Hoeveel eigen geld nodig?

Pagina: 1
Acties:
  • 6.827 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• razRR
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 06-02-2024
Dag lezers,

Door gebrek aan kennis in de familie wil ik jullie om antwoorden vragen voordat ik een afspraak maak bij een adviseur van mijn bank.

Ik ben 26 jaar, en woon sinds 2 jaar op me zelf in een huurwoning. Omdat mijn huurprijs fors is (€720), en ik een goed en stabiel inkomen heb (€48520 bruto op jaarbasis - vast contract), zit ik mijzelf steeds meer af te vragen of het niet mogelijk is om iets te kopen, maar je raad het al, ik heb alleen geen idee of ik ook maar in de buurt kom van iets, of dat ik nog meer moet sparen. Mijn complete inboedel is nieuw en gaat in principe mee met een eventuele verhuizing.

Online kan ik niet echt naar antwoorden vinden, wel heb ik al eens een hypotheek berekening gedaan. Dit bedrag komt uit op +/- €200.000 dat ik ongeveer zou kunnen lenen. Verder weet ik dat mijn gemeente ook starters een lening van maximaal €25000 kan verstrekken, mits het jaarlijks budget dit nog toe laat. Ik heb verder geen leningen of kredieten lopen. Mijn spaargeld is op dit moment €12500.

Ik hoor graag advies.

Groetjes

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Ik denk dat wij niet meer weten dan een hypotheekberekening of een hypotheekadviseur.
Wel denk ik dat je beter nog meer kan sparen, want 12.500 is zo op.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
ongeveer 200k

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:05

Roozzz

Plus ultra

Wat zijn nu precies je vragen?

Qua eigen geld heb je in principe genoeg voor kosten koper, maar het houdt niet over. Hou er ook rekening mee dat er allicht ook wat centen in het huis gaan zitten: verf, lampen, vloerbedekking, gordijnen, etc.

Ik zou nog wat sparen. Hier ben je zo doorheen. Maar ga anders gewoon eens bij een adviseur langs. Dan weet je in ieder geval waar je aan toe bent.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• infidel011
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09-05 13:30
Geen idee waar en hoe je woont, maar €720 aan huur is in veel gebieden eerder laag dan hoog. Desalniettemin zitten online rekentools vaak niet ver verwijderd van je daadwerkelijke leencapaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Grote vraag is ook waar je wilt gaan zoeken. 200K is niet heel ruim, maar wie weet zoek je iets in het puntje van Zeeland of Friesland, waar de prijzen nog wat normaler zijn.
En hoewel de locatie niet direct iets met spaargeld te maken heeft, gaat het wel verschil maken. Als ik hier in de buurt kijk (regio Nijmegen), dan zijn de meeste huizen van 200K wel huizen waar veel aan moet gebeuren. En na aftrek kosten koper e.d. heb je niet bijster veel spaargeld meer over.

€720 huur valt best mee (afhankelijk voor wat het is, maar ik ga even uit van een gemiddeld appartementje), je hypotheek gaat waarschijnlijk wel een stuk hoger zijn, hou daar ook rekening mee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-05 22:45
Bij die hypotheek van 2 ton kijk je naar een maandbedrag van ongeveer €1000.
Ik zou zelf nog ff in dat goedkope huurhuis blijven zitten.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:55

Rmg

Overdrachtsbelasting is 0 procent nog voor, dus dat is 0 euro.

Notaris rond de 1000

Hypotheekadvies ergens tussen 1000 en 2000 euro.

Taxatie, euro of 600, en bankgarantie stellen kost je nog een euro of 250.

Dat zijn zo wel de kosten die je sowieso hebt.

En dan mogelijk nog kosten voor keuring, kosten nhg, kosten starterslening

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
€0 overdrachtsbelasting
€2250 hypotheekadvies
€1000 notaris
€650 taxatie
€250 bankgarantie
0.6% NHG (185.000 * 0.006 = €1110)

Reken dus op €5500 kosten koper bij een huis van 185k tot 190k.

De rente is flink gestegen waardoor je minder kan lenen, ik zou nu eerder uitgaan van 185k. Afhankelijk van je regio en wensen is de zoektocht onmogelijk of net mogelijk :+

Laat je goed informeren door een hypotheekadviseur over een starterslening en de maandlasten. Een eerste gesprek is eigenlijk altijd gratis, dus maak daar dan ook gebruik van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
RocketKoen schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 19:49:
Zodat je over 20 jaar mee kunt klagen over die rijke huizenbezitters....

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09-05 22:53
Dat is wel bruto. Netto zal het omtrent de huidige huurprijs zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inevitable
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 07-06-2024
Hier past op dit moment maar 1 vraag: in welke regio ben je aan het kijken voor een koopwoning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-05 16:06

Mavamaarten

Omdat het kan!

€12500 is dat je spaargeld met of zonder een potje voor noodgevallen? Indien niet, zou ik nog verder doorsparen vooraleer ik over kopen zou nadenken. Een 5 á 10k zou je eigenlijk altijd wel over moeten hebben voor onvoorziene kosten.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xavier001
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 09-05 19:57
Hoeveel kan je sparen per maand sindsdien je alleen woont?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:02
TERW_DAN schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 19:45:
Grote vraag is ook waar je wilt gaan zoeken. 200K is niet heel ruim, maar wie weet zoek je iets in het puntje van Zeeland of Friesland, waar de prijzen nog wat normaler zijn.
En hoewel de locatie niet direct iets met spaargeld te maken heeft, gaat het wel verschil maken. Als ik hier in de buurt kijk (regio Nijmegen), dan zijn de meeste huizen van 200K wel huizen waar veel aan moet gebeuren. En na aftrek kosten koper e.d. heb je niet bijster veel spaargeld meer over.

€720 huur valt best mee (afhankelijk voor wat het is, maar ik ga even uit van een gemiddeld appartementje), je hypotheek gaat waarschijnlijk wel een stuk hoger zijn, hou daar ook rekening mee.
Sorry kon het niet laten.. super normaal die prijzen in puntje zeeland:

https://www.funda.nl/koop...s-88315625-dorpsstraat-4/

8)7

26 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08:32

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

razRR schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 19:30:
Door gebrek aan kennis in de familie wil ik jullie om antwoorden vragen voordat ik een afspraak maak bij een adviseur van mijn bank.
Eerste gesprek bij een hypotheek adviseur is gratis.
Je hypotheek dekt maximaal de waarde van het huis, dus alles wat je biedt over de waarde van het huis heen moet je zelf betalen of bekostigen met een starterslening.

Daarnaast, moet je dingen zoals verbouwing, verhuizing, hypotheekadviseur en notaris ook nog betalen en een buffer voor jezelf houden.

Eigen inleg is handig omdat het je rentebedrag een klein stukje kan verlagen, maar wat je niet hebt kun je ook niet inleggen.

Op het internet heb je genoeg adviezen, maar het hangt er ook weer van af hoe duur je het zelf wil maken.

Maar even wat bierviltje berekeningen om een idee te geven:

Praktisch gezien kost met de huidige rente + aflossing (1):
€300.000,- is ~ €1500,- per maand.
€200.000,- is ~ €1000,- per maand.

Dus kijk op Funda naar de huizen en bepaal of dat maandbedrag het comfort waard is.

Praktisch gezien is ongeveer de helft aflossing en de helft rente.(1)

Dus je betaalt ongeveer even veel rente als je nu in huur betaalt.
De aflossing die je er in stopt maakt dat het huis steeds meer van jouw wordt, dus eigenlijk betaal je het aan jezelf, een soort spaarpotje van baksteen.

Houdt er wel rekening mee dat je ook meer onderhoud betaalt, waar dit voorheen afhing van de verhuurder, maar dat is ook sterk afhankelijk van het huis dat je koopt en hoe handig je zelf bent.

Het beste advies, wat ze bij de hypotheekadviseur niet geven:
Zoek een vriendin met een vergelijkbaar (of hoger) inkomen, met z'n tweeën is het een stuk makkelijker te betalen allemaal :)

(1) https://www.berekenhet.nl/wonen-en-hypotheek/annuiteit.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:54
Welke regio wil je iets kopen?
Wat zoek je, een huis waar je 10 jaar woont of rest van je leven woont?
1 persoons of gezin woning?

Eerste huis dat je koopt betaal je geen overdrachtsbelasting, dus het is zonde om binnen 5 jaar weer te verhuizen, dan is huren goedkoper.

Mocht je Groningen / friesland /limburg / Brabant Zuidoost / Duitse grens zoeken: voor 200k heb je redelijk wat buiten de stad. Pak wel energielabel C of hoger, anders krijg je stuk hogere maandelijkse kosten.

Dus, waar woon je nu?
Waar werk je?
Hoe handig ben je in zelf klussen?

Maak eens een overzicht van je uitgaves, voorbeeldje:
Met een inkomen van 48k bruto hou je netto 36500 over.
Inkomen: 36500

Huur : 750 x 12 =9000
Boodschappen: 250 x 12 = 3000
Verzekeringen : 208 x 12 = 2500
Nutsvoorzieningen: 208 x 12 = 2500
Auto -erg afhankelijk type auto: 375 x 12 = 4500
Internet / tv : 41x12 = 500
Belastingen : 83 x 12 = 1000
Subtotaal vaste lasten
23000

Rest : 13500

Hoeveel jaar ben je al aan het werk? Want je hebt 12k gespaard van de 13.5k die over bleef na de vaste lasten per jaar.

Weet dat je met een eigen huis ook allerlei extra belastingen erbij krijgt, en een huis van 200k heeft sowieso onderhoud nodig. Dus reken zeker in het begin nog op extra kosten.

[ Voor 38% gewijzigd door 99ruud99 op 13-10-2023 07:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 91634 op 13-10-2023 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Tervergelijking, ik heb een nieuwe bouw woning en in plaats van energie rekening van 2,5k krijg ik jaarlijks 1 a 2k geld toe. Afgelopen 5 jaar ben ik nog 0 euro kwijt geweest aan onderhoudskosten.
Onder aan de streep heb ik minder kosten, maar wel als nadeel minder flexibel tijd zoals bij een huurhuis gezien verhuizen het bij het verhuizen van koopwoning meer geld kost dan wanneer je van huur huis naar huur huis gaat.

Maar het is wel allemaal erg afhankelijk van wat je koopt.
Mijn advies is koop sowieso huis wat geschikt is voor de toekomst. Een woning met maar 1 slaapkamer en geen mogelijkheden tot meer zal ik niet zo snel kopen. Dat soort woningen kan je doorgaans beter huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 03-05 09:42
Eerste gesprek bij een hypotheekadviseur is meestal gratis, die kan je vertellen hoeveel je kan lenen. Die van mij had ook een paar verschillende situaties gedaan (ook eentje als de rente meer omhoog ging) en hij was redelijk goed op de hoogte of de starterslening van mijn gemeente nog geld had (ik keek niet in 1 gemeente en hij wist het van alle gemeentes in de buurt).

Gewoon afspraak maken en kijken wat eruit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Voor 200k kom je uit op een appartement. Zelfs in de Randstad moet dat lukken maar dan zit je wel in een mindere buurt in verouderde bouw, daarbuiten kun je meer kiezen.

Met nu 13.5k reserve per jaar (let wel, daar gaan natuurlijk de extra hypotheekkosten en eigenaarskosten van het huis vanaf) kun je een ouder appartement prima opfrissen.

Dan kun je het of blijven bewonen, of (zoals een vriend van mij met vergelijkbaar inkomen een paar keer in een periode van vijf tot acht jaar gedaan heeft) als "katapult" gebruiken, elke keer een groter/beter gelegen appartement kopen en dat weer opknappen. Zit je wel een paar jaar aan de klus, maar dat is wel dé manier om snel luxer te wonen. Moet je natuurlijk wel meer winst erop maken dan de overdrachtsbelasting en overige kosten. Maar je bouwt natuurlijk in die periode ook vermogen op door de aflossing, wat weer meer ruimte geeft.

[ Voor 7% gewijzigd door pagani op 13-10-2023 08:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Ik niet. Bij een hypotheek kijk je in principe naar een vast bedrag per maand wat niet jaarlijks geïndexeerd wordt. Oftewel: De huur stijgt jaarlijks maar een hypotheek niet.
Daarnaast investeer je bij een hypotheek in eigen vermogen. Je betaalt in het begin meer maar houdt er een huis aan over. Een huurder is goedkoper uit maar bouwt ook niets op.

