Scheur in beton (?) verdiepingsvloer - reden tot zorgen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noeleke
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18-12-2024
Hoi allemaal,

Een tijd (~6 maanden) geleden hebben we tijdens het zetten van een nieuw raam een stukje laminaat boven weg moeten halen. Toen viel ons op dat er in de vloer een scheur zat.

Sinds kort is me opgevallen dat de scheur erger is geworden. Deze scheur (weliswaar niet overal even erg, maar toch) loopt langs de muur over de gehele verdieping.
Dit is aan de kant waar een jaar terug een nieuwe balk is gezet tbv een doorbraak.

De verdiepingsvloer is een cusvellervloer, mocht dat nog wat toevoegen.

Beneden is niets aan het plafond te zien, geen scheuren of wat dan ook. Maar in de scheur boven is wel een (klein) hoogteverschil ontstaan van een paar mm.

Is dit reden tot zorgen? En zo ja, bij wie moet ik zijn om dit verder te beoordelen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wnbnAUZFxe1_HRqPUD5ZQG7HLNQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Gw80qnHmjhD04A8zWEFMlM9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-05 15:59
Ik ben geen bouwkundige, maar ik zou dat als de wiedeweerga laten nakijken... helemaal omdat je aangeeft dat het NA het plaatsen van een balk is gebeurd... te lichte balk gebruikt misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noeleke
Dr Pro schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 14:58:
Ik ben geen bouwkundige, maar ik zou dat als de wiedeweerga laten nakijken... helemaal omdat je aangeeft dat het NA het plaatsen van een balk is gebeurd... te lichte balk gebruikt misschien?
De scheur ligt vóór de balk, want de balk ligt direct onder de muur. De scheur loopt paralel aan de muur, echt in de aansluiting met de vloer.
Bovendien is het een portaal, niet alleen een balk.

Het lijkt erop dat de verdiepingsvloer gewoon een paar mm gezakt is, maar dan zou ik beneden in het plafond toch ook scheuren e.d. moeten zien lijkt me. En dat is dus niet het geval 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• uniquorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:41

uniquorn

Wat blijft komt nooit terug

Ziet er voor mij uit als een scheur in de dekvloer, en dus niet de draagvloer. Dat gezegd hebbende zou ik hier zeker naar laten kijken, als is het maar om wat geruster te slapen.

It's just a donkey

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Noeleke schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 15:00:
[...]

En dat is dus niet het geval 8)7
Met die ene foto en dus een onhandige manier van beoordelen welke kant nu gezakt is of een meetlint erbij, is het ondoenlijk om op een forum een sluitend antwoord te formuleren.

Zoals @Dr Pro aangeeft zou ik er een expert bij halen; juist omdat je aangeeft dat de scheur de laatste tijd groter geworden is.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noeleke
MAX3400 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 15:02:
[...]

Met die ene foto en dus een onhandige manier van beoordelen welke kant nu gezakt is of een meetlint erbij, is het ondoenlijk om op een forum een sluitend antwoord te formuleren.

Zoals @Dr Pro aangeeft zou ik er een expert bij halen; juist omdat je aangeeft dat de scheur de laatste tijd groter geworden is.
Je hebt gelijk, ik wilde het toch even proberen hier. Heb geprobeerd om een duimstok erbij te houden, maar het is niet goed te zien op foto.

Ik ga eens zoeken naar een bedrijf die dit beter kan beoordelen. Toch dank iedereen voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaos
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik gok dat de vloer op de zijmuren steunt en de achtergevel op het portaal. De achtergevel en de vloer kunnen dus ten opzichte van elkaar ietsje bewegen en het laatste stukje dekvloer zit aan de achtergevel vast. Klinkt het overal hol als je rechts van de scheur op de vloer klopt?

In elk geval even iemand naar laten kijken om er zeker van te zijn, maar ik zou nog niet direct in paniek raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noeleke
Chaos schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 15:10:
Ik gok dat de vloer op de zijmuren steunt en de achtergevel op het portaal. De achtergevel en de vloer kunnen dus ten opzichte van elkaar ietsje bewegen en het laatste stukje dekvloer zit aan de achtergevel vast. Klinkt het overal hol als je rechts van de scheur op de vloer klopt?

In elk geval even iemand naar laten kijken om er zeker van te zijn, maar ik zou nog niet direct in paniek raken.
Heb met mijn beste powerpoint skills nog een schetsje proberen te maken, zodat het duidelijk wordt.
Wat betreft je vraag, nee beide kanten klinken niet hol. Klinkt niet alsof er een holte onder zit o.i.d.

Het rode vlak links is de balk die eronder ligt, maar zoals je ziet loopt deze niet helemaal door. Het ergste deel van de scheur ligt nog gewoon op de oude achtergevel.
De oranje lijn is de scheur, waarbij het ergste deel bij het raam is (dat zie je op de foto)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t_Fv4ZNTiQ3m-LBY9XmgQfYbXtI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4uN5UFBcOKcifqCNbMre7dMU.png?f=fotoalbum_large

Heb inmiddels naar een bureau een berichtje gestuurd om te kijken of er iemand langs kan komen.

