Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rvde
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12-09 14:02
Hallo!

Ik heb vanmiddag alle onderdelen voor mijn nieuwe build binnen en wil hier morgen de hele dag aan werken en om mijzelf alvast voor te bereiden ben ik de handleidingen (digitaal) aan het doornemen en nu loop ik tegen mijn eerste vraag aan.

Moet ik mijn ROG RYUO III 360 ARGB aansluiten op CPU_FAN of op de AIO_PUMP?

Ik heb hiervoor wat rondgekeken op het internet en gelezen dat het verstandig is om altijd CPU_FAN te gebruiken vanwege de beveiliging dat de PC uitschakelt bij een hardware failure maar ook dat een pomp altijd op de hoogste stand moet draaien.

In het boekje staat het volgende bij de cooler:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OKDjHnj6btJ_6b1h1ZeGuylrufc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bb7QDYE1LeUZKdtp6FxwM57g.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-FIqKefuKkloPuGxJV9st47f90M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zC30VKZkmLXJNjSKgGe5Hbh7.jpg?f=fotoalbum_large

Ik doe het liever van te voren vragen dan achteraf spijt hebben!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:59

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wat voor apparaat is het? Geen fan toch? Maar je hebt als het goed is wel fans op een ander gedeelte van het ding zitten.

Pomp op pump, ventilatoren op cpu_fan. Simpel. :)

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-09 15:45
Hero of Time schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 19:32:
Wat voor apparaat is het? Geen fan toch? Maar je hebt als het goed is wel fans op een ander gedeelte van het ding zitten.

Pomp op pump, ventilatoren op cpu_fan. Simpel. :)
En dan kun je in het BIOS de pomp, indien gewenst, op 100% instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12-09 16:23
Ik zou de pomp aansluiten op AIO_PUMP en de fans van je AIO 360 op CHA_FAN1, CHA_FAN2, CHA_FAN3

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:59

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

ruftman schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:38:
[...]

En dan kun je in het BIOS de pomp, indien gewenst, op 100% instellen.
Verschillende tech kanalen op Youtube geven aan dat de pomp op 100% draaien niet heel veel verschil maakt tov bijvoorbeeld 60%, behalve dan dat het minder herrie maakt. De fans op de radiator harder laten draaien heeft veel meer effect.
GarBaGe schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 10:02:
Ik zou de pomp aansluiten op AIO_PUMP en de fans van je AIO 360 op CHA_FAN1, CHA_FAN2, CHA_FAN3
Afhankelijk van je fans kan je het met 1 kabel ook af (denk aan de Lian-Li Unifan bijvoorbeeld). Maar het is ook nog mogelijk dat het moederbord, ondanks dus dat er een kabeltje aan AIO_PUMP zit, klaagt over het niet hebben van een signaal op CPU_FAN.

Voor kabel management kan het ook onhandig zijn om de fans van de radiator specifiek op die headers te doen. Op mijn moederbord bijvoorbeeld zit CHA_FAN2 nabij de videokaart, CHA_FAN3 zit onder nabij de front panel headers en CHA_FAN1 zit weer boven bij de ATX aansluiting. 3 flink andere locaties op het moederbord.

Commandline FTW | Tweakt met mate