Zolang je die € 1000 hebt is kopen op de lange duur gunstiger. Vooral als de hypotheek na 30 jaar afgelost is. Na die eerste 30 jaar woon je gratis terwijl een huurder dan nog steeds elk jaar meer betaalt. Dus ik zou me niet blindstaren op de korte termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMGGM
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-05 22:09
Mogelijk niet relevant, maar in België wordt er verwacht dat je minstens 10% van de aankoop kan betalen.
Er zijn diverse extra kosten verbonden aan de aankoop van een woning (notaris, registratierechten...) en men verwacht minstens dat de koper die zal betalen. Daarna gaat de bank typisch niet hun beste tarieven bovenhalen als zij 90+% van de waarde van de woning moeten voorschieten.

In België zou het advies zijn om verder te sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stopmerkbord
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 08-05 07:53
Hoe ik het als huis bezitter zie (en mijn vrouw ook)

We zitten nu op jaar 6 van 30 aan aflossing en hebben destijds 30 jaar vastgezet aan 2,5 procent. Dit blijft, wordt niet hoger of lager.

Over 24 jaar (uiterlijk) zijn wij hypotheek vrij. Ik ben dan 63 jaar en ga dan eens met het pensioenfonds koffie drinken. Als ik dan €1000 per maand minder krijg aan inkomsten dan zet ik een handtekening bij het kruisje.

Met andere woorden, mijn pensioen ben ik nu aan het opbouwen in mijn stenen zodat ik straks heel goedkoop kan wonen en zodoende dus met m’n 63e kan stoppen met werken.

Geeft af op slecht gepland treinverkeer en slapende verkeersleiders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-05 08:07

Metro2002

Memento mori

Die 12,5k is op voor je met je ogen geknippert hebt aan de kosten koper en dan wil je ook nog je huis misschien wat opknappen, wat nieuwe meubels en je wilt nog wat spaargeld achter de hand houden voor onverwachte uitgaven / reparaties in huis. Zou zeggen dat je minimaal 15~20k moet hebben en dan kan je nog niks bijleggen voor de aanschaf van je huis.

Voor 200k koop je intussen in de randstad hooguit een flatje in een mindere wijk dus als dat niet je doel is zou ik nog even doorsparen zodat je minstens 50k zelf bij kunt leggen (dus bovenop de kosten die je al maakt voor kosten koper, verbouwing , buffer etc). Een spaardoel van zo'n 70k dus zodat je voor rond de 250k kunt gaan zoeken.

Je huurprijs is overigens niet fors maar juist best laag (valt zelfs onder sociale huur, wellicht kun je nog huurtoeslag krijgen zelfs) en met dat inkomen zou je binnen 3-4 jaar aan dat spaarbedrag moeten kunnen komen.

Reken er ook mee dat de hypotheekrente ook best hoog staat momenteel, als je al een huis kunt vinden voor 200k ben je daar elke maand ook gewoon ruim 1000 euro per maand (bruto) aan kwijt, plus alle bijkomende kosten die kopers hebben zoals onderhoud, gemeente belastingen (WOZ) etc.

[ Voor 13% gewijzigd door Metro2002 op 13-10-2023 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Op de lange termijn is een huis kopen voordeliger, de huur ben je iedere maand kwijt de de rente over de hypotheek ook maar de aflos komt naar je toe en aan het eind heb je nog een huis wat op zijn minst de koopprijs wel weer oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TooTall_NL
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15:08
12,5k om te verhuizen is niet heel veel. Echter in tegenstelling tot anderen denk ik wel prima te doen, mits je slimme keuzes maakt.

Niet alle hypotheekverstrekkers houden de norm voor lenen te opzichte van de verkoopwaarde aan. Wij zitten bij een verstrekker die expliciet de taxatiewaarde als basis neemt. Hierdoor hoefde wij destijds ook minder spaargeld in te leggen tbv het papier schuiven voor de hypotheek.
Je moet dan wel de mazzel hebben dat je huis hoger getaxeerd wordt.
Met een beperkt budget is goed te gaan shoppen voor notaris (de koper bepaalt welke dit wordt) en voor lage advieskosten voor je hypotheek. Dit levert je vaak al een duizend of 2 duizend op.
Verder zul je ervoor moeten kiezen iets kleinere te kopen, wat beter is afgewerkt of iets groters met werk. Ook dat is een keuze die afhankelijk is van wat je wilt accepteren en hoe snel je denkt iets op te kunnen knappen.

