Google Drive out of sync en Google Foto's, wat is handig?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royduin
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:36
Ik heb altijd documenten, foto's, etc netjes in mapjes op mijn vaste pc gehad. Dat Google Drive kwam jaren geleden alles gesynchroniseerd. Elke keer dat de pc aan ging werd alles gechecked, werkte prima.

Maar toen; er kwam een laptop en de pc bleef steeds vaker uit en er werd meer via drive.google.com gewerkt. Wanneer de pc aan ging was dat niet lang genoeg om de volledige synchronisatie te doen met als gevolg dat Google Drive niet meer gelijk loopt aan wat er op de schijf staat. Een tijd geleden de pc lang aangezet maar afronden gaat echt meerdere dagen kosten. Gaat om 1,5TB en nu staan er in Google Drive ineens 2 mapjes "Documenten", het loopt behoorlijk scheef dus en durf het eigenlijk niet meer aan te zetten.

In Google Drive heb ik ook een ouderwetse map "Afbeeldingen" met daarin alles netjes geordend. Wanneer er bijvoorbeeld een vakantie achter de rug is maak ik via drive.google.com weer een mapje en upload alles daarin. Echter... hebben we ook nog Google Foto's. Alles gemaakt met de telefoon gaat automatisch daarheen (inmiddels ook 71GB) en het zoeken en de interface om foto's te bekijken werken wel heel veel fijner dan Google Drive.

Ooit gelezen dat Google Drive en Google Foto's konden synchroniseren maar dat is er ook weer uit en het op 2 plekken hebben betekend ook dubbele opslag en dubbel bijhouden.

Wat is verstandig/handig?

Ik kan een grote nieuwe schijf aankoppelen en daar heel Google Drive naartoe synchroniseren zodat ik vervolgens alles kan vergelijken en weer 1 hoop kan maken. Geen idee hoe dat gaat met Google Docs bestanden? Maar ik zou toch ook wel graag af en toe een offline backup willen hebben.

Voor de foto's zou ik deze kunnen importeren in Google Foto's en ze vervolgens verwijderen uit Google Drive. Echter; ook daar zou ik af en toe wel een backup van willen maken. Daarnaast als er een fotoboek gemaakt wordt is het wel fijn om de foto's gewoon op schijf te hebben ipv ze uit Google Foto's te moeten plukken.

Tips? :*)

Zelf iets hosten ook vaker aan gedacht; Synology, Nextcloud, Photoprism, oid maar kost tijd aan onderhoud, lastiger met dingen delen, integreert minder, vandaag hot en over 5 jaar misschien wel weer oud en moet je weer verhuizen naar iets anders, etc.

Hoe doen de Tweakers dit?