Versterker auto weinig verschil/ snel clippen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freejay
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 16-09-2024
Hallo,

Ik heb laatst nieuwe boxen in mijn golf 5 gezet namelijk JBL Stage3 met 50RMS en 250PEAK. Nu had ik deze aangesloten op mijn radio RCD300 met een uitgangssignaal van 20WATT en dat was natuurlijk niet genoeg. Nu heb ik een versterker gehaald van 400WATT(STA-401) voor als ik dadelijk 4 boxen in de auto heb dat ik dan 100WATT voor elk heb. Nu heb ik de versterker op de 2 voorste boxen aangesloten en het knopje omgezet van 4channels naar 2channels. Ik heb ook achter de radio high to low converters moeten zetten. Dit werkt want er komt geluid door, het geluid is iets beter maar zodra ik aan de LEVEL zit van de converter of de GAIN van de versterker dan gaat die bijna meteen clippen wanneer deze hoger wordt gezet. Ook heb ik eeb knpoje DFX op de versterker en die staat nu namelijk ook aan. Ikzelf had wel wat meer verschil vereacht tussen 20 en 100WATT maar eigenlijk vind ik het nu evengoed als eerst.

Ik weet verder niet wat ik moet doen. Heeft iemand tips voor het eventueel afstellen of iets anders?

Bedankt alvast.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:00

br00ky

Moderator Harde Waren
Dit heeft weinig met computerhardware te maken. Schopje naar AUD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
20W en 100W, wanneer het goed te vergelijken is (eg gespecificeerd bij dezelfde waarden), is een 7dB verschil in geluidsdruk. Dat verschil moet je wel kunnen horen, maar het zijn geen gigantische verschillen dat het ineens enorm veel harder kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:24

Grozno

acts without consequence!

Alleen de hoeveelheid watts is ook niet genoeg info direct. De efficiency van de verschillende speakers maakt ook nog wel uit.

Advocatus ineptias | Free Speech Online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freejay
Sissors schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 00:45:
20W en 100W, wanneer het goed te vergelijken is (eg gespecificeerd bij dezelfde waarden), is een 7dB verschil in geluidsdruk. Dat verschil moet je wel kunnen horen, maar het zijn geen gigantische verschillen dat het ineens enorm veel harder kan.
Er is niet echt een verschil... Ik heb het gevoel dat ik misschien verkeerd heb afgesteld. Ik heb dus een knopje DFX op mijn versterker die aanstaat want dit maakt mijn geluid veel voller en aangenamer dan dat die uit staat want als die uitstaat klimkt alles zo schel. Als deze aanstaat dan kan ik de gain nog niet eens een kwart openzetten en mijn level op mijn converter ook nog niet een kwart openzetten want dan begint hij al te clippen wanneer het geluid echt niet hard staat. Nu heb ik ook wat geluid opties op mijn radio namelijk bass en treble en deze staan nu 1 streepje onder het midden.

Enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:18
Je moet eerst op de high low converter het signaal passend maken voor je versterker, die wil een bepaalde input hebben, meestal is dat 2,73V op de cinch ingangen. Daarna de gain matchen op je speakers als je radio op 75% volume staat.

Zet tevens een low cut filter op je speakers, alles onder de <50hz weg filteren. Dat is werk voor een subwoofer en niet voor een 16cm speaker.

STA-401 kan ik niks vinden. Welke versterker en converter heb je precies ?

En verwacht ook geen wonderen van die JBL speakers.

Als je echt wil knallen had je beter kunnen kijken haar hertz, audison, focal, gladen. Heb je ook gelijk gebruik gemaakt van de gelegenheid om je deuren accoustisch te dempen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freejay
Galaxis schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 12:35:
Je moet eerst op de high low converter het signaal passend maken voor je versterker, die wil een bepaalde input hebben, meestal is dat 2,73V op de cinch ingangen. Daarna de gain matchen op je speakers als je radio op 75% volume staat.

Zet tevens een low cut filter op je speakers, alles onder de <50hz weg filteren. Dat is werk voor een subwoofer en niet voor een 16cm speaker.

STA-401 kan ik niks vinden. Welke versterker en converter heb je precies ?

En verwacht ook geen wonderen van die JBL speakers.

Als je echt wil knallen had je beter kunnen kijken haar hertz, audison, focal, gladen. Heb je ook gelijk gebruik gemaakt van de gelegenheid om je deuren accoustisch te dempen ?
Mijn versterker is Supertech STA-401 en ik heb een High to Low lvl converter (LF adapter). Ik heb inderdaad ook de gelegenheid genomen om mijn deuren zo goed mogelijk te dempen.

Bedankt voor je reactie.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

No way dat die Superpech 4x 100 Watt RMS levert. Waarschijnlijk komt er effectief nauwelijks meer uit dan uit je autoradio van 20 Watt. Logisch dat je amper verschil hoort.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
Die supertech ( superpech voor de ouderen onder ons ) doet waarschijnlijk minder dan je auto radio zelf...

Je kan eens kijken naar wat anders ( 2de hands ) . Als je niet zoveel te besteden heb kijk dan naar JBL, MTX, Kicker, RF, Pioneer, Kenwood. Vaak kan je versterkers 2de hands voor een leuke prijs vinden. Dat gaat een wereld verschil zijn met je Supertech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freejay
Galaxis schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:28:
Die supertech ( superpech voor de ouderen onder ons ) doet waarschijnlijk minder dan je auto radio zelf...

Je kan eens kijken naar wat anders ( 2de hands ) . Als je niet zoveel te besteden heb kijk dan naar JBL, MTX, Kicker, RF, Pioneer, Kenwood. Vaak kan je versterkers 2de hands voor een leuke prijs vinden. Dat gaat een wereld verschil zijn met je Supertech.
Oke bedankt. Jammer dat ik dan super pech heb. Kan ik mijn speakers bridgen op deze versterker? Gewoon de plus op channel 1 en de min op channel 2 en dan de andere plus channel 3 en de min op channel 4? Alleen weet ik niet als mijn versterker dit kan?

[ Voor 13% gewijzigd door Freejay op 13-10-2023 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
Ik kan het zo niet ontdekken, ik zou het niet proberen als ik jou was , kans bestaat dat hij dan kapot gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freejay
Galaxis schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 10:15:
Ik kan het zo niet ontdekken, ik zou het niet proberen als ik jou was , kans bestaat dat hij dan kapot gaat.
Oke geen probleem. Ik ben aan het kijken naar een andere versterker, maar nu ben ik aan het denken om gewoon alleen de voorste boxen aan te sluiten op de versterker of dat ik achter ook nog boxen zet? En stel dat ik vier boxen heb die 50 RMS minimaal moeten krijgen, hoeveel wattage moet ik minimaal in een versterker dan halen. Want ik heb een 6mm2 kabel liggen met een 40A zekering of zou ik in dit geval alleen de voorste boxen laten en dan een 2 kanaals versterker halen of een 4kanaals waarbij ik kan bridgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-06 13:19

SambalBij

We're all MAD here

evilution schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:12:
No way dat die Superpech 4x 100 Watt RMS levert. Waarschijnlijk komt er effectief nauwelijks meer uit dan uit je autoradio van 20 Watt. Logisch dat je amper verschil hoort.
Het ding is vast en zeker 4x 100W 'PMPO', en dan mag je blij zijn als ie 4 a 5W continuvermogen haalt... Zelfs wanneer je 2 kanalen zou bridgen lijkt me de kans groot dat die standaard RCD300 nog steeds meer vermogen/volume haalt.

