkheden eruit haalt.
- S-ATA: DirectStorage is nog niet zó algemeen, voor de meeste games is de latency belangrijker dan de bandbreedte en S-ATA is ook daar érg goed in.
Een nieuwe SATA SSD voor hem zou idd ook nog een optie kunnen zijn, dan houd (of verkoop) ik de Kingston voorlopig zelf. Een nieuwe HDD zie ik zelf wat minder in, het verschil tussen een instap SATA SSD en een HDD is 15 euro bij 1TB. Ook met zijn folderwijkje als enige eigen verdiensten lijkt me dat kleine prijsverschil het wel waard :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Echt niet.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-09 10:10

Echt niet.

Gewoon niet.

Als de enige aanschaf een adapter is à €20,- zou ik het gewoon doen. Als je de benchmark erop naast houdt valt er vast wel wat te merken, maar veel spul wordt natuurlijk al in RAM geladen tijdens het spelen.

Zelf heb ik een SSD in mijn EGPU hangen waar mijn games op staan. Verbonden via usb-c/thunderbolt en onder water denk ik PCI-E, maar effectief is het wel een externe schijf voor Windows.

Baat het niet, dan schaadt het 20 piek, zou ik denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
grote vraag voor @!mark zal natuurlijk zijn wat voor pc er gebruikt wordt, is dit echt een pc die alleen maar 10gbit/s poorten heeft of is er heel misschien toch een 20gbit usb-c poort een TB3 poort of een USB4 poort aanwezig. dat zou in alle gevallen kunnen zorgen dat je voor maar heel weinig extra een 20gbit/s behuizinkje zou kunnen kiezen.

het is natuurlijk jammmer dat je verder alleen een x1 slot hebt en niet bijvorbeeld nog een x4 dan zou je inderdaad nog een pcie->nvme adapter kunnen uitzoeken wat betreft prijs zijn die op amazone wel voor vergelijkbare prijzen te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Niets mis met een SATA SSD hoor. Heb hier nog 2 stuks en 8 jaar oude 850 PRO SSD's en dat loopt nog steeds helemaal prima. Ja, het kan sneller, maar in de praktijk scheelt het heel weinig met games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
i-chat schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 15:28:
grote vraag voor @!mark zal natuurlijk zijn wat voor pc er gebruikt wordt, is dit echt een pc die alleen maar 10gbit/s poorten heeft of is er heel misschien toch een 20gbit usb-c poort een TB3 poort of een USB4 poort aanwezig.
Nee het is echt een instap bordje (vandaar ook maar één NVMe slot en alleen x1 sloten buiten de x16) met maximaal USB 10Gbit via twee type A poorten, de rest is zelfs maar USB3 5Gbit of USB2 :P

Uiteindelijk hebben we voor 10 euro bij Amazon een PCIe x1 naar NVMe adapter bestelt, en die doet het nu prima met net geen 1GB/s in een test. Ongeveer dezelfde (theoretische) snelheid als via USB 10Gbit mogelijk zou zijn geweest, maar dan wel gewoon netjes in de PC verwerkt en qua toegangstijden on point omdat er geen extra conversie plaatst vind. Beste oplossing voor weinig geld waarbij hij die SSD kan gebruiken zo volgens mij :)

[ Voor 4% gewijzigd door !mark op 18-10-2023 23:51 ]

Pagina: 1