Batterij om spanning te verlagen tbv uitval zon-PV omvormer?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McJones
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 29-10-2024
Beste tweakers,

ik heb een 20 kW 3 fase zon-PV omvormer van Solar Edge. Hier zit circa 30 kWp zon-PV op. Deze omvormer valt echter uit als de zon flink schijnt omdat de spanning op 1 fase boven de 253 volt uitkomt. De andere twee fases blijven wel ruim onder de 253 volt. De netbeheerder wil helaas niks voor mij doen omdat de netspanning op de fase als de omvormer uitstaat wel goed onder de 253 volt zit.
Een idee van mij nu als oplossing is om een batterij toe te passen op de fase met te hoge spanning. Zou dit kunnen werken? Welke orde van grootte moet ik dan denken aan vermogen en opslagcapaciteit? Zou 1 fase 7,4 kW aan vermogen en iets van 10 kWh aan opslag capaciteit mijn problemen kunnen verhelpen? Iemand ervaring hiermee?

Hoor graag,
Groet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 30-05 12:32
Ik zou zeggen: "ja".
Probeer wel de batterij zo dicht mogelijk bij de PV installatie aan te sluiten.
Sommige omvormers kunnen zowel PV als accu aan.
Die zouden ideaal zijn hiervoor, omdat je DC vermogen van je panelen dan direct als DC in je accu kan, zonder eerst om te zetten in AC en daarna van AC weer naar DC.

Kan je aangeven hoeveel uren van de dag je spanning te hoog is?

Is het niet mogelijk om je meterkast te verbouwen en over te stappen op een fase met een lagere spanning?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:53
Ik zou eerst kijken naar de exacte oorzaak. Van de spanningsval.
Is de AC bekabeling wel dik genoeg? Slechte connectie? Etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cossy nl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-05 14:57
McJones schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 10:06:
omdat de spanning op 1 fase boven de 253 volt uitkomt. De andere twee fases blijven wel ruim onder de 253 volt. De netbeheerder wil helaas niks voor mij doen omdat de netspanning op de fase als de omvormer uitstaat wel goed onder de 253 volt zit.
Heb je de spanning ook bij je stroommeter gemeten? (Slimme meter toevallig?)
Zou het kunnen zijn dat er een probleem is op fase 1 in je huis / kabel / setup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McJones
GarBaGe schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 10:13:
Ik zou zeggen: "ja".
Probeer wel de batterij zo dicht mogelijk bij de PV installatie aan te sluiten.
Sommige omvormers kunnen zowel PV als accu aan.
Die zouden ideaal zijn hiervoor, omdat je DC vermogen van je panelen dan direct als DC in je accu kan, zonder eerst om te zetten in AC en daarna van AC weer naar DC.

Kan je aangeven hoeveel uren van de dag je spanning te hoog is?

Is het niet mogelijk om je meterkast te verbouwen en over te stappen op een fase met een lagere spanning?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ltyTGEbtnHCjgD0NiKEQToEQkuI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WZB3HWYBs3etMc2DHzFQ5qfx.jpg?f=fotoalbum_large

In plaatje de opwek op 24-09-2023. Dat was op een redelijk zonnige zondag. Behoorlijk opbrengstverlies. Op bewolkte dagen is er nauwelijks opbrengstverlies. Wel is het zo dat de 20 kW omvormer sinds installatie begin augustus nooit meer dan 12 kW heeft opgewekt terwijl de zonnepanelen (25 kWp) in zuid opstelling staan nagenoeg schaduwvrij en met optimizers. Ik dacht eraan de Bluetti EP600 toe te passen en dan elke dag laden instellen tussen 11:00 en 15:00 en ontladen tussen 19:00 en 22:00. Lijkt je dat een redelijke oplossing? Meterkast verbouwen en overstappen op andere fase zie ik bij 3 fase omvormer niet zo zitten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MNoRssih7w0qfeYQMH1CMov2cM8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sTQHJQy68gD24aMYPzisG7Je.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McJones
internet4me schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 10:17:
Ik zou eerst kijken naar de exacte oorzaak. Van de spanningsval.
Is de AC bekabeling wel dik genoeg? Slechte connectie? Etc etc.
Ik zal elektricien het e.e.a. laten doormeten, kijken of hij iets kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McJones
cossy nl schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 10:17:
[...]

Heb je de spanning ook bij je stroommeter gemeten? (Slimme meter toevallig?)
Zou het kunnen zijn dat er een probleem is op fase 1 in je huis / kabel / setup?
ik zal kijken of ik ergens de spanning langdurig kan monitoren bij de hoofdmeter. Problemen zijn overigens vooral in zonnige maanden dus voor goede metingen is het wachten tot maart of april.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Heb je een grafiek met de netspanning over een hele dag van de 3 fasen bij de omvormer? en bij de hoofdmeter?

@Ronald Kan SolarEdge het AC-vermogen begrenzen bij hoge netspanning (zoals GoodWe dat standaard doet)

Overigens zou ik niet weten waarom je energie gaat opslaan in een accu als je het gewoon direct kan terugleveren aan de andere fasen die volgens jou wel ruim onder de 253V zitten :)

[ Voor 9% gewijzigd door Dre op 13-10-2023 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McJones
Dre schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 14:56:
Heb je een grafiek mag de netspanning over een hele dag van de 3 fasen bij de omvormer? en bij de hoofdmeter?

@Ronald Kan SolarEdge het AC-vermogen begrenzen bij hoge netspanning (zoals GoodWe dat standaard doet)

Overigens zou ik niet weten waarom je energie gaat opslaan in een accu als je het gewoon direct kan terugleveren aan de andere fasen die volgens jou wel ruim onder de 253V zitten :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VpZTiTXU7FTxk7efRdYYkDrOhjs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/biviP7tc6szNGURri3MC1rQM.jpg?f=fotoalbum_large

Vermogensbegrenzing obv voltage bestaat idd, zie https://knowledge-center....control_configuration.pdf pagina 19. Wellicht idd idee om op 5,5 kW te begrenzen bij voltage boven 248 volt oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:50
@Dre Het is vanuit SolarEdge mogelijk, maar heel ruw - zie @McJones reactie.

Via Modbus en een domotica oplossing zou het behoorlijk strakker langs het lijntje moeten kunnen

@McJones Je moet eens met de buren aan de koffie. Zeer grote ongelijke fase belasting PV zo te zien... Iedereen op die fase heeft baad bij herverdelen.

[ Voor 29% gewijzigd door Ronald op 13-10-2023 17:27 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Praten met de buren lijkt me inderdaad een goeie stap. Eigenlijk een taak van de netbeheerder, maar als die dat niet gaat doen.....

Wat voor lengte en doorsnede van de aders heb je gebruikt voor de AC-kabel. Als dat erg veel weerstand geeft kan ik me voorstellen dat de netbeheerder je niet direct gaat helpen. Of zou er een schroefje los zitten van fase L3 bij jou thuis ? Dus kijk je eigen installatie na!

[ Voor 17% gewijzigd door Dre op 13-10-2023 19:22 ]

Pagina: 1