"boot option restoration" na installatie fedora

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennito
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 12-09 15:55
Ik heb van mijn werk een oude Thinkpad T440 meegekregen om mee te klieren. Er stond Windows 10 op, wat op zich werkte, maar waar ik liever geen gebruik van maak.

Ik heb Fedora vanaf mijn Ventoy USB opgestart, met fdisk alle partities verwijderd, en vervolgens Fedora zijn werk laten doen tijdens de installatie. Dit ging allemaal prima.

Nadat ik hem na de installatie opnieuw op start, krijg ik echter de volgende error.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VijiPFvKiVfITHxZChCz8ZmTEUI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TMShMoL58BUriJsC9ExXmyVS.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb een aantal dingen geprobeerd. UEFI, legacy, secure boot aan/uit, quick boot aan/uit, alle opties uit de boot priority lijst gegooid en alleen de SSD erin gelaten... No luck!

Heeft iemand hier enig idee wat de oplossing zou kunnen zijn? Excuses voor mijn gebrekkige uitleg--Dit is voor mij een nieuw issue die ik nog niet eerder tegen ben gekomen.

Thx,
Dennito

Beste antwoord (via dennito op 17-10-2023 20:49)

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-09 22:42

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

De eerste vraag die beantwoord moet worden is "waar is dit scherm van?" Is het iets dat van Fedora/Grub komt, of zou het van het BIOS zijn omdat het geen bootloader kan vinden? Want het is goed mogelijk dat de EFI bootloader niet lekker is geregistreerd en het systeem geen weet heeft wat 't moet doen.

Omdat het systeem verders toch niets doet en je er mee kan spelen, heb je 2 opties: SSD eruit halen en zonder opstarten, kijken wat het doet, of de schijf volledig wissen met partities en daarmee zien wat het doet. Om daarna een nieuwe installatie uit te voeren.

Omdat het toch een wat ouder beestje is, kan je besluiten om UEFI lekker te laten voor wat het is en volledig Legacy/CSM mode te gaan. Zorg dan wel dat je de installatie zelf ook in BIOS/Legacy mode start ipv UEFI. En de schijf een nieuwe partitietabel geeft die hierbij hoort. Legacy/BIOS boot vereist MBR, UEFI vereist GPT.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-09 22:42

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

De eerste vraag die beantwoord moet worden is "waar is dit scherm van?" Is het iets dat van Fedora/Grub komt, of zou het van het BIOS zijn omdat het geen bootloader kan vinden? Want het is goed mogelijk dat de EFI bootloader niet lekker is geregistreerd en het systeem geen weet heeft wat 't moet doen.

Omdat het systeem verders toch niets doet en je er mee kan spelen, heb je 2 opties: SSD eruit halen en zonder opstarten, kijken wat het doet, of de schijf volledig wissen met partities en daarmee zien wat het doet. Om daarna een nieuwe installatie uit te voeren.

Omdat het toch een wat ouder beestje is, kan je besluiten om UEFI lekker te laten voor wat het is en volledig Legacy/CSM mode te gaan. Zorg dan wel dat je de installatie zelf ook in BIOS/Legacy mode start ipv UEFI. En de schijf een nieuwe partitietabel geeft die hierbij hoort. Legacy/BIOS boot vereist MBR, UEFI vereist GPT.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• afterburn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 20:22

afterburn

No more...

De T440 heeft een prima werkende UEFI implementatie die perfect werkt met Linux. Maar standaard staat wel SecureBoot aan, en dat werkt volgens mij niet met Fedora. En Ventoy kan ook issues geven met Fedora heb ik gemerkt.

Als je in de BIOS SecureBoot uit zet en gewoon een Fedora install USB maakt ipv Ventoy gaat het gegarandeerd goed.

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs