ont-zettend onduidelijke afko

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Topicstarter
@Yero
Zo heb ik een tweedehands ont aangeschaft om het Delta-modem te vervangen. De natte droom was een SFP+-module met geïntegreerde ont, maar die leken ondanks diverse aankondigingen nergens beschikbaar te zijn.
Waarom worden in dat artikel AON, DSL en SFP wel met hoofdletters geschreven, maar "ont" niet? (En is het een terminal of terminator?)

Ik ben nota bene zelf met de materie bezig (bij Odido hetzelfde aan het onderzoeken als in het artikel), dus ik ben met de terminologie bekend, en moest toch bij elke "ont" drie keer lezen of het geen typo was.

Deze discussie is al minstens half zo oud als Tweakers zelf, maar mag ont hier ONT worden?

Alvast bedankt.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yero
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 17:58

Yero

Reviewer
Ik snap je punt @CodeCaster en over dit soort vraagstukken is binnen redactie en eindredactie ook regelmatig discussie. Evenals in het spel- en tikfoutjes topic. In dit geval kan het ook wat verwarrend overkomen omdat we deze drie letters als deel van een woord kennen (zoals ontladen).

Het uitgangspunt van de eindredactie is dat we hoofdletters gebruiken bij afkortingen die verwijzen naar namen of titels, bijvoorbeeld van een protocol. Bij 'ont' is dat niet het geval. Maar onbekende afkortingen worden de eerste keer wel altijd volledig uitgeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:00
Echt?!? "Nee"?!?
Zelfs op wikipedia gebruiken ze hoofdletters voor dit:
Wikipedia: Network interface device

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

GarBaGe schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 16:29:
Echt?!? "Nee"?!?
Zelfs op wikipedia gebruiken ze hoofdletters voor dit:
Wikipedia: Network interface device
Deze discussie gaat (letterlijk, ja echt letterlijk) al decennia terug, heb niet de illusie dat ze ooit van mening zullen veranderen :)

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 10:49

3_s

Yero schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 16:21:
Ik snap je punt @CodeCaster en over dit soort vraagstukken is binnen redactie en eindredactie ook regelmatig discussie. Evenals in het spel- en tikfoutjes topic. In dit geval kan het ook wat verwarrend overkomen omdat we deze drie letters als deel van een woord kennen (zoals ontladen).

Het uitgangspunt van de eindredactie is dat we hoofdletters gebruiken bij afkortingen die verwijzen naar namen of titels, bijvoorbeeld van een protocol. Bij 'ont' is dat niet het geval. Maar onbekende afkortingen worden de eerste keer wel altijd volledig uitgeschreven.
Onze taal is niet akkoord.
Van oorsprong Engelse afkortingen worden vaak enige tijd met hoofdletters geschreven. Als ze eenmaal ingeburgerd zijn, krijgen ze meestal kleine letters: cd, dvd, sms, ufo. Sommige afkortingen zijn ingeburgerd, maar worden toch (ook) vaak met hoofdletters geschreven, zoals DNA, ICT, ADSL en AI. Wat opvalt, is dat deze afkortingen vaak een klinker bevatten. Als ze ingeburgerd zijn, kunnen ze ook wel met kleine letters geschreven worden: dna, ict, adsl, ai.
Tenzij je ONT ingeburgerd vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 24-09 22:18

SomerenV

It's something!

3_s schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 16:46:
[...]

Onze taal is niet akkoord.

[...]

Tenzij je ONT ingeburgerd vindt.
Een quote van Onze Taal:
Leesbaarheid.
Afkortingen die als ze in kleine letters worden geschreven de lezer op het verkeerde been kunnen zetten, zoals or en vo (ondernemingsraad en voortgezet onderwijs), kunnen eventueel tóch met hoofdletters worden geschreven (OR en VO). Deze schrijfwijze is het duidelijkst voor de lezer, een belangrijk argument.
Met andere woorden: ont is slecht voor de leesbaarheid dus ONT is een prima alternatief.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:48
Bij Tweakers gaat het belang van de esthetiek van een tekst boven het begrip ervan. Dat is inderdaad al letterlijk decennia het geval. Vroeger werd zelfs de afkorting OS met kleine letters geschreven...

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Pagina: 1