[ Voor 6% gewijzigd door Noeleke op 12-10-2023 15:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Hoe diep is die scheur? Meet dat is eens op met een schuifmaat als dat lukt en dan op meerdere punten meten.
Is het paar cm dan is het de dekvloer is het bv 8cm dan daar niet meer gaan slapen denk 😬

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noeleke
Heb inmiddels reactie van een bouwkundige:
Scheuren in vloeren zijn nooit goed. Als de scheur in de langsrichting van de vloer loopt is het minder erg - dwars op de vloeroverspanning kan / mag er nooit een scheur zitten.

Cusveller vloeren zijn van vroeger en niet zo degelijk als tegenwoordig: dunne rode bakstenen met veel holle ruimten erin.

Scheuren komen soms voor tegen de gevel waar deze niet zijdeling opgelegd zijn, naast de wand (wat eigenlijk tegenwoordig niet meer gebeurt en eigenlijk niet mag)

Cusveller vloeren zijn scheurgevoelig bij sloopwerkzaamheden.

Verder kan ik er niet veel van zeggen - scheuren kunnen 1000 oorzaken hebben.
Hij kan helaas niet langskomen, maar kudo's voor de beste man dat hij deze reactie uberhaupt al heeft gestuurd.
De bouwtekening geeft met pijlen aan hoe de vloer is gelegd (denk ik), en deze scheur loopt langs de noordelijke gevel, in de lengterichting van de vloer dus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y35w8OasNLLDshXO8OwNGW-5eck=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5UR1He90TZwWNMXM11kCNnh8.png?f=user_large

We zijn inderdaad aan het verbouwen met flink wat sloopwerkzaamheden, dus dat zou kunnen veroorzaken dat de scheur iets erger lijkt te worden.
Hoe diep is die scheur? Meet dat is eens op met een schuifmaat als dat lukt en dan op meerdere punten meten.
Dit heb ik geprobeerd, maar de scheur loopt naar beneden sterk richting de achtergevel, als je snapt wat ik bedoel. Het is dus geen scheur recht naar beneden en hij lijkt ook niet superdiep door te gaan. Maarja dat zie je dus bijna niet.

Ik ga het denk ik gewoon nog even aankijken. Over een paar maanden gaat hier boven ook het laminaat eruit. Dan zien we veel meer van de vloer en de staat ervan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:49

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Rode vlag, alarm.
De Cusvellervloer vertelt in ieder geval dat de woning uit de jaren 40/50(/60?) komt en dus wat ouder is.
In de lengterichting van de vloer een scheur is niet meteen een dreigend instortgevaar, maar zou zeker niet zo groot mogen worden.
Ik verwacht dat dit direct het gevolg is van de geplaatste balk als dit ~10 jaar geleden niet was. Deze zou dan tezamen met de muur aan het zetten / verzakken zijn. Of los aan het bewegen zijn t.o.v. de vloer. Ook niet goed.
Heb je de mogelijkheid om beneden te kijken wat er met de vloer en/of fundering gebeurt?

Een kleine tip nog: plak 2 papiertjes van 2cm breed vast op de scheur. Gewoon A4 papier of zo.
Een stukje plak je met duct tape vast op de beide zijden van de scheur en een plak je aan één kant vast.
Die met 2 tapes mag niet scheuren. Zowel: dit is actieve zetting.
De tweede (met 1 tape) teken je de huidige positie op af. Links en rechts van de scheur. Daaraan kun je meten hoeveel beweging er in zit over periode X. Zet er ook data bij ;)

Met het resultaat kun je ook aankloppen bij de opstalverzekering. Zij kunnen je ook helpen met inschatten waar dit heen gaat. En misschien namens jou in gesprek met de uitvoerder van de balk.
En misschien is er wel heel wat anders aan de hand; het is immers een woning op leeftijd.

(en ja, een scheur van dit formaat in beton/steen loopt helemaal door)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoamingZombie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11:24

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Hey, als je het letterlijk erger hebt zien worden dan je heb je je antwoord. Het is dus blijkbaar in beweging. Ik zou daar absoluut een expert naar laten kijken. Ik zou daar geen seconde langer over nadenken.

Ninety percent of everything is crap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noeleke
Waterbeesje schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 17:50:
Rode vlag, alarm.
De Cusvellervloer vertelt in ieder geval dat de woning uit de jaren 40/50(/60?) komt en dus wat ouder is.
In de lengterichting van de vloer een scheur is niet meteen een dreigend instortgevaar, maar zou zeker niet zo groot mogen worden.
Ik verwacht dat dit direct het gevolg is van de geplaatste balk als dit ~10 jaar geleden niet was. Deze zou dan tezamen met de muur aan het zetten / verzakken zijn. Of los aan het bewegen zijn t.o.v. de vloer. Ook niet goed.
Heb je de mogelijkheid om beneden te kijken wat er met de vloer en/of fundering gebeurt?

