Geschikte plek om waterdichte wandcontactdoos te monteren?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TinusH80
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 26-08-2024
Goedemorgen,

ik heb hier een tijdje terug al een topic over geopend, maar toch besloten het iets anders te doen :)

Ik moet stroom doortrekken naar ons nieuwe schuurtje vanaf ons bijgebouw. In dit bijgebouw zit een oud afvoergat van de wasdroger van binnen naar buiten (waar nu de witte kap op zit) .Aan binnenkant zit ongeveer 60 cm naast dit gat een stopcontact op dezelfde hoogte. Mijn plan is nu om aan de binnenkant een kabel te trekken door het oude afvoergat. Aan de buitenkant dicht ik het afvoer gat dan af met een waterdichte kabeldoos en vanuit daar sluit ik de kabel voor het nieuwe schuurtje aan (deze liggen al ingegraven in de grond). De (waterdichte)kabeldoos aan de buitenkant zit dan ongeveer 20 cm boven de grond onder een dakgoot. Weet iemand of dit mag volgens de richtlijnen?

gr. Tinus

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-yK-HxEvf0Ou3v4Ggdmop6pI2iE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZKVQMp9fotSs9o7HyIn2dRan.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ_Latitude
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:46
Je richtlijn-technische vraag kan ik niet beantwoorden, maar het lijkt mij hoe dan ook de betere optie om de kabeldoos waar je de verbinding in maakt binnen te monteren. Dan weet je zeker dat er nooit water in kan lopen.

[ Voor 19% gewijzigd door CJ_Latitude op 13-10-2023 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 08-06 16:51
Een wandcontactdoos is een wcd, en dat is dus een stopcontact voor buiten... ;)

Er is een buiten wcd verkrijgbaar met twee wartel invoeren: https://www.elektramat.nl...1GjgVCEAQYASABEgLn8PD_BwE
Plaats de wartels wél aan de onderzijde! ook in zwart leverbaar, ik heb deze zelf en zijn van prima kwaliteit.
NB, de link is alleen de onderbak, het bovendeel moet ook nog: https://www.elektramat.nl...lem-zwart-ip55-761-36805/

[ Voor 12% gewijzigd door natural colour op 13-10-2023 18:50 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 01:00
Een grondkabel achter je automaat van de BG/schuur plaatsen. Dat is al niet aan te raden. Verder heeft het idee met het inpluggen in een stopcontact een erg hoog hobbybob gehalte. Een stopcontact is voor een eindgebruiker, en niet om een andere installatie (ongezekerd!) weer op aan te sluiten. En ik kan nog wel even doorgaan denk ik.

Als je zelf tot dit soort oplossingen komt raad ik je sterk aan om dit door een elektricien aan te laten leggen.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08-06 15:01
Doe het netjes
Haal een paar tegels eruit en kijk of je een gat binnen naar beneden kan boren.
De kabel kan je dan binnen in je verdeeldoos aansluiten.

Meest nette oplossing was een kabel trekken naar je hoofdaansluiting en daar een aparte groep maken.
Maar voor een schuurtje is dat wat overkill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 07-06 21:53
Kan gewoon. Je hebt zelfs gietmoffen die je compleet met hars vult om waterdicht te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-06 17:42
Begrijp ik goed dat je de lasdoos over het gat wil monteren aan de buitenkant en dan aan de achterkant een verbinding naar binnen wil maken? Dan maak je dus zelf een opening die niet goed afgedicht is tegen vocht, en dus is je oplossing niet volgens de richtlijnen.

Verder zie ik naast de grijze kabel (is dit wel gewapende grondkabel? Hij komt me wat dunnetjes over op de foto) een geel stuk flexbuis uit de grond komen. Doos die flexbuis past zeker geen gewapende grondkabel dus wat je hier ook aan elektra doorheen wil leggen, het is per definitie niet volgens de richtlijnen.

Voor we de argumenten "maar het ligt toch onder de tegels, daar spit je nooit doorheen" weer krijgen: die gewapende mantel is niet alleen om te voorkomen dat je door de kabel heen gaat met bv. een schep, maar ook om te dienen als aarde. Op die manier maak je altijd contact met aarde voor je een van de andere aders raakt. En JIJ gaat daar misschien nooit graven, maar een volgende bewoner misschien wel. Ook daarvoor moet de situatie veilig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TinusH80
Skynett schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 18:51:
Een grondkabel achter je automaat van de BG/schuur plaatsen. Dat is al niet aan te raden. Verder heeft het idee met het inpluggen in een stopcontact een erg hoog hobbybob gehalte. Een stopcontact is voor een eindgebruiker, en niet om een andere installatie (ongezekerd!) weer op aan te sluiten. En ik kan nog wel even doorgaan denk ik.

Als je zelf tot dit soort oplossingen komt raad ik je sterk aan om dit door een elektricien aan te laten leggen.
ik heb er idd voor gekozen om grondkabel vanaf een bestaande groep naar het schuurtje te trekken. Het alternatief zou zijn 30 meter bestrating open halen om een nieuwe grondkabel te leggen en een nieuwe groep te laten aansluiten, echter voor een schuurtje met een lampje en hooguit een keer een accu laden voor gereedschap lijkt mij dat iets te veel van het goede :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TinusH80
jurri@n schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 09:54:
Begrijp ik goed dat je de lasdoos over het gat wil monteren aan de buitenkant en dan aan de achterkant een verbinding naar binnen wil maken? Dan maak je dus zelf een opening die niet goed afgedicht is tegen vocht, en dus is je oplossing niet volgens de richtlijnen.

Verder zie ik naast de grijze kabel (is dit wel gewapende grondkabel? Hij komt me wat dunnetjes over op de foto) een geel stuk flexbuis uit de grond komen. Doos die flexbuis past zeker geen gewapende grondkabel dus wat je hier ook aan elektra doorheen wil leggen, het is per definitie niet volgens de richtlijnen.

Voor we de argumenten "maar het ligt toch onder de tegels, daar spit je nooit doorheen" weer krijgen: die gewapende mantel is niet alleen om te voorkomen dat je door de kabel heen gaat met bv. een schep, maar ook om te dienen als aarde. Op die manier maak je altijd contact met aarde voor je een van de andere aders raakt. En JIJ gaat daar misschien nooit graven, maar een volgende bewoner misschien wel. Ook daarvoor moet de situatie veilig zijn.
ik wil een waterdichte doos gebruiken die in principe over het bestaande gat komt, echter bij nader inzien (en zoals in een reactie al genoemd) lijkt het mij beter om van binnen schuin naar buiten onder de tegels te boren en daar de kabel binnen te halen en de verbinding binnen te maken.

Uiteraard is het een gewapende grondkabel die al netjes op ongeveer 60cm diepte ligt. De gele mantelbuis is een loze buis die ik voor de zekerheid ook onder de tegels heb gelegd mocht ik nog een keer een utp kabel willen trekken, de boel lag toch l open :)
Pagina: 1