Zo zijn wij op een beperkt budget verhuisd van een appartement naar een eengezinswoning. Maar wel bewust gekozen om opknappen over enkele jaren te spreiden.

Natuurlijk is heel veel afhankelijk van waar je woont, wat de mogelijkheden zijn.
Als je in mijn regio zou wonen en voor deze huur naar je zin woont zou ik lekker blijven zitten. Voor 200k koop je hier tegenwoordig helaas niets meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
pagani schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 08:37:
Voor 200k kom je uit op een appartement.
Hier (in het midden van Nederland) kom ik op precies 0 resultaten uit op Funda bij zoeken tot 250k.
Ga ik iets meer naar de steden zoals Ede en Veenendaal dan krijg je wat meer (verouderde) appartementen, maar ook daar kost het meeste meer.

Ik denk dat je voor 200k nog meer naar het noorden of oosten moet.

Wat me zelf dan meer interessant lijkt zijn sociale koopwoningen (zitten wel bepaalde aan- en/of verkoopcriteria aan). Die worden hier in de regio nog wel eens aangeboden voor 250-270k. Dan heb je een mooie nieuwe middenwoning, maar huis en tuin moet natuurlijk nog wel ingericht worden. Je hebt dan ook de voordelen zoals benoemd door Anoniem: 91634 in "Hoeveel eigen geld nodig?" Helaas zit dat net boven budget van TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Cheesy schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 10:36:
[...]

Hier (in het midden van Nederland) kom ik op precies 0 resultaten uit op Funda bij zoeken tot 250k.
Ga ik iets meer naar de steden zoals Ede en Veenendaal dan krijg je wat meer (verouderde) appartementen, maar ook daar kost het meeste meer.

Ik denk dat je voor 200k nog meer naar het noorden of oosten moet.

Wat me zelf dan meer interessant lijkt zijn sociale koopwoningen (zitten wel bepaalde aan- en/of verkoopcriteria aan). Die worden hier in de regio nog wel eens aangeboden voor 250-270k. Dan heb je een mooie nieuwe middenwoning, maar huis en tuin moet natuurlijk nog wel ingericht worden. Je hebt dan ook de voordelen zoals benoemd door Anoniem: 91634 in "Hoeveel eigen geld nodig?" Helaas zit dat net boven budget van TS.
In een straal van 15km rond Utrecht kom ik anders op 56 resultaten tot 200k? (wel een aantal verkapte kavels e.d., maar genoeg studio's en kleine appartementen)

[ Voor 4% gewijzigd door pagani op 13-10-2023 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

mightym schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 05:47:
[...]

Sorry kon het niet laten.. super normaal die prijzen in puntje zeeland:

https://www.funda.nl/koop...s-88315625-dorpsstraat-4/

8)7
Dure huizen ga je natuurlijk overal wel kunnen vinden. Een rijtjeshuis voor 2 ton in provincie Zeeland is nog steeds te vinden (als we even niet te kieskeurig zijn natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
Ik ben altijd een voorstander van kopen omdat je vermogen opbouwt in plaats van geld aan een huurbaas te geven. MAAR de doorlopende kosten en sores van een eigen woning liggen hoger dan die van een huurwoning. € 750,- om te huren is bij jouw inkomen een schijntje. Zonder je uitgavenpatroon te kennen lijkt me dat je per jaar toch wel een aantal duizenden moet kunnen bijsparen. Spaargeld gaat evenredig omhoog met het niet doen van onnodige uitgaven. Een pizza kost meer dan een bloemkool (NB: nogmaals, geen oordeel over je uitgavenpatroon). Bij sparen moet je ook denken aan maximaliseren van je rente, 3% is momenteel haalbaar en levert je ook al 375 per jaar op.

In jouw geval zou ik pas kopen bij een eigen vermogen van zo'n 40K en dan nog steeds een huis dat niet boven je leencapaciteit (dus 2 ton) uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08-05 21:02
Stopmerkbord schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:13:
Hoe ik het als huis bezitter zie (en mijn vrouw ook)

We zitten nu op jaar 6 van 30 aan aflossing en hebben destijds 30 jaar vastgezet aan 2,5 procent. Dit blijft, wordt niet hoger of lager.

