Wifi monitoring, devices unavailable

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper79
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21-09 21:56
Hoi,

Ik heb een probleem met de via WiFi verbonden devices.

Ik gebruik Home assistant en zie in de logs steeds dat iedere minuut alle via WiFi verbonden devices unavailable zijn. Dus niet alleen de tuya lampen maar ook de esphome devices etc,.

Nu weet ik niet of het aan Home assistant ligt of aan m'n wifi netwerk (Google nest wifi met 7 extra access points)

Ik heb dus even gezocht of ik dmv een esp32 bijvoorbeeld een wifi monitoring ding kan maken maar dat zie ik zo niet, ik dacht dan kan ik uitsluiten waar het probleem werkelijk zit.

Iemand een idee waar ik naar kan kijken om het te verhelpen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qOUiizWbNPdt8URg14LKD0hUycc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/c4eXV9Vn83rQd0YF1xb0gBoC.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4WrDto7UH1rwnVjxd2bfpC0KKvU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fIvovHyZUWnIaVUAgTC2rNOF.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
zitten ze op een gedeeld 2.4 en 5 ghz netwerk?
of zitten ze apart op een eigen 2.4 ghz?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper79
Google heeft zover ik zie een gedeeld netwerk voor 2.4 en 5 ghz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
kijk eens of je een separaat 2.4 netwerk kan maken.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper79
Google heeft het aardig dicht getimmerd lijkt, kan 5ghz niet uitschakelen. Wellicht omdat de AP's zelf via 5ghz verbinding maken met elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:21
Jasper79 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 23:27:
Google nest wifi met 7 extra access points
Wow, 8 wifizenders in je huis / ruimte, da's veel!

Mijn vermoeden is dat ze elkaar in de weg zitten.

Hoeveel etages heb je, waarvan zijn de muren gemaakt? Indien het een "gewoon" huis is (betonnen vloeren, muren zijn oké voor wifi), probeer eens 1 AP per etage, liefst bedraad aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper79
Ik had er eerst drie maar omdat alles gelijkvloers is heb ik er een paar bij gekocht.

Muren zijn van steen. En er staat er een in de schuur en een in de voortuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:50

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Jasper79 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 10:45:
Ik had er eerst drie maar omdat alles gelijkvloers is heb ik er een paar bij gekocht.

Muren zijn van steen. En er staat er een in de schuur en een in de voortuin.
Heb je een plaatje van de topologie van die dingen? Dus hoe de Nest WiFi onderling verbonden zijn, in welke band/kanaal en met welk signaalsterkte?

Ik vermoed ook dat je hier veel teveel hebt en dat dat je performance en mogelijk stabiliteit onderuit haalt, maar meten is uiteraard weten. Bedenk dat iedere draadloze 'hop' (dus van Nest tot Nest node) de prestaties bij benadering halveert...

En mbt ESP32 monitoring - doe op een vaste PC of server een continue ping naar IP van een van die dingen. Dan zie je snel genoeg of de verbinding stabiel is of niet op layer 3. Wil je het met fancy plaatjes doen? Gebruik Smokeping.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper79
Op 5ghz is alles kanaal 42 zie ik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Sxqbw646FA9zFFL0l8r2717cro=/x800/filters:strip_exif()/f/image/eszS842sVy9ymdB2wWEkdG99.png?f=fotoalbum_large

Ik heb er juist meer genomen omdat ik met 3 AP's problemen had qua bereik en het unavailable zijn van wifi dingen in home assistant.

Probleem was er dus helaas al.

Nest zit vrij dicht dus kan weinig zien zeg maar.

2.4 is natuurlijk drukker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/46h0QV5rqmbPf6fxE4YvhhiT-ps=/x800/filters:strip_exif()/f/image/U0ZocUWsYhb4JR4mL5Nj2yXw.png?f=fotoalbum_large

Achteraf had ik natuurlijk een ander/beter systeem moeten kopen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper79
Ik zie zojuist wel 2 opvallende dingen,

Die esp komt me bekend voor maar ik kan hem in huis niet vinden.

En sinds vanmorgen half elf zijn m'n devices niet meer iedere keer unavailable bij home assistant.

Echter was er om die tijd niets gebeurt thuis, dus (tijdelijk) opgelost maar helaas zonder daadwerkelijke oplossing.

Die esp ga ik nog eens over denken, signaal is sterk, kan verbinding maken met maar op 192.168. 4.1 kan ik hem niet benaderen als ik verbonden ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23-09 14:36
Probleem is dat je eigen Google Wifi Access Points over en door elkaar heen blèren. Daarnaast hebben IoT devices meestal niet al te beste / slimme Wifi chips en die proberen er een beetje kaas van te maken van de vele Access Points.

Dat je een device een goed signaal geeft met een Access Point wilt niet zeggen dat het een kwalitatief goed signaal is omdat het signaal degradeert gaande weg per Access Point hop.

Om dit goed op te lossen zou je naar een oplossing moeten gaan om de Access Point bedraad aan te sluiten; maar afhankelijk van je Google Wifi model is dit niet mogelijk :(.

Weet niet hoeveel m2 de oppervlakte is. Je zou kunnen kijken of je het met iets minder Acces Points kan. Plaats de Access Point op een plek waar de ontvangst goed is (klinkt raar) maar pas dan kan de Google Wifi een goed signaal doorgeven.

[ Voor 16% gewijzigd door heiyu op 13-10-2023 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:49
Het is eenvoudig om de Google Access Points direct de schuld te geven. En daar ligt waarschijnlijk de oorzaak ook. Maar het kan zeker ook liggen aan de clients. In mijn geval had ik een zestal ESP's (ESP32 en ESP8266) met mijn ASUS router verbonden die om de haverklap wegvielen. Echter waren het niet altijd dezelfde apparaten. Het leek erop dat het vooral ging om de laatste twee apparaten die zich hadden aangemeld bij het AP. Dus soms ging het om een ventilator, soms een diffuser en soms een sensor-set, maar altijd verschillend nadat ik mijn router had gereboot. Heel irritant.

Echter heb ik sinds een paar weken (hopelijk, afkloppen) het lek boven. Toen ik Target Wake Time uitzette had ik totaal geen problemen meer. Het lijkt er dus op dat (in mijn geval) ESP apparaten (waaronder Xiaomi smart devices) niet houden van de energiebesparende opties van ASUS. Dit staat o.a. ook beschreven in een support pagina. Wellicht is er ook een vergelijkbare optie voor jouw Google AP's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper79
Heb een tijdje geleden wel eens gehad dat een esp hetzelfde IP wilde als een van de AP's. Dat was toen ik er nog 3 had. Wellicht nu hetzelfde inderdaad en dat het nu tijdelijk opgelost is door dhcp lease tijd.

Wellicht is de dhcp van Google niet zo best
Pagina: 1