Tandarts rekent dubbel

Pagina: 1
Acties:
  • 2.955 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Ik ben onlangs naar de tandarts geweest voor een dubbele afspraak. Een periodieke controle en gebitsreiniging/mondhygiëniste.

De totale tijd dat ik in de stoel heb gezeten is 40 minuten. Nu krijg ik een factuur van:

C002 Consult voor een periodieke controle
M03 8x Gebitsreiniging, per vijf minuten

M03 zou in totaal dus al 40 minuten hebben geduurd volgens de factuur.

Klopt dit?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

Verwijderd

Wat zei de tandarts toen je het aan hem voorlegde dat ze teveel hebben gerekend?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Ik ben op dezelfde manier genaaid met M03 door mijn tandarts, 6x M03 gedeclareerd terwijl ik om 13:30 nog niet aan de beurt was en om 13:53 gepind heb bij de Jumbo vlakbij de tandarts.

Ik zou dus tussen 13:30 en 13:53 een half uur in de stoel gelegen hebben, naar de jumbo gefietst, wat boodschappen gedaan en afgerekend. (En ik heb al vaker het gevoel gehad dat er veel te veel tijd gefactureerd was alleen dat kon ik niet die keren hard maken)

Hier heb ik toen bezwaar tegen ingediend bij de partij die de facturen afhandelt en het verschil is gecrediteerd.

Let op: De tandarts telefoniste van de tandarts wou mij eerst wijsmaken dat de tijd inclusief het schoonmaken/prepareren van de ruimte en de administratieve handeling was. Dit mag niet, ze mogen alleen de tijd dat je daadwerkelijk in de stoel ligt declareren
De code M03 wordt per tijdblok van 5 minuten in rekening gebracht en (naar evenredigheid) afgerond. Dit betekent dat 17 minuten behandeltijd naar beneden wordt afgerond en 18 minuten wordt naar boven afgerond. In dat laatste geval staat op de rekening dan viermaal de code M03.

Bij behandeltijd gaat het om de 'directe behandeltijd'. Dat is de tijd waar u zelf bij aanwezig bent en ook behandeld wordt. Het doen van de administratie, zoals de facturatie hoort daar niet bij. Het is wel zo dat voor een goede behandeling de mondzorgverlener ook algemene vragen stelt, zoals over uw gezondheid (medische anamnese) of over uw mondgezondheid (tandheelkundige anamnese). De bevindingen hiervan worden genoteerd in het dossier tijdens de behandeling.
Bron.

[ Voor 45% gewijzigd door ImNotnoa op 13-10-2023 09:44 ]

Try SCE to Aux

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-09 22:06
leg dit voor bij de tandarts, hoe hij hierover denkt. betaald de zorgverzekering of moet je dit zelf betalen?
Ik heb altijd het idee dat zorgverzekeringen worden opgelicht door de zorgverleners

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moppentappers
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-09 18:23
sjtienuh schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:12:
leg dit voor bij de tandarts, hoe hij hierover denkt. betaald de zorgverzekering of moet je dit zelf betalen?
Ik heb altijd het idee dat zorgverzekeringen worden opgelicht door de zorgverleners
Zorgverleners kijken naar de behandelcode waar het hoogste bedrag bij hoort waarvan je enigszins kan zeggen dat ie bij de behandeling hoort.

Mijn vrouw had een abces onder haar oksel, maar had toen alleen nog een verzekering via OOM omdat ze hier nog niet woonde, rekening van +- 2500 euro, met een Filipijns salaris moet je daar ongeveer een jaar voor werken. Toen ik aangaf niet akkoord te gaan omdat de kosten niet vooraf aangegeven waren en de kosten onnodig hoog waren gemaakt omdat ze er een SEH behandeling van hadden gemaakt, terwijl mijn indruk toch echt was dat het een huisarts behandeling was, die voor het gemak even bij de SEH plaatsvond.

Laten we wel wezen; 1 incisie en het bloed kwam eruit en de werkzaamheden waren afgerond.

Er was niks aan te doen, het kon niet anders.. tot ik zei laat de directie dan maar reageren op deze klacht, toen was een ander DBC ineens ook passend.