Een kleine tip nog: plak 2 papiertjes van 2cm breed vast op de scheur. Gewoon A4 papier of zo.
Een stukje plak je met duct tape vast op de beide zijden van de scheur en een plak je aan één kant vast.
Die met 2 tapes mag niet scheuren. Zowel: dit is actieve zetting.
De tweede (met 1 tape) teken je de huidige positie op af. Links en rechts van de scheur. Daaraan kun je meten hoeveel beweging er in zit over periode X. Zet er ook data bij ;)

Met het resultaat kun je ook aankloppen bij de opstalverzekering. Zij kunnen je ook helpen met inschatten waar dit heen gaat. En misschien namens jou in gesprek met de uitvoerder van de balk.
En misschien is er wel heel wat anders aan de hand; het is immers een woning op leeftijd.

(en ja, een scheur van dit formaat in beton/steen loopt helemaal door)
Het huis is inderdaad uit ‘61

Dat met die papiertjes ga ik eens doen.
Nav van dit bericht even het eea opgemeten. De scheur ‘leunt’ ongeveer 20 cm op de balk, de rest is normale achtergevel waar niks aan is gedaan qua slopen.

De balk is een portaal, welke op de fundering van het huis is gezet en waarbij de onderste ligger is ingestort in beton. Het is niet door een beunhaas gemaakt, maar door een professioneel bedrijf die deze doorbraken elke dag maakt (mochten jullie je het afvragen :))

De scheur is echt alleen op het punt van de foto zo ernstig. Na nader bekijken van de scheur die langs de muur in een andere kamer loopt ben ik vrij zeker dat dit door het krimpen van de dekvloer komt. De randjes staan namelijk een beetje omhoog van de vloer.

Aan de rest van het huis rondom het portaal is niets te zien, ook geen scheuren in de buitengevel te zien. De scheur lijkt dus heel lokaal bij het punt op de foto te zijn.

Desalniettemin ga ik zeker contact opnemen met de ingenieur die het portaal heeft berekend. Hij heeft me in het verleden ook bij een vraag geholpen en was ik eerlijk gezegd alweer helemaal vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:37
Ik zou zelf een stukje uithakken met een beitel om te zien hoe diep de scheur.gaat..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noeleke
We hebben inmiddels nog een stuk laminaat weggehaald, de scheur blijkt opeens te stoppen. Helemaal doorscheuren is dus gelukkig (nog) geen sprake.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/anzeZ78MyPSTPpWdae1nff1q6vs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LAH4ryx9UBmtgcxG5YI7gnfh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:26
gaatje boren aan het eind van de scheur. dan kan ie niet verder.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13-05 09:46
Het lijkt een scheur tussen vloer en gevelmuur in plaats van echt een scheur in je vloer. Ervanuitgaande dat de vloer niet op de gevelmuur ligt.
Als ik het goed begrijp is 1 van de muren die de vloer draagt vervangen door een balk, klopt dat? Het nawerken hiervan is niet vreemd, dan kun je zettingsscheuren krijgen.
Het kan echter ook duiden op verzakking, dus het beste neem je contact op met de constructeur / het bedrijf dat de balk heeft geplaatst.
En bel je verzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noeleke
Pejdref schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 21:15:
Het lijkt een scheur tussen vloer en gevelmuur in plaats van echt een scheur in je vloer. Ervanuitgaande dat de vloer niet op de gevelmuur ligt.
Als ik het goed begrijp is 1 van de muren die de vloer draagt vervangen door een balk, klopt dat? Het nawerken hiervan is niet vreemd, dan kun je zettingsscheuren krijgen.
Het kan echter ook duiden op verzakking, dus het beste neem je contact op met de constructeur / het bedrijf dat de balk heeft geplaatst.
En bel je verzekering.
De muur eronder is voor een deel vervangen door een balk (portaal). Toevallig (of niet?) eindigt de balk waar de scheur zo ongeveer begint.

Aangezien de vloer een cusveller vloer is die parallel aan de gevel liggen, denk ik niet dat de vloer op deze gevelmuur ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:49

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Noeleke schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 21:52:
[...]

De muur eronder is voor een deel vervangen door een balk (portaal). Toevallig (of niet?) eindigt de balk waar de scheur zo ongeveer begint.

Aangezien de vloer een cusveller vloer is die parallel aan de gevel liggen, denk ik niet dat de vloer op deze gevelmuur ligt.
Ik verwacht ook niet dat deze muur als dragend is gebouwd. Er is wel een verbinding gemaakt tussen muur en vloer, dat zie je duidelijk. Dat maakt dat de muur impliceert wel dragend is geworden bij de bouw, maar constructief totaal niet nodig is.
En dat deze constructie nu werkt tpv de balk/portaal verraad dat er iets werkt.

Gaatjes boren in het beton om de scheur te stoppen lijkt me ook niet zinvol, wat je ziet is niet de volledige scheur. Die kan best nog een meter verder lopen zonder dat het nu zichtbaar is. Maar wederom, dit is in de lengterichting van de vloer dus zal niet meteen gevaarlijk zijn :)
Ik zou er alleen geen eikenhouten boekenkast op zetten.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Pagina: 1