raar probleem met flikkerend beeldscherm daarna zwart scherm

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:53
Beste Tweakers,

Ik loop hier tegen een heel raar probleem aan.
Ik heb een HP ProDesk 400 G3 Mini, waar ik een schone installatie op heb gedaan van Windows 10.
Ik had echter problemen met een flikkerend scherm, en na een tijdje gaat hij op zwart en doet hij niks meer.
Ook als ik herstart dan blijft het scherm zwart, en kan ik zelfs niet meer in de bios komen.

Nu zit er ook een VGA aansluiting op, en als ik deze aansluit, dan werkt alles direct.
Ik kan niet echt achterhalen of het een display driver probleem is, of dat het door een Windows update o.i.d. komt.

Ik lees her en der ook wel wat verhalen online dat meerdere mensen dit hebben gehad na specifieke updates van Windows, maar ik kan niet goed achterhalen wat het probleem zou kunnen verhelpen.

Ik weet dus dat het geen geheugen probleem is o.i.d., aangezien alles wel gewoon werkt via VGA.

Ik hoop heel erg dat iemand dit probleem herkent en een oplossing heeft.

[ Voor 4% gewijzigd door Wachten... op 12-10-2023 18:25 ]

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:04
Over welk scherm hebben we het?

En als je het scherm aansluit op iets anders met dezelfde poort van het scherm?

Dan kan je uitsluiten of het aan de poort ligt van het scherm of van de PC.

Ik zou zeggen geen driver probleem, aangezien het probleem ook voorkomt in Bios.

Andere kabel proberen kan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-09 22:20
- Andere display kabel ook geprobeerd? (dus niet de vga, maar een met dezelfde aansluiting als "standaard" in gebruik is)
- Zelfde display met de "standaard" aansluiting en kabel maar op andere pc?
- Andere display met dezelfde aansluiting getest
- alle andere display/kabel combinaties

e.e.a om uit te sluiten of het niet de betreffende aansluiting op de prodesk, kabel of monitor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
@corporalnl @Dieks77

Ik heb een andere kabel al geprobeerd.

Ik heb enkel een Displaypoort op de PC zitten en op het scherm. ik kan dus (naast VGA) niks anders proberen.
Ik kan echter sowieso al zeggen dat het wel iets is met die PC, want als ik de kabel in mijn andere PC doe, dan werkt alles direct. Het zit hem dus echt specifiek in die PC, en de combinatie van de displaypoort op dat scherm. Ik kan dus echter niet uitsluiten of de displaypoort kapot is (waarvan ik de kans heel klein acht), of dat het een toevallige combinatie is van de displayport met drivers en dit scherm (1440p 120Hz)

Het is een Asus PG278Q
De pc zelf heeft een Intel HD Graphics 630 geïntegreerde kaart

[ Voor 38% gewijzigd door Wachten... op 12-10-2023 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:04
Wachten... schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 18:20:
@corporalnl @Dieks77

Ik heb een andere kabel al geprobeerd.

Ik heb enkel een Displaypoort op de PC zitten en op het scherm. ik kan dus (naast VGA) niks anders proberen.
Ik kan echter sowieso al zeggen dat het wel iets is met die PC, want als ik de kabel in mijn andere PC doe, dan werkt alles direct. Het zit hem dus echt specifiek in die PC, en de combinatie van de displaypoort op dat scherm. Ik kan dus echter niet uitsluiten of de displaypoort kapot is (waarvan ik de kans heel klein acht), of dat het een toevallige combinatie is van de displayport met drivers en dit scherm (1440p 120Hz)

Het is een Asus PG278Q
De pc zelf heeft een Intel HD Graphics 630 geïntegreerde kaart
Dan vermoed ik eerder dat het in de displaypoort/moederbord en misschien zelfs voeding zit van je PC. Aangezien je scherm het wel doet op een andere PC.

Drivers is niet het probleem, aangezien het probleem ook speelt in BIOS. Daar worden geen Windows drivers gebruikt.

Wat je voor de zekerheid kan proberen, is dat op het moment je een zwart scherm hebt op je scherm met displayport. ( ook in bios ) Je direct omschakeld naar VGA zonder de PC uit te zetten. A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
corporalnl schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 20:02:
[...]

Dan vermoed ik eerder dat het in de displaypoort/moederbord en misschien zelfs voeding zit van je PC. Aangezien je scherm het wel doet op een andere PC.

Drivers is niet het probleem, aangezien het probleem ook speelt in BIOS. Daar worden geen Windows drivers gebruikt.

Wat je voor de zekerheid kan proberen, is dat op het moment je een zwart scherm hebt op je scherm met displayport. ( ook in bios ) Je direct omschakeld naar VGA zonder de PC uit te zetten. A
Sorry maar dan heb ik het niet goed omschreven. Ik kan niet in de bios komen omdat het scherm gewoonweg zwart is. Ik weet dus niet of ik een zwart scherm heb mocht ik in de bios kunnen komen). Ik ga dat zo even proberen. Want als ik wel beeld heb in de bios, dan is het wel iets met software/drivers?

