Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• REDN4S
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22:43
Hallo allemaal,

Het is ongetwijfeld als vaker aan bod gekomen. Maar ik wil mijn cv installatie waterzijdig inregelen.
Het idee is duidelijk Taanvoer = 60 Tretour = 40 in een radiator dus deltaT = 20 graden, dit stel je in door of de thermostaatknop debiet te wijzigen of de retour te knijpen van de betreffende radiator.

Daarnaast heb ik op 3 verdiepingen vloerverwarming (ieder verdieping met eigen verdeler), hoe wordt deze ingeregeld?
ik kan namelijk:
- aanvoer en retour verdeler de deltaT meten en regelen.
- aanvoer en retour grondlussen deltaT meten en regelen.

is het bij vloerverwarming ook zo dat de deltaT van de aanvoer en retour naar de vvw verdeler ook 20 graden is? en wat is de ideale deltaT van de grondlussen?

Daarnaast kom ik er niet helemaal uit of dat bij het inregelen alle radiatorknoppen/vvw "aan moet staan" of dat je telkens een radiator / vvw-verdeler aan kan zetten en inregelen.

Tot slot; welke (goedkope?!) thermometer zou ik hiervoor kunnen gebruiken? kom IR-thermometers tegen van 16 euro van Parkside (+/- 1,5 tot 3 graden afwijking), bosch van 46 euro (+/- 2 graden afwijking) tot enkele honderden euro`s. Ook heb ik wel eens digitale meters langs zien komen die je op de buizen vast maaakt, is dit een optie?

Alvast bedankt!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:04
Waarvoor zijn de radiatoren als er overal VV ligt :?

Vloerverwarming stuurt nooit water van 60 graden je vloer in. Dus je levert nu efficiëntie in door water op veel hogere temperatuur te maken en dat te mengen met retourwater in de verdelers.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Met hierboven, als je verwarming grotendeels/primair uit vvw bestaat, probeer dan met water van bijvoorbeeld 50 graden te werken, of zelfs 30-40 als de radiatoren amper een functie hebben (zoals een handdoekenrekje of radiator in een hal onder de kapstok).
Dan hoeft de CV minder heet water te leveren, komt er kouder water retour, en stookt hij dus efficiënter.

De radiatoren die je hebt regel je in met het voetventiel, met de thermostaatkraan regel je tot welke ruimtetemperatuur ze open staan.
En de vvw regel je in op een bepaalde temperatuur, die er voor kan zorgen dat de ruimte goed op temperatuur komt en blijft. Het verschil tussen aanvoer en retour is niet eens heel relevant, want stel dat je de pomp op de betreffende verdeler harder zet is de meting weer compleet anders.

Ook zal er een voetventiel/regelventiel op de verdeler zitten, en al deze ventielen hebben weer invloed op elkaar. Want het water zoekt de weg van de minste weerstand. Je kunt ze bijvoorbeeld in de basis allemaal 2 slagen open zetten, en vanuit daar bekijken waar je moet gaan stellen. Maar eigenlijk kun je dat pas echt lekker doen als het stookseizoen aangebroken is.

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Danfoss heeft al een tijdje thermostaatkranen waarbij je het debiet kan instellen aan de hand van het vermogen van de radiator. Momenteel hebben ze zelfs uitvoeringen die flow verschillen opvangen in je systeem als er op bepaalde plekken andere radiatoren open of dicht gaan. Ze hebben zelfs een app waar je de gegevens van de radiator ( maat, type) invoert en dan afstelling geeft. Waterzijdig inregelen wordt dan een appel-eitje.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

• REDN4S
Ronald schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 09:35:
Waarvoor zijn de radiatoren als er overal VV ligt :?

Vloerverwarming stuurt nooit water van 60 graden je vloer in. Dus je levert nu efficiëntie in door water op veel hogere temperatuur te maken en dat te mengen met retourwater in de verdelers.
de radiatoren zijn op een kamer boven de garage en de garage (zijn aanpandig maar ligt geen vvw)
_ferry_ schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 09:56:
Met hierboven, als je verwarming grotendeels/primair uit vvw bestaat, probeer dan met water van bijvoorbeeld 50 graden te werken, of zelfs 30-40 als de radiatoren amper een functie hebben (zoals een handdoekenrekje of radiator in een hal onder de kapstok).
Dan hoeft de CV minder heet water te leveren, komt er kouder water retour, en stookt hij dus efficiënter.

De radiatoren die je hebt regel je in met het voetventiel, met de thermostaatkraan regel je tot welke ruimtetemperatuur ze open staan.
En de vvw regel je in op een bepaalde temperatuur, die er voor kan zorgen dat de ruimte goed op temperatuur komt en blijft. Het verschil tussen aanvoer en retour is niet eens heel relevant, want stel dat je de pomp op de betreffende verdeler harder zet is de meting weer compleet anders.

Ook zal er een voetventiel/regelventiel op de verdeler zitten, en al deze ventielen hebben weer invloed op elkaar. Want het water zoekt de weg van de minste weerstand. Je kunt ze bijvoorbeeld in de basis allemaal 2 slagen open zetten, en vanuit daar bekijken waar je moet gaan stellen. Maar eigenlijk kun je dat pas echt lekker doen als het stookseizoen aangebroken is.
Bedankt ga ik dit eens proberen!

• Freeckje
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 14-11 13:43
En, nog gelukt?
Bij mij een soortgelijk probleem. Wij hebben vv beneden en radiatoren boven. De VV staat constant op ca 30 graden aanvoer temp ingesteld. Echter bij vorst kom je daarmee tekort. Om dit te compenseren moet de TS van mengverdeler bv op 35 graden gezet worden.
Aangezien ik een oude verdeler heb met inbus inregelaars kan ik daarop geen thermische motoren of servo's aansluiten.
Mijn gedachte was om in de aanvoerleiding 1 regelklep (ipv 6 voor elke groep) op te nemen die obv de buitentemperatuur de toevoer-flow regelt. Is dit zo te realiseren?
Of zijn er thermostaten voor de verdeler die je elektrisch/softwarematig kunt aansturen?

NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.

• Freeckje
REDN4S schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 08:35:
[...]

de radiatoren zijn op een kamer boven de garage en de garage (zijn aanpandig maar ligt geen vvw)
[...]

Bedankt ga ik dit eens proberen!
En nog gelukt?

NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.

• REDN4S
Niet echt. Aanvoer temp van de cv staat nog steeds op 60. Ik kan wel lager maar dan gaat de cv te veel in storing 1

• Freeckje
REDN4S schreef op zondag 4 februari 2024 @ 09:44:
Niet echt. Aanvoer temp van de cv staat nog steeds op 60. Ik kan wel lager maar dan gaat de cv te veel in storing 1
Storing 1 zegt me niets :|

Ik ga volgende week naar de VSK-2024 jaarbeurs in Utrecht, daar maar eens mijn licht opsteken. Bij Robot Vloerverwarming.

Als je van knutselen en programmeren houdt: ik gebruik DS1832 temperatuur-sensoren die ik aansluit op een ESP8266 of ESP32 microprocessor-systeempje. Daarmee meet ik draadloos alle aanvoer en retour temperaturen van mijn radiatoren.

[ Voor 26% gewijzigd door Freeckje op 04-02-2024 10:39 ]

Pagina: 1