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freejay
Als ik nu een Excalibur X500.4 4kanaals 2000watt haal? En ik heb 4 boxen 50RMS en 250PEAK? Gaat dit wel fatsoenlijk werken of is dit te hoog?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SantaMuerte
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Kijk niet naar het vermogen wat de versterker maximaal kan halen maar naar de RMS waarde, zorg dat die ongeveer gelijk is met de RMS van je luidsprekers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freejay
SantaMuerte schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 18:03:
Kijk niet naar het vermogen wat de versterker maximaal kan halen maar naar de RMS waarde, zorg dat die ongeveer gelijk is met de RMS van je luidsprekers.
Bedankt! Dit heeft me heel erg geholpen zat dus al die tijd al met een verkeerde redenering. Wat nu als mijn versterker 50WRMS levert en ik heb boxen die 45WRMS aankunnen? Is dit een probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SantaMuerte
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
In theorie zou je dan je boxen op kunnen blazen al is het verschil in je voorbeeld niet heel erg groot.
Je zou dit kunnen ondervangen door de versterker niet helemaal open te draaien (qua volume) zodat de boxen nooit het maximale vermogen van de versterker krijgen.
Bij het aansluiten zou je het ook af kunnen stellen door de radio voluit te zetten met muziek die je regelmatig luistert en dan langzaam de versterker open draaien/harder zetten. Zodra het geluid begint te vervormen draai je de versterker weer iets terug..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Luister je muziek met veel bas? Dat zal nooit hard gaan met 6,5" luidsprekers. Tijd voor een subwoofer in de kofferbak. Voor € 100 kan je wel wat moois vinden op Marktplaats.

[ Voor 48% gewijzigd door TBTL op 15-10-2023 07:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Colini
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16-06 14:57
Freejay schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 17:24:
Als ik nu een Excalibur X500.4 4kanaals 2000watt haal? En ik heb 4 boxen 50RMS en 250PEAK? Gaat dit wel fatsoenlijk werken of is dit te hoog?
Vergeet niet om ook aansluitmateriaal dan meteen aan te schaffen. Dit wordt zo te zien niet meegeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
Freejay schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 17:24:
Ik zie hier specificaties van 50 watt RMS per kanaal. Hoe ze aan de 2000 watt komen? Allicht een 12V klasse d versterker van ebay/Ali halen.
https://www.car-products....-x5004-1000000024081.html

[ Voor 6% gewijzigd door Roderiktweaker op 16-10-2023 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
Freejay schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 18:47:
Hallo,

Ik heb laatst nieuwe boxen in mijn golf 5 gezet namelijk JBL Stage3 met 50RMS en 250PEAK. Nu had ik deze aangesloten op mijn radio RCD300 met een uitgangssignaal van 20WATT en dat was natuurlijk niet genoeg. Nu heb ik een versterker gehaald van 400WATT(STA-401) voor als ik dadelijk 4 boxen in de auto heb dat ik dan 100WATT voor elk heb. Nu heb ik de versterker op de 2 voorste boxen aangesloten en het knopje omgezet van 4channels naar 2channels. Ik heb ook achter de radio high to low converters moeten zetten. Dit werkt want er komt geluid door, het geluid is iets beter maar zodra ik aan de LEVEL zit van de converter of de GAIN van de versterker dan gaat die bijna meteen clippen wanneer deze hoger wordt gezet. Ook heb ik eeb knpoje DFX op de versterker en die staat nu namelijk ook aan. Ikzelf had wel wat meer verschil vereacht tussen 20 en 100WATT maar eigenlijk vind ik het nu evengoed als eerst.

Ik weet verder niet wat ik moet doen. Heeft iemand tips voor het eventueel afstellen of iets anders?

Bedankt alvast.
Hoe heb je de speakers op de versterker aangesloten? heb je een foto? 2 channels betekent voor een vierkanaals versterker meestal dat je de speakers "gebrugd" aan moet sluiten, op de versterker staat bij de aansluitingen meestal aangegeven welke terminals je daarvoor moet gebruiken. Kan zijn dat daar iets is misgegaan.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freejay
TBTL schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 07:51:
Luister je muziek met veel bas? Dat zal nooit hard gaan met 6,5" luidsprekers. Tijd voor een subwoofer in de kofferbak. Voor € 100 kan je wel wat moois vinden op Marktplaats.
Ik heb een subwoofer gekocht met RCA ingangen. Nu heb ik op mijn versterker (Excalibur X500.4 4kanaals 2000watt) 4 RCA ingangen en 2 RCA uitgangen. Er staat dat ik de REAR en FRONT kan bruggen maar moet ik mijn subwoofer gewoon verbinden met RCA kabels vanaf de OUTPUT RCA van de versterker naar de INPUT RCA van mijn subwoofer? Want als ik de REAR zou bruggen dan had ik 150WRMS maar ik snap niet hoe dat dan moet als ik via de OUTPUT RCA van de versterker ga?
Pagina: 1