Ik kan dus proberen om in de bios te komen, want soms doet hij het even (met knipperend scherm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
@corporalnl

Wat ik nu heb gedaan is eerst op het VGA scherm de bios opgestart. Vervolgens heb ik de VGA uit de PC gehaald en de DisplayPort erin gedaan die aan het andere scherm zat. Daar krijg ik dan niet de BIOS te zien.

Ik weet niet of het op die manier kan werken of dat er echt een handshake nodig is met het opstarten. Maar dat is wat ik nu even creatief heb opgezet om te kijken of ik wel beeld had met de bios.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Ik heb net even een ander scherm geprobeerd met DisplayPort, en daar werkt hij wel gewoon.

Maar wat ik wel weet is dat mijn andere scherm en kabel gewoon goed zijn, want met mijn andere pc werkt het wel.

Wat kan het dus zijn dat hij het op het ene scherm niet goed doet, en hier op een ander scherm wel? Ik weet namelijk van mijn andere scherm en kabel dat deze beide in orde zijn, want andere PCs geven niet het zwarte scherm.

Iemand nog enig idee waar ik het kan zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master_duck
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-09 10:49
kan het niet zijn dat de DP versie het probleem is. kan zijn dat de mini pc maar DP versie 1.2 ondersteund. en je scherm op versie 1.4 staat ingesteld. dan kan je problemen hebben met je beeld. check in de instellingen van je scherm dat niet werkt dat je de DP op 1.2 kan instellen. of net anders om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:31

Umbrah

The Incredible MapMan

Dat dezelfde kabel/scherm met een videokaart wel werkt, maar met een andere niet, wil nog niet zeggen dat ze goed zijn, zeker niet bij kabels ;)

(voor het gemak spreek ik even over videokaart, want we hebben al vastgesteld dat de PC zelf niets fouts doet, een analoge aansluiting als VGA werkt wel).

Displayport is net zoals HDMI enorm complex. Om zo veel kleur, refreshrate, en resolutie over een kabel te versturen, is de bandbreedte enorm hoog: Displayport 1.4 doet 32,4Gbps. Kleine b. Dat is absurd, en eigenlijk ook vrij logisch. Echter is het nogal een "alles of niets"-protocol, een paar gedropte packets/foutjes is niet erg (knipper), maar als dat vaak gebeurt dan is de handshake weg (dezelfde handshake die o.a. nodig is voor HDCP wat er ook over heen gaat), en heb je dus geen beeld.

Naast dat connectors an-sich kunnen oxideren op de connector én aansluiting kant, er vuil tussen kan komen, en weerstand bieden, wat weer zorgt voor slecht signaal, kan er ook gewoon storing kop de kabel staan, of zoals bij veel goedkope kabels, zelfs zaken als een aarde of twisting achterwege hebben gelaten. Allemaal impact waardoor het signaal nét over de grens kan gaan. Als HP dan bijvoorbeeld ook gare solderingen in hun poorten heeft gebruikt (uit die tijd van die machine was er nog een hoop te leren over lood-vrij soldeersel).

DP is zowel forward- als backward compatible (met als belangrijkste criteria dat als je scherm een hoge "in" heeft, een lage "uit" natuurlijk niet zonder compromissen het scherm volledig kan gebruiken, denk dan aan resolutie, kleur, en compressie), maar een gare kabel kan gewoon nét op het randje zitten.

Het meest goedkope is om gewoon op die HP PC een andere kabel te proberen met dezelfde monitor. Probleem opgelost? Mooi! Het zou kunnen dat die andere PC nét wat sterker is qua signaal, waardoor die geen problemen geeft met een "net niet" kabel. Lukt het nog niet? In de keten tussen videokaart-connector-kabel-connector-beeldscherm zitten nog wat andere hindernissen die een probleem kunnen geven; maar die zijn ook gelijk lastiger te vervangen/testen.

Ik ben en blijf het er echter niet mee eens zijn dat je iets roept als:
Wachten... schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:12:

Maar wat ik wel weet is dat mijn andere scherm en kabel gewoon goed zijn, want met mijn andere pc werkt het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Umbrah schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:39:
Dat dezelfde kabel/scherm met een videokaart wel werkt, maar met een andere niet, wil nog niet zeggen dat ze goed zijn, zeker niet bij kabels ;)

(voor het gemak spreek ik even over videokaart, want we hebben al vastgesteld dat de PC zelf niets fouts doet, een analoge aansluiting als VGA werkt wel).

Displayport is net zoals HDMI enorm complex. Om zo veel kleur, refreshrate, en resolutie over een kabel te versturen, is de bandbreedte enorm hoog: Displayport 1.4 doet 32,4Gbps. Kleine b. Dat is absurd, en eigenlijk ook vrij logisch. Echter is het nogal een "alles of niets"-protocol, een paar gedropte packets/foutjes is niet erg (knipper), maar als dat vaak gebeurt dan is de handshake weg (dezelfde handshake die o.a. nodig is voor HDCP wat er ook over heen gaat), en heb je dus geen beeld.

