Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Marcel-J
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 30-05 17:45
Beste lezers,

Op de woning van mijn moeder wil ik een PV-installatie aanbrengen. De panelen moeten verdeeld worden over twee verschillende dakvlakken, dus twee strings/MPP-trackers.

Ik wil Jinko JKM435N-54HL4R-B panelen van 435 WattPiek per stuk gebruiken, omdat ik er daar een paar van over heb van mijn eigen installatie.

Op één dakvlak is ruimte voor twee panelen (2x 435 Wp), op het andere dakvlak is ruimte voor vier panelen (4x 435 Wp).

Omdat het door de panelen afgegeven voltage in alle omstandigheden moet liggen tussen de bandbreedte van de MPP-tracker, kom ik op een Solis S6-GR1P 2.5K omvormer. De MPP-tracker in die omvormer werkt namelijk al vanaf 50 Volt. Dat voltage haal ik wel met twee panelen in één string.

Mijn vraag is nu: is het toegestaan om een omvormer op één van de DC ingangen te belasten met twee panelen en op de andere DC ingang met vier panelen ?

Op de één of andere manier voelt het voor mij dan alsof de omvormer in onbalans is, maar misschien dat is slechts een gevoel, want op beide ingangen blijven de afgegeven waardes qua spanning en stroomsterkte wel binnen het bereik van de MPP-tracker.

Vriendelijke groeten,
MarcelJ.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Kan prima.
Je hebt niet een omvormer met twee strings, maar gewoon twee omvormers (een per string) die in een kast gebouwd zijn.
Onbalans kan is dus geen issue.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.