Over 24 jaar (uiterlijk) zijn wij hypotheek vrij. Ik ben dan 63 jaar en ga dan eens met het pensioenfonds koffie drinken. Als ik dan €1000 per maand minder krijg aan inkomsten dan zet ik een handtekening bij het kruisje.

Met andere woorden, mijn pensioen ben ik nu aan het opbouwen in mijn stenen zodat ik straks heel goedkoop kan wonen en zodoende dus met m’n 63e kan stoppen met werken.
of je werkt 3/4 jaar door, eventueel met speciale regelingen of nog 24 uur per week en je krijgt op je 67e wel die 1000 + per maand+ geen hypotheek. Dan kan je eventueel je kinderen helpen, of 5x per jaar op vakantie ipv 3x :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09:57
Als je uitgaat van 15-20% van de koopprijs aan eigen geld, zit je goed.
Als je dus een huis van €200.000 wilt kopen, zou €30.000 een goede start zijn.
In Duitsland gaan ze zelfs uit van 30-35%.
Voor de 'kosten-koper' wordt vaak gerekend met 10%, dus die moet je minimaal hebben.

Bedenk dan ook nog wat je met dat eigen geld wilt doen. Die KK betalen? Nog een deel van de koopsom? Dus een lagere hypotheek? Heb je dan wel ook nog wat over om te verbouwen, of überhaupt simpelere dingen als verf, gordijnen, vloerbedekking, etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plempie
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 07-04 16:34
Persoonlijk zou ik eerst kijken naar de maandlasten, wat je nu krijgt voor je huur en wat je van je salaris overhoudt. Aangezien je aangeeft dat je het bedrag dat je aan huur betaalt fors vindt, komt bij mij het beeld naar voren dat het sparen momenteel niet heel snel gaat. Hoewel het bedrag op zich echt niet heel hoog is (voor een sociale huurwoning is de grens dit jaar bijvoorbeeld al 808 aan kale huur), maakt het natuurlijk wel uit wat je ervoor krijgt. Als je nu op zich prima woont in een nette huurwoning, zou ik eerder blijven zitten dan als je in een klein oud appartement woont dat in de winter niet warm te stoken valt.

Terugkomend op de maandlasten. Zoals al eerder benoemd zul je bij de koop sowieso eigen geld nodig hebben, kost de verhuizing ook altijd meer dan je hoopt en wil je vast nog wel iets naar eigen smaak veranderen. Daarnaast heb je met een koopwoning altijd wat extra kosten qua belastingen en moet je zelf geld reserveren voor onderhoud.

Als je in je huidige situatie maandelijks een mooi bedrag overhoudt van je salaris waardoor je spaargeld hard groeit, dan zou ik lekker proberen te gaan kopen op de max die je nu kunt financieren. Waarschijnlijk zit je dan dus op een bedrag rond de 2 ton, wellicht wat meer met starterslening. Afhankelijk van de regio waar je kijkt, kun je daar helemaal niets tot een leuke gezinswoning voor krijgen. Hou je nu elke maand weinig tot niets over? Dan zou ik eerst blijven zitten en kijken wat je prioriteiten zijn. Als je echt wil kopen, zou ik in dat geval eerst (eventueel tijdelijk) snijden in je uitgaven totdat je minstens 30 tot 40k bij elkaar hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-05 15:50
Als je kan kopen, gewoon doen. Als je niet kan kopen, dan even doorsparen.

Je huur gaat jaarlijks omhoog met indexatie. Je aflossing en rente juist omlaag omdat je steeds meer hebt afgelost.

Geld wordt steeds minder waard, dus je gaat ook meer verdienen, terwijl de lasten steeds minder worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 09-05 11:54
snip, dat mag wat constructiever.

[ Voor 84% gewijzigd door Señor Sjon op 19-10-2023 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-05 12:29
Modbreak:Ik wou het topic eigenlijk verplaatsen naar PFSL, maar @razRR heeft 1 bericht gepost en is al een week niet meer online. Vandaar een slotje totdat de TS zich weer meldt.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.