Naast dat connectors an-sich kunnen oxideren op de connector én aansluiting kant, er vuil tussen kan komen, en weerstand bieden, wat weer zorgt voor slecht signaal, kan er ook gewoon storing kop de kabel staan, of zoals bij veel goedkope kabels, zelfs zaken als een aarde of twisting achterwege hebben gelaten. Allemaal impact waardoor het signaal nét over de grens kan gaan. Als HP dan bijvoorbeeld ook gare solderingen in hun poorten heeft gebruikt (uit die tijd van die machine was er nog een hoop te leren over lood-vrij soldeersel).

DP is zowel forward- als backward compatible (met als belangrijkste criteria dat als je scherm een hoge "in" heeft, een lage "uit" natuurlijk niet zonder compromissen het scherm volledig kan gebruiken, denk dan aan resolutie, kleur, en compressie), maar een gare kabel kan gewoon nét op het randje zitten.

Het meest goedkope is om gewoon op die HP PC een andere kabel te proberen met dezelfde monitor. Probleem opgelost? Mooi! Het zou kunnen dat die andere PC nét wat sterker is qua signaal, waardoor die geen problemen geeft met een "net niet" kabel. Lukt het nog niet? In de keten tussen videokaart-connector-kabel-connector-beeldscherm zitten nog wat andere hindernissen die een probleem kunnen geven; maar die zijn ook gelijk lastiger te vervangen/testen.

Ik ben en blijf het er echter niet mee eens zijn dat je iets roept als:

[...]
Dank voor je uitgebreide uitleg, en ik snap het wat betreft de moeite die je hebt over mijn uitspraak.

Maar het zou dus in theorie nog steeds de connector kunnen zijn in de pc zelf?

Ik heb overigens ook een andere DisplayPort kabel al geprobeerd, maar daar heb ik hetzelfde probleem. Nu kan het uiteraard zijn dat beide kabels niet goed genoeg zijn (zit er überhaupt verschil in?), maar ik zou bijna eerder neigen naar dat er dan iets is met het scherm zelf of de combinatie van het scherm, de kabel en de pc.

Ik weet alleen nu niet wat de beste manier is om te troubleshooten. Straks koop ik een duurdere kabel, en dan blijkt dat het probleem niet te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Master_duck schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:28:
kan het niet zijn dat de DP versie het probleem is. kan zijn dat de mini pc maar DP versie 1.2 ondersteund. en je scherm op versie 1.4 staat ingesteld. dan kan je problemen hebben met je beeld. check in de instellingen van je scherm dat niet werkt dat je de DP op 1.2 kan instellen. of net anders om.
Zover ik weet kan ik op dit scherm niet de DP versie instellen o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Als je dan zwart beeld hebt, probeer dan eens om de monitor even helemaal stroomloos te maken (stekker er dus uit) en zien of na her-aansluiten er misschien weer beeld komt?

Met displayport kom je nogal eens vreemde problemen tegen namelijk.

DisplayPort No Signal EASY Fix [Steps on the Description]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
The_Doman schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 12:03:
Als je dan zwart beeld hebt, probeer dan eens om de monitor even helemaal stroomloos te maken (stekker er dus uit) en zien of na her-aansluiten er misschien weer beeld komt?

Met displayport kom je nogal eens vreemde problemen tegen namelijk.

DisplayPort No Signal EASY Fix [Steps on the Description]
[YouTube: DisplayPort No Signal EASY Fix [Steps on the Description]]
Ook al gedaan, meerdere keren zelfs, maar het probleem blijft.

We hebben nu net een hele andere (maar exact dezelfde) pc aangesloten op het scherm, maar exact hetzelfde probleem.

Sluiten we 8th gen HP prodesk aan, dan werkt alles in een keer.

Het lijkt dus een combinatie ding te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Tja, wat kan je nog doen verder?
Een andere extra DP poort erin zetten in plaats van de VGA en hopen dat die wel werkt?

HP Flex DP module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:55
Wachten... schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:23:
[...]

Ook al gedaan, meerdere keren zelfs, maar het probleem blijft.

We hebben nu net een hele andere (maar exact dezelfde) pc aangesloten op het scherm, maar exact hetzelfde probleem.

Sluiten we 8th gen HP prodesk aan, dan werkt alles in een keer.

Het lijkt dus een combinatie ding te zijn.
Toch maar de monitor vervangen dan? Met een IGP heb je neem ik aan geen hele bijzondere eisen. Dat valt qua kosten dan nog erg mee. Full HD zit onder de 100 euro, 1440p voor een paar 10tjes meer.

Werkt het scherm overigens wel op 60 Hz? Kan ook zijn dat de poort niet voldoende bandbreedte heeft om 1440p bij 120 Hz aan te sturen.

[ Voor 10% gewijzigd door sdk1985 op 13-10-2023 14:31 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Pagina: 1