Kortom, we worden genaaid waar we bij staan en niemand doet er iets aan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:08:
Wat zei de tandarts toen je het aan hem voorlegde dat ze teveel hebben gerekend?
sjtienuh schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:12:
Kunnen we het topic na deze stellige vragen even pauzeren totdat de TS hier op reageert?

je ziet te vaak dat dergelijke topics volgespamd worden door collega tweakers voordat de TS werkelijk tot de kern gekomen is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18:30
Ik heb dit ook een keer meegemaakt precies op die manier, ik kon terug zien dat hij 10 minuten te veel gebitsreiniging had gedeclareerd, en moest de dag na facturatie terug komen voor een gaatje: zijn deal was: gaatje voor niks maken en de andere factuur laten we staan: ik vond het prima want wat goedkoper uit, en blijkbaar heeft hij al genoeg aan mij verdiend was mijn conclusie :) (ow ja een debit credit factuur kost hem natuurlijk ook gewoon geld want hij laat het via een of ander incassobureau lopen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavamal
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 23:21
Gewoon contact opnemen met de tandarts dat je niet akkoord bent, aangeven waarom niet en laat ze maar met een oplossing komen. Als dat niet lukt, verder kijken.
Ik heb ook regelmatig gehad dat er 30, 35 minuten gedeclareerd werden terwijl ik in minder dan 30 weer buiten stond. Na contact is dit altijd gelijk aangepast.

Ik heb er wel begrip voor dat een en ander soms omhoog afgerond moet worden, 27 minuten naar 30 minuten is alleszins redelijk, maar het moet natuurlijk niet de spuigaten uit lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Niet online
mavamal schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 10:34:
Ik heb er wel begrip voor dat een en ander soms omhoog afgerond moet worden, 27 minuten naar 30 minuten is alleszins redelijk, maar het moet natuurlijk niet de spuigaten uit lopen.
Ik heb er wat minder begrip voor, een M03 kost €14,91 per 5 minuten en moet naar evenredigheid afgerond worden, dus soms heeft de tandarts pech en soms de patiënt. De zorg is al ongelofelijk duur dus een tandarts moet geen nattevingerwerk gaan doen qua tijdsmeting, een kwartiertje extra kost een patiënt (of de verzekeraar) dus al gauw 45 euro.

Try SCE to Aux

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lennnn
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:59
moppentappers schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:29:
[...]

Zorgverleners kijken naar de behandelcode waar het hoogste bedrag bij hoort waarvan je enigszins kan zeggen dat ie bij de behandeling hoort.

Mijn vrouw had een abces onder haar oksel, maar had toen alleen nog een verzekering via OOM omdat ze hier nog niet woonde, rekening van +- 2500 euro, met een Filipijns salaris moet je daar ongeveer een jaar voor werken. Toen ik aangaf niet akkoord te gaan omdat de kosten niet vooraf aangegeven waren en de kosten onnodig hoog waren gemaakt omdat ze er een SEH behandeling van hadden gemaakt, terwijl mijn indruk toch echt was dat het een huisarts behandeling was, die voor het gemak even bij de SEH plaatsvond.

Laten we wel wezen; 1 incisie en het bloed kwam eruit en de werkzaamheden waren afgerond.

Er was niks aan te doen, het kon niet anders.. tot ik zei laat de directie dan maar reageren op deze klacht, toen was een ander DBC ineens ook passend.

Kortom, we worden genaaid waar we bij staan en niemand doet er iets aan.
Ja, zo werkt het natuurlijk ook niet. We weten vooraf niet wat de uiteindelijke kosten zullen zijn omdat je niet op voorhand weet welk zorgproduct eruit rolt.

Een huisarts behandeling op de SEH? Of je huisarts heeft er naar gekeken en dan gaat het van je eigen risico. Of je bent op de SEH geweest en een arts uit het ziekenhuis heeft zich ermee gemoeid waardoor er een DBC is geopend. Natuurlijk zijn er verrichtingen die in het ziekenhuis worden uitgevoerd die ook door een huisarts buiten het ziekenhuis gedaan zouden kunnen worden. Doe dat dan voortaan als je niet voor hoge kosten wil komen te staan.

En je zou wel enorme indruk hebben gemaakt met je dreigement met de directie. Alsof ze zich hier ook maar enigszins druk over maken.

Je wordt helemaal niet genaaid waar je bijstaat. Je hebt een totaal verkeerd beeld van hoe een ziekenhuis werkt. Alsof we hier alles maar doen om onze patiënten op zo'n hoog mogelijke kosten te jagen.

Niet helemaal on topic, maar ik wil dit niet zomaar laten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavamal
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 23:21
ImNotnoa schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 10:48:
[...]

een kwartiertje extra kost een patiënt (of de verzekeraar) dus al gauw 45 euro.
Een kwartier te veel is dan ook volledig buiten proportie naar mijn mening.
Ik heb zelf nooit een tandartsverzekering, dus ik betaal alles zelf. In die zin heb ik er wel begrip voor dat het omhoog afgerond wordt, maar dat betekend niet dat een ander het verder moet accepteren.

Die keer dat ik een ontstoken verstandskies had en om half 12 op een vrijdag belde, een half uur later gezien werd en er onmiddellijk ruimte gemaakt werd om die kies te trekken is het me dat ook wel waard. Ik heb er nog 2 die lastig kunnen doen natuurlijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:22

Honesty

kattenneus!

