heiyu schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 11:51:
[...]
Als je toch voor ubiquiti kiest zou ik nu voor de ubiquiti switch gaan. Dan kan je het ook vanuit 1 omgeving beheren, configureren, updaten etc.
De U6 Pro was in de eerste instantie gespecificeerd voor PoE+ (802.3at), maar is inmiddels door Ubiquiti aangepast naar PoE (802.3af).
Interessant aangezien het 13W max verbruikt, terwijl 802.3af max 12.95W PD kan leveren. 0.05W is weinig, maar over max spec is over max spec.
In de praktijk gebruikt de U6 Pro ongeveer 6 Watt. (PoE levert 15.4 Watt)
Punt is dat je bij dimensionering van stroomtoevoer niet uit mag gaan van gemiddeld verbruik maar naar de pieken moet kijken.
Gemiddeld trekt mijn woning ook max paar honderd W, dus een handjevol A, maar ik ben iedere keer dat ik kookplaat aan zet of trouwens waterkoker of stofzuiger heel blij dat er een 25A zekering op zit en niet een 5A zekering, ondanks dat die voldoende zou zijn voor gemiddeld gebruik.
On-topic: switches met veel poorten, hoge specs en PoE ga je inherent niet passief gekoeld krijgen. Koppel een van die zaken los en je hebt wel opties. Je kunt bijvoorbeeld kijken naar de PoE via midspan injectors te regelen ipv via de switch. Dat is een alternatief voor twee of meer switches en geeft ook meer opties qua switch.
[
Voor 13% gewijzigd door
dion_b op 13-10-2023 12:57
]