ikea hack idee. gedachte wisseling

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielsweb
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 08-09 12:20
Beste Tweakers.

ik heb een idee in me gedachten.
ik wou het eerst is voorleggen

wij hebben tussen onze 2 bureau's een pax kast.

nu wil ik onder de bureau's de deur weglaten. en er een 3d print frame plaatsen met fans en een stoffilter. voor intake. en 2 open air cases erin plaatsen.

en dan 3d frame met stoffilter er bovenplaatsen.
eventueel kan ik daarin ook nog fans plaatsen. ter afzuiging

zou dit voldoen voor de air koeling?

onze doelstelling is de pc kasten wegwerken :-)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TorxWorx
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 20-09 12:06
In je idee volg ik nog niet helemaal hoe je het wil indelen in de kast. Je hebt het over een 3d print frame, bedoel je hiermee dat je zelf een vervangende kastdeur wil 3D printen? Als je de outlet bovenin maakt dan lijkt het mij dat je ook de plank die erboven zit ook wil modificeren?

Opzich denk ik dat dit idee in praktijk prima uitvoerbaar is, het dimensioneren van de hoeveelheid koelvermogen lijkt mij wel iets wat je van te voren goed moet uitzoeken (berekenen). Het hangt natuurlijk ook wel af wat je met de pc's gaat doen en hoeveel warmte het geheel gaat produceren. Het zou zonde zijn als je bij zware taken toch thermisch tegen problemen aanloopt en het hele ontwerp moet veranderen / alles opnieuw moet 3Dprinten.

Als ik het zelf zou moeten maken zou ik het als volgt aanpakken:
1. Bepalen hoeveel vermogen de 2 pc's bij elkaar zijn en waar je beide pc's voor wil gebruiken
2. Schetsje maken waar je in eerste instantie de fans zou willen/kunnen plaatsen
3. Bepalen wat de maximale gemiddelde temperatuur in de kast mag worden en aan de hand daarvan bepalen hoeveel luchtstroom je nodig hebt (1e orde).
4. Terugrekenen luchtstroom naar aantal ventilatoren van een bepaald merk/ type naar keus.
5. Kun je dit fysiek kwijt en is dit ruim voldoende? -> dan kun je een ontwerp maken voor alle 3d prints.
6. Blijkt het dat je toch tegen problemen aanloopt of twijfel je of specifieke delen niet te heet worden? -> dan biedt een simpele berekening niet genoeg uitsluitsel en kom je meer in het gebied van CFD (nummeriek modelleren) maar dat is waarschijnlijk een beetje overkill voor dit project.

*Wellicht komt dit alles wat methodisch over maar zorgt er hopelijk wel voor dat je zonder al teveel giswerk / trial en error een mooie oplossing hebt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:43

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik mis de reden om zo iets groots 3d te printen. Een mdf plaat die je zaagt, gaten boort, schildert, en vastschroeft heeft hetzelfde effect en is waarschijnlijk nog steviger ook. :?

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:09
Ik begrijp het wellicht niet helemaal, maar in een Pax kast is echt enorm moeilijk te zagen. Kan ik je helaas uit ervaring vertellen. De binnenkant is namelijk van honingraad karton en niet massief MDF. Het is best wel moeilijk te bewerken en wordt nooit echt mooi. Ook gaat de structurele integriteit er eigenlijk direct helemaal aan. Ik weet niet hoe het met de deuren zit overigens. Maar mocht je die er helemaal aan de onderkant afhalen moet je ook de scharnieren verplaatsen, wat dus niet zonder meer kan, vanwege het materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielsweb
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 08-09 12:20
ik zal het trachten te verduidelijken.

de kast blijft in zijn geheel intact.
De kast boven de bureau platen, worden als openboekenkast gebruikt voor de printer en wat andere dingen.
in de rechterkant komt een klein boorgat kabels in en uit (usb hub, hdmi, powerswitch)

ik kan inderdaad ook een mdf plaatje ophangen met gaten en fans.

[ Voor 12% gewijzigd door michielsweb op 13-10-2023 01:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:11
Ik zou zelf een mesh plaat gebruiken.

Hoe wil je de pc aanzetten?
Het kan handig zijn als dit via toetsenbord kan, zodat je de kast niet hoeft te openen (en onder je bureau moet kruipen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nihilissimis
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-09 22:32
Uit eigen ervaring: Let erop dat het niet één grote klankkast wordt.
Ventilatoren kunnen behoorlijk gaan resoneren dus denk aan demping. Bijvoorbeeld door iets als Armaflex (wat in campers veel gebruikt wordt) aan de binnenkant te plakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

michielsweb schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 01:52:
ik zal het trachten te verduidelijken.

de kast blijft in zijn geheel intact.
De kast boven de bureau platen, worden als openboekenkast gebruikt voor de printer en wat andere dingen.
in de rechterkant komt een klein boorgat kabels in en uit (usb hub, hdmi, powerswitch)

ik kan inderdaad ook een mdf plaatje ophangen met gaten en fans.
Je wil eigenlijk gewoon je twee cases (of nieuwe open air cases) in de kast zetten en de deuren vervangen door een frame met stoffilter en ventilatie? Kan prima zolang er maar voldoende airflow is. Dan ben je wel je cases uit het zicht kwijt, maar de kast zelf wordt er niet bepaald mooier op.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coolstart
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-09 11:07
wij hebben tussen onze 2 bureau's een pax kast.

nu wil ik onder de bureau's de deur weglaten. en er een 3d print frame plaatsen met fans en een stoffilter. voor intake. en 2 open air cases erin plaatsen.

De kast boven de bureau platen, worden als openboekenkast gebruikt
Dus tussen uw bureau een pax kast en onder uw bureau zit een kastdeur en je hebt ook nog een last boven de bureau platen?

Ik denk dat je eens een foto of een plannetje moet opladen want ik begrijp er alvast niets van. Wat zijn bureauplaten en wat doet die kastdeur onder uw bureau?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Saffie_time
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:23

Saffie_time

Why use this? 42!

Sketch up tekening zou wonderen doen ;)

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:43

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

alex3305 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 21:38:
Ik begrijp het wellicht niet helemaal, maar in een Pax kast is echt enorm moeilijk te zagen. Kan ik je helaas uit ervaring vertellen. De binnenkant is namelijk van honingraad karton en niet massief MDF. Het is best wel moeilijk te bewerken en wordt nooit echt mooi. Ook gaat de structurele integriteit er eigenlijk direct helemaal aan. Ik weet niet hoe het met de deuren zit overigens. Maar mocht je die er helemaal aan de onderkant afhalen moet je ook de scharnieren verplaatsen, wat dus niet zonder meer kan, vanwege het materiaal.
Je moet wel een nieuwe mdf plaat kopen in mijn oplossing, dat is waar. Maar alsnog eenvoudiger én steviger dan zo'n constructie te printen.

Maar wel eens met de opmerking dat een schets al wonderen zou doen.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Coolstart schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:55:
[...]

Dus tussen uw bureau een pax kast en onder uw bureau zit een kastdeur en je hebt ook nog een last boven de bureau platen?

Ik denk dat je eens een foto of een plannetje moet opladen want ik begrijp er alvast niets van. Wat zijn bureauplaten en wat doet die kastdeur onder uw bureau?
Onder als in lager dan het bureau, maar wel er naast. Zo lees ik het tenminste.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Pagina: 1