Wij hebben een dure tandarts maar bij de mondhygiënist heb ik alleen nog maar meegemaakt dat het korter is op de factuur dan langer, hou het wel in de gaten want 5min is toch 13 euro(of nog meer) bij de supermarkt ga je ook terug als er 13 euro extra op de bon staat. Het is je eigen geld en als een tandarts daarover moeilijk doet zal ik snel weg zijn. Moet zeggen dat wij ook makkelijk zijn hoor heb ook weleens een half uur langer moeten wachten omdat we een spoedje tussen kwam maar aan de andere kant ook wel eens snel kunnen komen met kiespijn.
Kan zijn omdat onze tandarts al de hoofdprijs rekent en dubbele behandelkamers heeft(dus je gaat liggen en pas na 5 minuten komt de echte tandarts) dat ze niet 5 minuten hoeven te stelen.
TS zal ik inderdaad laten bellen met de vraag hoe dit kan.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Niet online
Honesty schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 11:00:
Wij hebben een dure tandarts maar bij de mondhygiënist heb ik alleen nog maar meegemaakt dat het korter is op de factuur dan langer, hou het wel in de gaten want 5min is toch 13 euro(of nog meer) bij de supermarkt ga je ook terug als er 13 euro extra op de bon staat. Het is je eigen geld en als een tandarts daarover moeilijk doet zal ik snel weg zijn. Moet zeggen dat wij ook makkelijk zijn hoor heb ook weleens een half uur langer moeten wachten omdat we een spoedje tussen kwam maar aan de andere kant ook wel eens snel kunnen komen met kiespijn.
Kan zijn omdat onze tandarts al de hoofdprijs rekent en dubbele behandelkamers heeft(dus je gaat liggen en pas na 5 minuten komt de echte tandarts) dat ze niet 5 minuten hoeven te stelen.
TS zal ik inderdaad laten bellen met de vraag hoe dit kan.
Beetje off topic, maar een tandarts kan niet duur zijn (toch?)

De tarieven die ze mogen rekenen zijn vastgelegd, ze kunnen natuurlijk wat sjoemelen met wat ze factureren (zie TS) maar de prijs van de behandeling zelf moet op de cent gelijk zijn aan de richtlijnen

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moppentappers
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-09 18:23
Lennnn schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 10:50:
[...]

Ja, zo werkt het natuurlijk ook niet. We weten vooraf niet wat de uiteindelijke kosten zullen zijn omdat je niet op voorhand weet welk zorgproduct eruit rolt.

Een huisarts behandeling op de SEH? Of je huisarts heeft er naar gekeken en dan gaat het van je eigen risico. Of je bent op de SEH geweest en een arts uit het ziekenhuis heeft zich ermee gemoeid waardoor er een DBC is geopend. Natuurlijk zijn er verrichtingen die in het ziekenhuis worden uitgevoerd die ook door een huisarts buiten het ziekenhuis gedaan zouden kunnen worden. Doe dat dan voortaan als je niet voor hoge kosten wil komen te staan.

En je zou wel enorme indruk hebben gemaakt met je dreigement met de directie. Alsof ze zich hier ook maar enigszins druk over maken.

Je wordt helemaal niet genaaid waar je bijstaat. Je hebt een totaal verkeerd beeld van hoe een ziekenhuis werkt. Alsof we hier alles maar doen om onze patiënten op zo'n hoog mogelijke kosten te jagen.

Niet helemaal on topic, maar ik wil dit niet zomaar laten gaan.
De huisarts was van de huisartsenpost in hetzelfde ziekenhuis, voor het verzoek om een reactie van de directie was er niks mogelijk, daarna werd het aangepast, ze hadden daar blijkbaar toch geen zin in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
Verwijderd schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:08:
Ik wilde dit vooraf een jullie vragen. De vraag is nu gesteld aan de tandarts (telefoniste) en ze komen erop terug..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
ImNotnoa schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 11:37:
[...]

Beetje off topic, maar een tandarts kan niet duur zijn (toch?)

De tarieven die ze mogen rekenen zijn vastgelegd, ze kunnen natuurlijk wat sjoemelen met wat ze factureren (zie TS) maar de prijs van de behandeling zelf moet op de cent gelijk zijn aan de richtlijnen
Het gaat om 10 minuten teveel in rekening gebracht ter waarde van ongeveer 30-35 euro in mijn ogen omdat ze dubbel gefactureerd hebben (vind ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:30

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

mierenfokker schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 12:01:
[...]

Ik wilde dit vooraf een jullie vragen. De vraag is nu gesteld aan de tandarts (telefoniste) en ze komen erop terug..
Daar kunnen we het in dit geval dan ook wel bij laten, dit is echt iets tussen jou en de tandarts :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.